Naponta 2766-szor bírságol autóst a rendőrség

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.03.12. 06.15

Minden egyes nap. Bő 20 milliárd forint bírságot szedtek be tavaly. Természetesen a gyorshajtás a fő forrás.

Itt vannak a friss adatok, tessék leülni, kövér számok következnek. A Vezess.hu közli elsőként a közlekedők megbírságolásával kapcsolatos 2014-es statisztikákat.

Objektív felelősség

Örvendetes módon hosszú éveken át csökkent idehaza a közlekedési balesetek száma, a kedvező statisztikák okainak ismertetésekor a rendőrség mindig az elsők között említette a 2008-ban bevezetett objektív felelősség intézményét. Tavaly sajnos megtört a trend, nőtt a halottak száma az utakon, és emelkedett a személysérüléses balesetek száma is (a szomorú részletek itt olvashatók).

Hogy a kedvezőtlen fordulat összefüggésben áll-e az objektív felelősség alapján kiszabott éves bírságösszeg folyamatos csökkenésével, nem tudni, mindenesetre tény: a 2010-es 15,7 milliárd, majd a 2012-es 14,1 milliárd után

2014-ben “csak” 9 083 650 000 forintot szedett be ebből a rendőrség.

Összesen 266 153 autóst bírságoltak meg objektív felelősség alapján.

Közigazgatási bírság

“Fő jellemzőjük, hogy alkalmazásuk által jóval több eljárás indulhat meg, s gyakorlatilag minden eljárás felelősségre vonással zárul” – olvasható az ORFK honlapján a közigazgatási eljárásokról, amelyeknek a büntetési tétele 10 000 és 300 000 forint között változhat.

Tavaly 109 228 autós kapott közigazgatási bírságot.

Az általuk befizetett összeg 1 932 561 838 forint volt.

Helyszíni bírság

Tisztelt Uram, ugye tudja, hogy miért állítottuk meg? – hangzik el nem véletlenül a klasszikus kérdés a rendőr szájából, amire közel sem mindegy, mit válaszol első meglepettségében az autós. Helyszíni bírságot ugyanis csak akkor lehet kiszabni, ha a sofőr elismeri a felelősségét. Ha nem, feljelentheti a rendőr.

Összege 5000-től 50 000 forintig terjedhet, fél éven belüli ismételt elkövetésnél 70 000-ig. Ezen belül azonban nem feltétlenül a rendőr dönt a bírság nagyságáról, mivel több szabálysértéshez fix bírságösszeg társul (pl. mozgáskorlátozottak parkolóhelyének elfoglalása, zebra elé parkolás).

2014-ben 529 627 autós kapott helyszíni bírságot – darabra ez vezet a rendőrség szankciói közül, sőt forintra is.

A félmillió megbírságolt által befizetett összeg 5 342 373 000 forint volt.

Szabálysértési bírság

Közúti szabályszegésnél feljelenti a rendőr az autóst, azaz szabálysértési eljárás indul, ha nincs lehetőség figyelmeztetésre vagy helyszíni bírságra, valamint a szabályszegés nem tartozik a közigazgatási bírság hatálya alá – így a pontos megfogalmazás. Első fokon általában a rendőrség, az igazát kereső autós jogorvoslati kérelme után a bíróság dönt.

Ha kudarcot vall az autós, a leggyakrabban alkalmazott, és maximálisan itt is 300 000 forintos pénzbírság mellett a jogsi is bevonható egy évig. 2014-ben itt is százezernél több ember kapott bírságot, ami szintén milliárdos bevétel lett a nagy közös kalap számára.

Összesen 104 807-en kaptak feljelentés után szabálysértési bírságot tavaly.

Az így befizetett összeg 3 962 460 800 forint volt.

Ez már az új gép. Vajon mennyivel több bírságot oszt ki, mint az egydimenziós régiek?


Mennyi ez így összesen?

Az adatokat összesítve azt látjuk, 2014-ben 20 321 045 638 forint közlekedési bírságot fizettek be a megbüntetett autósok az államkasszába.

Ha összeadnánk az ORFK által megbírságolt embereket, 1 009 815 autós jönne ki, de bizonyára van némi átfedés közöttük, így a büntetett autósok száma valószínűleg egymillió alatt lehet. A körülbelül 3 millió jogosítvány országában így is magasnak tűnik az arány, hiszen nem mindenki vezet, aki valaha papírt szerzett.

Tehát a 1 009 815 darab valójában az egy év alatt kirótt közlekedési bírságok száma. Ha ezt elosztjuk 365-tel, azt látjuk, hogy a 2014-es év minden egyes napjára 2766,6 darab bírság jut.  Emlékezzünk erre a számra, ugyanis hamarosan élesben is bevetik a jelenleg tesztüzemét futó 160 darab mobil szupertraffipaxot, amiből év végéig még 365 darab fix készüléket állít szolgálatba a rendőrség.

Azért jegyezzük meg, mert ezek a gyorshajtáson felül tucatnyi egyéb szabálysértést képesek rögzíteni, majd mindegyikért büntetni – ezekről itt olvashat bővebben. A csodafegyverek bevetése után kérdés, egy év múlva mennyivel lesz több az éves bírságszám.

Gyorshajtás és ittas vezetés

Ez a kettő külön érdekes, meglehetősen nagy a különbség közöttük. Pontosan hetvenszeres.

A sebességhatárok túllépéséért 264 514 embert bírságoltak meg a rendőrök, azt viszont nem tudjuk, hogy közülük mennyi autós szedett össze az elmúlt évben több büntetést, tehát a bírságok száma valószínűleg nagyobb.

Ittas vezetésért eközben 3753 autós kapott bírságot, itt is lehetséges, hogy vannak visszaesők.

Ha érdekli, hogy a rendőrség új csodafegyvere által készített fotókért mekkora csekket kap majd, milyen összegek szerepelnek a kipostázott levelekben, itt megtudja.

Kommentek

  • subi2

    A cikk szerzőjének a matekkal komoly gondjai lehetek…
    “Minden egyes nap. Bő 20 milliárd forint bírságot szedtek be tavaly. Természetesen a gyorshajtás a fő forrás.”
    2766*30000=82.980.000 Ft. …Természetesen a 30.000 Ft-ot átlagot vesszük figyelembe.
    Minden egyes bírságnak közel 7.230.658 Ft-nak kéne lennie…

  • Vorserie

    Subi!

    Vagy inkább neked vannak gondjaid a szövegértéssel!
    Főleg a mondat végi pont jelentésével.

  • vezess-admin

    Kedves subi2!

    Összekevertél bizonyos össze nem illő dolgokat, ahogyan arra Vorserie elegánsan utalt. A napi 2766 bírság egyáltalán nem napi 2766 gyorshajtásos bírságot jelent.

    További jó olvasgatást!

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • Benics

    idén még többet szednek be..valamiből fenn kell tartani az új Merciket,Audikat bár lehet egy új Porschére gyűjtenek ezekkel a “menő” traffipaxokkal

  • subi2

    Igaz!

  • kisssfero

    Semmi gond a birságokkal, hiszen az emberi alaptermészet olyan, hogy hajlamosak vagyunk áthágni a szabályokat, és ha nem tartunk a retorziótól, akkor jön a káosz. Viszont ma Magyarországon, annyira nyilvánvaló, hogy mennyire pénzbehajtás az egész, hogy az már csúcs. Van valaki aki találkozott manapság a rendőri intézkedés első fokozatával, a figyelmeztetéssel? Oly ritka, mint a politikusok igazmondása, és a büntetések mértéke pedig szemtelenül magas, oly mértékű, hogy egy átlag magyart család havi költségvetését simán csődbe viheti. Hol van már az, amikor a visszatartó jelleg dominál? Ma nem egyéb ez pénztárgépnél, aminek a csengését szereti hallani a költségvetés.

  • tbiudrl

    A cikk címe, akár az is lehetne, “Napi 2766 autós bukik meg a szabálytalanságával”

    El sem tudom képzelni, ebben a nagy pénzbehajtósdi közepette, én miként úszhattam meg, hogy több, mint két évtized alatt egyetlen egyszer sem bírságoltak meg.
    Pedig, többször is átestem közúti ellenőrzésen, számtalanszor haladtam el sebességmérő előtt… Biztos, csak a vak szerencse! :)

    Na jó, parkolási bírsággal ugyan próbálkoztak a közteresek, de minden esetben megnyertem az ügyet.

  • CoIie

    Mindenki megfigyelhette már, hogy ebben az országban az autós a legnagyobb közellenség (és adóbevételi forrás!). Senkit és semmit nem büntetnek, vagy akár csak szidnak, fotóznak, stb. olyan lelkesen mint az autósokat. A társadalmi igazságosság jegyében még több büntetést nekik! Megérdemlik, csak mert autóznak. Vagy, csak azért, mert! ;)

  • Kempelen

    Nekem ezzel semmi gondom. Tényleg. Pedig ért igazságtalanság a yard részéről. Mégis hiszem, hogy alapjában véve jól haladnak a dolgok.

  • Kempelen

    Kissfero, nem magasak a büntetések. Azért nem magasak, mert még így is nap, mint nap direkt szabálytalankodnak az emberek. Ezt pedig azért teszik, mert nem tartják őket vissza a bírságok.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhez vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-s idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Komoly baj van a magyar jogosítványok megújításánál

Nem minden háziorvos végzi el az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványok megújításakor, holott erről 2015 óta jogszabály rendelkezik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.