Kefélés nélkül semmit sem ér a locsolás

Autómosás fillérekből

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.04.06. 06.00

Jó időben az autós ember hajlamos ráfanyalodni az kocsiganajozásra. De hova menjen, ha olcsón akarja megúszni a megtisztulást?

Jó időben az autós ember előbb vagy utóbb ráfanyalodik a nagytakarításra. A ház előtti, vödrös, kefés módszer szerencsére már jó ideje nem legális útja az autómosásnak, környezetvédelmi szempontok miatt muszáj igazi autómosóba menni. De hol úszhatjuk meg a legolcsóbban? Hát persze, hogy a benzinkúton! De vajon melyiken? Megmondjuk.

Érintőképernyős vezérlés

A szerkesztőséghez legközelebbi MOL kúton kezdtük a próbát.  Apró, méltánytalanul kis forgalmú mosó, két férőhellyel, de igazából csak egyetlen mosófejjel. Magyarul hiába állunk be egy üres kutricába, ha a másik oldalon valaki már mossa az autót, akkor kénytelenek vagyunk kivárni, míg átadja a spricnit. És szoktak is itt mosni, igaz nem autót, hanem csatakosra koszolt bringákat.

Mosófej, kefe nélkül

A gép csak 100-assal megy, és egy érmével a hibahatáron belüli, 1 perc 2 másodpercnyi időt kapunk. Meleg, kellően habos lé folyik a pálca végén, kefe nincs. A víznyomás ígéretes, bár néhány hónapja még ennél jobb volt, szinte kitépte az ember kezéből a locsolófejet, ijesztő volt, hiszen egy 40 kilós nőt biztos lever a lábáról, de nekünk tetszett Gondolom pont ezért vettek belőle vissza valamennyit. A mosó egyetlen baja, hogy a vastag, nehéz vízcsővel állandóan harcolni kell, az állandóan hozzáér a kocsihoz, beleakad a tükörbe, stb.
A külső mosás mellett a belsőt is rendbe lehet tenni, a porszívó 50 forintot kér az ígéret szerint 3,5 percre, de a valóságban nagyvonalúan 5 percig búg a gép. Maga a mosás nem lett tökéletes, a makacs szennyeződés továbbra is ott röhögött az ajtókon, sárvédőkön, amikbe csupán pár tiszta csíkot húzott a nagynyomású víz. 

Sokat nem javult a helyzet, több száz forint ellocsolása után sem

Innen egy Agip kúthoz gurultunk át, szintén két állás várja a redvás kocsikat, de itt már mindegyiknek van saját locsolója. A gép 100-assal, 200-assal is működik, száz forintért 55 másodpercet ígérnek, és azt pontosan be is tartják. A víz meleg és olyan illatos, hogy akár a hátunkat is megmosnánk vele. A mosó csöve jó magasról lóg le, könnyű vele körbe körbe rohangálni, csak a víznyomás jóval szerényebb, mint a MOL kúton. Az autó még mindig koszos, kefe itt sem volt.
Innen a budaörsi Tesco és Shell kút melletti mosókomplexumba autóztunk. Számtalan mosóállomás, kisegítő személyzet és szőnyegmosó csipesz is segíti a hétvégi autómosást. De ami a legfontosabb, van KEFE! Az automata az 50, 100 és 200 forintost is megeszi, többnyelvű menüje van. A víz nem hirtelen, hanem finoman indul és a végén is így áll le, 100 forintért 53 másodpercnyi móka jár.

Dől a hab a keféből

A víz meleg, a nyomás átlagos, de habból itt kapjuk a legtöbbet. Érdemes egy laza nedvesítéssel kezdeni, utána átállni a habos kefére, majd ha körbecsutakoltuk a kocsit, már csak egy öblítés és kész is. Tényleg tiszta lesz az autó és mi kijöttünk 450 forintból. Persze porszívós állásokból is van pár, amelyek szintén mind megeszik a nagyobb értékű érméket. 3 percig porszívózhatunk egy százasért, és van szőnyegporoló keret, valamint szemetes is a közelben. 
Bár az autó már tiszta, de egy OMV kút melletti mosót is útba ejtettünk. A csúszós felületű kétállásos mosó talán a legelhanyagoltabb megjelenésű az összes közül. A víz ugyan meleg, de egyáltalán nem habzik, kefe nincs és a víznyomás is szerény. 100 forintért 45 mp mosás jár, és a gép elfogadja az 50, 100, 200 forintost is. Porszívója 50 forintért 1,5 percet ígér, de két percig simán és erősen szív a gép. Van szőnyegporoló keret is.

Szakadt automata

Gépi mosás

A saját kétkezi vacakolás egyik alternatívája az IMO gépi mosója. Ha nem aggódunk betegesen a fényezésért, itt is olcsón megúszható a mosás. Az alapprogram nagyjából annyiba kerül – 790 forint -, mint amennyi aprót bedobnánk egy benzinkutas mosóba. Cserébe nem leszünk koszosak, és gyerekekkel igazán vicces dolog átcsorogni a gigantikus kefék között. Hátránya, hogy az ajtók mögötti részek koszosak maradnak, a küszöböt kézzel, magunknak kell lemosni.
Így néz ki egy gépi mosás, az autóból nézve:

Tippek, trükkök:

Hogy a lehető legkevesebb pénzből megússzuk a kocsimosást, először egy százasból áztassuk be az autót, fentről lefelé locsolgatva a kasztnit. Vannak kutak, ahol a lentről felfelé módszert javasolják, de ha igazán kevés pénzből akarja valaki megúszni a takarítást, a mi módszerünkkel jobban jár. Aztán jöhet a partizánakció, kapjuk elő a saját gumikesztyűt, szivacsot, kefét. Van, ahol tiltják – fene tudja miért – de e nélkül a világ összes pénzét bedobhatjuk a gépbe, a kocsi nem lesz tiszta. Csak ha valamivel megdörgöljük. A saját sampon használatától viszont tekintsünk el, hiszen a mosóknak tisztítaniuk is kell a felhasznált vizet, és nem tudjuk, milyen hatással van a rendszerre a hozott vegyszer.
MOL Agip OMV Shell/Tesco
Elfogadott érmék 100 100, 200 50, 100, 200 50, 100, 200
Idő / 100 ft 62 mp 55 mp 45 mp 53 mp
Kefe x
Hab (pont) 6 8 0 10
Nyomás 10 8 7 7

Szinte mindenhol szerény a víznyomás

Tanulság:

A legtöbb, csak nagynyomású spricnivel felszerelt kézi mosó az égvilágon semmire sem jó, ha az autónk valóban koszos. Legfeljebb arra használhatók, hogy nyáron lecsapassuk a kocsiról a port, de a makacs szennyeződések csak röhögnek rajtunk. Ahhoz, hogy ezektől is meg tudjunk szabadulni, olyan mosót kell keresni, ahol van kefe. Vagy egy szatyorba bedobhatunk egy termetesebb szivacsot, és meleg vizes, habos nedvesítés után gyorsan körbemosva már csak egy öblítés kell az autónak. A rekordunk 450 forint volt, de ez elég kapkodós, gyors meló. 

790-ért úgy is lemossák, hogy ki sem kell szállni a kocsiból

Mondhatnánk, hogy persze, egy gépi mosós alapprogram alig 200 forinttal kerül többe, és nem kell semmihez sem nyúlni, de akkor ugye hol a kihívás? Meg sokan berzenkednek a gépi mosók keféitől, hogy azok karcolnak, jobb a kézi mosás.

Szavazás

Te hogy szoktad lemosni?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • PDA FAN

    Vagy 20 évvel ezelőtt olvastam autómosó tesztet, és ott az lett az eredmény, hogy a kézihez képest a gépi mosó kevésbé karcolja a fényezést, mert egyenletesen alacsony a kefenyomás. Persze akkor még gőzölős mosók nem voltak.

  • erdesz.marika

    Ha normálisan fel vagy öltözve, (körömcipő, stb.) inkább a gépi mosás..

  • jako

    A víznyomást nem csak spórolásból,- vagy hogy ne lökje fel a 40kg menyecskét,- vettek vissza, hanem azért, mert a modern autók már lakkozva vannak, és a kőfelverődéseknél, a nagynyomású víz feltépheti a meglazult lakkot, ezért is vigyázni kell vele, ha valaki ilyet észlel az autóján, érdemes ott megtörölni tisztára, és ha más nincs, akkor színtelen körömlakkal, többször rálakkozni óvatosan, ez valamennyire megvéd.

  • subtotal

    Én magam mosom Agip kézi mosóban. Mivel mindig látom, hogy az emberek úgy súrolják és karcolják a kocsijukat a kefével, hogy nem dobnak be pénzt, így a kefe folyamatosan tele van kosszal, azt soha nem használom.
    Az én módszerem:
    – beállás előtt ráfújom a bogároldót illetve felnitisztítót
    – beállok, szennyoldás 100Ft-ért, majd várok 2 percet
    – berakom a szivacsot az ablaktörlő alá, majd 200Ft-ért samponos nagynyomásúval körbemegyek, a szivacsot alaposan telenyomom ezzel
    – ha nagyon koszos volt a kocsi, rakok egy kevés sampont még szivacsba (szerintem ekkora vízmennyiségnél ez nem oszt vagy szoroz a kutaknak a tisztításnál)
    – körbemegyek a szivaccsal: tető, ablakok, motorháztető és lámpák, kasztni a díszlécig, majd alatta, a kocsi elejétől hátrafelé (ez nem több időben, mint a haboskefével babrálni)
    – öblítés 200-300Ft-ért, abban a sorrendben ahogy a szivaccsal (berakom a viledát az ablaktörlő alá)
    – konzerválás 150Ft-ért
    – cseppmentes öblítés 150Ft-ért
    – ha lehet még az állásban a szilikonos vízlehúzóval (be kell nedvesíteni és lehúzni róla a port) letolom a nagyját a díszlécekig, a többit a viledával törlöm szárazra – mielőtt a díszlécek alatti részhez hozzákezdek kinyitom az ajtókat, hogy kicsorogjon a lé, a végén az ajtók és küszöbök belső részei

    Ez 8-900Ft és olyan 45 perc.

  • HERCULES

    Hol a legolcsóbb? Otthon az udvaron! Hol másutt? Ha éppen külföldön tartózkodom és nagyon muszáj, akkor elviszem autómosóba.

  • M_m_m

    Subtotal

    Nagyon szakszerű, ahogy leírtad, és gazdaságos is, Neked biztosan. Az üzemeltetőnek már kevésbé:-)

    Csakhogy a 45 perces mosást a legtöbb helyen joggal nem tolerálják se az üzemeltetők, se a többi autós.
    Ezek az önkiszolgáló kézi mosók nem arra valók, hogy valaki végigsimogassa szeretett autóját 45 percig.
    Megértem, hogy törődsz a kocsiddal, helyes, de ilyen szeánszot lehet inkább otthoni udvaron kéne csinálni, vagy nem önkiszolgáló kézi mosóba vinni a kocsit:-)

  • Barca

    Ez a cikk megint nem sikerült túl acélosra sőt… Autót mosni azért illene tudni talán, ha autós újságíró az ember.

    Természetesen azért nem túl nagy a nyomás ilyen mosóknál, mert egyrészt 100-150bar bőven elég, másrészt meg e felett csak a fényezésbe tud kárt tenni a hozzá nem értő. Ha felvisszük a vegyszeres mosót, legalább 1 percig hagyjuk fent, utána 20-30cm-es távolságból szépen borotváljuk le az autóról, így ahogy a képen is látszik lejön, csak nem fél méterről össze-vissza kell rángatni a pisztolyt, ami látszik a mintázatból, hogy így történt. Más kérdés, hogy egy aprólékos ilyen tisztítás jóval drágább, mint bármelyik kézi mosó, simán 2-3000Ft-ot be lehet dobni, ennyiért meg már teljes kezeléseket kapunk olcsóbb helyeken és meg sem kell mozdulni.
    Ennek a dolognak akkor lenne értelme, ha olcsóbb lenne, mert külföldön kb. fele, de lehet harmad annyi egy ilyen mosó, de ebbe nem menjünk bele. A másik fontos dolog, hogy csak akkor lesz értelme, ha a kocsit egyszer rendesen kézzel lemostok, és 2-3 réteg wax-ot, vagy nanoszart felhordtunk rá, ilyenkor valóban elég lehet 2-3 alkalommal egy ilyen “csapatás” egyébként semmire nem jó, vagy túl költséges.

    Ui.: a másik probléma a vízkő, ami szépen bele marja magát a lakkba, mert úgye senki nem törli szárazra a kocsit egy ilyen mosó után, világos színű autók még csak-csak, de pesten néhány helyen olyan kemény a víz, hogy 2-3 ilyen mosás maradandó élményt hagy, drága lesz a polír! Ez és a vízgőzös mosás messze kerülendő, mind2 szar és nem igazi megoldás.

  • subtotal

    Kedves M_m_m, köszi a véleményt. Olyan napszakban megyek, amikor nem tartok fel senkit. Ahova járok, ott nem szólnak egy rossz szót sem, sőt értékelik a visszajáró ügyfelet.
    Az, hogy szerinted mi mire való, a te véleményed. Ha járnál ilyen mosókba, tudnád hogy elég sokan így csinálják, főleg mert a nem önkiszolgáló kézimosók minősége legtöbbször csapnivaló, akkor inkább megcsinálom magam.
    Egyébként a 45 perc a szárazra töröléssel ennyi, maga a mosás nem több 20 percnél. Ha várnak, kiállok a mosás után. Nem olyan bonyi ez…

  • Guevara

    Hát nemtom uraim, de nekem a nagy nyomás és a sampon elég jó eredményt hoz. Már úgy is szép lesz a kocsi persze tökéletes az nem. Utána kézzel és egy finom szivacskendővel meg (ioncserélt vízzel!) nekimegyek és az alig látszó vékony koszréteget is lehúzom, utána már majdnem tökéletes, csak annyi a baj hogy a sampon mindent lehoz még a waxot is, tehát azt újra kell kenni, vagy ha olyan a mosó hogy van viaszoló program akkor azzal is átfutni. Utána már gurulnak a cseppek a dukkóról. Kefével én soha nem illetném max a felniket, de hogy fényezett részt nem az ziher. Meg kell nézni azokat a keféket használat előtt, tele vannak homokkal és szépen meghagyni olyan palimadaraknak mint… nemtom ki.

  • Hanyes

    Nálunk(Szekszárd) az egyik városszéli kézi mosóban szoktam mosni az autómat, egy nagy kombit(XM). Melegvizes-samponos mosás + öblítés, 5-800Ft, koszolódás mértékétől függően. A mosópisztoly végét végig lehet húzni az autón, mert valami gumis vége van, nem tud karcolni, de ilyen közelről a soknapos bogármaradványokat is leszedi plusz oldószer nélkül. A víz lágyított, cseppmentesen szárad mosás után az autó.

  • Phrascarica

    Nagyon nem mindegy hogy hol mossa az ember a magasnyomásúval az autót.
    PL Dunakeszi Ehrle mosóban tökéletes, Váci úton a Mcdonalds melletti Agip kútnál jó az eredmény, de a vele szemben lévő ÖMV kimondottan gyenge eredményt ad, akárcsak a másik ÖMV mosó nem messze az Árpád hídtól, és gyenge szinte az összes MOL kútnál. Nekem ez a véleményem.
    Egy mosás normál méretű autónál (PL BMW E90) kb 800 ft-ból jön ki viasszal, és ebbe már belefér egy egyszerű alsó mosás is (küszöbök alja, doblemezek, hátsó futómű)

  • Phrascarica

    “Mindig szárazra törlöm…. ”
    Felesleges, ezek RO (reverse osmosis) tisztított vizek, ezért nincs bennük vízkő ->cseppmentesen szárad ;)
    legalábbis ahol én szoktam autót mosni

  • Barca

    Phrascarica

    Ha ha jó vicc :D, olyan foltos marad mint a pics@, márpedig akkor bizony van benne valami, csak nem kalcium-magnézium? De biza mert száradás után alig lehetett letörölni. Persze ez attól is függ hol mosod az autót, keleten, dél-keleten jó a víz, északon és nyugaton sajnos extra kemény hazánk vize. Azt elhiszem, hogy egy új mosónál vannak ilyenek, de gyanítom a a szűrőt vagy membránt cserélni kéne, mennyivel olcsóbb koszos vizet simán odaadni, nem bízok az üzemeltetők lelkiismeretébe, elvégre ez kis hazánk!

  • Phrascarica

    “de gyanítom a a szűrőt vagy membránt cserélni kéne, mennyivel olcsóbb koszos vizet simán odaadni”
    Egy ilyen szűrő költsége elenyésző lesz ahhoz képest, hogy a vízkő a mosóban mennyi kárt tud okozni, ezért az üzemeltetőnek elemi érdeke hogy cserélje.
    Szóval semmiféle folt nem marad utána. Ha marad akkor bizony rossz helyen mosod az autódat, és 5X annyit dolgozol mint amenyit kéne egy jó mosóban.
    Én mosás után 2-3 perc 100-as tempoval megszárítom az autót és olyan mint új korában.

  • subtotal

    Amúgy nem is értem, hogy miért nem jutott még egy mosósnak sem eszébe, hogy meleg levegő is tudjon jönni a fejből :)
    Azt értékelném.

  • geotrinus

    Egy évben kétszer mosok kocsit, késő ősszel, meg tavasszal. A mosás csak koptatja a fényezést meg szennyezi a környezetet, akármivel is csinálod.
    Locsolás után kefélés… Ez olyan húsvéti programnak is elmenne. :)

  • Tazzz

    Itthon mosok kocsit a garázs előtt. Porszívózással együtt 2-3 óra, de akkor az autó olyan lesz, amilyen az elvárás. Persze olcsóbb is, de ez nem feltétlenül tényező. Saját kezűleg mosva figyelmesebben lehet csinálni a dolgokat, nem sürget az időkorlát, hogy már csak 23 és fél másodperc van, addig mosom amíg tiszta nem lesz.
    Ilyen kutas kézi mosóba csak akut sietés esetén megyek – ott is van vagy 45-60 perc egy takarítás – illetve télen a havat és a sós löttyöt kiveretni a kerékívekből. Gépi mosóban saját autóval nem jártam még, de nem is tervezem.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.