Hogyan hozzunk rendszámos autót Németországból?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.04.01. 12.00

Egy fontos, külföldi autóvárlással kapcsolatos kérdéssel fordult hozzánk olvasónk. Vajon lábon milyen német rendszámmal hozhatunk be autót?


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Üdv!
Tanácsra lenne szükségem. Vettünk egy nagy kombit korábban, de az túlméretes a párom szamara. Veterán kategória, benzines 1986-ig. Méretben a mini, vagy kisebb autók érdekelnek. Pl. Citroen Ax, Micra, Polo, Toyota Starlet, Panda stb.
1. – Amelyen érdemes szerelni tanulgatni (szoci típusokat ne), ezért egyszerű, jól hozzáférheto, és gombokba kerül az alkatrész hozzá, ha netán elbarmolok rajta valamit :)
2. – A legkevesebb üzemanyagot fogyasztja. Tudom, hogy 3 literes Lupo fogyasztási szintjét ezekben az évjáratokban nem fogom elérni, ám csak akad valamilyen takarékosabb gép a számunkra. (95%-ban országúton hasznalnánk, nyugis, papás stílusban) Elsősorban a páromnak lesz első autónak, friss jogsival…reszkessetek facsemeték XD Napi 10-50 km használat országúton.
Elek

Szakértőnk válasza

Kedves Elek!
Én biztosan FIAT Pandát vennék. Az egyszerre olcsó, jól szerelhető, egyszerű, viszonylag üzembiztos és ráadásul még lelke is van, kifejezetten szerethető autó. Lehetőleg egy vászontetőst próbálnék találni. A technikáját egyébkánt továbbadta a Lancia Y10-nek, amely szintén faék, de szebb kivitelű belül és még ritkább. Ennek persze hátránya a bontott karosszériaelemek és egyebek ritkasága. Országúti használatra mindenképp az ezres vagy 1,1 literes motorral venném. 
Üdv, Szörényi András

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi András!
A lényegre térek: jövő héten hozok Németországból egy 2005-ös Civic 1.6i Sportot. A rendszámmal nem vagyok tisztában:igazából kurrzeitkennzeichennel hoznám, mely állítólag nem jó, de Ön az egyik hsz-ában azt írta, hogy 2015.ápr.1 után a vizsgával rendelkező autók használhatják. 
Ez érvényes műszaki vizsgát jelent? P rendszámon is gondolkodok, de ezen kevésbé. Az exportkennzeichen jelenleg is 110 Euró körül van? Ha ez utóbbival hoznám,akkor 30 napom van átíratni a kocsit(eredetileg 15 nap?). Tréler kizárva, kirepülök Dortmundba az autóért, csak az a fránya rendszám….Ön mit tenne a helyemben? 
Köszönettel,J.Kornél 

Szakértőnk válasza

Válasz levélre
Kedves Kornél!
Sajnos nem vagyok német rendszámjogi szakember, de a magánimporttal kapcsolatos tapasztalataim alapján igyekszem segíteni. Ha van az autón vizsga, akkor a sárga szélű Kurzzeitkennzeichen áprilisi elsejei módosítása nem érinti Önt. Az a TÜV vagy HU (műszaki vizsga) nélküli autók lábon mozgatását limitálja erőteljesen. Az 5 napig érvényes Kurzzeitkennzeichen nem arra szolgál, hogy hazavigye vele az autókat, de 100 eurós költségével jóval kevesebbe kerül a kivitelre szánt exportrendszámnál, a piros szélűnél. 
Az az előnye, hogy a vezető ítélhette meg 2015.04.01-ig, az autó alkalmas-e a közúti közlekedésre. A szigorítás oka, hogy a sárga egy biankó rendszám, a papírokba a vezető jegyezhette be az autó adatait, amire ráteszi. Emiatt sokan több autóra is használták illetve olyan járműre váltották ki, amit sokba került volna vizsgaképes műszaki állapotra hozni és így olcsón jártak vele, amikor kell. Pl. kisbuszok fesztiválra menni. Ezentúl nemcsak az érvényes műszaki a feltétel, hanem a kinti okmányiroda, a Zulassungstelle géppel írja be a kocsi adatait, megszűnt a trükközés lehetősége. 
Ha az autón nincs vizsga, akkor még hétfőn-kedden, április elseje után hozza el a sárgaszélű rendszámmal! Vizsga nélkül a P-rendszám is megoldás lehet. Ez sem igazán szabályos, de bérelhető napi 5000 Ft körül. Viszont a próba rendszámot “bérbeadó” cégnek adott letétet elbukja, ha elveszik a rendőrök. Erre volt elég sok példa. Ha nem tudja 03. 30-31-én elvinni a kocsit, akkor nagyjából ez marad a 120-150 ezer forintos trélerezés alternatívája. A külföldi hatóságokat szerintem nem zavarja a P-rendszám, itthon lehet vele gond.
Ha vizsgás a kinézett Civic, akkor viszont nincs semmi probléma és a piros szélű exportrendszámot javaslom, mert ez a szabályos és ha saját részre hoz autót, akkor kibírható a többletköltsége. Az Exportkennzeichen 14 vagy 30 napos lehet. A biztosítás előbbire 100, utóbbira 110 euró, a rendszámtábla költsége 30 euró körüli, az okmányirodai ügyintézés 50 euróba került és van még a kinti gépjárműadó, ami elég furcsa tétel egy exportra megvásárolt autó esetében, de ezt ráveri a német állam a vásárlókra. Itt részletesen megtalálja a költségeket:
A magyar rendszám kapcsán fontos, hogy a kocsinak legyen hivatalos irata, típusbizonyítvány-másolata arról, hogy milyen károsanyag-kibocsátási normának felel meg. A 2005-ös év pont a váltás időszakába esik Euro 3 és Euro 4 között. Előfordul, hogy az NKH a magasabb regadó-kategóriába tartozó osztályba sorolja a kocsit, hiába Euro 4-es, bár nem tudom, a Honda költött-e az átállásra a modellváltás előtt. Van rá elég sok példa arra, hogy billegő évjáratú autókat, pl. ezt a Focust is a rosszabb kategóriába sorolják be, jóllehet az emissziós értékei alapján messze Euro 3-as.
Sok sikert a behozatalhoz és még több örömöt az autóval!
Üdv, Szörényi András

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tiszteletem!

Meg kell-e állnom a gyalogosnak, ha a két sáv között van neki kis járdaszigete, ahol megpihenhet?

Egyszer hallottam erről valamit, miszerint ha meg tud középen állni a járdaszigeten, akkor nem vagyok köteles megállni neki, mert ilyenkor szépen tud ott várakozni.

Most végülis mi az igazság, mert könnyen lehet, hogy rosszul tudom.

Üdvözlettel,
Dani

Szakértőnk válasza

Kedves Dani!
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. 
Azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos-átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
Fenti KRESZ-szabály szerint a járdaszigeten lévő gyalogosnak is biztosítani kell az elsőbbséget, ha az útját folytatni kívánja.
Tisztelttel:
Dr. Janklovics Ádám
közlekedési jogász
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.