Feltűnt, hogy kicserélődött vagy 5000 lámpa?

LED-esített villanyrendőrök

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.03.01. 06.00

A Magyar Közút az elmúlt fél évben 1,3 milliárd forint értékben cserélte újra az ország közlekedési lámpáinak nagy részét. Észrevette?

Győrbe visz minket a narancssárga csíkos fehér Octaviája, egy lámpacserét nézünk meg a Magyar Közút forgalomtechnikai és kezelői osztályvezetőjével. A helyszínen, egy forgalmas városszéli kereszteződésben nem éppen állami vállalati tempóban folyik a munka, senki nem támasztja a lapátot, mindenki dolgozik. Az osztrák Swarco emberei leszerelik a régi, izzólámpás lámpatesteket és kicserélik a vezérlőrendszert is – ez a cég nyerte el ugyanis azt a munkát, melynek eredményeként rugalmasabban irányíthatóvá és energiatakarékosabbá válik a hazai közúti közlekedés.

Sokféle helyett egységes vézérlés

A magyar állam a tavalyi évben 50 milliárd forint, a közlekedés-biztonság fejlesztésére fordítható támogatást kapott az Európai Uniótól. Ebből 11,4 milliárd forint az utakra fordítható, a KÖZOP program keretein belül kiosztott pénz, amit a Magyar Közút költhet el a kezelésébe tartozó utak, vagyis Budapest és az önkormányzati utak kivételével valamennyi hazai út korszerűsítésére. 1,3 milliárd forint ebből a pénzből arra ment el, hogy a közlekedési lámpák közül újra cseréltek egy csomót. Konkrétan 452 darab úgynevezett vezérlőgépet cseréltek ki; ezek azok az egységek, amik a kereszteződésben vezérlik a lámpák működését. A 452 számítógéphez körülbelül 4600 lámpatest tartozik, a járműveknek szóló piros-sárga-zöldek és a gyalogosokat instruáló piros-zöldek egyaránt.

Győr külvárosában néztünk meg egy lámpacserét. Valódi vállalkozós tempóban, teljes munkaerő-kihasználtsággal egy nap alatt felújítják a kereszteződést a Swarco emberei

Mivel EU-s pénzről van szó, ebben a munkában is megjelenik a jól ismert paradoxon: pont ott nem lehet fejleszteni, ahol a leginkább kéne. Az ország legforgalmasabb területe, Budapest és Pest megye túl gazdag ahhoz, hogy kaphasson a felzárkóztatási pénzekből, vagyis a projekt áldásaiból épp az ország fő forgalmi csomópontja nem részesedik. Kár.

Hiszen ez a munka nem csupán egyszerű cserét jelent. Az utóbbi években minden lámpatelepítésnél központi diszpécserszolgálati bekötést kért a Közút, vagyis minden egyes új vagy felújított lámpát központilag is lehet vezérleni. Évtizedeken keresztül nem volt egységes a rendszer, ahány gépgyártó, annyi távfelügyeleti szoftver volt kint, egy-egy megyei diszpécserszolgálatnak 5-6 programot kellett kezelnie egy összehangolt átállításhoz. A mostani fejlesztésnél viszont nyílt forráskódú kommunikációs protokollos távfelügyeleti rendszert írtak elő, vagyis előbb-utóbb, az összes lámpavezérlő cseréje után már egy keretben, ha tetszik, egy monitoron lehet majd ellenőrizni és irányítani az összes lámpát az országban.

Az új vezérlőgép: egy számítógép, internetes kapcsolattal


Konnektor is van a vezérlőkben, ha javítani kell, nem kell generátort hozni

Érdekes: ezt a gépet két hónap múlva gyártották le. (A magyarázat alighanem a szerződés szerinti garanciális kötelezettség teljesítésének kényszerében rejlik)


Izzó helyett LED

4600 darab, eddig wolframizzóval megvilágított lámpa helyett kerülnek LED-es világítótestek az oszlopokra, kábelekre. Ez 80%-os megtakarítást jelent energiában, az eddigi két kilowatt helyett ötödét veszi fel teljesítményben egy átlagos felújított kereszteződés. De nem csak a spórolás az oka az átállásnak. Az EU energiatakarékossági szabályozása miatt már évek óta nem lehet 100 wattos izzót kapni, pedig a régi lámpákat ilyenhez tervezték. A fényerőre vonatkozó szabványok teljesítéshez egyszerűen muszáj LED-esíteni.

A fénydiódás megoldás másik előnye, hogy nem kell olyan gyakran karbantartani a lámpákat. A wolframizzókat biztonsági okból évente kétszer mindenképpen lecserélte a Közút, ha kiégett, ha nem – a LED-ek garantált élettartama sokkal hosszabb, mint a biztosra legfeljebb ezer órát ígérő hagyományos izzóké.

Alaposan meg kell nézni az új lámpákat, hogy a vékonyabb testből rájöjjünk: ez tényleg nem a régi

Az osztrák Swarco első embere Manfred Swarovski. Rövid netes kutatással nem sikerült bizonyítani, hogy ez a Swarovski ugyanaz a Swarovski

A színes bura alatt 75 wattos körte égett a régi lámpában

További előnye a LED-es lámpáknak, hogy számos helyen 42 voltos rendszerre lehetett cserélni az eddigi 230 voltost. Ez éves szinten komoly érintésvédelmi feladatok elvégzésének költsége alól mentesíti a közútkezelőt.

Hurok helyett pogácsa

Az újonnan telepített központok nagy részéhez intelligens, a forgalmi helyzethez igazodó vezérlés is tartozik. Szerte az országban 800 darab olyan “pogácsát” helyeznek az aszfaltba, megy érzékeli, hogy van-e felette álló jármű, és csak akkor ad pirosat a főiránynak, zöldet a mellékirányoknak a kereszteződésben a vezérlőgép, ha ez indokolt.

A régi hurokdetektorokkal szemben az új érzékelők telepítéséhez nem kell négyzetmétereken feltörni az aszfaltot. Egy arasznyi átmérőjű lyukfúrással lerakhatók a szenzorok – még kábeles kapcsolatra sem feltétlenül van szükség, van rádiófrekvencián kommunikáló detektor is.

A régi hurokdetektorok nem mindig vették észre a motorkerékpárokat, de az új “pogácsákat” kétkerekűekre is tesztelték. A pályázatban szerepelt egy 95%-os megbízhatósági kritérium, ha ez nem teljesül, a Swarco köteles kicserélni az érzékelőt.

Országosan 1,2 milliárd ment el márciusig lámpacserére


Visszaszámlálás?

Hazafelé tartva a győri telepítésről megkérdeztem, miért nem még okosabbak a felújított kereszteződések – miért nincs például visszaszámláló a lámpák mellett. Hát két okból nincs. Az egyik, hogy a zöldig hátralévő időt mérő stopperrel ugyan nincsen baj, de a pirosig hátralévő másodperceket is számláló rendszereknél kifejezetten megnő a balesetveszély, a sofőrök előszeretettel nyomják meg a gázt, hogy még elérjék a zöldet. Vagy legalábbis átcsússzanak a piros előtt.

A pirosból hátralévő idő viszont az ilyen intelligens rendszereknél folyamatosan változik, az ugráló számok pedig inkább káoszt teremtenének a forgalomban, mint kiszámíthatóságot. A németeknél állítólag már vannak kísérletek arra, hogy a vezérlőgép a kocsi fedélzeti információs rendszerére küldje, mikor lesz zöld a lámpa – de ez a szolgáltatás még nem szabványosított.

No, sebaj. Legalább a következő EU-s finanszírozási ciklusra is marad még tennivaló a kereszteződéseinkkel.

Kommentek

  • CoIie

    Vajon mennyi lehetne annak a kis kiegészítő táblácskának a költsége melyet el lehetne helyezni a lámpa alatt, hogy “figyelj, hurok/pogácsa vezérelt lámpa” -> pl. a “HUROK” szó is elég lehetne, vagy ilyesmi.

    Persze az autós a hibás amikor nem hajt fel a STOP vonalig (ha éppen az látható), vagy a motoros, ha erősen jobbra tart és nem kerül a hurok fölé?!
    De ezért nem szívjanak a sorban várakozó mások is!

  • Iceman.

    Olaszországban találkoztam olyan lámpával, ami alapesetben szinte mindig zöld volt -gombos gyalogátkelőhely-, de ha akárcsak 10-zel többel mentél mint a megengedett még féktávolságon kívül, de pirosra váltott vagy 3 percre. Jó nevelő elképzelés! :)

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.