Na, melyik autó a Suzuki elnökének a kedvence?

Interjú Oszamu Szuzukival

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.03.18. 06.00

Jövőbeli terveiről beszélt a Vezess.hu-nak a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója, Oszamu Szuzuki.

Melyik a kedvenc modellje a valaha gyártott Suzuki autók közül? – Kérdeztük Oszamu Szuzukit a Suzuki Motor Corporation elnök vezérigazgatóját, amikor nemrég hazánkban járt az új Vitara gyártásának beindítása kapcsán.

Egyértelműen a 36 éve bemutatott Alto. Japán egy tengerekkel körülvett, sűrűn lakott ország ezért kis autókra volt szüksége. A második világháborút követően sokan azt hitték, Japán amerikanizálódik, és előbb-utóbb itt is a nagy autók jönnek divatba. De nem így történt, Japánban ma is az autók 40,9 százaléka miniautó, vagy, ahogy Japánban nevezik, kei car. Egyébként épp tavaly decemberben mutattuk be az Alto nyolcadik generációját, amely 2,7 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, kevesebbet, mint sok hibrid.

Osamu Suzuki úr mindenkori kedvence, az 1979-es Suzuki Alto, amely olcsóságával és kis fogyasztásával vált legendává

A Suzuki mégis belevágott egy nagyobb autó, a Kizashi gyártásába. Tervezik további nagyobb autók piacra dobását? Egyáltalán, mekkora az a legnagyobb méret, amit a Suzuki gyártani szeretne a jövőben?

Természetes emberi tulajdonság, hogy mindenki nagyobbra és szebbre vágyik. Így van ez a házzal, lakással és az autóval is. Az emberek azonban változnak, és tisztában vannak a kisautók előnyeivel. A tehetőseket, gazdagokat leszámítva az emberek többsége kisautókra vágyik, és nekünk az ő elvárásaiknak kell megfelelnünk. Ezért, mint üzletember nem érdeklődöm a nagyobb autók iránt. Persze, mint mérnököt, izgat a kihívás, de üzletileg nem érdekel. Ennek ellenére nem szeretnék éles határvonalat húzni, hogy eddig, és ne tovább, de amikor termékfejlesztésben gondolkozunk, figyelembe kell vennünk azt is, mire képesek a gyártókapacitásaink.

Fiaskónak bizonyult a Kizashi. A Suzukinál egyelőre nem tervezik hasonló méretű autó gyártását

A Suzuki az utóbbi időben elmaradt a korszerű, fogyasztáscsökkentő-technikák és az alternatív hajtásmódok bevezetésével. Mi várható a jövőben?

Világméretű elvárás az autógyártókkal szemben, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást, és ez elől természetesen a Suzuki sem térhet ki. Ennek megfelelően legutóbb, a Genfi Autókiállításon három új megoldást jelentettünk be: új generációs padlólemezünket, a Boosterjet névre hallgató egyliteres, turbófeltöltéses, közvetlen befecskendezésű benzinmotorunkat és SVHS mild-hibrid rendszerünket. Mindhárom megtalálható lesz a szintén Genfben bemutatott iK-2 jelű tanulmány szériaváltozatában. Ugyanakkor megemlíteném, hogy fejlesztés alatt áll egy hatótáv-növelős Swift, de dolgozunk hibridhajtású járművön is. Tüzelőanyag-cellás megoldáson is gondolkozunk, együtt fejlesztünk a brit Intelligent Energy Holdings nevű céggel, és már tesztelés alatt áll egy tüzelőanyag-cellás hajtású Burgman robogó.

Négy méter hosszú az iK-2 tanulmány. Nem Swift utód, viszont három új technológiát tartalmaz

Az iK-2 méreteiben nagyon hasonló a Suzuki Swifthez. Elképzelhető, hogy ez a modell váltja majd fel?

Az iK-2 sorozatgyártású változata nem a Swift utóda. Nagyobb annál, és egy más vevőkör igényeit szeretné kielégíteni.

És a Vitara? Az is csak 13 centivel rövidebb az SX4 S-Crossnál. Elképzelhető, hogy hamarosan véget ér az S-Cross gyártása?

Itt is csak azt tudom mondani, hogy más a vevőkör. Az S-Cross egy nagyobb, tágasabb autó, ezért nem gondolkozunk a gyártásának abbahagyásán.

Csak Esztergomban gyártják, és onnan viszik a világ minden tájára a Vitarát

Hol tervezik a piaci jelenlét növelését, illetve új gyártókapacitások kiépítését?

Elméletileg ahol többen élnek, ott több autót lehet eladni. Így a legnagyobb piacok jelenleg az Egyesült Államok, Európa, Kína és India. De azt is figyelembe kell venni, hogy a Suzuki elsősorban kisautókat gyárt, ezért az amerikai piacra való visszatérés pillanatnyilag nincs napirenden. Szerintem a jövőben Dél-Amerika és Afrika válhat még fontos piaccá.

Tavaly decemberben mutatkozott be az Alto nyolcadik generációja. Fogyasztása 2,7 l/100 km. Utóbbi adattal a világ sok táján hódíthat

Esztergomban várható a gyártás bővítése?

Esztergomban most indult a Vitara sorozatgyártása, már idén 70 000 darab gyártását tervezzük, amit a világ 72 országába exportálunk. A Vitarát csak Esztergomban gyártjuk, innen exportáljuk még Japánba is. Ugyanakkor megtanultam, hogy veszélyes a gyártást egyetlen helyre koncentrálni, az egész világban meglévő 14 Suzuki gyárat tekintve egyfajta egyensúlyi helyzetre törekszünk. Hozzátenném, van egy mondásom, miszerint a világ összezsugorodott. A mai szállítóhajók gyorsan és biztonságosan juttatják el termékeinket a világ bármely tájára, így a gyártóhely jelentősége kisebb, mint régebben volt.

Osamu Suzuki érdeklődéssel fogadta az ajándékba vitt Autómagazinokat. Csak olyat kapott, amiben volt Suzuki

Mi a legkedvesebb élménye Magyarországgal kapcsolatban?

Korábban sokat mozogtunk Európa-szerte, de próbálkozásaink nem váltottak ki érdeklődést. Magyarország ellenben befogadta a Suzukit, a magyar emberek elfogadták az autóinkat, amit úgy neveznek, hogy a mi autónk. Ez nagyon mély benyomást gyakorolt rám, illetve ránk.

Oszamu Szuzuki

1930. január 30-án született Japánban, a Gifu megyei Geróban még Oszamu Macuda néven. 1953-ban végzett a Chuo Egyetemen és 1958. óta dolgozik a Suzuki Motor Corporation különböző részlegeinél. 1963-tól igazgató, 1978-től pedig vezérigazgató, majd 2000-től elnök. A Szuzuki nevet akkor vette fel, amikor beházasodott a családba és elvette Soko Szuzukit, az alapító unokáját.

Kommentek

  • vassmi

    Szerintem a Mercedes,mindig ilyenekkel jőn a vezérkar.

  • japancar

    Suzuki Úr nyílván érzelmi alapon viszonyul a kocsikhoz. A Suzuki palettát nézve nagyon vegyes a kép, és legyünk őszinték. Vannak és voltak elfuserált konstrukciók, csúf karosszériák is. Motorikusan viszont a Suzuki nagyon megbízható és igazi japán autó.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.