Ritka alkalom, hogy egy gyártó évadnyitó ünnepséget tartson a motorsportrészleg számára, az pedig még ritkább, hogy erre az eseményre 12 országból 70 újságírót is meghívjanak. Az Audinak viszont nyomós oka volt a hírverésre, mert az idei év nagy változással indul. 2015-ben foglalják el az új főhadiszállásukat Neuburg városa mellett. 

A központhoz hatalmas vezetéstechnikai részleg tartozik, ennél a placcnál csak a versenypályát irigyeljük jobban.

A Competence Center Motorsport ultramodern, a márkához tökéletesen illő minimalista épületein még az utolsó simításokat végezték ottjártunkkor, de a versenyrészlegek műhelyeiben már lázas munka folyt. Maga a központ autórajongó szemmel valódi földi paradicsom. 47 hektáros területén a vezetéstechnikai központok minden kötelező elemét megtaláljuk, csak a legújabb technikával felszerelve, a lehető legjobb minőségben.
Az Audi idén tarolni akar a versenypályákon 1
Pár kemény emelkedő a terepjáróknak, hatalmas, locsolható placc a dinamikus tesztekhez, és persze a legjobb, a versenypálya, ahol egy LMP1-es prototípust is üzemi hőfokra lehet melegíteni. Ez pedig kulcsfontosságú, így a versenyrészlegen frissen összeszerelt autókat egyből, valós körülmények között lehet tesztelni, ellenőrizni, ha pedig fehér füstöt köpve robban fel a motor, elég csak visszatolni a műhelybe, és tovább agyalni a problémán. 
Látogatásunk alkalmával alaposan megismerhettük az Audi versenycsaládot, az LMP-, a DTM-, a GT- és az Audi TT Cup-programokat. 

Audi R18 e-tron quattro 

A Le Mans-i 24 órásra és az FIA World Endurance Championship (WEC) bajnokságba szánt R18 e-tron quattro versenyautót alaposan módosította az Audi Sport, és az új dizájnt először ezen a rendezvényen mutatták meg Neuburgban. “Több különböző területre összpontosítottunk annak érdekében, hogy az Audi hibrid versenyautója veretlen maradjon Le Mans-ban, immár negyedik éve” – mondta Chris Reinke, az Audi Sport LMP igazgatója. 

A V6-os Garrett turbóval felszerelt dízelmotor sokkal kompaktabb V12-es robusztus elődeinél. Büszkék rá a gyárnál, 558 lóerős teljesítménye is komoly, és az egyre jobban működő hibridrendszernek köszönhetően már nem az a fékevesztett vadállat, mint az R10-15-be szerelt elődei

Az R18 e-tron quattro áramlástanilag tökéletesített karosszériát kapott, több levegő jut a fékeknek. Újrarajzolták a LED-es, lézeres fényszórókat, módosították az első kerékíveket, a motortér burkolatát, az alapvető vázszerkezet azonban a tavalyi. 

Kettős-keresztlengőkaros, vonórudas felfüggesztés hátul.

Az LMP1 géposztályba tartozó Audi tömege csupán 870 kg. Megnövelték az energia-visszanyerés mértékét, a villanymotor teljesítményét 272 lóerőre növelték, míg a lendkerekes fékenergia-tároló rendszer az eddiginél 17 százalékkal több energiát, 700 kilojoule-t képes elraktározni. 
A 4,0 literes, hathengeres dízelmotor 558 lóerős, és 850 Nm nyomatékot termel, a teljes hajtáslánc körönkénti üzemanyag-fogyasztása 2,5 százalékkal csökkent, igazodva az FIA szigorodó előírásaihoz. A következő évadban összesen öt blokkot használhatnak a csapatok. 

2000 óta 13 alkalommal nyer az Audi a legendás 24 órás Le Mans-i futamon, szinte felfoghatatlan széria, amit lehet, hogy idén is folytatnak.

Audi RS 5 DTM 

Az idei évre nem sokat változik a DTM világa technológiai szempontból, mind a három gyártó a nagy 2017-es váltásra készül, amikor elbúcsúzhatunk a V8-as szívómotoroktól. Jönnek a V4-es, erősebb, 600 lóerő körüli, turbós erőforrások, és az előírások, szabályok összefésülésével megvalósulhatnak közös futamok a japán Super GT sorozattal. 

Egy Audi RS 5 DTM kettévágva. Jól látszik, mennyire alacsonyan ül a vezető, és hogy mennyi közös alkatrész van az utcai RS 5-el. Gyakorlatilag nulla, a sorozat közös főelemein túl vagy versenyalkatrészek gyártói, vagy ritkább esetben saját gyártású elemek kerülnek beépítésre.

Változik viszont 2015-től a versenyek lebonyolítása. Idén 9 hétvégén 18 verseny rendeznek, szombaton 40 perces, kiállás nélküli futammal, vasárnap 60 perces futammal, kötelező bokszlátogatással. Négy szett abroncsot használhatnak autónként, az időmérő pedig felpörög, minden verseny előtt egy 20 perces villámgyors zúzás dönti majd el a rajtsorrendet. 
A tél folyamán nem volt lehetőség ilyen mélyreható változtatásokra az aktuális Audi RS 5 DTM esetében. “Az autó homologizálva van az elmúlt szezon harmadik versenye óta” – magyarázta Dieter Gass, az Audi Sport DTM-részlegének vezetője. “A már meglévő potenciál kiaknázására koncentrálunk, és odafigyelünk a legapróbb részletekre is.” 
Ezekről az apró részletekről szól a DTM, mert hiába osztozik az egész mezőny 100 közös, tökéletesen azonos főalkatrészen, az Audi RS 5 DTM körülbelül 4000 darab “építőkockából” áll össze, tehát tényleg szükség van a morzsányi, de világmegváltó ötletekre. 

Audi R8 LMS és TT CUP 

Két teljesen új versenyautó érhető el az Audi ügyfél-sportrészlegén, amely előreláthatólag Ingolstadtból Neuburgba költözik, majd közvetlenül utána, májusban következik a 24 órás verseny a Nürburgringen. 
Hangját tekintve ez az versenyautó ragadja meg leginkább a közönség figyelmét, azért az 585 lóerős 5,2 literes V10-es gyönyörűen üvölt, még akkor is, ha teljesen megegyezik az utcai verzióba szerelt blokkal. Ezt a tényt nem győzik hangsúlyozni az Audinál, az R8 LMS ugyanazon a gyártósoron készül, mint utcai társai, és a motor élettartalma kiemelkedő a motorsportban, 20 000 kilométer. 

Nemzetközi szinten is említésre méltó vitrin.

A mérnökök tehetségét dicséri, hogy a fokozott biztonság ellenére csökkenteni tudták az autó tömegét, a tavalyi modell 1250 kilója helyett az idei verzió már csak 1225-öt nyom – ebben persze az is szerepet játszott, hogy az időközben bevezetett, új generációs R8 eleve könnyebb, mint elődje. Az alumínium térvázból, szénszálas elemekből és acél bukókeretből álló szerkezet önmagában 30 kilóval könnyebb, miközben torziós merevsége 39 százalékkal nőtt. 
A nürburgringi és Spa-Franchorchamps-i 24 órás versenyen a Phoenix Racing és a WRT-csapat két új Audi R8 LMS versenyautóval áll majd rajthoz. A VLN Endurance Championship és a Blancpain Endurance Series bajnokságokban az Audi Sport ügyfél-sportrészlege teszteket is tervez. 
Az Audi Sport TT Cup a hockenheimi DTM-fesztiválon debütál május elején. Ennek év végi győztesét az Audi GT program támogatása várja. “Jelenleg heti öt autót építünk” – mondta Rolf Michl, projektvezető. “Már az első verseny előtt hatalmas visszhangot keltett az Audi Sport TT Cup, és meg vagyok róla győződve, hogy óriási versenyeket fogunk látni.” 

Így néz ki az Audi R8 LMS alja

Így pedig az Audi TT Cup. Látható a különbség, előbbinél fontos, aerodinamikai szerepet betöltő diffúzor takarja el a hátsó felfüggesztést, míg ebben az esetben csupasz a fenék.

A versenyautó motorja, sebességváltója és vázszerkezete szinte módosítások nélkül került át az utcai kiadásból – na nem a mezei verzióból, hanem az eleve sportosabb, 310 lóerős TTS csúcskiadásból. A turbómotor támogatja az átmeneti túltöltést, ilyenkor rövid időre plusz 30 lóerőt mozgósít, ami előzésnél jöhet kapóra. 
Összesen 24 autót áll majd fel az Audi Sport TT Cup rajtrácsára, ebből hatot vendégpilótáknak tartanak fenn, a fennmaradó 18-ra pedig állandó, fiatal versenyzők kerülnek.

A német márka motorsport részlege, felsorakozva, balról jobbra: Audi TT Cup, R8 LMS, RS5 DTM, LMP1 R18 e-tron quattro

Az első hetek megfeszített munkájának eredményei most érnek be, napjainkban zajlanak a DTM, az LMP és a GT sorozatok tesztjei, versenyei. A DTM jelenleg Estorilban (Portugália) tesztel március 27-ig, a WEC hivatalos szezon előtti főpróbája (Prologue) március 27-28-ig tart Le Castellet-ben, az Audi R8 LMS pedig a VLN nyitófutamán debütál a Nürburgring-Nordschleifén március 28-án.