Feltűnt, hogy kicserélődött vagy 5000 lámpa?

LED-esített villanyrendőrök

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.03.01. 06.00

A Magyar Közút az elmúlt fél évben 1,3 milliárd forint értékben cserélte újra az ország közlekedési lámpáinak nagy részét. Észrevette?

Győrbe visz minket a narancssárga csíkos fehér Octaviája, egy lámpacserét nézünk meg a Magyar Közút forgalomtechnikai és kezelői osztályvezetőjével. A helyszínen, egy forgalmas városszéli kereszteződésben nem éppen állami vállalati tempóban folyik a munka, senki nem támasztja a lapátot, mindenki dolgozik. Az osztrák Swarco emberei leszerelik a régi, izzólámpás lámpatesteket és kicserélik a vezérlőrendszert is – ez a cég nyerte el ugyanis azt a munkát, melynek eredményeként rugalmasabban irányíthatóvá és energiatakarékosabbá válik a hazai közúti közlekedés.

Sokféle helyett egységes vézérlés

A magyar állam a tavalyi évben 50 milliárd forint, a közlekedés-biztonság fejlesztésére fordítható támogatást kapott az Európai Uniótól. Ebből 11,4 milliárd forint az utakra fordítható, a KÖZOP program keretein belül kiosztott pénz, amit a Magyar Közút költhet el a kezelésébe tartozó utak, vagyis Budapest és az önkormányzati utak kivételével valamennyi hazai út korszerűsítésére. 1,3 milliárd forint ebből a pénzből arra ment el, hogy a közlekedési lámpák közül újra cseréltek egy csomót. Konkrétan 452 darab úgynevezett vezérlőgépet cseréltek ki; ezek azok az egységek, amik a kereszteződésben vezérlik a lámpák működését. A 452 számítógéphez körülbelül 4600 lámpatest tartozik, a járműveknek szóló piros-sárga-zöldek és a gyalogosokat instruáló piros-zöldek egyaránt.

Győr külvárosában néztünk meg egy lámpacserét. Valódi vállalkozós tempóban, teljes munkaerő-kihasználtsággal egy nap alatt felújítják a kereszteződést a Swarco emberei

Mivel EU-s pénzről van szó, ebben a munkában is megjelenik a jól ismert paradoxon: pont ott nem lehet fejleszteni, ahol a leginkább kéne. Az ország legforgalmasabb területe, Budapest és Pest megye túl gazdag ahhoz, hogy kaphasson a felzárkóztatási pénzekből, vagyis a projekt áldásaiból épp az ország fő forgalmi csomópontja nem részesedik. Kár.

Hiszen ez a munka nem csupán egyszerű cserét jelent. Az utóbbi években minden lámpatelepítésnél központi diszpécserszolgálati bekötést kért a Közút, vagyis minden egyes új vagy felújított lámpát központilag is lehet vezérleni. Évtizedeken keresztül nem volt egységes a rendszer, ahány gépgyártó, annyi távfelügyeleti szoftver volt kint, egy-egy megyei diszpécserszolgálatnak 5-6 programot kellett kezelnie egy összehangolt átállításhoz. A mostani fejlesztésnél viszont nyílt forráskódú kommunikációs protokollos távfelügyeleti rendszert írtak elő, vagyis előbb-utóbb, az összes lámpavezérlő cseréje után már egy keretben, ha tetszik, egy monitoron lehet majd ellenőrizni és irányítani az összes lámpát az országban.

Az új vezérlőgép: egy számítógép, internetes kapcsolattal


Konnektor is van a vezérlőkben, ha javítani kell, nem kell generátort hozni

Érdekes: ezt a gépet két hónap múlva gyártották le. (A magyarázat alighanem a szerződés szerinti garanciális kötelezettség teljesítésének kényszerében rejlik)


Izzó helyett LED

4600 darab, eddig wolframizzóval megvilágított lámpa helyett kerülnek LED-es világítótestek az oszlopokra, kábelekre. Ez 80%-os megtakarítást jelent energiában, az eddigi két kilowatt helyett ötödét veszi fel teljesítményben egy átlagos felújított kereszteződés. De nem csak a spórolás az oka az átállásnak. Az EU energiatakarékossági szabályozása miatt már évek óta nem lehet 100 wattos izzót kapni, pedig a régi lámpákat ilyenhez tervezték. A fényerőre vonatkozó szabványok teljesítéshez egyszerűen muszáj LED-esíteni.

A fénydiódás megoldás másik előnye, hogy nem kell olyan gyakran karbantartani a lámpákat. A wolframizzókat biztonsági okból évente kétszer mindenképpen lecserélte a Közút, ha kiégett, ha nem – a LED-ek garantált élettartama sokkal hosszabb, mint a biztosra legfeljebb ezer órát ígérő hagyományos izzóké.

Alaposan meg kell nézni az új lámpákat, hogy a vékonyabb testből rájöjjünk: ez tényleg nem a régi

Az osztrák Swarco első embere Manfred Swarovski. Rövid netes kutatással nem sikerült bizonyítani, hogy ez a Swarovski ugyanaz a Swarovski

A színes bura alatt 75 wattos körte égett a régi lámpában

További előnye a LED-es lámpáknak, hogy számos helyen 42 voltos rendszerre lehetett cserélni az eddigi 230 voltost. Ez éves szinten komoly érintésvédelmi feladatok elvégzésének költsége alól mentesíti a közútkezelőt.

Hurok helyett pogácsa

Az újonnan telepített központok nagy részéhez intelligens, a forgalmi helyzethez igazodó vezérlés is tartozik. Szerte az országban 800 darab olyan “pogácsát” helyeznek az aszfaltba, megy érzékeli, hogy van-e felette álló jármű, és csak akkor ad pirosat a főiránynak, zöldet a mellékirányoknak a kereszteződésben a vezérlőgép, ha ez indokolt.

A régi hurokdetektorokkal szemben az új érzékelők telepítéséhez nem kell négyzetmétereken feltörni az aszfaltot. Egy arasznyi átmérőjű lyukfúrással lerakhatók a szenzorok – még kábeles kapcsolatra sem feltétlenül van szükség, van rádiófrekvencián kommunikáló detektor is.

A régi hurokdetektorok nem mindig vették észre a motorkerékpárokat, de az új “pogácsákat” kétkerekűekre is tesztelték. A pályázatban szerepelt egy 95%-os megbízhatósági kritérium, ha ez nem teljesül, a Swarco köteles kicserélni az érzékelőt.

Országosan 1,2 milliárd ment el márciusig lámpacserére


Visszaszámlálás?

Hazafelé tartva a győri telepítésről megkérdeztem, miért nem még okosabbak a felújított kereszteződések – miért nincs például visszaszámláló a lámpák mellett. Hát két okból nincs. Az egyik, hogy a zöldig hátralévő időt mérő stopperrel ugyan nincsen baj, de a pirosig hátralévő másodperceket is számláló rendszereknél kifejezetten megnő a balesetveszély, a sofőrök előszeretettel nyomják meg a gázt, hogy még elérjék a zöldet. Vagy legalábbis átcsússzanak a piros előtt.

A pirosból hátralévő idő viszont az ilyen intelligens rendszereknél folyamatosan változik, az ugráló számok pedig inkább káoszt teremtenének a forgalomban, mint kiszámíthatóságot. A németeknél állítólag már vannak kísérletek arra, hogy a vezérlőgép a kocsi fedélzeti információs rendszerére küldje, mikor lesz zöld a lámpa – de ez a szolgáltatás még nem szabványosított.

No, sebaj. Legalább a következő EU-s finanszírozási ciklusra is marad még tennivaló a kereszteződéseinkkel.

Kommentek

  • CoIie

    Vajon mennyi lehetne annak a kis kiegészítő táblácskának a költsége melyet el lehetne helyezni a lámpa alatt, hogy “figyelj, hurok/pogácsa vezérelt lámpa” -> pl. a “HUROK” szó is elég lehetne, vagy ilyesmi.

    Persze az autós a hibás amikor nem hajt fel a STOP vonalig (ha éppen az látható), vagy a motoros, ha erősen jobbra tart és nem kerül a hurok fölé?!
    De ezért nem szívjanak a sorban várakozó mások is!

  • Iceman.

    Olaszországban találkoztam olyan lámpával, ami alapesetben szinte mindig zöld volt -gombos gyalogátkelőhely-, de ha akárcsak 10-zel többel mentél mint a megengedett még féktávolságon kívül, de pirosra váltott vagy 3 percre. Jó nevelő elképzelés! :)

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.