Parasztvakítás, vagy tényleg jobb a xenon és a LED?

Autólámpa teszt: Halogén, xenon, vagy a LED-es a legjobb?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.03.31. 16.00

Megéri a felárat a xenon lámpa? A LED tényleg jobb nála? Vagy érjük be az olcsó halogénnel? Gyors teszten a fényszórók.

Az autógyártók többsége már rég túllépett a hagyományos, halogénizzós fényszórók technikai színvonalán. Az egykor még a prémium életérzést éjszakába harsogó kékesfehér xenon világítás ma már egyre gyakoribb, sőt, a modernebb LED-es fényszórók már beszivárogtak az elérhető kategóriába is.

Már Suzuki is kapható LED-es fényszóróval

A tesztalanyok

Szerettünk volna három egyforma modellt egymás mellé állítani, különféle – halogén, xenon és LED – világítással felszerelve, de végül be kellett érnünk az azonos márka, különböző modelljeivel is. Három BMW-t kaptunk a tesztre, egy 2-es Active Tourert, egy 3-ast és egy 5-öst. A 2-es halogén, a 3-as xenon, míg az 5-ös LED fénnyel szaggatja szét az éjszaka sötétjét.

Balról jobbra: xenon, LED, halogén féynek a garázsban

Lámpateszt

Az első két körben a műszeres vizsgálaton estünk túl, amit a terepi próba követett, ahol a mért értékeket az érzékszervi teszt követte. Magyarul kimentünk az erdő szélére és megnéztük, melyikkel látjuk meg leghamarabb az út szélén baktató, kivilágítatlan, babakocsis apukát. Extraként fényvisszaverő csíkokkal ékesített mellénykét is húztunk az önkéntesre. Az eredmény megdöbbentő, tessék a galériában megkeresni azt a képet.
A fényképeket nappali fehéregyensúllyal és azonos, manuális beállítással készítettük minden esetben, ezért az óriási különbség a színárnyalatok között. Az emberi szem ezt a fényképezőgép AWB – auto white balance – funkciójához hasonlóan ügyesen kompenzálja.

Halogén lámpa

Egyszerű, olcsó a halogén lámpa

Egyszerű, olcsó darab a halogén lámpa, de aránylag helyigényes és nem örök életű. A halogén izzó a mezei társától abban különbözik, hogy a burát halogénvegyületekkel töltik fel, amelyek késleltetik a volfrámszál öregedését, az elpárolgott volfrám az izzószál legmelegebb, tehát legvékonyabb helyére rakódik vissza és így mintegy befoltozza a kialakulóban lévő szakadást, ezzel duplájára növeli az élettartamot. Emellett az izzószál hőmérséklete is magasabb, amivel párhuzamosan a maximális fényerő is nagyobb.

Xenon lámpa

Pár másodperc alatt éri el teljes erejét a xenon lámpa

Pár másodperc alatt éri el teljes fényerejét a xenon lámpa. A halogén barátságos fényénél jóval ridegebb a xenon lámpa, de színhőmérséklete már közelebb áll a nappali fényéhez. A működés közben nagy nyomású bura és a működéséhez szükséges magas feszültség miatt igen bonyolult és kényes szerkezet. Izzószál nincs benne, a két egyenáramú elektróda közötti gázkisülés adja a fényt. Hátránya a relatív lassú bemelegedés.

LED-es fényszóró

A LED villámgyors és takarékos, hosszú élettartamú fényforrás

A LED villámgyors és takarékos, hosszú élettartamú fényforrás. A LED félvezető anyagból készült, a dióda által kibocsátott fény színe a félvezető anyag összetételétől, ötvözőitől függ. A LED-fény spektruma az infravöröstől az ultraibolyáig terjedhet. Működése egész varázslatos, aki szeretne mélyebben elmerülni benne, itt olvasgasson: LED-es lámpák. LED-ekkel sokáig csak az autók irányjelzőiben, illetve féklámpáiban találkozhattunk, de ahogy várható volt, szép lassan beköltöztek a fényszórókba is.

Lézer

A lézer fényszóró egyelőre még inkább csak a jövő, mint a jelen. Ugyan már a BMW és az Audi is kínál utcai autóhoz lézeres fényszórót – ment is az adok-kapok a két márka között, hogy ki hol tart a fejlesztésben, amikor a BMW a konkurens fikázása után egy nap arra ébredt, hogy az Audi csendben megelőzte őt, és leleplezte az R8 LMX-et, az első lézerlámpával gyártott utcai autóval. Amelyben ráadásul széria a lézer, nem úgy, mint a BMW i8-asban, amelybe nagyjából 3,1 millió forintért rendelhető ez az extra.
A lézeres lámpa veszélyeiről, technikai részleteiről, illetve az Audi fejlesztéseiről Szörényi kolléga írt komoly anyagot, amely itt olvasható: Titkos Audi labor

Műszerek, mérés

Egy mezei fénymérőt használtunk a fényszórók erejének mérésekor. A 3, 20 és 40 méterről megvilágított fehér felületen kerestük meg a legfényesebb pontot. A kibocsátott fény színhőmérsékletét szintén három méterről mértük, egy a filmes fotózás korából ránk maradt Minolta színhőmérséklet-mérővel.

Minolta Colormeter II

Talán a digitális gépek gombnyomásra állítható fehéregyensúlyának korában sokan nem is értik, miért volt anno ennyire fontos a színhőmérséklet, hogy külön műszert is gyártottak a mérésére. A színes filmek többsége napfény színérzékenyítésű úgynevezett napfényfilm, amelyek kb. 5600 K-re vannak hangolva, mivel ez az érték a nappali fény színhőmérséklete. Emellett gyártanak műfény-filmeket is, amelyeket 3200 K-re érzékenyítenek a speciális műtermi fotóizzók 3200 K színhőmérsékletéhez igazítva.

LE színhőmérséklet

De persze egy egy fotó elkészítésekor ennél jóval bonyolultabb fényviszonyok mellett – a napfény színhőmérséklete évszaktól, napszaktól függően folyamatosan változik, derült időben, átlagos napsütés esetén 5600 K, de hajnalban vagy naplementekor 2500 K-re is csökkenhet – kell fényképezni, és így vagy úgy, de végül szeretnénk színhelyes végeredményt látni. Na, ehhez kell ez a műszer, amely a színhőmérséklet mérés mellett azt is meg tudja mondani, milyen szűrők használatával lehet színhelyes fotót készíteni.
Persze egy ilyen spéci szűrőkészlet ára jóval meghaladja egy profi fényképezőgépét is. Ja és még valami: bár elsőre nem tűnik logikusnak, de a rideg, kékesfehér fény a melegebb, 8000-10 000 K-es, míg a vöröses a hidegebb, 2000-4000 K-es színhőmérsékletű.

Határozott vonalban végződik a LED-es lámpa fénye

Jöjjenek a száraz adatok:
Távolság Halogén (lx) Xenon (lx) LED (lx)
3 méter tompított 2800 1380 2240
távolsági 5800 3500 5590
20 méter tompított 970 830 830
távolsági 2550 1320 1400
40 méter tompított 250 250 160
távolsági 740 440 460
A mért értékek szerint 3 méteren a halogén magabiztosan vert mindenkit. Kár, hogy ennek nincs különösebb jelentősége, ilyen távolságból nehéz valamit nem észrevenni. Aztán nagyobb távolságokról mérve is nagyon együtt fut a csapat, sőt, a halogénnél mértük a tesztfelületen a legfényesebb foltot. Ezek alapján egyikünk sem adna egy huncut petákkal sem többet a drága, modern világításért. De sajnos ennél bonyolultabb a dolog. A homogénebb megvilágítású felület miatt a xenon és a LED-es BMW mégis több pontot érdemelne. Ha pontoznánk őket. Emellett a képletet tovább bonyolítja a színhőmérséklet is.

LED távolsági

Színhőmérséklet:
Halogén 3020-3090 K
Xenon 5500-5700 K
LED 6050-7700 K
Ennek mindössze annyi a lényege, hogy az emberi szem ugyanazt a fényerejű kékesfehér fényt jóval világosabbnak látja, mint a hasonló erejű, de narancsosabb árnyalatú fényt. A különbség könnyen érezhető.
Kint az utcán, életszerű körülmények között a halogénnek már csak morzsák jutottak a dicsőségből.
A tompított, távolsági váltás a LED-nél a leggyorsabb, ezt követi a halogén, ahol egy másik izzószál lép munkába váltáskor, a sort pedig a tükröket mozgató xenonlámpa zárja, szinte már érezhető késlekedéssel. A korábban mért értékek ellenére a LED tűnik a legfényesebbnek, aztán jön a xenon, végül a hagyományos halogén. Viszont a sötétben bujkáló provo apukát a xenon lámpás BMW volánja mögül szúrtuk ki a leghamarabb. Szóval nemhiába dolgoznak a mérnökök éjt nappallá téve.

Tompított halogénfény, világítós mellényke kombinációja. Sokat segít a túlélésben

Végeredmény

Bár a fénymérő adatai szerint az egyszerű, olcsó halogén világítja a legfényesebb foltot, a fénynyaláb homogén képe, és a rafinált fénymódosító képességek miatt LED lámpák mögött autózni mégis sokkal élvezetesebb. A nappalihoz közelebb álló fény, az autó élettartamával megegyező tartóssága miatt szerintünk megéri még a felárat is. Feltéve ha tényleg sokat kell autózni vadakkal, úthibákkal, kivilágítatlan bringásokkal nehezített terepen.
Videón a lámpák:
Baloldalon a xenon, jobboldalon a halogén lámpa fénye. És András: 
Ez meg itt a LED-es fénye:

LED tompított

Szavazás

Szerinted melyik a legjobb? Szereted a kellemes narancsos árnyalatot, vonz a gázkisülés, vagy a fehér LED bűvöl el?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kipróbáltuk az új Suzuki Vitarát. Olvasd el a Vezess.hu tesztjét a különleges extrákkal felszerelt magyar autóról. Kattint a képre!

Kommentek

  • v_johny

    “…az autó élettartamával megegyező tartóssága miatt…” <= mennyi most egy autó tervezett élettartama? Mert a LED konstrukciókkal még vannak gondok, és nem csak a tartósságára gondolok hanem az idővel fellépő fényerővesztés is gond. Nem hiába küszöbön az új LED generáció (OLED), a jelenlegi autóipari LED-ek közt is hatalmas a differencia sok minden tulajdonságban.

  • hanyistok

    Jogos. Gondolom nem 30 évre terveznek manapság autót. Mi is gondolkodtunk rajta, hogy most kell felvásárolni az összes halogénlámpát, amit butítókészlet néven lehetne majd eladni az 5-10-20 év múlva hozzánk is beszivárgó, már LED-es, de vakuló használt autók gazdáinak. :)

  • Iceman.

    v_johny: Egészen pontosan az OLED modulok tartósságával -különösen a kékkel- van gond. Egy olyan normál melegfehér modern led, mint pl az osram ostar az audikban 30-50k óra tervezett élettartamú és ez alatt a fényerőssége és a színe sem változik jelentősen. Ha az átlagsebességed az autó teljes élettartamában 50km/h, akkor 30.000x50km=borzalmasan sok.

    Persze nem maga a LED a leggyengébb láncszem. A lámpatest beázik a csatlakozók korrodálnak, az egész túlmelegedhet stb. de maga a modul bőségesen kiszolgálhatja egy autó élettartamát és még többet.

  • Iceman.

    hanyistok: 15-20 éve még 100k fölött volt egy darab xenon izzó ára. Ma mennyi? 5? Ahogy elterjed, úgy jelennek meg a másodlagos harmadlagos gyártók az eredetivel megegyező, de sokkal olcsóbb utángyártmányokkal.

  • hanyistok

    Iceman!
    Na, ez a meggazdagodós modellem is rútul bedőlt. Megyek, keresek inkább egy jó brókert. :)

  • Barca

    Úristen mi van itt :D A cikk, de kommentek sem semmik… A teszthez nem fűznék semmit, kb. olyan, mint én hétvégén a garázsba, összebarkácsolok valamit, de szakszerűségnek köze sincs hozzá. Persze lehet számokkal dobálózni, de nem érdemes, az úton dől el minden.
    Személyes tapasztalatok:

    Halogén: Állandóan kiég, ha valamivel fehérebb fénykévét szeretnénk az útra, akkor meg félévente lehet cserélgetni a nightbreakert (osram) benne, bár ilyenkor tényleg jobb a láthatóság. Nekem nagyon fárasztja a szemem, áldás volt xenon-os autóra váltani.

    Xenon: Szerintem jelenleg ez a legjobb választás, elég drága, de olcsóbb, mint a LED. Fénye sok esetben erősebb, közelre a LED jobban világít, de pont BMW-k LED-jei véreznek el távolabbi perspektívát nézve. Nem örök életű, de 4-5, akár 6 évet is eljár egy szettel az ember, addig meg jó eséllyel már másik kocsit is vesz. A modern AFL rendszerek vagy hívják akárhogy, változtatják a kéve hosszát, szélességét, erősségét a körülményekhez legideálisabban (sebesség, kanyar, stb.)

    LED: parasztvakítás, méregdrága, miközben olcsóbb a a gyártása… Lehet a LED maga nem menne tönkre, de elég, ha a hűtése bekrepál, márpedig egyes Audikban bizony kis ventik hűtik a fényszórót, egyszer ez is drága buli lesz, drágább, mint a xenon szervizelése van egy olyan érzésem. LED egyik előnye az azonnali színhőmérséklet és fényerő, amit meg is tart élete végéig, míg a xenon egyre “kékebb” és ebből adódóan gyengébb lesz ahogyan öregszik, valamint kell neki egy fél perc bemelegedés, bár ez nem is igazi tényező autóknál sztm. A másik előnye a matrix fényszóró, ami kitakargatja, amit ki kell (szembejövő autós) és távfénnyel megy non-stop, ja nem… Mert városba ez a funkció nem elérhető, tehát csak annak jó, aki kivilágítatlan utakon kóricál sokat, de tény ott elég fan. A probléma amiért az mondom parasztvakítás az az, hogy csak mostanában jelennek meg normális LED-es fényszórók! Jelenleg nem ritka: a xenonhoz gyengébb fényerő, nem kanyarkövető kéve…, 3-4x ár mindezért cserébe!

    Lézer, sose vezettem ilyet, nincs is jövője, túl vakító, csak távfény gyanánt próbálják bevetni, de aki kitalálta annak belevilágítanék a szemébe vele, mert ugye mindig időbe kapcsolják le és sose felejtik úgy a távfényt az autósok! Ráadásul a lézer alig fogyaszt kevesebbet a LED-nél 20-30%-os megtakarításról beszélünk (áram felvétel), egy hiába gyengített, szemnek még mindig túl intenzív káros fényről, ami kimutathatatlan fogyasztásbeli különbségeket garantál csak…

  • ötvencent

    A probléma ott kezdődik , hogy a prémium márkák között a BMW gyártja legszarabb LED lámpákat szóval az összehasonlítás így nem helyes . Az AUDI és a Merci sokkal előrébb tart ebben a technikában nem véletlenül erőlködnek a lézeres megoldással BMW-nél. Aki nem hiszi próbálja ki a BMW 5 Audi A6 és egy Merci E LED megoldásait és egyből rájön miről írok … egyébként a BMW pl nem tudja kitakarni a szemből jövő autót úgy mint a másik 2 konkurens hanem egyszerűen leveszi tompítottra ezzel jelentős fényerőt veszít … ” Másik 2 gyártónál folyamatosan reflektor és tompított fényt használnak és a szembejövő vagy előtted haladó autót kimaszkolják ” ezzel jóval nagyobb fényerőt biztosítanak a BMW által mért gagyi LED fényszórónál ! Felesleges volt ez a cikk mert nem a LED lámpa előnyeit illetve hátrányait mutatta be hanem hogy a BMW keretin belül érdemes e megrendelni a LED lámpát vagy maradjanak a xenonnál … !

  • v_johny

    Olyan nincs (csak elméleti síkon), hogy egy LED ne veszítsen idővel a specifikációiból, pont ezen dolgoznak még mindig a háttérben a gyártók mérnökei. Nem feltétlenül az Osram viszi a prímet ezen a piacon elsődlegesen, az Everlight (kiegészítő féklámpák) vagy éppen a Nichia és Philips Lumileds és a Panasonic nagyobb szeletet hasít a piacból összességében (Valeo rendszerre nézve = Jag, VW konszern, Ford, GM stb). Az önmagában nem határozza meg a LED rendszer minőségét, hogy milyen kategóriájú LED kerül beépítésre. Inkább függ az azt vezérlő teljes elektronika minőségétől. Legyen szó a hűtés milyenségéről/hatékonyságától (külön venti vagy hűtőbordás megoldás) vagy a használt elektronikai egységektől összességétől (IC, ellenállás, kondi stb). Gyakran maga a PCB a leggyengébb láncszem, pedig pont ez lenne a rendszer alapja. Ez határozza meg hogy meddig és miként teljesít az adott LED egység a lámpatestben… Sajnos már a nagyobb nyák gyártók befejezték az európai gyártásokat és bérgyártatnak Kínában, gyakorta ijesztően gyatra a minőség (de ők a vevő által felszabadítottak, mivel olcsók, nagyon olcsók).

  • Kempelen

    Barca nem vezette, így nincs jövője a lézernek.
    Értitek? :-DDD

  • Kempelen

    ötvencent!
    A BMW semmilyen lámpát nem gyárt cimbora. Innen marhaság az érvelésed.

  • Wattos

    140/100 wattos halogénnel járok…semmi problémám…és ha a xenon gazdi nem kapcsolja le a távolságiját,neki kellemetlenebb…

  • Barca

    Kedves Kempelen!

    Neked sincs jövőd, mert még olvasni sem tudsz :'(

    Kedves Wattos!

    Ennél nagyobb marhaságot nem tudsz még összehordani? Ez mentalitás, ahogyan írsz mindent elárul rólad… Senki ne rakjon 55W helyére erősebb izzót, ha csak nem egy ótvar zsigulival májerkedik és mindenáron leégetné a relét, meg szeretné megolvasztani a foncsort.

  • Wattos

    Nem Zsigulival járok,de nem voltak azok olyan ótvar autók,ahogy Te lenézed őket. A foncsoromért se aggódj,minden tökéletesen működik évek óta és szinte másfél évente kell csak cserélnem az izzókat. Köszönöm az őszinte aggódásod :)

  • v_johny

    Wattos – 2015.04.01 07:00

    Sajnos ebből is látszik, hogy a közúti ellenőrzés hazánkban még véletlenül sem működik megfelelően. Mert ha így lenne, már kaptál volna néhány bírságot emiatt és talán ez meggyőzne arról, hogy önös érdekéből más egészségében ne tegyél kárt…

  • hova

    Mindenki tetszés szerinti “rendezi” autója világítását, egyet azonban elvárnék, de nagyon: oly rettenetes beállításokkal közlekedik jó pár autó, hogy szinte leseper mindenkit az útról. Veszélyes és erkölcstelen. Tessék beállítani szakműhelyben rendesen.

  • v_johny

    hova – 2015.04.01 13:19

    “Mindenki tetszés szerinti “rendezi” autója világítását, egyet azonban elvárnék…”
    Szó sem lehet tetszés szerinti megoldásokról, előírás szabályozza azt hogy mit és miként lehet.

  • hova

    v-johny!

    Pontosan erre gondoltam én is!

  • Kempelen

    Barca! Azért röhögök sírva, mert sajnos elolvastam az irományosat.

  • Guevara

    Tök jók ezek a LEDek meg lézerek, de akkor mi van ha párás, ködös az idő? Egyszerűen a világ tökéletlen ezekhez a technikai csodákhoz.

  • Kempelen

    Hova!
    Legtöbb esetben nem a fényszóró van rosszul beállítva, hanem a birkák sz…ul teszik bele az izzót, ami ezáltal nem a megfelelő helyre/szögben világít. Nem véletlenül van egy vágott rész az izzók palástján. Annak van egy negatívja a foglalatban….csak ezt kevesen tudják.
    Persze mind hatalmas szakértő a fórumokon.

  • Barca

    Természetesen Kempelen barátunk megint annyi sületlenséget hord össze, hogy inkább szégyenébe kellene sírnia, vagy Képtelen (hülyeség) nevet felvennie itt. Akinek problémája van a fényszóróval, az vigye el beállítani, merészebbek megpróbálhatják otthon is, bár nem lesz szakszerű, ha sose csináltak ilyet, ha Képtelen barátunk is valaha kinyitotta volna a motorháztetőt tudná vannak fényszóró állító csavarok, ott lehet próbálkozni.

    Guevara
    Az a baj a köddel, hogy az olyan közeg, amin te nem világítasz át, max az előtted lévő kicsapódó vízgőzt annyira, vagy olyan erővel tudod világítani, hogy már azért nem látsz át rajta, mert túlzottan visszaveri a fényt és a sötét éjszakában csak kisül a szemed. Egyébként a lézer és LED valamivel jobban átvilágít rajta, de tökéletes megoldás nincsen. A ködfényszóró hülyeség, az új LED-es kocsikon nincs is sok esetben, semmit nem javít a helyzeten, szép koncepció, hogy lentről átvilágítasz a ködön, ahol még nincs, csak a gyakorlatban nem működik, illetve kb 5m-re hasznos, ami eddig sem a balesetek forrása volt, mármint, hogy mi van előtted 5m-re…

  • Iceman.

    v_johny: A szabványos specifikációk az élettartamra vonatkoznak. Olyan nincs, hogy 30k óra után ugyanazt tudja -vagyis elég kis eséllyel- mint 0 perces korában, de ilyet nem is írtam.

  • Iceman.

    v_johny: A vevő Kínából olyan minőségű pcb-t kap, amilyet kér. Vannak termékek, ahol a legolcsóbb és legrosszabb minőségű is megfelelő, vannak olyanok, ahol meg nem, de ez nem a PCB gyártó felelőssége, hanem a vevőé.

  • Iceman.

    Barca: Amit a lézerről írtál nettó baromság. A lézert közvetlenül egyáltalán nem használják világításra, mint ahogy a natív fehér színű led is igen ritka. A fehér fényt valamilyen foszfor bázis megvilágításával érik el. Magyarul a közel UV led (kék) be van burkolva ezzel az anyaggal és a lézerrel is ehhez hasonlót világítanak meg és lőn fehér pontszerű fényforrás.

    Az egyetlen oka annak, hogy távfénynek használják a lézert, az az, hogy egy mai modern ‘mátrix’ lámpa sok -több tíz- fényforrást -ledet- használ és ezt rohadtul gazdaságtalan megcsinálni egyedi lézermodulokból. Persze ez is változni fog, az audi demózott lézeres lámpája már csak egy fényforrást használ és egy DLP projektort a szórt kép variálására.

  • v_johny

    Iceman. – 2015.04.02 // 08:49

    Biztos vagy Te ebben a minőséget érintő kérdésben? Ugyanis a nyákok rengeteg olyan problémát tudnak magukénak (felépítésükből és gyártási technológiájukból adódóan), amit még a gyártó saját laboratóriuma is hetekig keresgél és talán rátalál vagy nem (és inkább az adott DC-t kivonják a gyártásból). Hiába minden tétel gyártói “certificate”-je (CoC-je), az nem terjed ki pl. egy átfogó VIA vizsgálatra, egy folytonossági hibát a vevő sehol a folyamatában nem -feltétlenül- képes észrevenni (nem tudja észrevenni, nincs hozzá technológiája és megfelelő ismerete, ez nem olyan mint mondjuk egy lakkozási hiba ami szemmel is látható vagy egy tapasztalható forrasztási nehézség/probléma), csak majd ha mondjuk 3 év múlva elfelejt működni az egész LED egység. Akkor lehet majd szétbontani, méregetni, csiszolatot készíteni néhány gyanús pontról és talán észreveszik mikroszkóp alatt hogy hibás a furat fémezése. Ha be is bizonyosodik, kérdés hogy felvállalja-e valaki a visszahívást emiatt, pláne x év elteltével… A tapasztalat azt mutatja, hogy magasan több a probléma a Kínai nyákokkal mint az Európai szériákkal volt.

  • FiglarGeza

    Kedves Barca.
    5 évig volt a Hondámban 100-as halogén, gond nélkül. És többet, jobban láttam mint most a BMW xenonjával. Konkrétan semmi kontrasztja nincs. Az első dolgom lesz hogy kidobatom és veszek gyári halogén lámpatestet, aztán megint lesz világosság! Vehetnék bele 55w xenont is, vagy akár 75w-ost, de a hideg fénye miatt nekem nem jön be. Lehet érvelni ellene, hogy elvakítom a szembe jövőt, de ez nem igaz, mert a távolságit ha kell lekapcsolom időben.
    Ja. És nem volt problémám a melegedéssel.

  • FiglarGeza

    v_johny – 2015.04.01 // 09:30
    Nálunk működik. De sose kötöttek bele abba hogy a távolsági milyen. 100-as volt benne minden vizsgán. Igaz, erre fele a szöges gumi sem tiltott, sőt ajánlott.

  • Iceman.

    v_johny: Biztos semmiben sem vagyok, de gyártat magának 2 cégem is kicsi példányszámban egyedi, bár a kétrétegű elrendezést eléggé kifeszítő PCB-t. AD-hoc, hogy honnan rendeljük -általában nekünk nem az ár, hanem a szállítási határidő számít-, és kb 10 általunk választott paraméter határozza meg az össz minőséget. A jobb nyilvánvalóan drágább.

    A saját érdekünkben egyébként kérjük, hogy az elkészült nyákot vizsgálja a gyártó -ez is pénzbe kerül- és mi is elvégzünk rajta egy pár tucat pontból álló vizsgálatot még beültetés előtt. A mi szériáink legfeljebb néhány százasak -egyedi/kisszériás gépek-, egy százezres szériát én is másképp vizsgálnék, egészen pontosan ahhoz hasonlóan, ahogy egy autógyártó teszi a maga minőségirányításával. Persze lehet vele gond és lesz is, de kontrollálható a gyártó számára.

    Amúgy meg a kínai gyártó is csak egy gyártó, ha megfelelő minőségirányítással megy, akkor semmivel sem rosszabb, mint akármelyik versenytársa, mondjuk úgy már nem is sokkal olcsóbb. persze rengeteg olyan cég van ott, akik minden folyamatukat határra terhelik és ezzel iszonyú gazdaságosak tudnak lenni, de megjelenik jelentős selejt, el kell dönteni, hogy melyik a megfelelő. Statikus környezetbe, egyszerű rendszerekhez jó az utóbbi is, mert a használat módja miatt nem fog nyúlni meg csavarodni, meg -40-50 fok között lenni a rendszer, olyan alkalmazásba, mint egy autó lámpája meg már nem.

    Mindegy csak azt akarom mondani, hogy önmagában az, hogy kínai nem jelent túl sokat már sok szakmában. Mi rendszeresen rendelünk pl. forgácsolt alkatrészeket alacsony szériában kínából és azt kell mondjam, hogy egy gyártóval való elég körülményes összeszokás után kényelmesebb a kínai törtangolját kihámozni, mint a magyar vállalkozásokkal hadakozni, ha szar. És a minőség ebben az esetben kiváló, nem jobb, mint egy igényes itthoni gyártóé, de nem is rosszabb.

  • Iceman.

    FiglarGeza: A távolsági senkit sem érdekel, hiszen lekapcsolod. Egy tompított viszont -főleg egy lencse nélküli lámpatest sok szórt fénnyel- iszonyatosan vakít, ha bele van rakva egy 100-as vagy mégnagyobb izzó. A xenonnal kapcsolatban meg nem is értem a problémádat. Xenon izzók szerintem 2000-10000k közötti színhőmérséklettel léteznek, olyat raksz bele, amilyet akarsz…

  • Iceman.

    Kempelen: Szerintem nem lehet berakni elforgatva az izzót. A levágott rész a pöcökkel pont azért van, hogy poke-joke legyen a játék. Én a poén kedvéért mepróbáltam tegnap beleerőszakolni három autóba is H7-est elfogatva és esélytelen úgy bepattintani a rögzítő drótot.

  • Barca

    Kedves Iceman!

    Nettó baromságokat Te írsz, nem használnak natív fehér LED-eket? :D Ajaj, elméleted meg ott bukik meg, hogy a Mátrix fényszórók nem alapból járnak a kocsikhoz, még a LED-esek mellé is kiegészítő extrák, továbbra sem működnek közvilágítás mellett, azaz legtöbbünknek felesleges is. Ráadásul számos kocsi jön csak sima LED-el -matrix nélkül-, az miért nem lézer? Kicsit tájékozódj, mert ilyen gyenge ismeretekkel ne legyen bátorságod senkinek a kommentjét le baromságozni…

    Kedves FiglarGeza!

    Az baj Te tipikus bunkó magyar autós vagy, akiknek fel kéne fogni, nem az a lényeg, hogy a Te kocsidba ne essen kár, hanem a többi közlekedőre is gondolni kéne, mert vakít a fényszóród!Gondolj bele, ha én állandóan távolságival járnék, mert “lőn világosság” meg nem esik baj az ÉN kocsimba, a többi meg rohadjon bele az árokba… A másik, hogy jobban nem láttál, mert a 100W-at nem erősebb, mint a Xenon égők, amik egyébként 35w-on mennek, de látom már abból is baromságot keresed. A szakértelmedről annyit, hogy szerinted a fehérebb fénybe rosszabb a kontraszt, akkor elég nagy a baj irány a szemészet.

  • FiglarGeza

    Iceman.
    – 2015.04.02 16:04
    A tompítottat nem bántom, az jó ahogy van. A távolságit meg lekapcsolom ha jön valaki szembe.

  • FiglarGeza

    Iceman
    Biztos létezik több szinhőmérsékletben, csak éppen kapni nem lehet. Legalább is nálunk nem. A boltokat teleszórták 6500plusz-al. Száraz időben ez nem baj, de az ritka. Álltalában esik vagy nedves az út a pára miatt. De én a sarkkör környékén lakom.

  • FiglarGeza

    Kedves Barca, vagy mi
    http://www.rallylights.com/h-7-12v-hella-high-performance-xenon-blue-bulb-pair.html
    =2800 lumen
    Xenon 35w = 2200 lumen.

  • Iceman.

    Barca: Nem az általános alapműveltség része a fehér ledek működése, ezért nem probléma, ha nem vagy vele tisztában, de esetedben jobb csendben maradni és hülyének látszani, mint megszólalni és eloszlatni minden kétséget efelől. Először is itt egy kis általános iskolával is érthető fejtágítás, hogy hogyan is működnek a fehér ledek: http://www.hi-led.eu/light-science/

    Aztán, őszintén szólva nem is értem, hogy milyen elméletről beszélsz. Fejlődnek a ledes lámpák, de még a legprimóbb Seat fulled lámpában is (leon), aminek a felára kb annyi mint a xenon az octaviába (itt el is dőlt az éleselméjű megállapításod, hogy milyen kurva drága (méregdrága) is full ledes fényszóró) 6 önálló modult használ a tompított funkcióra és további hármat a távolságira. Ez nem mátrix, ahol ugyanez a szám 50. Szóval vissza az általános iskolai szinthez: több, mint 10x-es felár mellett (lumen/lumen vagy watt/watt, led/lézer) vajon miért nem használnak lézert a nem mátrixos belépő autókban? A BMW lámpatestenként 6 modullal 3 millás extrát csinált belőle. Mindegy, kötve hiszem, hogy érted. A ledek fejlődése lehetővé tette, hogy már gazdaságosan beépíthető a xenon alternatívájaként. 1992-ben, amikor az első sorozatgyártott xenonos autó elkészült (7-er) kurva rossz hatékonyságúak voltak a ledek, nem is találtam timechartot arról, hogy mennyire. Mindenesetre 1998-ban a Cree 15lm/w-nál járt. Ma meg 150-nél. A xenon egyébként alig 50-et tud és a led ezt valahol 2003-körül ugrotta meg persze kb 30x-os költségen mint a xenon akkor el kellett telnie még vagy 5 évnek, mire reálissá vált az autóban való felhasználás és a lézerrel ugyanez lesz. Ma csúcskategória, ami gyakorlatilag mindenben jobb, mint az elődei, mert kisebb térfogatban nagyobb fényerejű, energia hatékonyabb, de 10 év -és sokat mondok- múlva ez lesz a rendelhető extra egy polóba a led helyett.

    A mátrix fényszórókkal kapcsolatban marha nagy elvi tévedésben vagy… A mátrix ledes fényszóró nem takargat ki semmit, hanem a moduljait kapcsolgatja önállóan. Egyébként meg kedves zseni adott a kérdés, hogy közvilágítás mellett mi a büdös jó franc jelentősége van annak, hogy bevilágít e a megvilágított kanyarba vagy sem? Közvilágítás mellett a távfénynek sincs jelentősége. Ezek a lámpák mindenhol máshol jók, csak városban nem, de ott nem is számít.

  • Iceman.

    Ja azt elfelejtettem, hogy a ‘lézeres fényszóró’ pontosan ugyanúgy működik mint a fehér led, illetve pontosan úgy mind a gerjesztett foszforos fehér led. A lámpából semennyi lézer fény nem juthat ki és nem is jut, hiszen a ‘foszfor’ elnyeli, a gerjesztett foszfor fehér fénnyel világít és ez van kivezetve tükrökkel a külvilágba! Igazán kíváncsi lennék, hogy milyen ártalmas fény jön ki belőle…

    Fehér lézer amúgy meg nem létezik, legfeljebb, ha rgb kombóban használnak hármat kb 1 nyalábon…

  • FiglarGeza

    Iceman
    Mivel látom hogy te legalább utána nézel, téged kérdezlek.
    Szerinted létezik olyan LED, amit be lehet tenni a H7 helyére, úgy hogy a megvilágított területet ne rontsam nagyon? Nem kívánom senki szemét kiégetni, de nálunk elég elterjedtek az 500 kilós rénszarvasok és 80%-ban éjjel vezetek.

  • Iceman.

    FiglarGeza: Sajnos nem létezik ilyen és ennek nem csak egy oka van. A legkellemetlenebb, hogy a led disszipálta hőt el kell vezetni és erre nem alkalmas a H7 foglalata. Aztán a másik, hogy az isszószál kb körben egyenletes fényerővel világít a led meg nagyon nem és bár ezek a szettek 5-8-10 ledet tartalmaznak egyikük sem lesz a tükör fókuszpontjában, így a szóráskép értékelhetetlen lesz.

  • FiglarGeza

    Igazából nem értem, hogy a távolsági, amit az ember lekapcsol amikor jönnek szembe, miért kell szabályozni. Annak tényleg csak az a szerepe hogy jobban lásson a vezető. Ok, ha olyan az égő ami tompított is. Ugyan akkor extra lámpa képpen E jelzéssel 100w-os LED fényszórót árúlnak, 12000 (nem elírás) lumennel.

  • Vorserie

    Barca!

    “valaha kinyitotta volna a motorháztetőt tudná vannak fényszóró állító csavarok, ott lehet próbálkozni.”

    és a fényszóró mitől állítódna el?
    Azt a gyárban pontosan belövik,ha csak nem ripityára töröd a kocsit akkor csak megfelelő izzót kell a megfelelő helyre tenni.

    Iceman!

    Jókat írsz,de az “Poke-Yoke” lenne, de bizony be lehet tenni rosszul az izzót!
    Akinek semmi műszaki érzéke nincs simán berakja úgy,hogy tök ferdén áll és feszül rajta a biztosító drót egyik fele oszt jóvan.

    Láttam már nem is egy ilyet.

  • Iceman.

    Vorserie: Szerintem mind a két írásmód kb. helyes, mármint a ‘poka-yoke’ az eredeti japán kifejezés hepburn féle átírással, a poke-joke meg magyarral. Nyugaton szinte mindig a hepburnt használják egyetemlegesen, még, ha nem is teljesen elfogadott. Magyarországon, ha egy japán szó átírásra kerül -mert mégsem írhatod le ezt egy fórumban

  • java

    Sziasztok!
    A baj az, hogy egy egyforintos műszerrel, egyforintos tesztet lehet végezni.

    Fénysűrűséget kellene mérni aztán levonni a következtetéseket.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.