Sültbolond vagy zseni az önjáró versenyautó megálmodója?

Interjú az ED Torq dizájnerével

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.03.25. 15.00

Első hallásra elég hülye dolognak tűnik olyan versenyautót építeni, amibe nem kell pilóta. Vagy mégsem?

A Genfi Autószalonon találtunk egy Batmobile-szerű izét, egy pszichedelikus formavilágú sportautó-tanulmányt, aminek legfigyelemreméltóbb tulajdonsága első blikkre az volt, hogy nem volt ablaka. Hát hogyan lát ki ebből az ember? Ez volt az első kérdés, amit az olasz ED dizájnstúdió Torq tanulmányát megálmodó tervezőjének feltettem. Ezzel kezdődött életem legszürreálisabb autóipari interjúja, egy nyilvánvalóan eszelős, de nagyon kedves és lelkes úrral, Michael Robinsonnal, az ED CEO-jával és vezető dizájnerével.

– Ebből nem lehet kilátni? Hogyan lehet ezt vezetni?
– Először is: ez egy teljesen elektromos, teljesen autonóm versenyautó. Elismerem, valóban vannak ellentmondások ebben a nyitómondatban, de rögtön minden világos lesz. Hogy miért nincsenek ablakok – erre a kérdésre a válasz: súlycsökkentés. A versenyautóknak minél könnyebbnek kell lenniük, márpedig az üveg nagyon-nagyon nehéz anyag. A GT-versenyautókkal szemben, amik itt láthatók körülöttünk más standokon, ez először is: sokkal könnyebb, másodszor: sokkal izgalmasabb, harmadszor: teljesen újszerű a felépítése.

Michael Robinson elmeséli különös jövőképét az autóvezetésről, versenyzésről

A történelmi időkben a versenyautókat mindig innovációk hozzáadásával, ezek folytonos tesztelésével fejlesztették. Ma már nem így történik, a versenyautók normához, szabályozásokhoz, kötöttségekhez igazítással készülnek, milliméterre előírt pozíciójú szárnyakat tesznek rájuk. Nincs már meg az az újító szellem, ami az elmúlt század elején jellemezte a motorsportot, hogy a versenyautókon tesztelték ki a jövő szériaautóinak műszaki megoldásait.
Hogy mi miért építettük, teszteljük ezt a versenyautót? Mindenki tudja az autóiparban, hogy a következő nagy durranás az autonóm, önmagukat irányítani képes járművek megjelenése lesz. Miért nincsenek hát százával versenyautók, amiken már most tesztelnék ezt az új technológiát? Zéró autonóm versenyautó létezik! Úgy döntöttünk, kitöltjük ezt a hézagot egy versenyautóval, ami teljesen autonóm. Oké?

– Ühüm. De azért lehetséges vezetni ezt a kocsit?
– Igen, van benne kormánykerék. Bár ez egy behúzható kormánykerék. A sofőr teszteli az autót egy tesztpályán, megy tíz kört, tizenöt kört, száz kört, és megtanítja az autót, hogyan menjen gyorsan. Ekkor megnyomja a gombot, a kormánykerék eltűnik, a számítógép az autóban átveszi az irányítást, és megy egy tökéletes kört a pályán, a leggyorsabbat, amit csak lehet. És ezen a ponton Ön azt mondhatja: rendben, odateszünk húsz autót arra a pályára, a pilóták nem csinálnak semmit és senki sem győz. A kérdés tehát: hogyan lehet megnyerni egy ilyen versenyt, kormánykerék nélkül? Ez egy elképesztő kérdés!

A futómű valóban egy versenyautóé. A kocsit elektromos motorok hajtják. Majd.

Nos tehát, elkezdtünk azon gondolkodni, hogyan lehet versenyt nyerni kormánykerék nélkül, és arra gondoltunk: használhatnánk közvetlen agyi irányítást. Arra gondolok az autóban: balra, jobbra, balra, jobbra, és a fedélzeti számítógép megvalósítja, amit gondolok. De aztán úgy döntöttünk, a legjobb megoldás, ha a pilóta és a komputer, a gép együtt dolgozik, így lesz egy gépünk érzelmekkel és egy sofőrünk kimagasló precizitással, ők ketten együtt teamet alkotnak.

Ember és gép többé nem úgy működik együtt, mint a mai interface-ekkel. Egy mai, hangvezérléses HMI az autóban így működik: ADD-MEG-A-CÍMET. Valójában rém unalmas egy ilyen interface használata, nem? Mi valahogy úgy képzeljük, hogy a számítógép megkérdezi: hé, milyen volt ma a napod? Sokkal inkább érzelmi megközelítésben kommunikálnánk az ember, sofőr felé, mint rideg technológiai módon. Az autóipari fejlesztők azt mondják, tudják, hogyan kell megcsinálni az autonóm közlekedés technológiáját, de ők csak a technológiáról beszélnek, nem arról, hogyan viszonyul az ember a technológiához.

– Vagyis ez az autó a Knight Rider mai gyakorlati megvalósítása volna?
– Pontosan! Ez egy tökéletes példa: “Kapjuk el azt a fickót! Oké, adok egy kis gázt, máris utolérjük!” Ez az ember-gép interface a sci-fi filmekből, tévésorozatokból – de ma már ez nem science fiction többé! Ez ma már valóság!

– Mégis, mit gondol, milyen messze vagyunk attól, hogy egy mesterséges intelligencia ténylegesen beszélgetni tudjon egy emberrel, ne csak beprogramozott válaszokat dobjon vissza?
– Egy éven belül elkészítjük az első kipróbálható prototípusokat, jobban mondva még egy évi fejlesztőmunkára van szükségünk ehhez először, tehát két évre vagyunk a mi Knight Riderünk megvalósításától, aminek fő elemét mi egyébként NLU-nak hívunk: Natural Language Understanding (a természetes beszéd megértése). Ez lesz az, amikor ahogy én beszélgetek Önnel, a számítógép úgy beszélget majd velünk. És nem ezt halljuk majd vissza folyton: Nem értettem a kérdést, kérlek, ismételd meg. Ez azért elég idegesítő.

A Tron-filmek sejlenek fel a Torq vonalaiban és koncepciójában egyaránt

Amire szükségünk van: egy tanulni képes gép, ami nem csak azt tudja megtanulni, hogyan kell gyorsan menni a pályán, hanem azt is, hogyan működjön együtt közben az emberrel. Véleményem szerint ezek az autók a versenypályán amolyan mobil laboratóriumként működnek majd. Lesz tíz, tizenöt, száz ilyen autó a pályákon, a GM tesztpályáján, a BMW tesztpályáján, a Google vagy az Apple tesztpályáján, szerte a világon, és sok-sok tapasztalatot gyűjtenek a vezetésről, sok-sok kísérletet végeznek majd el a vezetéssel kapcsolatban. Nyilván különböző tapasztalatokat szereznek majd a GM-nél, mint a BMW-nél vagy az Apple-nél. Vannak elképzeléseink arról, hogyan működik majd az üzemképes prototípusunk, ha különböző fejlesztők kezébe adunk ilyen járműveket, számtalan új irányban nyílnak meg lehetőségek. De a cél egy: jussunk messzebbre, gyorsabban, új technológiákkal.
– Ühüm. Ki lehet nyitni a kocsi ajtaját, bele lehet nézni?
– Nagyon gyorsan kellett elkészülnünk erre a show-ra, nincsenek motorok benne, az utastér is üres. De jövőre már teljesen üzemkész lesz az enteriőr, sőt, akár el is tudunk vinni embereket tesztvezetésre!

Kedves olvasó, eddig az interjú. ÉS most mondd meg, kérlek: szerinted megvan ennek az úrnak és ennek a koncepciónak, az autonóm versenyautónak valamennyi kereke?

Szavazás

Mit gondolsz a magát vezető versenyautóról?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hova

    Ugyan, miért lenne őrült? Unokáimnak négy évvel ezelőtt hozot az apjuk Norvégiából egy autópárost, ami három, azaz három- nyolcasból álló pályán körözött, persze mindegyiket távvezérléssel kellett vezetni. A téma persze ennél sokkal több, de nagyon izgalmas és sokféle dologra használható.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.