Hogyan hozzunk rendszámos autót Németországból?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.04.01. 12.00

Egy fontos, külföldi autóvárlással kapcsolatos kérdéssel fordult hozzánk olvasónk. Vajon lábon milyen német rendszámmal hozhatunk be autót?


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Üdv!
Tanácsra lenne szükségem. Vettünk egy nagy kombit korábban, de az túlméretes a párom szamara. Veterán kategória, benzines 1986-ig. Méretben a mini, vagy kisebb autók érdekelnek. Pl. Citroen Ax, Micra, Polo, Toyota Starlet, Panda stb.
1. – Amelyen érdemes szerelni tanulgatni (szoci típusokat ne), ezért egyszerű, jól hozzáférheto, és gombokba kerül az alkatrész hozzá, ha netán elbarmolok rajta valamit :)
2. – A legkevesebb üzemanyagot fogyasztja. Tudom, hogy 3 literes Lupo fogyasztási szintjét ezekben az évjáratokban nem fogom elérni, ám csak akad valamilyen takarékosabb gép a számunkra. (95%-ban országúton hasznalnánk, nyugis, papás stílusban) Elsősorban a páromnak lesz első autónak, friss jogsival…reszkessetek facsemeték XD Napi 10-50 km használat országúton.
Elek

Szakértőnk válasza

Kedves Elek!
Én biztosan FIAT Pandát vennék. Az egyszerre olcsó, jól szerelhető, egyszerű, viszonylag üzembiztos és ráadásul még lelke is van, kifejezetten szerethető autó. Lehetőleg egy vászontetőst próbálnék találni. A technikáját egyébkánt továbbadta a Lancia Y10-nek, amely szintén faék, de szebb kivitelű belül és még ritkább. Ennek persze hátránya a bontott karosszériaelemek és egyebek ritkasága. Országúti használatra mindenképp az ezres vagy 1,1 literes motorral venném. 
Üdv, Szörényi András

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi András!
A lényegre térek: jövő héten hozok Németországból egy 2005-ös Civic 1.6i Sportot. A rendszámmal nem vagyok tisztában:igazából kurrzeitkennzeichennel hoznám, mely állítólag nem jó, de Ön az egyik hsz-ában azt írta, hogy 2015.ápr.1 után a vizsgával rendelkező autók használhatják. 
Ez érvényes műszaki vizsgát jelent? P rendszámon is gondolkodok, de ezen kevésbé. Az exportkennzeichen jelenleg is 110 Euró körül van? Ha ez utóbbival hoznám,akkor 30 napom van átíratni a kocsit(eredetileg 15 nap?). Tréler kizárva, kirepülök Dortmundba az autóért, csak az a fránya rendszám….Ön mit tenne a helyemben? 
Köszönettel,J.Kornél 

Szakértőnk válasza

Válasz levélre
Kedves Kornél!
Sajnos nem vagyok német rendszámjogi szakember, de a magánimporttal kapcsolatos tapasztalataim alapján igyekszem segíteni. Ha van az autón vizsga, akkor a sárga szélű Kurzzeitkennzeichen áprilisi elsejei módosítása nem érinti Önt. Az a TÜV vagy HU (műszaki vizsga) nélküli autók lábon mozgatását limitálja erőteljesen. Az 5 napig érvényes Kurzzeitkennzeichen nem arra szolgál, hogy hazavigye vele az autókat, de 100 eurós költségével jóval kevesebbe kerül a kivitelre szánt exportrendszámnál, a piros szélűnél. 
Az az előnye, hogy a vezető ítélhette meg 2015.04.01-ig, az autó alkalmas-e a közúti közlekedésre. A szigorítás oka, hogy a sárga egy biankó rendszám, a papírokba a vezető jegyezhette be az autó adatait, amire ráteszi. Emiatt sokan több autóra is használták illetve olyan járműre váltották ki, amit sokba került volna vizsgaképes műszaki állapotra hozni és így olcsón jártak vele, amikor kell. Pl. kisbuszok fesztiválra menni. Ezentúl nemcsak az érvényes műszaki a feltétel, hanem a kinti okmányiroda, a Zulassungstelle géppel írja be a kocsi adatait, megszűnt a trükközés lehetősége. 
Ha az autón nincs vizsga, akkor még hétfőn-kedden, április elseje után hozza el a sárgaszélű rendszámmal! Vizsga nélkül a P-rendszám is megoldás lehet. Ez sem igazán szabályos, de bérelhető napi 5000 Ft körül. Viszont a próba rendszámot “bérbeadó” cégnek adott letétet elbukja, ha elveszik a rendőrök. Erre volt elég sok példa. Ha nem tudja 03. 30-31-én elvinni a kocsit, akkor nagyjából ez marad a 120-150 ezer forintos trélerezés alternatívája. A külföldi hatóságokat szerintem nem zavarja a P-rendszám, itthon lehet vele gond.
Ha vizsgás a kinézett Civic, akkor viszont nincs semmi probléma és a piros szélű exportrendszámot javaslom, mert ez a szabályos és ha saját részre hoz autót, akkor kibírható a többletköltsége. Az Exportkennzeichen 14 vagy 30 napos lehet. A biztosítás előbbire 100, utóbbira 110 euró, a rendszámtábla költsége 30 euró körüli, az okmányirodai ügyintézés 50 euróba került és van még a kinti gépjárműadó, ami elég furcsa tétel egy exportra megvásárolt autó esetében, de ezt ráveri a német állam a vásárlókra. Itt részletesen megtalálja a költségeket:
A magyar rendszám kapcsán fontos, hogy a kocsinak legyen hivatalos irata, típusbizonyítvány-másolata arról, hogy milyen károsanyag-kibocsátási normának felel meg. A 2005-ös év pont a váltás időszakába esik Euro 3 és Euro 4 között. Előfordul, hogy az NKH a magasabb regadó-kategóriába tartozó osztályba sorolja a kocsit, hiába Euro 4-es, bár nem tudom, a Honda költött-e az átállásra a modellváltás előtt. Van rá elég sok példa arra, hogy billegő évjáratú autókat, pl. ezt a Focust is a rosszabb kategóriába sorolják be, jóllehet az emissziós értékei alapján messze Euro 3-as.
Sok sikert a behozatalhoz és még több örömöt az autóval!
Üdv, Szörényi András

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tiszteletem!

Meg kell-e állnom a gyalogosnak, ha a két sáv között van neki kis járdaszigete, ahol megpihenhet?

Egyszer hallottam erről valamit, miszerint ha meg tud középen állni a járdaszigeten, akkor nem vagyok köteles megállni neki, mert ilyenkor szépen tud ott várakozni.

Most végülis mi az igazság, mert könnyen lehet, hogy rosszul tudom.

Üdvözlettel,
Dani

Szakértőnk válasza

Kedves Dani!
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. 
Azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos-átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
Fenti KRESZ-szabály szerint a járdaszigeten lévő gyalogosnak is biztosítani kell az elsőbbséget, ha az útját folytatni kívánja.
Tisztelttel:
Dr. Janklovics Ádám
közlekedési jogász
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.