Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves András!

Autóvásárlással kapcsolatban kérnék tanácsot öntől! Jelenleg egy 2003-as Fiat Puntóm van, melyet szeretnék eladni. A múlt évben 150.000 ft-ot költöttem javításra, ami nekem sok volt erre a típusra.

A rendelkezésre álló keretem 600-700 ezer forint és ha sikerül túladni a Fiaton, akkor akár 1 millió ft. Két típus merült fel, az egyik egy Ford Focus, csapott hátú 2007-es és egy BMW 316i, 2003-as. Bmw-nél mire érdemes figyelnem vásárláskor? A Focusnál kevés 3 ajtóst találtam és ezek is sok km-t futottak. Ebből benzines vagy dízelt érdemes venni, továbbá 1.4-est vagy 1.6-osat? Napi 100 km-et vezetek, autópálya ritka és egy olcsó szervizigényű, megbízható kocsira van szükségem. Tanácsait előre is köszönöm és ha ön szerint van a 2 típuson kívül jobb alternatíva, kérem azt is ossza meg velem.

Üdvözlettel Rp

Punto helyett jó döntés egy BMW? 1

Szakértőnk válasza

Kedves Árpi!

Ezekkel a paraméterekkel biztosan nem vennék dízelt és BMW-t sem. A korabeli 316i-knek volt egy súlyos vezérműlánc-lecsúszási nyűgje. Ha az autó túl van a visszahívásos javításon, akkor még mindig rozsdásodhatnak az ajtók és alkatrészei sem a Punto érszintjén mozognak.

Talán nem a megfelelő pillanatban propagálom, de ár/érték arányban a FIAT Stilo kifejezetten jó választás. Alkatrészérai jók, az 1,2-es motor is elég bele, mert a hatfokozatú váltó a hóna alá nyúl. Ha 1,4-es benzines, akkor a Chevrolet-Daewoo Lacetti is vonzó alternatíva. Időnként kidurranhat a hűtőrendszer, de ezt leszámítva strapabíró autó és kényelmes is, ami napi 100 kilométerrel nem mellékes szempont.

2007-es Focus II-t nem találtam 600-700 ezerért, de még 2005-öst sem. Ebben a kategóriában az elődmodell mozog, amely mai szemmel is igen jó autó.

Üdvözlettel, Szörényi Andás

Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértők!

Én nem értek hozzá, a segítségüket szeretném kérni. 42 éves állami alkalmazott vagyok, viszonylag tisztességes fix fizetéssel. Feleségem szintén állami alkalmazott, de kevésbé tisztességes fizetéssel. Van 3 fiú gyermekünk (10-12-14 évesek) és egy 12 éves 1,3 GLX-es Suzuki Ignisünk 130.000 km-rel. A kocsi mindig is kicsi volt a családnak, de most vált végleg csereéretté. A csomagtartó kicsi, nyaraláskor a cucc vagy péntekenként az iskolatáskák és a hétvégi bevásárlás nem férnek el benne.

Szeretnénk lecserélni, és végre (talán) egy új autóban gondolkodni. De a használtpiacot sem vetjük meg. Amiben most gondolkodunk, az az:

– új Suzuki Vitara 1.6 GL, esetleg GL+ (legfőképp erre hajlanék)
– új Dacia Sandero 1,2 Celebration

Mindkettő benzines autó.
Szakértőnk válasza
Kedves Adorján!
Az Ignishez képest a Sandero kényelme és tágassága is nagy ugrást jelent. Amennyiben azonban van rá pénzük, a Vitarával arányosan jobb autót kapnak, főleg a GL+-t választva. Mivel a szíve mintha a Suzuki felé húzna, vegyék azt! Ésszerűbbnek azonban a Sandero ésszerűbb. Kisebb lesz az értékvesztése, mintegy 1,5 millió forinttal kevesebbe kerül, amiből sokat utazhatnak ötösben és kicsit kisebb csomagterét leszámítva megadja a Vitara használati értékét. Viszont a Sandero 1,2 literes motorja jóval gyengébb a 120 lóerős 1,6-os Suzukinál, amely az SX4 S-Crossban a féléves teszten igen jól muzsikált és keveset fogyasztott.
Tehát ha szomorú lemondásnak élné meg, hogy nem valósul meg a vágya, akkor legyen a Vitara, mert csak az a jó autó, aminek örülni tud a tulaj. Amennyiben viszont a Daciában is meglátja az igen nagy előrelépést, a Sanderóval jóval kisebb befektetéssel juthatnak új autóhoz, szerényebb menetteljesítményekkel. 
A Duster nem jön szóba? 475 literes csomagtartójával valódi családi autó és árban a kettő között volna.
Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Üdvözlöm!

Egy ismerősöm nemrégiben totálkárosra törte az autóját. A baleset novemberben történt, egyenes útszakaszon, nekicsapódott egy út széli fának. Viszonylag hideg, de száraz idő volt, igencsak kopottas nyári gumikkal, úgy tudom nem akadályozta semmi az útszakaszon. Kérdésem az lenne,hogy okozhatta-e a balesetet a nyári gumi, ez miatt tekeredhetett -e fel a fára, ez vajon megtörténhetett volna, ha téli gumikkal közlekedik? Képet privátban mellékelek, ha ez segít.

Válaszát előre is köszönöm.

Punto helyett jó döntés egy BMW? 2

Szakértőnk válasza

Kedves Betty!

Egy baleset után erre kirendelt szakemberek vizsgálják az út- jármű – vezető hármas kapcsolat rendszerét.
Több évtizede a vizsgálatok azt mutatják, hogy a vezető a leggyengébb láncszem, a balesetek több mint 90 százaléka konkrétan vezetői hibára vezethető vissza.

A leírás alapján, nem szeretnék véleményt mondani, valószínűleg több tényező együttes eredménye a bekövetkezett baleset. Amikor még nem volt téli gumi az autókon, akkor is volt élet, legfeljebb lassabban közlekedtek, kevesebbet vezettek időkényszer alatt, és nem voltak olyan bátrak mint ma.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd úr!

Az autómat szeretném a gyerekeimmel ki-graffitiztetni. Szabad-e ezt a jogszabály szerint? Mit kell csinálnom, hogy ne büntessen meg a rendőr?


Szakértőnk válasza

Tisztelt Nováky Rita!
Az okmányirodában kell az eljárást kezdeményezni a gépjármű színének megváltoztatása esetén:
Szükséges:
forgalmi engedély( új típusúnál bejegyzés 1800-Ft, réginél csere
törzskönyv (ha van)ha nincs 6000.- kiállításra csekken fizetve
személyi igazolvány, lakcímigazolvány
Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
közlekedési jogász
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!