Melós Opel helyett szenvedélyes Alfa?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.04.15. 16.00

Öreg melós autóként szolgáló Opel helyett egy dízel Alfa Romeo 156? Ez a kérdés foglalkoztatja olvasónkat, és a válasz egyszerűbb, mint gondolnánk.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Vezess.hu!

Vidéken dolgozom, és egy 2002-es Opel Vectra B 1.8 kombit hajtok, viszonylag sokat megyek vele egy évben kb. 25-30 ezer kilométert. Meg vagyok vele elégedve, megbízhatóan szolgál, pedig hajtva van, noha meg is kap minden karbantartást.

Egy ideje gondolkodom, hogy beújítanék egy újabb masinára. Így került képbe egy hazánkban elég ritka típus, 2006-os Alfa Romeo Crosswagon 1.9-es dízel, négykerékmeghajtással, mely egyik közeli rokonomé, aki egyben az első tulajdonos is. A kocsiban kb. 140.000 km van.

Mivel neki már felesleges, így elég jutányos áron felajánlotta nekem.

Az Alfákról hallottam mindent és annak az ellenkezőjét is, kicsit dilemmázok: előny, hogy magasabb építésű, és dízel, ismerem a tulajdonosát elég jól; ugyanakkor kissé visszatart a – gondolom – magasabb karbantartás igény.

A fő kérdés az volna, mennyire beteges jószágok ezek? Érdemes-e foglalkozni vele egyáltalán? Mire érdemes különösen odafigyelni?

Köszönettel: Gergő


Szakértőnk válasza

Kedves Gergő!
Szóval egy tipikus igásló helyébe venné a táltost, de a kettő nagyon messze van egymástól. Az Alfa 156 sokkal érzékenyebb technikájú autó, főleg a futóműve, jóval szűkebb belül, de sokkal több örömöt ad, erősebb, szebb. 140 ezret futott dízelként ennél is várható a kettős tömegű lendkerék cseréje. Egészen más költségszintre kell felkészülni, 200-400 eres tételek adódhatnak a dízellel, ami a B Vectránál ritka. Ha a magasabb karbantartási igény és a többletköltség nem gond, a több szervizben töltött nappal járó kieséssel együtt, akkor vegye meg az Alfát! Aki jó gazdája és áldoz rá igen bőkezűen, azt a 156 is derekasan szolgálja és sok örömöt ad neki. Drága mulatság, de mulatság és az 1,9 JTD alapvetően jól konstruált motor, nincsenek pl. csapágygondjai.
Tehát ha az Alfa annyira nagyon jutányos, hogy pár év múlva ki tud szállni belőle nagyobb veszteség nélkül, akkor megvenném, de munkaautónak megtartanám a Vectrát. Nem hiszem, hogy félmilliónál többet adnának érte, annál viszont magasabb a használati értéke, olcsón szervizelik és lenne egy szép, vasárnapi autója az Alfával.
Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Kedves Gyula!
Férjem betegsége, majd halála okán át kellett vennem az autónk vezetését, ami korábban mindig az ő “játéka” volt, én leginkább csak navigáltam utazásaink során. Régóta van jogosítványom, a gyakorlat és a magabiztos vezetés képessége emiatt azonban hiányzik. Ismert útvonalakon gond nélkül elmegyek, de új utakra nem merészkedem, vidékre pláne nem. 

Tolatni sem tudok, a parkolás egyenesen megrémít, pláne ha állnak mögöttem és sürgetnek. A Kresz-ről már csak emléknyomaim vannak… Az autó fizikai kezelése nem okoz gondot, és nem szeretnék a jó öreg RAV4-től megválni, megbízható, stabil járgány, 145e km-rel még sokáig használható lesz. Egyedül maradva, 70. évemhez közeledve tennem kell valamit, hogy még jó ideig biztonságosan autózhassak, hiszen mindig az életem része volt. Mit tanácsol?

Szívélyes üdvözlettel:
Évanyó

Melós Opel helyett szenvedélyes Alfa? 1

Szakértőnk válasza


Kedves Éva!
Mindenképpen javasolnám, hogy egy KRESZ-tanfolyamon vegyen részt, az semmiképpen nem megnyugtató, ha csak úgy sejti, milyen szabályokat kellene betartani Önnek és a többieknek.
Halkan jegyzem meg, rendkívül sokan vezetnek úgy, hogy évtizedek óta nem tartanak lépést a konkrét szabályváltozásokkal, és csak amit a médiában hallanak az újdonságokról, az jelenti a frissítést.
Volt olyan tréningünk, ahol a megrendelő kérésére KRESZ-tesztlapot kellett kitölteni a vezetéstechnikai tréningre érkezőknek. Katasztrofálisan rossz eredmények születtek, ha ez hatósági vizsga lett volna, a társaság nagy része taxival ment volna haza. Mentségükre szolgálhatott volna, hogy az elmúlt 20 évben közel 300 módosítás történt a KRESZ-ben. A nem tudás azonban nem mentesít a felelősség alól.
Próbáljon egy oktatóval legalább 8-10 – akár 20 – órát vezetni forgalomban, majd egy erre alkalmas zárt területen gyakorolja a tolatást és a parkolást is. Saját autójával, megfelelő türelemmel és odafigyeléssel, kitartó gyakorlással elsajátítható az autóval történő manőverezés. A parkolás megtanulása nagyban egyéni adottságoktól függő, tapasztalatom szerint a hölgyeknek néha több gyakorlásra van szüksége, mint a férfiaknak.
Az rendben lévő, hogy a felelősségérzet felébredt Önben, most már csak a félelemből kell hajtóanyagot csinálnia. Lehet, hogy nehéz döntéseket is meg kell hoznia, ha szeretné, hogy az élete része legyen továbbra is az autózás az elvárható biztonságban. Ez az Ön és a többi közlekedő közös érdeke.
Üdvözlettel, Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

A VII., Dob utca és Csengery utca sarkon álló kb. 4-5 emeletes ház kissé romos és hullik a vakolata kisebb nagyobb darabokban. A tulajdonos kiszögezett egy táblát a ház falára, hogy az utcán a háza előtt csak saját felelősségünkre parkolhatunk, a hulló vakolat által okozott károkért nem vállalnak felelősséget.
Kérdésem: Ez a tábla valóban mentesíti a tulajdonost az okozott károk megtérítése alól?

Télen pedig kiírják, hogy a tetőről leeső hóért sem vállalnak felelősséget. Ennek alapján Budapesten télen az utcákban kevés hely maradna a parkolásra. Mit tehetünk a fenti két esetben?

Üdvözlettel: Murányi Éva

Szakértőnk válasza

Tisztelt Murányi Éva!

A veszély elhárítása minden esetben a társasházak, épületek tulajdonosainak kötelessége. A vakolat és télen az olvadó hó miatt balesetveszély is kialakulhat: a tetőkön felgyülemlett hó és jég bármikor lezúdulhat és kárt okozhat. Semmi esetre sem mentesülhet a tulajdonos a felelősségre vonás alól, ha kizárólag figyelmeztető táblát helyez ki. Amennyiben a vakolat hullása igen intenzív és sérti a köz- és vagyonbiztonságot,  a terület elkerítésével a parkolást fizikailag meg kell akadályoznia a tulajdonos közösségnek.

Az önkormányzatnál tudnak bejelentést tenni ügyükkel kapcsolatban.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

Kitakarította az autóját, azonnal milliomos lett

Autója takarítása közben talált meg egy rég elveszett lottószelvényt, és lett egy csapásra milliomos egy nagypapa a kelet-ausztráliai Newcastle-ben.

F1: Hamilton a Merci szépségére épít

Lewis Hamilton szerint a Mercedes 2017-es Forma-1-es autója mindenki másénál jobban néz ki, ezért a bajnokságban is az élen lehet a helye.

Két percig küzdött a tankolással a srác egy hazai önkiszolgáló benzinkúton

A fiatal srác nem tudott megbirkózni a tankolás feladatával, és mivel önkiszolgáló kút szerepel a felvételen, így a személyzet segítségére sem számíthatott. Kétpercnyi elkeseredett küzdelem után feladta a harcot, és tankolatlanul távozott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.