Autó nélkül is milliókért tankolnak a képviselők

Közpénzek milliárdjai politikusok autóira - IV. rész

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.04.10. 05.50

Havi 50-250 ezer forintos üzemanyagszámlákat fizet a költségvetés olyan parlamenti képviselőknek is, akiknek autójuk sincs.

Tavaly nyáron megváltozott a parlamenti képviselők élete. Azóta nem kap költségtérítést és választókerületi pótlékot a havi 747 878 forintos alapfizetésén felül a 199 politikus, és a 13 nemzetiségi szószóló. Aki sajnálná őket, ne tegye: igényelhetnek helyette vaskos üzemanyagkártyát.

Az állami vezetők és politikusok autós költéseivel foglalkozó cikksorozatunk mai részében áttekintjük a parlamenti képviselők 9 hónapnyi üzemanyag-elszámolásait, írásunkból kiderül, hogy többen brutális mennyiséget égetnek el a kocsijukban. Vagy éppen saját autó hiányában valahol máshol.

Kik tankolnak a legtöbbet?

A 2014 májusa és 2015 januárja közötti időszakból azokat a képviselőket emeljük ki, akik külföldre járó kamionosokat megszégyenítő távolságokat autózva egy-egy hónapban 200 ezer forint fölé szaladtak a tankolással. Egészen pontosan: azt nem tudjuk, hogy mennyit közlekedtek, csak azt, hogy mennyit tankoltak az Országgyűlés által nekik adott Mol-kártyákról. (Májusban és januárban a legtöbbet tankolókat tüntetjük fel, a nevek mellé írtuk a pártjukat és a lakhelyüket.)

2014. május
   Legény Zsolt – 138 165 forint (MSZP, Kisvárda)

2014. június
    Vinnai Győző  – 205 696 forint (Fidesz,  Nyíregyháza)

2014. július
    Legény Zsolt – 248 532 forint
    Ágh Péter – 219 613 forint  (Fidesz, Szombathely)
    Apáti István – 210 336 (Jobbik, Mátészalka)

2014. augusztus
    Ágh Péter – 237 192 forint 
     Legény Zsolt – 205 437 forint
     Hörcsik Richárd – 200 111 forint
(Fidesz, Sárospatak)

2014. szeptember
    Bánki Erik – 260 940 forint (Fidesz, Mohács)
    Szakács László – 245 919 forint (MSZP, Komló)
    Halász János – 208 302 forint (Fidesz, Debrecen)
    Vitányi István – 207 265 forint (Fidesz, Berettyóújfalu)

 2014. október
    Szászfalvi László – 216 170 forint (KDNP, Marcali)
    Tilki Attila – 208 029 forint (Fidesz, Fehérgyarmat)
   
2014. november
    Tilki Attila – 290 510 forint
     Bányai Gábor – 227 435 forint
(Fidesz, Jánoshalma)
    Dankó Béla – 223 550 forint (Fidesz, Szarvas)
    Legény Zsolt – 207 338 forint

2014. december   
    Dankó Béla – 205 582 forint
     Bányai Gábor – 204 280 forint

2015. január
    Halász János  – 173 689 forint

Feltűnő, hogy hullámvasutat járnak be az ország széleiről származó politikusok által felhasznált összegek: az egyik hónapban kiemelkedően magas számot látunk némelyiküknél, aztán a következőben sehol sincs ugyanő az élmezőnyhöz képest. Tudjuk, hogy a parlamenti képviselők a saját maguk alkotta munkarend szerint télen és nyáron is több hónapnyi szünetre mennek, ám az ugrálás a tankolásukban az elvileg munkával teli hónapokra is jellemző.

A szabályozás szerint…

…beállított keretösszeg van a kártyákon, amit leginkább a képviselő lakhelyének Budapesttől való távolsága, és egyéni választókerületből Parlamentbe jutott politikus esetén a kerületének a nagysága befolyásol. “Minden elszámolás a MOL Nyrt.-vel kialakított elszámolási rendben történik, a jogosultság ellenőrzését a MOL Nyrt. végzi” – mondja az Országgyűlés sajtóirodája.

Rákérdeztünk a sajtósoknál az összegek ugrálására, a tömör válasz a következő: “A MOL azokról a képviselőkről ad elszámolást aki használt üzemanyagot, a mi kimutatásunk a MOL kimutatása alapján készült. Aki használja, annak az adott hónapban magasabb a fogyasztása.”

Az ország egyik legdrágább Mol-kútja - annak, aki maga fizet


Mi van a nagyágyúkkal?

A pártok legismertebb politikusai ebből a cikkből sem maradhatnak ki, megnéztük, hogy néhányan közülük mennyire terhelték meg a választók pénzéből fizetett üzemanyagkártyákat. Ebben a válogatásban alig akad fideszes és KDNP-s nagy név, hiszen többségük állami autóval és külön üzemanyag-elszámolással járó kormányzati pozíciót visel – róluk lásd alábbi keretes írásunkat. Itt júniustól néztük az adatokat.

Gyurcsány Ferenc (elnök, DK) átlagosan 55 ezer forintért tankol havonta.

Kubatov Gábor (pártigazgató, Fidesz) átlagosan 54 ezerért.

Novák Előd (alelnök, Jobbik) átlagosan 60 ezerért – volt viszont 129 ezres hónapja is.

Szél Bernadett (társelnök, LMP) átlagosan 63 ezerért.

Szabó Tímea (társelnök, PM) átlagosan 38 ezerért – volt tankolásmentes hónapja is.

Fodor Gábor (elnök, Magyar Liberális Párt) átlagosan 53 ezerért – de volt nullás, és 134 ezres hónapja is.

Mesterházy Attila (ex-elnök, MSZP) átlagosan 68 ezerért – csak november óta veszi igénybe, előtte nullás hónapjai voltak.

Fodornak és Szélnek a parlamenti szünetben, augusztusban volt a legmagasabb a számlája.

Több olyan közismert pártvezetőt is találtunk ugyanakkor, aki nem kormánytag, de nem is használ üzemanyagkártyát: például Kósa Lajos, Tóbiás József, Vona Gábor és Schiffer András. Erre azt mondja az Országgyűlés sajtóirodája, hogy a kártya jogosultság, nem kötelező igényelni.

137 kormánytag = 214 millió  forint

A múlt héten részletes cikkben foglaltuk össze minden idők legnagyobb kormányzati járműparkjának költségeit, miután átnéztünk sok-sok adatot 137 kormánytag autójáról. Írásunkból kiderül többek között, hogy
 – az átvizsgált állami autók fenntartására tavaly 214 268 164 forintot költött a költségvetés.
 – 130 750 382 forint volt az üzemanyagköltségük 2014-ben – az autónkénti átlag 954 382 forint.
 – 65 802 503 forintot költöttek az autók szervizelésére – az autónkénti átlag 480 310 forint.
 – 17 715 279 forint volt a biztosítási díjuk – az autónkénti átlag 129 309 forint.
Akit érdekelnek a részletek, és hogy melyik kormánytag pontosan milyen autóval jár, itt megtalálja.

Spórolnak a buszozó, vonatozó képviselők?

A juttatásokról szóló jogszabály lehetővé teszi a tömegközlekedési költségek megtérítését azon képviselőknek, akik cserében lemondanak a kártyáról. Havonta csupán 4-6 ilyen politikust tartalmaz a nyilvántartás, közülük a legismertebb név a DK-s Vadai Ágnes havi átlagban 15 ezer forinttal. Ha ezeket összeadogatjuk, talán jobban megérné éves bérleteket venni az állami támogatásból, de ne kritizáljuk a politikust, hiszen tényleg az ő utazásaira megy el szinte a legkevesebb közpénz.

Találtunk ugyanakkor a tömegközlekedők között is hajmeresztő összegeket. Kissné Köles Erika, a 13 nemzetiségi szószóló egyike az Országgyűlésben, a szlovén kisebbség parlamenti képviselőjeként bizonyára sokat vonatozik, mégis ütnek a számok a neve mellett: május óta van két nullás hónapja is, de van 195 ezres, 178 ezres és 114 ezres is. Ezeket az összegeket csak belföldi tömegközlekedésre lehet használni, így különösen magasnak tűnnek.

Mi van azokkal, akik tankolnak ezerrel, miközben kocsijuk sincs?

Közhely, hogy a politikusok vagyonnyilatkozata nem mutatja meg a valós vagyonukat. Mi most mégis induljunk ki ezekből a dokumentumokból, és abból, hogy a képviselők szentnek tekintik az esküjüket. Magyarán nem hazudnak, amikor kitöltik a papírokat.
Márpedig ha innen nézzük az üzemanyagkártyás rendszert, akkor azt a furcsaságot fedezzük fel, hogy az évente sok százezret vagy akár milliós összeget elautózók egy részének – a vagyonnyilatkozata szerint – saját autója sincs.

Több képviselőnek így néz ki a vagyonnyilatkozata - azért tankolnak

Például Ágh Péter és Bánki Erik többször 150-200 ezer forintért tankoltak, ámde nincs kocsijuk, és a havonta 50-60 ezerért tankolók között is vannak autó nélküli politikusok, úgymint Gyurcsány Ferenc és Szél Bernadett. Hogyan lehetséges ez?

A pontos válaszért muszáj szó szerint idéznünk a 2012. évi XXXVI. törvény 109. § (1) bekezdését, olyan szépen el van rejtve benne a lényeg: “A képviselő – a miniszterelnök, a miniszter, az államtitkár, a házelnök, az alelnök, a képviselői megbízatással rendelkező háznagy, a képviselőcsoport vezetője, valamint annak a polgármesteri megbízatást ellátó képviselőnek a kivételével, aki nyilatkozata alapján polgármesteri megbízatásával összefüggésben személygépkocsi használatra jogosult – nevére, valamint az általa – a saját vagy hozzátartozója használati jogát igazoló közokirat vagy teljes bizonyító erejű magánokirat alapján – megjelölt személygépkocsi forgalmi rendszámára szóló – egy, az Országgyűlés Hivatala által biztosított, másra át nem ruházható, készpénzre nem átváltható -, üzemanyagtöltő állomáson felhasználható üzemanyagkártya (a továbbiakban: üzemanyagkártya) használatára jogosult.”

Vagyis a képviselők olyan jogszabályt szavaztak meg magukra vonatkozóan, ami nem írja elő, hogy legyen saját tulajdonú autójuk az éves szinten akár milliós tankoláshoz.

Cikksorozatunk korábbi részei:

Megint Lázár jár a legerősebb autóval

10 millióért kaptak 313 lóerős luxusautókat a rendőrök

Kövér László 3 millióért tankolt, helyettese aláz mindenkit

Kommentek

  • Prezenszki0591

    Cukkoljátok a népet cukkoljátok!

  • ballac_86

    Mert nincs jogunk tudni?

  • lui_

    Ezek elég kis pénzek ahhhoz képest amiket állami projektekben egyéb úton kivesznek, szóval azt nyugodtan mondhatjuk hogy vagy aki így vesz ki pénzt az vagy nem jut máshogy a zsíros bödönhöz , vagy anynira mohó és hülye hogy még ezt is kihasználja, ezzel kockáztatva az ilyen cikekket.

    Egyébként meg biztos vagyok benne, hogy páran tényleg csak annyit használnak ebből, ami jár nekik.

    Mondjuk én egyik politikustól sem várnám el hogy busszal közlekedjen, azért mégiscsak az ország vezetői. Már így is nagyrészt skodákkal járnak, ami valjuk be korrekt dolog.
    (Megjegyzem ha jól végeznék a dolgukat, minden nap örömmel járnának busszal, mivel folyton elismerést kapnának, és nem leszidásokat a néptől…)

    Kedves vezess.hu, olyan listát nem tudnátok készíteni, hogy kik azok akiknek járna ilyen, de mégse veszik igénybe? Komolyan érdekelne, mert ebből a listából is lehet következtetni, bár nem feltétlen.

  • kocogok

    És akkor mi van? Családi autó…
    Ahogy elnézem a fideszes a legtöbb benne!

  • jako

    Komolyan nem értelek benneteket!
    Itt nem arról van szó hogy a zsírosbödönön túl ki vesz fel lóvét, és ki nem, hanem az, hogy a gazdaság, és az egész ország padlón van, a képviselők 800 ezret tisztán haza visznek, és akkor még 200 ezret elfurikáznak az adófizetők pénzén, akkor, amikor a dolgozónak 9ft/km térítést adnak, és azt is minden évben hosszabbítani, és alaposan meg kell indokolni. Volt kollégám, akinek a valós, és az útvonal tervező által megadott km között 3 km különbség volt, és elkezdtek érte ugatni, ő viszont közölte, hogy menjenek el vele, és mérjék le. Szóval addig míg ezeknek a eltapsolna egy csomó lóvét, addig a melósnak már ezt sem akarják adni, pedig olcsóbban jön ki a cég, mint ha bérletet venne az ember, és annak a 86% fizetnék ki. Persze vannak cégek, akik üzemanyag pénzt fizetnek, az jóval több, minden hónapban a NAV állapítja meg a hivatalos üzemanyag árakból (20-30ft)
    Persze lehet hogy azt mondja valaki, hogy örüljünk ennek is, mert neki nem fizet a főnöke egy fillért sem, annak üzenem, cseréljünk fizetést, mert ő biztosan nem ennyiért közalkalmazott.

  • Fel_x

    Jakó, a képviselők nem visznek haza 8 kilót, mert az a bruttó bérük. Egy vállalatnál ugyanígy elfurikázzák a céges autókkal a benzint, dieselt abból a pénzből, amit kifizethetnének a dolgozóknak. Ez nem zavar? Az oktalan mászkálás persze nem szép, de ilyet semelyikünk nem tud ebből a cikkből kimutatni. A közalkalmazottak amúgy nem keresnek sokat.
    Amúgy ha te kapnál egy autót költségtérítéssel, akkor mennyit mennél vele havonta, ha lenne egy MOL kártyád hozzá?

  • Fel_x

    Kocogok! Persze, hiszen ők vannak többségben. Ezen mit csodálkozol?

  • Pokol

    A rohadt életbe,A politikusoknál is be kéne vezetni a 9Ft km-enkénti üzemanyag jutatatás.A háztól a parlamentig a GPS alapján meg lehet állapítani a kilométert.És az alapján kapjanak üzemanyag térítést,úgy mint más. Na ezt szavazzák meg maguknak “nép szolgái”.

  • Pityke

    Ezek szerint szegény Tilki Attilának novemberben MINDEN MUNKANAPON 640 Km-t kellett autóznia. (6 literes fogyasztással, 360 Ft-os üa. árral 21 munkanappal számolva).
    Értem én, hogy Fehérgyarmat messze van Budapesttől, de azért ebédelni ne ugorjon már haza !!!

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.