Sörben és pénzben fürdik az Audi

Nem mennek a Forma-1-be

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.03.10. 15.00

Ecclestone nélkül sem menne a Forma-1-be az Audi. A prémiummárkák között a BMW maradt az első, de a harc egyre izgalmasabb, mert a Mercedes magára talált.

Az elmúlt két napot az Audi központjában, Ingolstadtban töltöttem, amely a második világháború előtt egyáltalán nem volt autógyártási fellegvár. Németország keleti felének szovjet megszállása után menekítették ide Zwickauból és Chemnitzből az ottani gyártókapacitást, de elsősorban azokat a szakembereket és családjukat, akikkel az Auto Union márkái (Audi, DKW, Horch, Wanderer) újrakezdhették a működést. (Ahogy a német mondás tartja a környék városairól, a pénzt Chemnitzben keresik, Lipcsében megfialtatják és Drezdában elköltik. Chemnitz valóban nem olyan szép és nagyvilági, mint Drezda az operával, oda az ipari termelés összpontosult.)

Hallertau, ahol a sör születik

Ingolstadt a Hallertau határán fekszik. 2400 négyzetkilométerrel Hallertau a világ legnagyobb összefüggő komlótermelő területe, ahol emeletmagas póznákra kifeszített drótokra futnak fel a növények. A Hallertau Münchentől északra található, a helyi komlótermelés első írásos bizonyítéka a 700-as évekből származik.

2121-ről 2530-ra nőtt tavaly az eladott Lamborghinik száma. A Huracan összes alumínium karosszériaeleme és V10-es szívómotorja is Győrben készül

Bajorország a német sörgyártás és sörfogyasztás epicentruma, de a németek átlagos sörfogyasztása a bajorok önfeláldozásával sem éri el a derék cseh koccintók átlagát. Csehországban 144, Németországban 107, Ausztriában 106 liter az éves átlagos sörfogyasztás. Magyarországon 60 liter, amivel Dánia és Svájc között vagyunk, a többi országot megtaláljátok itt vagy a galériában lévő táblázatban.

Olvastad? Minden rekordját megdöntötte a győri Audi

De vissza a Hallertaut észak-nyugatról határoló Ingolstadtba, az Audi központjába! A vállalati étkezdében, ami persze közel sem szimpla menza, legalább négyféle sört számoltam meg, köztük egy helyi kis sörfőzde barna búzasörét. Innen pár méterre prezentálta ma a cég vezérkara a 2014-es eredményeket. Tavaly az Audi 1 741 000 autót adott el, az értékesítés 10,5 százalékkal haladta meg a 2013-as szintet. Idén is jól indult az év, januárban és februárban 7,4 százalékkal bővültek a kiszállítások.

Élen a BMW. Meg az Audi. És a Mercedes

Ismerve a 2014-es számokat, ez volt  a 10. egymást követő év, amikor globálisan a BMW végzett az első helyen. Korábban a Mercedes-Benz állt az élen, amelyet az eladások terén az Audi is lehagyott. Az Audi annak is örülhet, hogy ismét sikerült egy kicsit lefaragnia a BMW előnyéből.

A nagy német prémiummárkák értékesítései és profitja*

Márka Eladott darabszám 2014 Változás 2013-hoz képest Profit/autó
Audi 1 741 100 +10,5% 2698 euró
BMW 1 811 719 +9,5% 3330 euró
Mercedes-Benz 1 650 010 +12,9% 3675 euró

*A táblázatban a három prémiummárka adatai szerepelnek. Ezeken felül a BMW Csoport 302 183 MINI-t adott el, a Mercedes-Benz Cars 89 844 Smartot, az Audihoz tartozó Lamborghini 2530 szupersportautót

Most abban a szerencsés helyzetben van a három vezető prémiummárka, hogy mindegyik első valamiben. A BMW helye vitathatatlan, de az Audi piacvezető Kínában és Nyugat-Európában, a Mercedes-Benz pedig a növekedés lendületében első. Na meg az egy autóra jutó átlagos nyereségben, amiben 2014-re vetítve vezet. Tavaly az előző évhez képest 82,2 százalékkal bővült az S-osztály iránti kereslet, a 103 737 eladott luxusautóval dőlt a pénz a kasszába.

Amerikában jobbak a többiek, Kína az Audié

Kína az Audi legnagyobb piaca, ahol tavaly 578 000 autót értékesített és nagy előnnyel első. Az Audi a konkurenseknél jóval korábban kezdte a helyi hódítást, ami beágyazottságán is látszik. Az Autó Magazin helyi testvérlapjának szavazásán 18 kategóriából 11-ben Audikat tettek első helyre az olvasók. A helyi üzemekben speciális modellek is készülnek, a nyújtott A4 és a hosszított A6 a sofőrt alkalmazó kínai ügyfelek kedvéért szerepel a programban.

A színpadon a legújabb termékek voltak fent, köztük egy R8 és a egy sárga TT Roadster

Észak-Amerikában is folyamatosan nőnek az Audi-eladások, tavaly pont 182 000 talált gazdára. Ám a BMW, Lexus és a Mercedes-Benz továbbra is nagyságrendileg 100-150 ezer darabbal több autót értékesít az Egyesült Államokban. A Q5 jól megy, ezért is ruháznak be a mexikói gyárba, ahonnan 2016-tól évi 150 000 Q5 kerülhet az amerikai piacra. Brazíliában is épül egy üzem az A3 limuzin és a Q3 gyártására, hogy a helyi gyártóbázissal az Audi elkerülje a 30 százalékos adóterhelést ezen a rendkívül ígéretes piacon. A brazil kollégáknak több győri szakember is besegít a gyártás elindításába.

1571 milliárd forintos profit

Tavaly az egymást követő negyedik évben volt ötmilliárd euró feletti az üzemi nyereség. A 2013-as 5,03 helyett konkrétan 5,15 milliárd euró 2014-ben. Az átszámítva 1571 milliárd forintos összeg 9,6 százalékos forgalomarányos nyereségnek felel meg. A majdnem 10 százalékos érték kiváló eredmény. A BMW és a Mercedes-Benz hoz hasonlót nagyságrendileg 8-10 százalékkal, az európai tömeggyártók 2-3 százaléknak is nagyon örülnek. A Nissan és a Toyota a prémiummárkák és a volumengyártók között szokott mozogni. A Renault a Dacia eredményeit nem adja ki külön, de nagyon azt rebesgetik, hogy a Dacia prémiummárkák jövedelmezőségével működik. Az olcsó autó tehát nem mindig jelent egyet az alacsony profitrátával.

Piros, fehér, zöld. A negyedik győri modell a TT Roadster

A nyereségességhez nagyban hozzájárultak a kapós sportmodellek, amelyek az A1-től az A8-ig a teljes kínálatot lefedik, de a paletta két végén nem egyforma kihegyezettségi fokon. A legkisebb és a legnagyobb Audiból csak S-sportváltozat készül, az S1 és az S8, a köztes modellekből RS is van az RS3-tól az RS7 Sportbackig.

Luca de Meo, az igazgatóság értékesítésekért felelős tagja elmondta, hogy 2014-ben 81 000 S- és RS-modellt adtak el, ami a 2010-es szint duplája. Ezzel összefüggésben Ulrich Hackenberg, a műszaki fejlesztésekért felelős igazgató arról beszélt, hogy az eddig a termékciklus második felében bemutatott RS-sportváltozatok fejlesztését felgyorsítják és közelebb hozzák az alapmodell premierjéhez.

Nem Győrben: kétmillió fejenként a dolgozóknak

Ingolstadtban és Neckarsulmban a vállalat átlagosan 6540 eurós nyereségrészesedést fizet az összes munkavállalónak, ami 1 995 000 forintnak felel meg. Ezt az összeget minden Audi-alkalmazott megkapja a központban és a két németországi gyártóbázison, akire vonatkozik a kinti szakszervezetek által kiharcolt kollektív szerződés. A 2013-as év után 6900 euró járt, a csökkenés oka, hogy a létszám 4000 fővel nagyobb, az Audi profitja viszont nem sokkal haladja meg a 2013-as szintet.

Győrben 1 973 734 motor készült tavaly. Ez a világ legnagyobb motorgyára, 4-12 hengerig, 1,2 és 5,2 liter közötti motorokat gyárt

A győri munkatársak prémiumát nem kommunikálja a gyár, de az Ingolstadtban tartózkodó dr. Knáb Erzsébet, az Audi személyügyekért felelős ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy hazánkba szintén 1,6 havi juttatás a nyereségrészesedés. Ez a havi bruttó alapbérre és a mozgóbérre is vonatkozik, amit az áprilisi kifizetéssel kapnak meg a munkatársak.

Idő: az új prémium

Rupert Stadler, az Audi igazgatótanácsának elnöke az éves sajtótájékoztató előestéjén arról beszélt, hogy az új prémium az időnyereség, prémiummárkaként ezért is erőltetik az önvezető autókat. A vezetés átvállalásával a márka időt adhat a vezetőnek, amit minél biztonságosabb és kényelmesebb környezetben tölthet el.

Szabad időt adhatnak az önvezető autók az embereknek. Az RS7 Sportback 240-nel ment a hockenheimi pályán, vezető nélkül

A kutatások haladását jelzi, hogy a Bobby nevű RS7 Sportback helytállt a Hockenheimringen, ahol 240-et is ment a határtartományban, vezető nélkül. Amerikában a Jack becenevű autonóm A7 tett meg a kaliforniai Szilícium-völgyből a nevadai Las Vegasba, a Consumer Electronics Show-ra 900 kilométert teljesen önállóan. Ez a távolság új világrekord.

A környezetükkel összeköttetésben álló autók fogyasztása is csökken a felesleges gyorsítások elkerülésével, amivel mérsékelhető az egyéni mobilitás környezetszennyezése. “A fenntarthatóságba csak sikeres cégek fektethetnek be, de a környezetszennyezés csökkentése nélkül a cég nem életképes hosszú távon” – mondta a cég stratégiájáról Rupert Stadler. Ennél nem kell jobb végszó.

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.