Soha többé téli gumi?

Új, havon is jó nyári gumit mutatott be a Michelin

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.03.13. 15.30

Száraz aszfalton csendes, biztonságos, vizesen jól tapad, havon pedig igazi téli gumivá válik, mi az?

Három év intenzív kutatás, fejlesztés és 5 millió tesztkilométer után a Michelin olyan abroncsot tett az asztalra, amely minden évszakban a legjobb formáját hozza. Nyáron nyári gumiként, hóban fagyban pedig téli abroncsként viselkedik.

Akkor ez négy évszakos gumi?

Nem. Mert ez – ellentétben a négy évszakos gumikkal, amelyek inkább téliek, de kompromisszumokkal nyáron is használhatók – alapvetően nyári gumi, csak képes teljesíteni a téli gumikkal szemben támasztott extra követelményeket. Magyarul olyan csendes, takarékos és biztonságos mint egy nyári abroncs, de ezen felül hóban is hibátlanul teljesít.

Csendes, takarékos, és vizes úton is jól teljesít

Hogyan csinálja?

Egy guminál a minta illetve az abroncsot alkotó keverék és a felépítés együtt határozza meg, hogy mire képes a gumi. Nincs ez másként a CrossClimate esetében sem. Írhatnék bekezdéseket az önzáró, 3D-s lamellákról, ferde élű gumiblokkokról, illetve az új szilika-alapú adalékokról, ha bárkit is érdekelnének ezek a részletek. Az átlagautóst legfeljebb az foglalkoztatja, hogy felmegy-e vele a behavazott emelkedőn, kijut-e vele a reggelre váratlanul hótakaróba bújt településről a már takarított főútra, vagy sem. És ezeket bőven tudja az új mindenes gumi.

Hogy néz ki?

Ránézésre semmi olyan nem látszik az abroncson, amitől télinek néznénk. Nincsenek durva rücskök, hatalmas recék a felületen, ha nem lenne rajta az oldalán a három hegycsúcs, meg a hópihe – ettől hiszi el a rendőr róla, hogy téli gumi és nem büntet meg – akkor bajban lennénk a rendszertani besorolásával.

Teljes értékű nyári gumi, amely hóban is remekül teljesít. Van ilyen?

Meghülyültek a Michelin-nél?

Nem, nem hiszem, hogy ezzel kiszúrnak magukkal és ezután senki sem fogja megvenni külön a téli-  és a nyári abroncsukat. Helyette inkább egy halom olyan ember térhet át a Michelin CrossClimate használatára, aki valamiért nem tud, vagy akar vacakolni a gumicserével. 

Miért találták ki?

A minden évben tél elején beinduló kampány ellenére az emberek nagy része – Európában az autósok 65 százaléka – tojik a téli gumira és mind a négy évszakban ugyanazt az abroncsot, jellemzően nyárit használnak. Jellemző, hogy Németországban, ahol téli útviszonyok mellett kötelező a téli gumi használata, csupán 20 százalékuk marad a nyárinál, míg Franciaországban, ahol nem nagyon szabályozzák a téli gumik használatát, ez az arány 76 százalék. 

Az európai autósok 65 százaléka nem cserél télen gumit

Van egy pár százalékos kisebbség, aki viszont a télit hagyja fent egész évben, kockáztatva ezzel a saját, és a többi közlekedő biztonságát.  A 2014-15-ös téli szezonban pedig az autósok 40 százaléka halogatta a téli abroncs felszerelését/megvásárlását az utolsó utáni pillanatig. 

Kinek lehet jó?

Igazán mindenkinek, aki minden ősszel és tavasszal viszolyog az abroncscsere nyűgjeitől. De ha az időpontkérés, gumislátogatás és tárolás nyűgjén túl is jut valaki, a csere megfelelő időpontjának kiválasztása még így is okozhat fejtörést. Kerüljön fel a téli novemberben? És ha még decemberben is + 15 fok van? Vagy ha március végén, a már nyári gumis időben leesik egy arasznyi hó? A rossz időpontválasztás komoly baleseti kockázatot jelent, hiszen a nem éppen aktuális körülményekre való abroncs sokkal rosszabbul is teljesíthet. Például a négy évszakos  gumi melegben bő öt méterrel nagyobb fékutat igényel, mint a CrossClimate. És ez több mint egy átlagos méretű autó teljes hossza. Vagy mint egy gyalogátkelőhely. 

Nyári gumival jégen? Nooormális? Igen!

De maradjunk a pénzügyeknél, illetve a lustaságnál. Egy egy abroncskészlet szezononkénti cseréje 6-10 ezer forintos kiadást jelent. Kétszer. Nagyjából ötéves elhasználódással számolva 60-100 ezer forint megy el gumicserére. Plusz ugye az éppen szabin lévő abroncsok tárolását sem tudja mindenki ingyen megoldani, bár egy családi házban is nyilván ezer dolognak lenne jobb helye a garázsban, mint egy készlet keréknek.
De nemcsak a hely, hanem az időhiányban szenvedőknek is jó választás lehet a CrossClimate abroncs. Ilyenek a flottaüzemeltetők, vagy éppen a taxisok. Ezeknek az autóknak nem kell kiesni egy percre sem a munkából, a gumicsere idejére.

Ott van rajta a hópehely és a hegycsúcs

Végül pedig ott vannak a “szinglihordák”, akik férfikéz nélkül élik napjaikat, és így az autóval kapcsolatos karbantartási feladatokat is kénytelenek a nyakukba venni. Valószínűleg ők is szívesen felhagynának az évszaknak megfelelő abroncsok fel- illetve leszereltetésével, szállításával, tárolásával. 

Hogy teljesít?

Az alábbi ábra nagyjából mindent elmond arról, hová is lehet bepasszírozni a Michelin CrossClimate abroncsát. Nyáron, ugyanúgy viselkedik, mint egy nyári gumi, ugyanolyan csendes, takarékos, és tartós, mint a márka többi nyári abroncsa. Sőt, vizes úton rövidebb is a fékútja. Hogy nyáron a négy évszakos gumit minden tekintetben leiskolázza az nem annyira meglepő, mint az, hogy nyári létére a téli abroncsokkal azonos kapaszkodóképességet nyújt havon, mint a kifejezetten téli gumik. 

Itt egy ábra, amiből kiderül, hol, és hogyan teljesítenek a különféle gumik

Hogy ezt mi is elhiggyük, ki is próbálhattuk a különféle gumikat, különféle körülmények között. A tesztpályán száraz vészfékezés, vizes körforgalomban kicsúszásig gyorsítás, és letaposott havas emelkedőn is össze lehetett hasonlítani az újdonságot akár a márka téli, vagy nyári abroncsaival, illetve a piacon jelenleg elérhető legjobbnak ítélt négy évszakos abronccsal is.

Vizes aszfalton a mezei nyári guminál is jobb a CrossClimate

Az élő tesztek is hasonló eredményeket mutattak, mint amit a prezentációkban is láthattunk, bármivel is hasonlítottuk is össze a CrossClimate gumikat, utóbbiak kerültek ki győztesen. A zárt pályás tesztek Golfjai után Peugeot 308-asokra váltottunk és azzal autóztunk a változatos klímájú, Genf környéki hegyekben. Míg lent 6-10 fok és napsütés volt, addig útközben vizes, kanyargós, majd gonosz, letaposott havas emelkedő is jutott a tesztútba. Szárazon csendes, vizes kanyarokban jól tapad, de az igazi varázslatot havon mutatja be, ahol kifejezetten ostoba módon vezetve sem tudtunk vele elakadni az emelkedőn, túlcsúszni a lejtőn.

Száraz aszfalton csendes, vizesen jól tapad, havon pedig téli gumivá válik

Mikortól, mennyiért?

Az új Michelin CrossClimate forgalmazása májusban kezdődik. Természetesen pontos magyar árat még ilyen korán nem tudott mondani a gyártó, de állítólag a 16 colos átlagos Michelin abroncs 70-80 eurós árához még 7-8-at kell fejben hozzáadni, hogy kijöjjön belőle az új abroncs. Magyarul durván 10 százalékos felárral lehet számolni, az amúgy is prémium kategóriába tartozó gumiknál.

Szavazás

Lehet, hogy örökre elfelejthetjük a téli gumit? Te hogy csinálod?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Egyelőre a legjobban fogyó 23 méretben lesz kapható, az európai piac 70 százalékát lefedő 15, 16, 17 colos méretben, de 2016-tól a kisáruszállítókra és szabadidő-autókra való méretekkel bővül majd a kínálat. 

Kommentek

  • Iceman.

    Ha lesz kicsit nagyobb méretben és, ha a tesztek meggyőzőek, akkor nyertek maguknak egy vevőt. 10% felár semmi a cikkben lévő kalkuláció alapján egyértelműen ez a gumi a költséghatékonyabb.

  • CoIie

    Túl szép, hogy minden paramétere igaz legyen.

  • menőmanó

    Van előnye és hátránya is:
    – Valóban kényelmesebb hiszen nem kell cserélgetni a garnitúrákat, vagy a gumikat a felnin. Mellesleg ez utóbbit sosem értem, hogy miért éri meg így szerencsétlenkedni.
    – A kötelezően bevezetett guminyomás érzékelőnél is előny, ha el lehet tekinteni a cserélgetéstől és az azzal járó kalibrálástól.
    – A nyári száraz úton való viselkedése szerintem nem veheti fel a versenyt egy igazi nyári gumiéval.
    – Télen a peresebb nyári könnyűfémfelni könnyebben tönkre megy (só marás) és a kátyúk is kikezdhetik. Télen kisebb átmérőjű vas felnit használok dísztárcsával ballonosabb gumival. Olcsóbb és kevésbé kényes.

  • Nick Árpi

    Tartósságról, kopásról nem találok egy sort sem. Egyébként meggyőzőnek tűnik, +1 vevőjük már lesz, bár az ára ki fogja tenni az autóm értékének negyedét,vagy egy kicsit többet.

  • Kempelen

    menőmanó, dobok neked egy ezrest téli felni mosásra. Minden hasfájásodat megoldja. Ráadásul nem fog úgy kinézni a kocsid, mint egy puruttya teknő.

  • Kempelen

    Praktikus. Várható volt, hogy ebbe az irányba mozdulnak el a gyártók.

  • Vorserie

    Menő!

    Én évek óta télen,nyáron könnyűfém felnivel járok és nem vettem észre,hogy kényesebb lenne vagy jobban rongálódna,van azon bevonat ami meggátolja azt.
    Újabb közép és felső-közép, illetve felső kategóriás autókhoz már rég nem is lehet kapni lemez felnit,a téli is könnyűfém felnin van.
    Amúgy meg havonta minimum kétszer járok mindegyikkel mosóba plusz 180ft a keréktisztítás oszt jóvan.

    Amúgy a másik az,hogy ha eleve nyári gumiból készül ami télen is használható akkor valszeg ugyanúgy viselkedni a nyári száraz aszfalton mint a többi nyári gumi.

    Nekem bejön szerintem az autógyárak simán kapnak rá ha tényleg működik.

  • CoIie

    Mondjuk egyre kevésbé lesz tél ebben az országban, így kissé elkéstek (jó lesz a nyári is télen). De van ahol most jön a zordabb idő, pl USA! De ott meg gyenge lesz a 2m-es hóban! :)

  • Ledo

    Amíg az átlagembernek Magyarországon 8-10 ezer forintja van HASZNÁLT gumira, addig csak a fényképeket nézegethetjük a hasonló innovációkról.

  • Kempelen

    Ledo, az átlagember havonta 3-4x ennyit költ cigire.

  • ipse72

    Kempelen – 2015.03.13 21:31

    Ledonak van igaza!
    Mennyit visz haza egy magyar átlagember havonta?(vidéken jó ha havi 90E Ft)
    Ebből mennyi a havi rezsi,mennyi a SARC!?Mennyi marad meg kocsira….?
    Lehet beszélgetni,de felesleges!Szerintem.

  • Iceman.

    90k ból szerintem egy kocsi fenntartása nem reális, hacsak nem végletes szükséghelyzet, de olyan elég kevés van. Ettől a ponttól nem is érdekes, hogy mennyi a gumi rá…

  • M_m_m

    A guminyomás szenzorok miatt nem éri meg külön télifelniket venni, mert akkor hozzájön még 4 db szenzor is legalább 15 000 forintért darabja.
    Szóval én télen nyáron a gyári alufelniket használom. Tudom sokan ellenzik ezt, de ha jól tudom az alufelniket időnként amúgy is érdemes lekezeltetni.

    Nekem így bejön ez az új Michelin gumi, mert most az állandó gumicserével csak rongálódik mindig a felni.

  • hulyemernok

    A Michelin elment egy új irányba a négyévszakos gumik fejlesztésében. Úgy tűnik jól sikerült, amit ügyesen meg is lovagolnak. Sok embernek megfelelő választás lehet, mindenesetre remélem, hogy senki nem hiszi el, hogy 100%-ban helyettesíti a nyári és téli gumit is.

  • Tibor79

    Egy fontos dologot felejtettek el megemlíteni, hogy a téli gumi 4mm-es mintáig számít télinek. Na most, ha ez egész évben fent van, akkor hamar le fog kopni idáig (persze, aki nagyon keveset megy, annál ez nem gond). És utána mi van? Vehet egy új garnitúrát, és akkor ugyan ott van, mintha lett volna külön téli és nyári gumija.
    Nem biztos, hogy ez megéri.

  • Iceman.

    4mm már a nyári guminak is a vége…

  • jako

    Tibor79 – 2015.03.14 07:40
    Szerintem pedig megéri, nekem a nyári gumi kerül ennyibe, (30-35 ezer)
    és akkor külön, a téli felni, gumi

  • myself

    Európában 65% nem használ téi gumit.

    Na de azt is tegyük hozzá, hogy ez éghajlatfüggő, a fagymentes Dél- Európában felesleges a téli gumi, de az igen enyhe Franciaországban , Briteknél sem igazán fontos, itt is 8-10 fokkal melegebb a tél, mint nálunk.

  • menőmanó

    Iceman: “4mm már a nyári guminak is a vége…”

    Látom, nagy szakértő vagy. :)

  • Ledo

    A jelentős használt gumi kereskedelem miatt nagy mértékben csökkent az új gumik értékesítése, nemhogy az évszaknak megfelelőt, de újat sem nagyon vesznek legtöbben. Régóta nyomják a multikban a szerbiai gyárukban gyártott Riken, Strial, Kormoran márkáikat,megcélozva a kispénzű embereket. Most egy újabb olcsósításra gondoltak azzal, ha csak egy garnitúrát kell használni egész évben. Le a kalappal, mert legalább reagáltak a piaci igényekre. De azért senki nem hiszi el remélem, hogy létezik olyan OKOSGUMI aminek a keveréke ilyen tág hőmérsékleti határok között megbízható teljesítményt nyújt. Jó kis marketing fogás, de arra gondoltak, hogy inkább ilyent vegyen a “szegény” ember, mint a bizonytalan eredetű, előéletű használtat, ami a gumimaffia pénztárcáját vastagítja.
    Egyszóval már van OKOSGUMI is.
    Hajrá!

  • Iceman.

    Meno: Én legfeljebb addig használom, mert alatta szignifikánsan rosszabb a vizes viselkedés, szerintem és számtalan teszt szerint is. A törvényi1.6 egy vicc. Van akinek a szabályoss

  • Iceman.

    Ledo: Ez talán a legdrágább prémium gyártó a szokásosnál is kicsit drágább gumija. Mégis milyen kispénzű emberekről beszélsz?

  • menőmanó

    Iceman

    Jogod van így tenni, főleg ha megteheted anyagilag, de legyünk őszinték, nem muszáj esőben felúszás határán autózni.
    Száraz úton (azért ez a java) jó a kopottabb (2-3mm) gumi is és csak esőben kell visszavenni a tempóból.
    Télen ilyen választási lehetőséged nincs, mert ott a mélyebb latyakban, hóban már komoly gondot okozhat a kis profilmélység. A sebesség csökkentése nem megoldás. :)

  • Vorserie

    Most Menőmanónak van igaza!
    Nyáron száraz időben a legjobb az lenne ha nem is lenne minta a gumin,persze ez a legkisebb vízen is gondot okozna ezzel kompromisszumot kötve viszont nem baj ha koppig lekopik a nyári csak vízes úton ne hajtsd úgy mint szárazon mert nagyon eltérő a kontraszt és ezt sokan nem tudják kezelni.
    Aki semmmire nem akar figyelni vagy nincs készsége hozzá az nyugodtan cserélgesse a nyári gumit 4-5mm-nél de az a valódi használhatóságának csak a 3/4e.

    Mint amikor fél korsó sörnél kérsz egy újat mert megmelegedett,vagy amikor a negyed cigit elnyomod mert az már a füstszűr.

  • oszkopeter

    Egy dolog nem derül ki a cikkből: vajon hogyan viselkedik ez a gumi száraz, de hideg aszfalton, mínuszokban. Tudtommal a téli gumit azért is használjuk mert a nyári gumikeverék hidegben megdermed és romlik a tapadása. Az egy dolog hogy jól teljesít havon vagy jégen a különleges mintázat miatt, de vajon mit kezd a -5 fokos aszfalttal? A másik felmerülő kérdés, hogy milyen a gördülési ellenállása? Ha a legkisebb mértékben rosszabb mint a jelenlegi ECO abroncsoknál, akkor a gyártók nem fogják használni, hiszen hatalmas összegeket költenek a fogyasztás és a CO2 emisszió csökkentésére.

  • Iceman.

    Menomano, Vorserie:

    Természetesen igazatok van a gumi használható, sőt szárazon az lenne a legjobb, ha teljesen sima lenne, de itt nem is a nagy tempóról van szó. Már jártam rosszul beláthatatlan helyen lévő vízátfolyással, nem kellett hozzá olyan tempó, amelyikből vissza kellett volna venni. Nekem ez a határ, persze mindenki addig használja, amíg akarja, de tény az aquaplaning jellemző már 4mm-es futófelület-mélység mellett is sokkal rosszabb, mint az új guminál…

    Persze ezt az analógiát továbbvíve a slick is jó, csak eleget kell visszavenni a tempóból!

  • Vorserie

    Iceman!

    Persze!

    És ezt továbbvíve a 6-7mm-es futófelületű gumi rosszabbul teljesít mint az új.:)

  • KovyZoly

    Csak egy kis számolás. Tegyük fel, évi 30e km-t használod az autódat, 6 hónap téli garnitúra, 6 hónap nyári garnitúra és egyenlően oszlik el a használat napra vetítve. Egy garnitúra gumi fut kb. 60e km-t.
    Egyik oldal. Adott egy garnitúra CrossClimate gumi. Egész évben használod. Kb. van benne 2 év. 10%-kal drágább, mint a márka alap gumijai.
    Másik oldal. 1-1 garnitúra téli és nyári gumi. Ott vagyunk, hogy a kettőt 2x annyi ideig tudod használni, de 10% árelőnyük van a CrossClimate-hez képest.
    És akkor még nem néztük azt a helyzetet, hogy téligumit pl. 4mm alatt nem használunk télen… Nekem ez messze van a gazdaságostól :)

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.