Naponta 2766-szor bírságol autóst a rendőrség

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.03.12. 06.15

Minden egyes nap. Bő 20 milliárd forint bírságot szedtek be tavaly. Természetesen a gyorshajtás a fő forrás.

Itt vannak a friss adatok, tessék leülni, kövér számok következnek. A Vezess.hu közli elsőként a közlekedők megbírságolásával kapcsolatos 2014-es statisztikákat.

Objektív felelősség

Örvendetes módon hosszú éveken át csökkent idehaza a közlekedési balesetek száma, a kedvező statisztikák okainak ismertetésekor a rendőrség mindig az elsők között említette a 2008-ban bevezetett objektív felelősség intézményét. Tavaly sajnos megtört a trend, nőtt a halottak száma az utakon, és emelkedett a személysérüléses balesetek száma is (a szomorú részletek itt olvashatók).

Hogy a kedvezőtlen fordulat összefüggésben áll-e az objektív felelősség alapján kiszabott éves bírságösszeg folyamatos csökkenésével, nem tudni, mindenesetre tény: a 2010-es 15,7 milliárd, majd a 2012-es 14,1 milliárd után

2014-ben “csak” 9 083 650 000 forintot szedett be ebből a rendőrség.

Összesen 266 153 autóst bírságoltak meg objektív felelősség alapján.

Közigazgatási bírság

“Fő jellemzőjük, hogy alkalmazásuk által jóval több eljárás indulhat meg, s gyakorlatilag minden eljárás felelősségre vonással zárul” – olvasható az ORFK honlapján a közigazgatási eljárásokról, amelyeknek a büntetési tétele 10 000 és 300 000 forint között változhat.

Tavaly 109 228 autós kapott közigazgatási bírságot.

Az általuk befizetett összeg 1 932 561 838 forint volt.

Helyszíni bírság

Tisztelt Uram, ugye tudja, hogy miért állítottuk meg? – hangzik el nem véletlenül a klasszikus kérdés a rendőr szájából, amire közel sem mindegy, mit válaszol első meglepettségében az autós. Helyszíni bírságot ugyanis csak akkor lehet kiszabni, ha a sofőr elismeri a felelősségét. Ha nem, feljelentheti a rendőr.

Összege 5000-től 50 000 forintig terjedhet, fél éven belüli ismételt elkövetésnél 70 000-ig. Ezen belül azonban nem feltétlenül a rendőr dönt a bírság nagyságáról, mivel több szabálysértéshez fix bírságösszeg társul (pl. mozgáskorlátozottak parkolóhelyének elfoglalása, zebra elé parkolás).

2014-ben 529 627 autós kapott helyszíni bírságot – darabra ez vezet a rendőrség szankciói közül, sőt forintra is.

A félmillió megbírságolt által befizetett összeg 5 342 373 000 forint volt.

Szabálysértési bírság

Közúti szabályszegésnél feljelenti a rendőr az autóst, azaz szabálysértési eljárás indul, ha nincs lehetőség figyelmeztetésre vagy helyszíni bírságra, valamint a szabályszegés nem tartozik a közigazgatási bírság hatálya alá – így a pontos megfogalmazás. Első fokon általában a rendőrség, az igazát kereső autós jogorvoslati kérelme után a bíróság dönt.

Ha kudarcot vall az autós, a leggyakrabban alkalmazott, és maximálisan itt is 300 000 forintos pénzbírság mellett a jogsi is bevonható egy évig. 2014-ben itt is százezernél több ember kapott bírságot, ami szintén milliárdos bevétel lett a nagy közös kalap számára.

Összesen 104 807-en kaptak feljelentés után szabálysértési bírságot tavaly.

Az így befizetett összeg 3 962 460 800 forint volt.

Ez már az új gép. Vajon mennyivel több bírságot oszt ki, mint az egydimenziós régiek?


Mennyi ez így összesen?

Az adatokat összesítve azt látjuk, 2014-ben 20 321 045 638 forint közlekedési bírságot fizettek be a megbüntetett autósok az államkasszába.

Ha összeadnánk az ORFK által megbírságolt embereket, 1 009 815 autós jönne ki, de bizonyára van némi átfedés közöttük, így a büntetett autósok száma valószínűleg egymillió alatt lehet. A körülbelül 3 millió jogosítvány országában így is magasnak tűnik az arány, hiszen nem mindenki vezet, aki valaha papírt szerzett.

Tehát a 1 009 815 darab valójában az egy év alatt kirótt közlekedési bírságok száma. Ha ezt elosztjuk 365-tel, azt látjuk, hogy a 2014-es év minden egyes napjára 2766,6 darab bírság jut.  Emlékezzünk erre a számra, ugyanis hamarosan élesben is bevetik a jelenleg tesztüzemét futó 160 darab mobil szupertraffipaxot, amiből év végéig még 365 darab fix készüléket állít szolgálatba a rendőrség.

Azért jegyezzük meg, mert ezek a gyorshajtáson felül tucatnyi egyéb szabálysértést képesek rögzíteni, majd mindegyikért büntetni – ezekről itt olvashat bővebben. A csodafegyverek bevetése után kérdés, egy év múlva mennyivel lesz több az éves bírságszám.

Gyorshajtás és ittas vezetés

Ez a kettő külön érdekes, meglehetősen nagy a különbség közöttük. Pontosan hetvenszeres.

A sebességhatárok túllépéséért 264 514 embert bírságoltak meg a rendőrök, azt viszont nem tudjuk, hogy közülük mennyi autós szedett össze az elmúlt évben több büntetést, tehát a bírságok száma valószínűleg nagyobb.

Ittas vezetésért eközben 3753 autós kapott bírságot, itt is lehetséges, hogy vannak visszaesők.

Ha érdekli, hogy a rendőrség új csodafegyvere által készített fotókért mekkora csekket kap majd, milyen összegek szerepelnek a kipostázott levelekben, itt megtudja.

Kommentek

  • subi2

    A cikk szerzőjének a matekkal komoly gondjai lehetek…
    “Minden egyes nap. Bő 20 milliárd forint bírságot szedtek be tavaly. Természetesen a gyorshajtás a fő forrás.”
    2766*30000=82.980.000 Ft. …Természetesen a 30.000 Ft-ot átlagot vesszük figyelembe.
    Minden egyes bírságnak közel 7.230.658 Ft-nak kéne lennie…

  • Vorserie

    Subi!

    Vagy inkább neked vannak gondjaid a szövegértéssel!
    Főleg a mondat végi pont jelentésével.

  • vezess-admin

    Kedves subi2!

    Összekevertél bizonyos össze nem illő dolgokat, ahogyan arra Vorserie elegánsan utalt. A napi 2766 bírság egyáltalán nem napi 2766 gyorshajtásos bírságot jelent.

    További jó olvasgatást!

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • Benics

    idén még többet szednek be..valamiből fenn kell tartani az új Merciket,Audikat bár lehet egy új Porschére gyűjtenek ezekkel a “menő” traffipaxokkal

  • subi2

    Igaz!

  • kisssfero

    Semmi gond a birságokkal, hiszen az emberi alaptermészet olyan, hogy hajlamosak vagyunk áthágni a szabályokat, és ha nem tartunk a retorziótól, akkor jön a káosz. Viszont ma Magyarországon, annyira nyilvánvaló, hogy mennyire pénzbehajtás az egész, hogy az már csúcs. Van valaki aki találkozott manapság a rendőri intézkedés első fokozatával, a figyelmeztetéssel? Oly ritka, mint a politikusok igazmondása, és a büntetések mértéke pedig szemtelenül magas, oly mértékű, hogy egy átlag magyart család havi költségvetését simán csődbe viheti. Hol van már az, amikor a visszatartó jelleg dominál? Ma nem egyéb ez pénztárgépnél, aminek a csengését szereti hallani a költségvetés.

  • tbiudrl

    A cikk címe, akár az is lehetne, “Napi 2766 autós bukik meg a szabálytalanságával”

    El sem tudom képzelni, ebben a nagy pénzbehajtósdi közepette, én miként úszhattam meg, hogy több, mint két évtized alatt egyetlen egyszer sem bírságoltak meg.
    Pedig, többször is átestem közúti ellenőrzésen, számtalanszor haladtam el sebességmérő előtt… Biztos, csak a vak szerencse! :)

    Na jó, parkolási bírsággal ugyan próbálkoztak a közteresek, de minden esetben megnyertem az ügyet.

  • CoIie

    Mindenki megfigyelhette már, hogy ebben az országban az autós a legnagyobb közellenség (és adóbevételi forrás!). Senkit és semmit nem büntetnek, vagy akár csak szidnak, fotóznak, stb. olyan lelkesen mint az autósokat. A társadalmi igazságosság jegyében még több büntetést nekik! Megérdemlik, csak mert autóznak. Vagy, csak azért, mert! ;)

  • Kempelen

    Nekem ezzel semmi gondom. Tényleg. Pedig ért igazságtalanság a yard részéről. Mégis hiszem, hogy alapjában véve jól haladnak a dolgok.

  • Kempelen

    Kissfero, nem magasak a büntetések. Azért nem magasak, mert még így is nap, mint nap direkt szabálytalankodnak az emberek. Ezt pedig azért teszik, mert nem tartják őket vissza a bírságok.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.