Sültbolond vagy zseni az önjáró versenyautó megálmodója?

Interjú az ED Torq dizájnerével

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.03.25. 15.00

Első hallásra elég hülye dolognak tűnik olyan versenyautót építeni, amibe nem kell pilóta. Vagy mégsem?

A Genfi Autószalonon találtunk egy Batmobile-szerű izét, egy pszichedelikus formavilágú sportautó-tanulmányt, aminek legfigyelemreméltóbb tulajdonsága első blikkre az volt, hogy nem volt ablaka. Hát hogyan lát ki ebből az ember? Ez volt az első kérdés, amit az olasz ED dizájnstúdió Torq tanulmányát megálmodó tervezőjének feltettem. Ezzel kezdődött életem legszürreálisabb autóipari interjúja, egy nyilvánvalóan eszelős, de nagyon kedves és lelkes úrral, Michael Robinsonnal, az ED CEO-jával és vezető dizájnerével.

– Ebből nem lehet kilátni? Hogyan lehet ezt vezetni?
– Először is: ez egy teljesen elektromos, teljesen autonóm versenyautó. Elismerem, valóban vannak ellentmondások ebben a nyitómondatban, de rögtön minden világos lesz. Hogy miért nincsenek ablakok – erre a kérdésre a válasz: súlycsökkentés. A versenyautóknak minél könnyebbnek kell lenniük, márpedig az üveg nagyon-nagyon nehéz anyag. A GT-versenyautókkal szemben, amik itt láthatók körülöttünk más standokon, ez először is: sokkal könnyebb, másodszor: sokkal izgalmasabb, harmadszor: teljesen újszerű a felépítése.

Michael Robinson elmeséli különös jövőképét az autóvezetésről, versenyzésről

A történelmi időkben a versenyautókat mindig innovációk hozzáadásával, ezek folytonos tesztelésével fejlesztették. Ma már nem így történik, a versenyautók normához, szabályozásokhoz, kötöttségekhez igazítással készülnek, milliméterre előírt pozíciójú szárnyakat tesznek rájuk. Nincs már meg az az újító szellem, ami az elmúlt század elején jellemezte a motorsportot, hogy a versenyautókon tesztelték ki a jövő szériaautóinak műszaki megoldásait.
Hogy mi miért építettük, teszteljük ezt a versenyautót? Mindenki tudja az autóiparban, hogy a következő nagy durranás az autonóm, önmagukat irányítani képes járművek megjelenése lesz. Miért nincsenek hát százával versenyautók, amiken már most tesztelnék ezt az új technológiát? Zéró autonóm versenyautó létezik! Úgy döntöttünk, kitöltjük ezt a hézagot egy versenyautóval, ami teljesen autonóm. Oké?

– Ühüm. De azért lehetséges vezetni ezt a kocsit?
– Igen, van benne kormánykerék. Bár ez egy behúzható kormánykerék. A sofőr teszteli az autót egy tesztpályán, megy tíz kört, tizenöt kört, száz kört, és megtanítja az autót, hogyan menjen gyorsan. Ekkor megnyomja a gombot, a kormánykerék eltűnik, a számítógép az autóban átveszi az irányítást, és megy egy tökéletes kört a pályán, a leggyorsabbat, amit csak lehet. És ezen a ponton Ön azt mondhatja: rendben, odateszünk húsz autót arra a pályára, a pilóták nem csinálnak semmit és senki sem győz. A kérdés tehát: hogyan lehet megnyerni egy ilyen versenyt, kormánykerék nélkül? Ez egy elképesztő kérdés!

A futómű valóban egy versenyautóé. A kocsit elektromos motorok hajtják. Majd.

Nos tehát, elkezdtünk azon gondolkodni, hogyan lehet versenyt nyerni kormánykerék nélkül, és arra gondoltunk: használhatnánk közvetlen agyi irányítást. Arra gondolok az autóban: balra, jobbra, balra, jobbra, és a fedélzeti számítógép megvalósítja, amit gondolok. De aztán úgy döntöttünk, a legjobb megoldás, ha a pilóta és a komputer, a gép együtt dolgozik, így lesz egy gépünk érzelmekkel és egy sofőrünk kimagasló precizitással, ők ketten együtt teamet alkotnak.

Ember és gép többé nem úgy működik együtt, mint a mai interface-ekkel. Egy mai, hangvezérléses HMI az autóban így működik: ADD-MEG-A-CÍMET. Valójában rém unalmas egy ilyen interface használata, nem? Mi valahogy úgy képzeljük, hogy a számítógép megkérdezi: hé, milyen volt ma a napod? Sokkal inkább érzelmi megközelítésben kommunikálnánk az ember, sofőr felé, mint rideg technológiai módon. Az autóipari fejlesztők azt mondják, tudják, hogyan kell megcsinálni az autonóm közlekedés technológiáját, de ők csak a technológiáról beszélnek, nem arról, hogyan viszonyul az ember a technológiához.

– Vagyis ez az autó a Knight Rider mai gyakorlati megvalósítása volna?
– Pontosan! Ez egy tökéletes példa: “Kapjuk el azt a fickót! Oké, adok egy kis gázt, máris utolérjük!” Ez az ember-gép interface a sci-fi filmekből, tévésorozatokból – de ma már ez nem science fiction többé! Ez ma már valóság!

– Mégis, mit gondol, milyen messze vagyunk attól, hogy egy mesterséges intelligencia ténylegesen beszélgetni tudjon egy emberrel, ne csak beprogramozott válaszokat dobjon vissza?
– Egy éven belül elkészítjük az első kipróbálható prototípusokat, jobban mondva még egy évi fejlesztőmunkára van szükségünk ehhez először, tehát két évre vagyunk a mi Knight Riderünk megvalósításától, aminek fő elemét mi egyébként NLU-nak hívunk: Natural Language Understanding (a természetes beszéd megértése). Ez lesz az, amikor ahogy én beszélgetek Önnel, a számítógép úgy beszélget majd velünk. És nem ezt halljuk majd vissza folyton: Nem értettem a kérdést, kérlek, ismételd meg. Ez azért elég idegesítő.

A Tron-filmek sejlenek fel a Torq vonalaiban és koncepciójában egyaránt

Amire szükségünk van: egy tanulni képes gép, ami nem csak azt tudja megtanulni, hogyan kell gyorsan menni a pályán, hanem azt is, hogyan működjön együtt közben az emberrel. Véleményem szerint ezek az autók a versenypályán amolyan mobil laboratóriumként működnek majd. Lesz tíz, tizenöt, száz ilyen autó a pályákon, a GM tesztpályáján, a BMW tesztpályáján, a Google vagy az Apple tesztpályáján, szerte a világon, és sok-sok tapasztalatot gyűjtenek a vezetésről, sok-sok kísérletet végeznek majd el a vezetéssel kapcsolatban. Nyilván különböző tapasztalatokat szereznek majd a GM-nél, mint a BMW-nél vagy az Apple-nél. Vannak elképzeléseink arról, hogyan működik majd az üzemképes prototípusunk, ha különböző fejlesztők kezébe adunk ilyen járműveket, számtalan új irányban nyílnak meg lehetőségek. De a cél egy: jussunk messzebbre, gyorsabban, új technológiákkal.
– Ühüm. Ki lehet nyitni a kocsi ajtaját, bele lehet nézni?
– Nagyon gyorsan kellett elkészülnünk erre a show-ra, nincsenek motorok benne, az utastér is üres. De jövőre már teljesen üzemkész lesz az enteriőr, sőt, akár el is tudunk vinni embereket tesztvezetésre!

Kedves olvasó, eddig az interjú. ÉS most mondd meg, kérlek: szerinted megvan ennek az úrnak és ennek a koncepciónak, az autonóm versenyautónak valamennyi kereke?

Szavazás

Mit gondolsz a magát vezető versenyautóról?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hova

    Ugyan, miért lenne őrült? Unokáimnak négy évvel ezelőtt hozot az apjuk Norvégiából egy autópárost, ami három, azaz három- nyolcasból álló pályán körözött, persze mindegyiket távvezérléssel kellett vezetni. A téma persze ennél sokkal több, de nagyon izgalmas és sokféle dologra használható.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.