Csattanás, pókhálósodó és berobbanó üvegek, esetleg füst meg légzsákszag: a személyi sérüléssel nem járó ütközés is épp elég csapás a vétlen autósnak. Mi a teendő ilyenkor? Amennyiben a károkozónak nincs kötelező felelősségbiztosítása, a MABISZ-alap kifizeti helyette a javítást, majd a biztosítók szövetsége leveri a vétkes félen a kiadást. Ám az illetőnek többnyire van KGFB-je, a kárbejelentést tehát a károkozó biztosítójánál kell kezdeni, nem pedig a saját biztosítónknál.

Batta Gábor nem ma kezdte. Ez a kárfelvétel első mozzanata

A sérült autó szemrevételezését, a kárszemlét követően, de még a helyreállítás megkezdése előtt a tulaj jó eséllyel találkozik az egyezséges kárrendezéssel. A megoldás lényege, hogy a kárszemlét követően a károkozó kötelező biztosítója megajánl egy javítási összeget. Ha ez megfelel az autó gazdájának, nagyon gyorsan, szinte azonnal megkapja a pénzt, amiből aztán megjavíttathatja az autóját.

Egyezséges kárrendezés: jó is lehet, de ritkán

Erre a megoldásra Európa-szerte vannak példák, az egyezségi kárrendezés elterjedt és jogszerű. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) álláspontja szerint a károkozó felelősségbiztosítója nemcsak a javítás kifizetésével, hanem pénzbeni kártérítéssel is helytállhat. Ez összhangban áll a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseivel.

Ne dobjuk el a pótszemle lehetőségét az egyezséges kárrendezéssel! A megbontás után sok kiadás adódhat, amit elsőre szakértő szem sem mond meg

Mi azt javasoljuk olvasóinknak, hogy legyenek nagyon szkeptikusak és csak igen alapos mérlegelés után fogadják el ezt az ajánlatot. Az egyezséges kárrendezés azoknak lehet kedvező, akik régi autóval rendelkeznek, hajlandóak bontott alkatrészeket felkutatni, van ismerős szaki, aki megreparálja viszonylag kis értékű autójukat.

Az egyezséges kárrendezés eleve csak abban az esetben működik, ha a kocsi saját tulajdon, miénk a törzskönyv. Részletre vett, finanszírozott autónál a bank nem engedi ezt, hiszen az olcsó javítás csökkenti a kocsi, a hitel fedezetének értékét. Milyen szép, hogy a pénzintézet biztosítási üzletága megajánlja a vétlen károsultnak az áfát eleve nem tartalmazó összeget, de ugyanez a vállalat a finanszírozott autóira nem fogadja el ezt a módszert, mert a várható buherálás az ő autójának veszélyeztetné az értékét.

Gyors pénz vagy biztonságos karosszéria?

Bármilyen csábítónak tűnik az a pár százezer forint kápéban, a biztosítót nem véletlenül nevezik pénzintézetnek – mondja egy dunántúli márkaszerviz tapasztalt karosszériása. Az egyezségi kárrendezéssel a biztosító vélhető célja, hogy gyorsan lezárhassa az ügyet és kevesebbe kerüljön helytállni az ügyfele által okozott kárért.

Ha valaki összetöri az autónkat, a vétkes fél kötelező felelősségbiztosítása alapján a károkozó biztosítója fizeti a javítást. A casco a sajáthibás töréseknél a mi autónkban esett károkat téríti, az önrészt leszámítva. Kép: Thinkstock

Van rá példa ugyanis, hogy a javítók, legyenek azok márkafüggetlen műhelyek vagy márkaszervizek, a biztosító számára ún. teliáron dolgoznak, más esetekben viszont vékonyabban fog a ceruza és sokkal kisebb a haszon a helyreállításon. Az egyezségi kárrendezés vonzónak tűnhet a pénzszűkében lévő, tájékozatlan és rövidlátó autótulajdonosnak is, aki a kapott pénzt esetleg egész másra költi, a kocsival meg majd csak lesz valami.


Kiszállsz vagy kivágnak? Tanulságos Fifth Gear-epizód arról, hogy az életünkbe kerülhet az olcsón megoldott javítás

Amennyiben az ügyfél elfogadja az ajánlatot, sok esetben lemond a pótszemle lehetőségéről. A pótszemle azért döntő, mert a javítás megkezdésekor, a karosszéria megbontásával újabb sérülésekre derülhet fény, de ezek javítását az egyezséges kárrendezést választva a biztosító nem fogja téríteni. Bármi derül is ki, a tulajdonos nem táncolhat vissza, hogy ő akkor mégsem tenné el azt a 300 ezret, ha a kár máris a duplája.

Gazdasági totálkár: talán a legrosszabb

Hét-nyolcéves kortól egy légzsáknyitásos törés után a biztosító már gazdasági totálkárra veheti az autót. Ez elég szomorú perspektíva, de a hazai gyakorlat legfeljebb az autó kárkori értékének, a törés előtti piaci árának 50-60 százalékáig engedi a helyreállítást. Kicsit nyugatabbra van példa 100 százalékos vagy annál magasabb javíthatóság határra, igaz, ott nem úri huncutság megvágni a biztosítót, biztosítási csalással keresni a pénzt.

Másfél év alatt 70 ezret futott az 1,6 TDI. A tulajnak ez a munkaautója, ragaszkodott a gyári előírások szerint történő javításhoz

Ha ez a keret nem elég megjavíttatni az autót, jön a gazdasági totálkár (GTK). Ilyenkor egy egymilliót érő autóra a biztosító megállapít pl. 300 000 forintos roncsértéket. Ekkor van egy roncsunk, amit el is vitethetünk. Am másik út, hogy eladjuk a biztosítónak a roncsra 300 ezres ajánlatot tevő cégnek és kapunk még 700 ezret a biztosítótól. Így jön ki az egymillió Ft, amennyit az autó a baleset előtt elméletileg ért. Ez persze nem garantálja, hogy kapunk ugyanolyan jó autót, amilyen a miénk volt a törés előtt. 

Vitatható a kárkori érték

A kalkuláció alapja az EurotaxGlass’s adatbázisa. Itt adódik némi játéktér, mert az autók bevételi és eladási ára között van egy sáv illetve az egyes autók állapota között is kimutathatóak eltérések. Érdemes egy taxolni tudó márkakereskedést felkeresni és tőlük lekérni a tól-ig összegeket, amivel a biztosítónál érvelhetünk autónk magasabb értéke mellett.

Kék-sárga: kell, mint a benzin

Biztosítók és biztosítási alkuszcégek ügyfélszolgálatán, esetleg biztosítóval dolgozó bank fiókhálózatában beszerezhető a baleseti bejelentő. Nekem ott van a pénztárcámban, többször is kellett már

Biztosítók és biztosítási alkuszcégek ügyfélszolgálatán, esetleg biztosítóval dolgozó bank fiókhálózatában beszerezhető a baleseti bejelentő. Nekem ott van a pénztárcámban, többször is kellett már


Én a pénztárcámban mindig hordok baleseti bejelentőt és van nálam üzemképes toll is, mert sosem tudni, mikor adódik ütközés, netán baleset. A kárbejelentő lapot le is lehet tölteni, például innen. Ennek az a hátránya, hogy nem indigós, több példányban kell kitölteni. Az önindigós beszerezhető a biztosítók vagy biztosítási alkuszok ügyfélszolgálatán. Egy szakmabéli értékes tippje szerint bankfiókokban is hozzájuthatunk, amennyiben a pénzintézetnek van biztosítási üzletága, pl. a K&H, az MKB vagy az OTP esetében.

A kék-sárga kitöltésekor mindegy, hogy melyik az A és a B jelű jármű. Ne legyünk nagyvonalúak, jogunk van megismerni a másik fél adatait, figyeljünk oda, hogy a valódi címét és a helyes személyi igazolvány-számát írja a lapra, stimmeljenek a rendszámok. A két fél eltérően írhatja le az esetet, nem muszáj a helyszínen egyezségre jutni.

Tudni kell, hogy a szóban elismert felelősség semmit nem ér! A károkozónak írásban nyilatkoznia kell a dokumentumon, hogy felelősségét elismeri. Ám ez a nyilatkozat is visszavonható, például azért, mert a vétlen felet a károkozó és tagbaszakadt útitársai is rábírhatják, hogy inkább ő legyen a hunyó. Tehát a helyszínen elismerést felelősség nem mindig az utolsó szó, de általában igen.

Ha a helyszínen nem tudjuk tisztázni a felelősséget az ütközésért, érdemes rendőrségi helyszínelést kérni. Ez időigényes, de a kárrendezéskor a helyszínelésről születő jegyzőkönyv fontos támpont. Ám a biztosító nem köteles elfogadni a rendőrök véleményét. “Aki fizet, annál van a gyeplő” – mondja erről Batta Gábor, az Óbudai Autójavító szakembere Ha egyértelmű a helyzet és nincs személyi sérülés, a vétkes félnek jobb a helyszínen aláírnia felelősségét. Ezzel elkerüli a rendőrségi kiszállással rá váró szabálysértési eljárást, aminek több tízezres bírság lehet az eredménye.

A GTK kiszolgáltatott helyzet az ügyfélnek, de a ronccsal a legtöbben nem tudnak mit kezdeni. Szállítása csak többletköltség lenne és egy laikus nem tud kiárulni belőle annyit, amennyi pénzt a biztosító megajánl érte – mondja erről egy öreg róka. Érdemes otthagyni a biztosítóval szerződött javító telepén a megajánlott áron és felvenni a roncsértékét meg a kártérítést. A példabéli 300+700 ezer forintból vehetünk valamilyen autót.

Végzetes, ha nyílik a légzsák

Magyarországon a személyautók átlagos életkora 13,4 év, egy 2002-es kompakt autó értéke 850-900 ezer Ft körül van. “Ebben az árkategóriában egyes biztosítók 200 000 forint feletti javítási költség esetén gazdasági totálkárra veszik az autót, a nettó 400-450 ezer forintos keretösszeg már kedvezőnek mondható. Ezek az összegek azonban nem fedezik egy légzsáknyitással járó orrsérülés korrekt javítását. A gazdasági totálkárra vett autó helyreállítását vagy részben zsebből oldja meg a tulajdonos, vagy elindul a szürke és a feketegazdaság felé, bontottként vett, adott esetben lopott alkatrészek felhasználásával” – említ egy súlyos gondot Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke. Az ellenőrizetlen forrásból származó alkatrészek iránti igény lehet az egyik oka, hogy a rendőrség a Budapesten ellopott autók 97,4 százalékát sosem találja meg.

Ezért veszik gazdasági totálkárra az eldurrant légzsákú használt autót
Ford Focus, 1998-2004*AlkatrészListaár, forint
Vezető oldali első légzsák254 340
Légzsákvezérlő-egység73 230
Biztonsági öv56 350
Pirotechnikai övfeszítő40 865
Összesen Focus I424 785
Ford Focus, 2004-2010**AlkatrészListaár, forint
Vezető oldali első légzsák211 670
Légzsákvezérlő-egység66 510
Biztonsági öv56 350
Pirotechnikai övfeszítő92460
Összesen Focus II426 990

*Csak a légzsák és tartozékainak költsége. Ehhez jön a munkadíj és a karosszéria javítása!
** Elődjében nem, de a 2004 utáni Focusban a műszerfalat is cserélni kell, ha kinyílt az utaslégzsák. A műszerfal alkatrészára 305 670 Ft
Forrás: Ford Hovány, Szentendre

Aki nem ebből él, annak tényleg fogalma sincs róla, mennyibe kerül közel gyári szintre helyreállítani egy balesetes autót, térítse akár a KGFB, akár a saját casco, mint a barna Caddy esetében. Cikkünk kapcsán egy korlátnak ütköző, bal oldalán sérült VW Caddy javítását kísértük végig, amelynek ránézésre nem volt nagy baja, a számla mégis 1 374 544 forint. Ebből bruttó 299 656 Ft a munkadíj és áfával 1 074 888 Ft az anyag. A tételek részletesen megtekinthetőek a galériában, van köztük 306 forintos anya és 240 000 forintos ajtó is.

Becsapás helyett

Nem akarjuk a sokszor hangoztatott “gyári technológiával történő javítást” misztifikálni, az ügyfélnek talán az lehetett a fontos, hogy a biztosítónak elszámolt alkatrészek valóban az ő autójába épüljenek be. Mert van rá példa, hogy a kiszámlázott tételek helyett olcsóbb, ócskább alkatrészekkel születik újjá egy autó. Ezen egy csaló szerviz jót kaszál, a becsapott ügyfél és biztosító kárára.

Korlátnak ment a dízel Caddy, bal oldala sérült. Ugyanezt sokkal olcsóbban is meg lehetett volna csináltatni, de akkor lerína az autóról, hogy törve volt

Elképedve konstatáltam, hogy a hátsó lökhárító bal sarkának pár centis sérülése miatt az autón lökhárítót cseréltek. “Ha fényezett volna, az könnyen javítható, de ezt a rücskös mintát utólag nem lehet reprodukálni” – mondta erről a márkaszerviz szakembere. A szinte makulátlan lökhárítót legközelebb félbevágva látom viszont, így kell leadni a biztosítónak.

Kell a számla

A gyári technológiájú javítás nem jelent mást, mint a gyártó előírásait követő, magas minőségű helyreállítást. A legfontosabb előnye, hogy így az autó az eredeti ütközésbiztonságot képes nyújtani. Normális munkát nem gyári technológiával is lehet végezni, ami után nem kezd rohadni a karosszéria, nem ordít csálé elemekről, csúnyán futó hézagokról, kilógó lámpákról, csúnya hegesztésekről, elnagyolt szigetelésekről a törés. De a ránézésére jól megcsinált autóban meghalhat a család, amikor a gyári technológiával javítottban nem. A kettő biztonsága nem említhető egy napon – mutatta ki a fenti tévéműsoron kívül a német KTI Járműtechnikai Intézet is.

A gyári technológia különösen fontos vegyes építésű autók javításában, például az alumínium orr-részű előző 5-ös BMW esetében. Az E60 limuzinnál és az E61-es kombinál például tilos lenne hegeszteni a könnyűfém részt, amit itthon csinálnak sok helyen. Így azonban gyengül a fém, a szükséges szilárdság és biztonság megőrzéséhez ragasztással és szegecseléssel kell rögzíteni az elemeket.

Javíttatni csak számlára érdemes. Egyrészt ne tegyünk le arról, hogy az adózók bázisának szélesedésével a mostani adóprés enyhülhet a tisztességesen adózókon. De a számlával, legyen az legálisan működő apró műhely vagy olyan súlyú szereplő, mint az Óbudai Autójavító, a károsult rendezi a beépítési- és a termékfelelősséget.

Korrekt helyreállítással kisebb értékvesztés

Ha van számla a munkákról, egyértelmű, hogy kinek a hibája egy műszaki okból bekövetkező baleset. Bár a rendőrség a baleseti okokat többnyire rákeni a gyorshajtásra, az útviszonyoknak meg nem felelő sebességre, jobb nem kockáztatni igazolatlan eredetű alkatrészek beszerzésével és fekete javíttatással.

Ilyen lett a Caddy a javítás után. Ha elkerülhető a gazdasági totálkár, érdemes ragaszkodni a márkaszervizben történő javításhoz és nem elfogadni az egyezségi kárrendezést

A Caddy munkaautó, másfél évesen van benne 70 705 km. A tulajnak a kocsi tisztességes helyreállítása elsődleges volt. A márkaszervizben végzett, költséges, de igényes javíttatással korlátozni tudja a dízel furgon értékvesztését is. A sérült autó mindenképp kevesebbet ér a törésmentesnél, de a helyreállítás minőségével minimalizálni lehet a veszteséget, megelőzhető az árulkodó rozsdásodás. Az autójavításra és a töréskárok helyreállítására különösen igaz, hogy a végén az olcsó a drága.

Mit tegyünk, ha lezúzták a kocsinkat? 1

Akit érdekel a töréses téma, a képre kattintva olvashat a balesetek nyomainak felismeréséről
.