Kocsmázás után ütköztek a bringás lányok

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.04.03. 06.00

Buliból indult mindkettő haza vasárnap hajnalban. Fordulatos bírósági ügy lett a balesetből.

Budapest belvárosában ritkaság, hogy két biciklis karambolja súlyos balesettel záruljon – a közlekedési konfliktusok bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő része innen indul.
 
Tavaly nyáron egy meleg szombat éjszaka szórakozóhelyen múlatta az időt Emőke a barátnőivel. Születésnapot ünnepeltek, de ő antialkoholista lévén egy korty szeszt sem ivott. A belvárosi romkocsmába bicajjal ment, a buli után, hajnali háromkor azzal indult hazafelé. Sajnos 10 méterre sem jutott, mert összeütközött egy másik kerékpárossal. Hajnalka szintén buliból tekert hazafelé.

Mentő vitte kórházba a sérültet

A baleset a kocsma bejáratánál a járdán történt. Sötét volt, de égtek az utcai lámpák, és a szórakozóhely fényei is, Hajnalka kerékpárjára viszont lámpát sem szereltek. Az ütközésben Hajnalka olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a kihívott mentők azonnal bevitték a Baleseti Intézetbe: eltört a combcsontja, és a fején is felrepedt a bőr, még hajnalban megműtötték.
 
Hajnalka súlyos sérülései miatt Emőke ellen közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt eljárás indult, majd vádlott lett belőle. Védelmével a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg fiatal lány, aki a nyomozati és a bírósági eljárásban is részletes tényfeltáró vallomást tett. A felelősségét csak részben ismerte el, a bekövetkezett beleset miatt nem.
 
Nyomozás során elmondta, hogy azon az éjszakán nagyon intenzív zivatar előzte meg az ütközésüket, ezért az útburkolat még vizes, nedves volt, amikor hajnalban elindult haza. A szórakozóhely udvarából hajtott ki a kerékpárjával, de mielőtt a járdára tekert volna, alaposan körülnézett, azonban nem látott senkit, ezért kihajtott az udvarról. Először a járdára, majd egyből az úttestre kívánt kimenni.
 
Az utolsó utáni pillanatban észlelte a sértettet, aki kivilágítatlan biciklivel, viszonylag nagy sebességgel hajtott feléje. Ahogy meglátta a másik biciklist, a szerény sebességének köszönhetően egyből meg tudott állni, érezte, hogy ha tovább gurul, biztosan összeütköznek. Szerinte Hajnalka a tempója, és a csúszós út miatt nem tudott megállni vele ellentétben, ezért hajtott beléje. Az első kerekével ütközött Hajni Emőke bal lábának, majd elesett.
 
Emőke elmondta azt is, hogy mielőtt kigurult, gondolt arra, hogy a járdán kerékpárral közlekedhet valaki, de arra nem, hogy ekkora sebességgel fog tekerni bárki.

Hajnalka direkt a járdán tekert. Félt az úton bringázni

Emőke kerékpárján a világítás elől is hátul is rendben működött, de ahogy említettük, a másik biciklin nem volt lámpa. Erről a helyszínelő rendőrök fényképeket is készítettek. A balesetet szerinte ő maga semmilyen formában nem tudta elkerülni, hiszen a másik biciklis kivilágítatlanul és gyorsan közeledett feléje. Emőke véleménye szerint ő maximum 5 km/órával gurult, míg a másik kerékpáros biztosan 20 km/óra fölötti sebességgel ment. A baleset után azonnal a földön fekvőhöz lépett, aki a lábát fájlalta. A mentőket is ő értesítette.

Illusztráció

A kórházi kezelés után mankóval közlekedő Hajnalkát is kihallgatták. A biciklit kölcsön kapta, nem tartja magát rutinos kerékpárosnak, ezért lassan, óvatosan közlekedett. Buliból indult ő is, és azért tekert a járdán, mert félt az úttesten haladni attól tartva, hogy egy autós esetleg elsodorja.
 
Emőke kerékpárjának a kerekét mintegy 3-5 méterről látta meg, ezt a helyet a fényképek segítségével be is tudta azonosítani.  2-3 méterrel az ütközési pont előtt erőteljesen fékezni kezdett, de megállni már nem tudott. A lábát a kerékpárról letette, de ennek ellenére sem tudta elkerülni az ütközést, és nekiütközött Emőke bal lábának. 

Vád: Emőke megszegte a KRESZ-t

Az Emőkét védő Székely Ügyvédi Iroda a nyomozás végén indítványozta az eljárás megszüntetését. Álláspontja szerint a járdán szabálytalanul, kivilágítatlanul, viszonylag nagyobb sebességgel haladó kerékpárosra nem kellett Emőkének számítania, hiszen a járdán  nem is közlekedhetett volna a sértett, illetve “az ott kivilágítatlanul kerékpározó személy olyan akadály, amely az adott körülmények között igen nehezen észlelhető”.
 
Ezzel szemben rendőrség a nyomozást vádemelési javaslattal elküldte az ügyészségnek.
 
A vád szerint Emőke megszegte a KRESZ 24.§ (1) bekezdését, miszerint “az úttest széléről elinduló, a várakozó helyről az úttestre ráhajtó, az út más részéről, vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni”.
 
A bíróság három tárgyalási napot követően hozott ítéletet. 

Illusztráció


Bíróság: Hajnalka szegte meg a KRESZ-t

A bírósági szakban igen részletes bizonyítást vettek fel. A vádlotton és a sértetten kívül meghallgatták a kirendelt szakértőket, tanúkat és a helyszínelő rendőröket is.
 
A bizonyítás során megállapította a bíróság, hogy egyrészt Hajni kerékpárja alkalmas volt az úttesten való közlekedésre, viszont nem volt kivilágítva, így az elhaladási elsőbbség nem illette meg őt. Erre tekintettel ő nem közlekedett védett útvonalon. Ebből következően nem állapította meg a bíróság, hogy Emőke megszegte volna a KRESZ 24.§ (1) bekezdését.
 
Továbbá a bíróság megállapította azt is, hogy a sértett Hajnalka cselekményével megszegte a KRESZ 54.§ (1) bekezdését, illetve (2) bekezdését, amely alapján járdán kerékpárral csak akkor lehet közlekedni, amennyiben az úttest közlekedésre alkalmatlan. Egyben megszegte a KRESZ 54.§ (6) bekezdését is, amely alapján éjszaka, és korlátozott látási viszonyok között lakott területen belül a kerékpárt ki kell világítani.
 
A bíróság az igazságügyi műszaki szakértői véleményt és a sértetti vallomást is figyelembe véve megállapította azt is, hogy a sértett haladási sebessége nem volt olyan lassú, mint az általa elmondottak, bizonyosan 20 km/óra fölött közlekedett.
 
A KRESZ 24.§ (1) bekezdése egyértelműen előírja, hogy ebben az esetben az elsőbbséget az útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének (tehát Emőkének) az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére kell biztosítania. Hajnalka viszont nem ott közlekedett. A bíróság azt is kimondta, hogy a sértett nem tekerhetett volna a járdán.

Mi lett az ítélet?

Mindezek alapján a bíróság arra az álláspontja helyezkedett, hogy a sértett sorozatos közlekedés jogi szabályszegései teremtették meg a vészhelyzetet. A sértett magatartása volt az, amely a balesethez vezető ok-folyamatot előidézte, nem pedig a vádlotti magatartás.

Sorozatunk korábbi, érdekes sztorijai:

A rendőrök orra elöl fújta el a szél a bizonyítékot

Bíróság elé állítottak egy zebrán átkelő gyalogost

Brahiból kocsit loptak a piás kamaszok

Kommentek

  • automotor

    Végre egy normális ítélet! A sok értelmetlen határozat mellett felüdítő volt egy ilyet olvasni.

Fontos határidő jön a kötelezőnél

Annak a 120 ezer személyautó-tulajdonosnak, aki év végi évfordulóval kötötte újra kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását, március elsejéig kell rendeznie az esedékes, baleseti adóval növelt díjrészletét.

Ráhajtottak a magyarok a kedvezményes e-autókra

Jelentős érdeklődés mutatkozik az elektromos autókra az állami támogatásnak köszönhetően.

F1: Hamiltonnak nem hiányzik Rosberg

Lewis Hamilton azt mondja, kicsit furcsa lesz, hogy immár Valtteri Bottas dolgozik a garázs túlfelén, de nem igazán izgatja a dolog.

Napokon belül elintézik az Opel eladását

Március elejére elkészül a megállapodás arról, hogy az Opel az amerikai General Motorstól (GM) átkerül a francia PSA Peugeot Citroën tulajdonába.

F1: Besült a Toro Rosso első futása

A Toro Rosso csütörtökön küldte pályára első ízben 2017-es modelljét, de motorhiba miatt nem jutott messzire az STR12-es.

Kiderült, hogy az autósok nem hülyék

Az adatok azt mutatják, hogy az autósok odafigyelnek úthasználati jogosultságuk lejárati idejére – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

Videóra vették, ahogy a rendőr beléjük rohan a Kálvárián

Kollégánk feleségének autójába rongyolt egy szirénázó rendőr a Kálvária téren, miközben gyermekük az első ülésen utazott, gyerekülésben.

A legerősebb Porsche … egy hibrid szedán!

680 lóerős rendszerteljesítmény, 310 km/óra végsebesség, 2,9 liter/100km átlagfogyasztás: a Panamera új csúcsmodellje a Turbo S E-Hybrid.

Lopás miatt pereskedik a Google-cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozícionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.