Kitaláltam egy nevet, gyártottam hozzá e-mail címet, és levelet írtam 5-5 VW-, Ford- és Opel-szalonnak.

“Tisztelt Címzett!

Mindig is használt Opeljeim* voltak, eljött végre az idő, életemben először szeretnék vásárolni egy újat. Az ötajtós dízel Astra* mellett döntöttem, egészen pontosan az 1.6 CDTI ECOTEC (110 lóerő) Enjoy* kézi váltós érdekel. A rokonságban van egy ilyen, nagyon szimpatikus autó.

Mielőtt felkeresnék egy-két szalont személyesen, kérem Önöket, legyenek szívesek küldeni részemre konkrét árajánlatot. Konkrét összeget írjanak, hogy készpénzes fizetéssel, a vételár egyösszegű átutalásával mennyiért tudok Önöktől megvásárolni egy ilyen autót. Ezüst színben akarok venni, az Enjoy* felszereltségen felül nincs szükségem más extrákra.

Esetleg érdekel kevés kilométert futott, pár hónapos tesztautó is, ha van ilyen a szalonjukban, de sokkal inkább az újat részesíteném előnyben. Legyenek szívesek csütörtökön 12 óráig válaszolni.

Köszönettel,
Sz. Károly”

(*A csillaggal jelzett helyekre a másik két márkának küldött levélben az alábbi modelleket írtam be. VW Golf Comfortline 1.6 TDi (105 lóerő) kézi váltóval,  és Ford Focus Trend Plus 1.6 TDCi DPF (115 lóerő) M6. Az Astrával egyetemben ezek olyan 6,2-6,3 millió forintos listaárú kocsik, mindhárom korrekt és kedvelt népautó, ugyanakkor egyik sem új modell már.)

Az álnéven írott levéllel két célom volt.
     1, Ma Magyarországon olyan kevés magánszemély vásárol autót, olyan kevésnek van rá sajnos pénze, hogy kíváncsi voltam, mennyire törik kezüket-lábukat a kereskedések, ha bejelentkezik egy közülük. Ki reagál már aznap, mennyien nem válaszolnak, egyfajta tesztje ez az elmúlt nehéz éveket átvészelt szalonoknak. Valószínűleg ők a legjobbak, hiszen túléltek, nézzük meg, hogyan állnak a vevőhöz!
      2, Ennél is jobban izgatott persze, hogy a vásárló személyes szalonlátogatása előtt (ami az igazi, stabil alkupozíció) egy egyszerű e-mailezéssel mekkora kedvezményt tudok kicsikarni az állítólag szerény profitkulccsal dolgozó kereskedőkből.  Adnak pluszban lila szőnyegszettet? Netán négy alufelnit gumikkal? Elengednek esetleg félmilliót az árból?

A leveleket márkánként 2 budapesti és 3 vidéki, de nagyvárosi szalonba küldtem el, azaz 3-szor 5 e-mail ment el. Őszinte kíváncsisággal vártam a válaszokat.

Tisztelt Károly! Igen, Ön is megérdemel egy Új Autót!

Az első válasz 4 perc múlva érkezett egy vidéki Ford kereskedésből, egyenesen a szalonvezető ígérte meg, hogy hamarosan összeállítja az ajánlatot. Alig tőle lemaradva, 5 perc után jött az első opeles ígéret, szintén vidékről, ezt azonban másnap ugyanattól az értékesítési vezetőtől már egy igen szimpatikus árajánlat is követte. Hozzá kötődik a kedvenc megszólításom is: “Tisztelt Sz. Károly Úr! Igen, Ön is megérdemel egy Új Autót!” Az első konkrét ajánlatcsomag azonban a harmadik márka, a VW szintén vidéki szalonjából jött bő 1,5 órával a levelem elküldése után.

Ezen az Astrán van még pár extra

Összesen 11 kereskedésből érkezett valamiféle reakció a megkeresett 15-ből, 4-en azóta is szunyókálnak. Konkrét ajánlat 8+1 helyről jött, az az egy nem teljesen a kért autóra kalkulált, így kihagytam a cikkből. Hozzá kell tennem, az egyik Opel-értékesítő több levelében is udvariasan telefonszámot kért, hogy szóban meg tudjuk beszélni a levélben kifejtetlenül maradt ajánlatát. Egy másik válaszlevelet küldő, árajánlatot viszont szintén nem küldő értékesítő – bevallom, kicsit meglepve – az alábbi kedves mondatokat írta:

“Engedje meg, hogy ezúton köszönjem meg érdeklődését a cégünk által forgalmazott Opel Astra iránt. Egy árlistából, illetve ugyanazon kedvezmény lehetőségekkel dolgozik minden magyarországi Opel Márkakereskedés, így úgy vélem mindent egybevéve, a legközelebb lévő márkakereskedés tudja Önnek a legkedvezőbb ajánlatot adni. Kérem, vegye fel Velük a kapcsolatot. Biztos vagyok benne, hogy az ott dolgozó kollegáink maximális segítséget tudnak nyújtani Önnek.”

Ez aztán a csapatban gondolkodás, nem is igazán értem, hogy miért a konkurenciához irányít, szerencsére csak részben lett igaza. Végül nem ugyanazokat az ajánlatokat kaptam az opeles kollégáitól.

Ki mekkora kedvezménnyel akart magához csábítani?

Szóval mindössze nyolc használható ajánlatot kaptam, de a többségük vaskos lett. Nem alufelnikkel akarták kiszúrni a szememet, leesett nekik, és megértették, hogy a vásárló itt és most versenyeztetni akarja őket. Többen meg is dolgoztak a vevőért, az ajánlatokat a kedvezmény mértékének növekvő sorrendjében írom.

8. helyezett:
   Ennél a vidéki VW-szalonnál nem mondanám vonzó ajánlatnak, amit kaptam, ugyanis szinte azt az árat küldte az értékesítő, amit én is kikalkuláltam a neten. Azaz nem igazán adott kedvezményt a Golf 6 302 920 forintos árából, amihez még a forgalomba állítás 164 000 forintja is hozzá jön.

6-7. helyezett:
  Gyakorlatilag két darab azonos ajánlat is érkezett a Comfortline-os Golfra, de ezekben legalább már bő félmilliót elengedtek a 6,3 milliós, plusz 164 ezres árból, így 5 910 000 forint lett a vége. Pontosabban nem a vége, ugyanis az egyiküknél “a végleges ajánlat kialakításához” személyes találkozót javasolt az értékesítő, aki levelében felsorolta, hogy a márkakereskedésükben éppen milyen Golfok állnak a rendelkezésemre egy tesztvezetéshez. Sőt, ha szeretném beszámíttatni az éppen használt kocsimat, a furikázás alatt átnézik a kollégái, és beszámítási ajánlatot készítenek. Erre már azt mondtam, hogy így kell ezt csinálni. A dobogót így sem tudta megközelíteni, azt a vételárból adott kedvezmény alapján állítottam fel.

5. helyezett
   Kilencvenezerrel tudott alájuk menni negyedik márkatársuk, akinél névre írva 5 821 000 forintért kapnám meg ugyanazt a 110 lóerős Golf TDI-t.

4. helyezett
   A Volkswageneket az Opelek követik, az ajánlatot küldők között a legdrágábbra faragott is valamivel jobb áron elhozható, mint a legolcsóbban kínált Golf. A 127 ezres metálfénnyel megdobott, és Enjoy-felszereltségű Astra a legkisebb kedvezményt adó kereskedőtől is a 6 357 000 forintból 770 000-et engedve, majd 135 000 forintért forgalomba állítva 5 722 000 forintért birtokba vehető. De vannak ennél vonzóbbak is a márkán belül.

3. helyezett:
  Ebből a fővárosi Opel-kereskedésből két ajánlat is jött ugyanarra a 6 357 000 forintos Astrára, amihez még 140 ezret hozzá kell csapni forgalomba helyezési költségként (itt ők ennyit írtak erre). Kampánykedvezménnyel 5 539 743 forintért odaadnák a kocsit, míg flottakedvezménnyel 5 368 183 forintért szintén névre írt forgalmival. Utóbbi azt jelenti, írta az értékesítő, hogy magánszemélyes vásárlás esetén lízing felvétele szükséges, vagy a vásárló munkájához kapcsolódó (közalkalmazott, köztisztviselő, valamilyen kamarai tagság) okmány kell.

2. helyezett :
   Habár ezüstszínű autóra kértem ajánlatot, ez a megyeszékhelyen működő Opel-kereskedés nulla forintos “fehér vagy kék alapszínű” Astráról küldött összeget, vagyis hiányzik belőle a fényezés 127 ezres felára, viszont kiemelte a levélíró, hogy van a kocsiban “helykímélő pótkerék” 11 ezerért. Így az általuk 6 230 000 forintos alapárúnak nevezett járművet “első új autó létrehozási” kedvezménnyel 5,16 millióért odaadják, de 141 000 forintért még üzembe kell helyezni. Hozzáadva ezt, meg a metál árát, 5 428 000 forint jön ki.

1.helyezett:
   Egy vidéki Ford-szalon nyert, amely a Moondust nevű, és 135 ezer forintért mért ezüstmetál fényezéssel 6 365 000 forintért kínált Focust 6-8 hét szállítási idő után 5 330 000 forintért odaadná a nevemre írva. Bónusz: “Mivel az új Focus NEM tartalmazza az Ön által megjelölt Trend Plus felszereltségi szintet, ezért a nála magasabb, ám de árban kedvezőbb Technology modellre készítettem az árajánlatomat” – írta az értékesítő. Érdekes, hogy a márka honlapján kalkuláltam ki az ajánlatkérés előtt ezt a felszereltséget, mindenesetre jobb a több, nem is kérdés.

Egy e-mail elég volt tehát ahhoz, hogy akár egymilliót megspóroljak a képzeletbeli szalonlátogatás előtt. De nem hagytam ennyiben, ugyanis…

…szemérmetlenül alkudoztam még egy kört

Biztos voltam benne, hogy személyes kapcsolatfelvétel hiányában, sőt, a saját telefonszámom megadása nélkül itt már feszítem a húrt, amire kaptam is célzást az egyik kereskedőtől.

Nyilván szemtől szemben lehet véglegesíteni az árat, de azért kedves hangú második levelemben megírtam az ajánlattevőknek, hogy nem az én világom az alkudozás (bocsánat), meg hogy már csak a két versenyben lévő szalonnak írok (bocsánat), és már tényleg csak az utolsó ajánlat dönt arról, hogy melyik kereskedésbe menjek be vásárolni.

Láss csodát, még így is sikerült újabb, hat számjegyű kedvezményt kicsikarni, ha nem is reagált mindenki. Nézzük meg a második körös kedvezményekkel módosított végső sorrendet, amit azért árnyal, hogy itt volt, aki egyebekkel is  próbált kedveskedni, ha nem is lila szőnyegszettel.

4-5. helyezett:
   Az első körben szinte azonos ajánlatot adó két VW-kereskedés ezúttal is nagyon hasonló mértékben faragta tovább a Golf árát. Az egyikük 5 677 000 forintra csökkentette, míg a másiktól újabb 100 000 forint elengedése után 5 652 000 forintért lehetne elhozni a csilli-villi új autót.

A régi Focus maradéka olcsóbb

3. helyezett:
   Újabb 50 ezret engedve valamelyest közelebb került a többiekhez a legmagasabb Astra-ajánlat küldője: nála 5 672 000 forintnál járunk most. Sőt, rátett még egy picit erre, amikor azt írta: “továbbá, ha nálunk vásárolja meg gépjárművét, szervizeléskor az anyagköltségből 20 %, a munkadíjból 10 % engedményt tudunk biztosítani”.

2. helyezett:
  Tőle kifeszítettebbnek tűnik a második körös kedvezmény függvényében a budapesti, duplaáras Opel-ajánlat, ugyanis másodjára már csak 10-10 ezer forintot engedett a levélében. Így ő 5 358 183 forintért adná oda a kampánykedvezményes Astrát névre írt forgalmival.

1. helyezett:
  Az első kört megnyerő Ford-szalontól sajnos nem jött még kedvezőbb ajánlat, az 5 428 000 forinttal akkor második helyezett Opel-kereskedéstől – amely az általam kért 110 lóerős mellett a 136 lovasra is adott ajánlatot – az alábbi levelet kaptam, némi érzelemmel átitatva.

“Tisztelt Sz. Károly Úr!

Melyik ajánlat érdekli inkább?

Most mondjam egyébként hogy majdnemhogy’ (sic!) patt helyzet van, mert én pedig nem szeretem látatlanban, az ismeretlenbe küldeni a “levetkőzött” ajánlatokat…

Ráadásul egyéb tényezők is lehetnek, amivel esetleg felénk billenne a “mérleg nyelve”…

De mivel hogy farkastörvények uralkodnak… Ez esetben kivételt fogok tenni.” – írta levelében.

Ragaszkodva a kiindulási pontnál megadott 110 lóerős változathoz válaszoltam, két órán belül meg is jött a meztelen ár: 5 100 000 forint, plusz 141 000 az üzembe helyezésre. Azaz az első körben győztes Focus után egy Astrából is sikerült egymilliót alkudni a székben ülve.

Remélem, ez a kereskedés is sokáig él és virul, innen kívánom a legjobbakat, ide érdemes betérni a vevőknek. De dicséret a többi válaszolónak is, igyekeztek.

Végül mondanám, hogy elnézést kérek az értékesítőktől, ha úgy érzi valamelyikük, hogy fölöslegesen dolgoztattam. Szerintem ez nem igaz, hiszen a legkevésbé sem vész el a munkájuk. Ők azok, akik foglalkoznak a vevőjelölttel, gyors és érdemi reakciókkal, valamint a vaskos kedvezményekkel jó reklámot csináltak maguknak. Ha nem is mindannyian.