Melós Opel helyett szenvedélyes Alfa?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.04.15. 16.00

Öreg melós autóként szolgáló Opel helyett egy dízel Alfa Romeo 156? Ez a kérdés foglalkoztatja olvasónkat, és a válasz egyszerűbb, mint gondolnánk.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Vezess.hu!

Vidéken dolgozom, és egy 2002-es Opel Vectra B 1.8 kombit hajtok, viszonylag sokat megyek vele egy évben kb. 25-30 ezer kilométert. Meg vagyok vele elégedve, megbízhatóan szolgál, pedig hajtva van, noha meg is kap minden karbantartást.

Egy ideje gondolkodom, hogy beújítanék egy újabb masinára. Így került képbe egy hazánkban elég ritka típus, 2006-os Alfa Romeo Crosswagon 1.9-es dízel, négykerékmeghajtással, mely egyik közeli rokonomé, aki egyben az első tulajdonos is. A kocsiban kb. 140.000 km van.

Mivel neki már felesleges, így elég jutányos áron felajánlotta nekem.

Az Alfákról hallottam mindent és annak az ellenkezőjét is, kicsit dilemmázok: előny, hogy magasabb építésű, és dízel, ismerem a tulajdonosát elég jól; ugyanakkor kissé visszatart a – gondolom – magasabb karbantartás igény.

A fő kérdés az volna, mennyire beteges jószágok ezek? Érdemes-e foglalkozni vele egyáltalán? Mire érdemes különösen odafigyelni?

Köszönettel: Gergő


Szakértőnk válasza

Kedves Gergő!
Szóval egy tipikus igásló helyébe venné a táltost, de a kettő nagyon messze van egymástól. Az Alfa 156 sokkal érzékenyebb technikájú autó, főleg a futóműve, jóval szűkebb belül, de sokkal több örömöt ad, erősebb, szebb. 140 ezret futott dízelként ennél is várható a kettős tömegű lendkerék cseréje. Egészen más költségszintre kell felkészülni, 200-400 eres tételek adódhatnak a dízellel, ami a B Vectránál ritka. Ha a magasabb karbantartási igény és a többletköltség nem gond, a több szervizben töltött nappal járó kieséssel együtt, akkor vegye meg az Alfát! Aki jó gazdája és áldoz rá igen bőkezűen, azt a 156 is derekasan szolgálja és sok örömöt ad neki. Drága mulatság, de mulatság és az 1,9 JTD alapvetően jól konstruált motor, nincsenek pl. csapágygondjai.
Tehát ha az Alfa annyira nagyon jutányos, hogy pár év múlva ki tud szállni belőle nagyobb veszteség nélkül, akkor megvenném, de munkaautónak megtartanám a Vectrát. Nem hiszem, hogy félmilliónál többet adnának érte, annál viszont magasabb a használati értéke, olcsón szervizelik és lenne egy szép, vasárnapi autója az Alfával.
Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Kedves Gyula!
Férjem betegsége, majd halála okán át kellett vennem az autónk vezetését, ami korábban mindig az ő “játéka” volt, én leginkább csak navigáltam utazásaink során. Régóta van jogosítványom, a gyakorlat és a magabiztos vezetés képessége emiatt azonban hiányzik. Ismert útvonalakon gond nélkül elmegyek, de új utakra nem merészkedem, vidékre pláne nem. 

Tolatni sem tudok, a parkolás egyenesen megrémít, pláne ha állnak mögöttem és sürgetnek. A Kresz-ről már csak emléknyomaim vannak… Az autó fizikai kezelése nem okoz gondot, és nem szeretnék a jó öreg RAV4-től megválni, megbízható, stabil járgány, 145e km-rel még sokáig használható lesz. Egyedül maradva, 70. évemhez közeledve tennem kell valamit, hogy még jó ideig biztonságosan autózhassak, hiszen mindig az életem része volt. Mit tanácsol?

Szívélyes üdvözlettel:
Évanyó

Melós Opel helyett szenvedélyes Alfa? 1

Szakértőnk válasza


Kedves Éva!
Mindenképpen javasolnám, hogy egy KRESZ-tanfolyamon vegyen részt, az semmiképpen nem megnyugtató, ha csak úgy sejti, milyen szabályokat kellene betartani Önnek és a többieknek.
Halkan jegyzem meg, rendkívül sokan vezetnek úgy, hogy évtizedek óta nem tartanak lépést a konkrét szabályváltozásokkal, és csak amit a médiában hallanak az újdonságokról, az jelenti a frissítést.
Volt olyan tréningünk, ahol a megrendelő kérésére KRESZ-tesztlapot kellett kitölteni a vezetéstechnikai tréningre érkezőknek. Katasztrofálisan rossz eredmények születtek, ha ez hatósági vizsga lett volna, a társaság nagy része taxival ment volna haza. Mentségükre szolgálhatott volna, hogy az elmúlt 20 évben közel 300 módosítás történt a KRESZ-ben. A nem tudás azonban nem mentesít a felelősség alól.
Próbáljon egy oktatóval legalább 8-10 – akár 20 – órát vezetni forgalomban, majd egy erre alkalmas zárt területen gyakorolja a tolatást és a parkolást is. Saját autójával, megfelelő türelemmel és odafigyeléssel, kitartó gyakorlással elsajátítható az autóval történő manőverezés. A parkolás megtanulása nagyban egyéni adottságoktól függő, tapasztalatom szerint a hölgyeknek néha több gyakorlásra van szüksége, mint a férfiaknak.
Az rendben lévő, hogy a felelősségérzet felébredt Önben, most már csak a félelemből kell hajtóanyagot csinálnia. Lehet, hogy nehéz döntéseket is meg kell hoznia, ha szeretné, hogy az élete része legyen továbbra is az autózás az elvárható biztonságban. Ez az Ön és a többi közlekedő közös érdeke.
Üdvözlettel, Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

A VII., Dob utca és Csengery utca sarkon álló kb. 4-5 emeletes ház kissé romos és hullik a vakolata kisebb nagyobb darabokban. A tulajdonos kiszögezett egy táblát a ház falára, hogy az utcán a háza előtt csak saját felelősségünkre parkolhatunk, a hulló vakolat által okozott károkért nem vállalnak felelősséget.
Kérdésem: Ez a tábla valóban mentesíti a tulajdonost az okozott károk megtérítése alól?

Télen pedig kiírják, hogy a tetőről leeső hóért sem vállalnak felelősséget. Ennek alapján Budapesten télen az utcákban kevés hely maradna a parkolásra. Mit tehetünk a fenti két esetben?

Üdvözlettel: Murányi Éva

Szakértőnk válasza

Tisztelt Murányi Éva!

A veszély elhárítása minden esetben a társasházak, épületek tulajdonosainak kötelessége. A vakolat és télen az olvadó hó miatt balesetveszély is kialakulhat: a tetőkön felgyülemlett hó és jég bármikor lezúdulhat és kárt okozhat. Semmi esetre sem mentesülhet a tulajdonos a felelősségre vonás alól, ha kizárólag figyelmeztető táblát helyez ki. Amennyiben a vakolat hullása igen intenzív és sérti a köz- és vagyonbiztonságot,  a terület elkerítésével a parkolást fizikailag meg kell akadályoznia a tulajdonos közösségnek.

Az önkormányzatnál tudnak bejelentést tenni ügyükkel kapcsolatban.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.