Milyen autókra vadásznak valójában a tolvajok?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.02.26. 05.50

A rendőrség hivatalos listájától jelentősen eltérő top 10-et kaptunk, amikor elővettük a számológépet.

Személyes bosszúság csupán, hogy arról az évről írunk jót, amikor szerkesztőségünk két tagjának is örökre eltűnt az autója a budapesti utcákról. A 2014-es gépjárműlopási adatot több szerkesztőség kérése ellenére ki nem adó (!) rendőrséget megkerülve szereztük meg a hivatalos számot, eszerint

4803 darabbal rekordkevés gépjárművet loptak el tavaly Magyarországon.

A hivatalos statisztikák szerint bő évtizeden át folyamatosan csökkent idehaza a járműlopás, majd a 2011-es növekedéssel sokakat meglepve megtört a pozitív trend, aztán 2012 még sötétebb lett. Két éve viszont újra lefelé mutat a képzeletbeli grafikon.

Milyen autókra vadásznak valójában a tolvajok? 1

Mi a márkák hivatalos sorrendje?

Tavaly helycsere történt azon a dobogón, ahová egyik autógyártó sem szeretne felkerülni: a Suzuki visszaelőzte az Opelt. Ezen kívül a Honda kiesett a top10-ből, helyére az Audi lépett előre, mindjárt a 9. helyre.

A gépjárműlopások száma az ún. Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika (ENYÜBS) rendszerből származik, amely követő statisztika; azaz a már lezárt eljárásokat mutatja

Szokták mondani: abból lopnak a legtöbbet, amiből a legtöbb fut az utakon, hiszen ahhoz a márkához a legnagyobb az alkatrészigény. Kiszámoltuk, a lopási arány más sorrendet mutat.

Valójában mit lopnak a legjobban?

Egyszerű volt a feladat: összeszedtük a KSH adatbázisából a toplistás márkákból futó járművek számát, majd elosztottuk a lopásadattal. Elöl a brand, aztán a darabszám (személyautó + teherautó), majd a fenti táblázat adata, a végén pedig a legfontosabb: az adott márkából mennyi autóra jut egy-egy lopás.

VW:  279 648 + 42 113 darabból  609 lopás  =  528 járműre jut egy bűncselekmény

Suzuki:  402 288 + 2618  darabból  483 lopás =  838 járműre jut egy bűncselekmény

Opel:  436 915 + 21 807 darabból  404 lopás = 1135 járműre jut egy bűncselekmény

Ford:  236 700 + 42 665 darabból  346 lopás =  807 járműre jut egy bűncselekmény

Renault:  197 499 + 33 866 darabból  294 lopás = 786 járműre jut egy bűncselekmény

Toyota:  128 618 + 25 788 darabból 270 lopás = 571 járműre jut egy bűncselekmény

Škoda:  165 093 + 5510 darabból 241 lopás = 707 járműre jut egy bűncselekmény

Peugeot:  122 705 + 28 435 darabból  171 lopás = 883 járműre jut egy bűncselekmény

Audi:  64 987 személyautóból   157 lopás =  414 járműre jut egy bűncselekmény

BMW: 63 889 személyautóból   154 lopás = 415 járműre jut egy bűncselekmény

Feje tetejére állt a hivatalos lista, hátulról előre ugrott a két prémiumgyártó. A tolvajok legkedveltebb márkái tehát:

1, Audi

2, BMW

3, Volkswagen

Érdekesség, hogy a második helyről a nyolcadikra esett a Suzuki, a harmadik helyről a tizedikre csúszott hátra az Opel. Nem kell zseninek lenni a következtetéshez: minél drágább valamihez az alkatrész, annál nagyobb a keletje a tolvajokkal összejátszó szerelőknél és bontósoknál a feketegazdaságban.

Nagyon érdekes lenne megnézni a Mercedest, de mivel lopásszámával nem szerepel az ENyÜBS első 10 helyezettje között, nincs rá használható adatunk.

Jegyzőkönyv a lopásról, ön sose kapjon ilyet. Egy hónappal később eredménytelenül felfüggesztették a nyomozást


Jó lenne tudni a modellek sorrendjét is

Erre sajnos nincs hivatalos adat. Az ORFK ugyanis csak a márkák listáját adta ki az elmúlt években a kérésünkre (idén már azt sem), a modellek sorrendjét nem igazán. Két éve emiatt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordultunk. Szerintünk joguk van tudni a költségvetésbe rengeteget befizető autósoknak, hogy a saját tulajdonuk veszélyben van-e, végül Péterfalvi Attila NAIH-elnök közölte: az ORFK köteles kiadni az általunk kért információkat. A rendőrség azóta sem küldi ezt a fajta listát.

Ha nem is reprezentatív, de a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez (NAKE) 2014-ben érkezett rekordszámú, 1024 lopásbejelentés alapján azért kirajzolódik egy kép.

A NAKE bejelentései alapján

Az autóvadászok dobogóján ugyanaz a három márka szerepel, mint az ENyÜBS-listán. Mivel a Suzuki modellkínálata a legszűkebb, értelemszerűen a Swift, az SX4 és az Ignis is az élmezőnyben szerepel.

Ezért nagy a csend?

Visszatérve a korábbiaknál kedvezőbb 4803-as tavalyi számra, jó lenne tudni, hogy mitől az örömteli csökkenés? Több pénzük nincs az átlagautósoknak márkaszervizre, gyaníthatóan nem kopott ki a garázsszervizekből “a számla nélkül lehetne olcsóbb?” kérdés.

Egy biztos, nem a rendőrségünk eredményes felderítései kényszerítik autólopás helyett a tyúktolvajlás felé a bűnözőket. Az alábbi szolid kis táblázat azt mutatja minden szövegnél pontosabban, hogy 2013-ban mennyi ellopott autót talált meg a rendőrség.

No comment


Ide kattintva megnézheti, hogy mely városokban lopják a legtöbb kocsit, Budapestről a kerületek sorrendjét mutatjuk. Ha van autója, nézze meg!

Amennyiben át akarja verni kocsijával a legokosabb autótolvajokat is, ide kattintson!

Kommentek

  • csufár

    nagyszerű cikkecske, gratulálok. végre valakinek eszébe jutott az abszolút számokat arányosítani is. teljesen érthetetlennek tartom, hogy a rendőrség miért nem szolgáltat adatokat…

  • Karola2013

    A cikk valóban jó, sőt találó. a rendőrség hallgatagságát meg lehet. mégis, ki dicsekszik a sikertelenségével? Sokkal kényelmesebb, és bevételnövelőbb, a meleg autóból lesipaxozni, mint autótolvajokat vadászni. Az MUNKA! Amikor néhány éve láttam, hogy törik fel az autómat a 107-en azt mondták “mindjárt küldök egy járőrt”, aki azóta is jön! Amikor egy másik autómat ellopták, a nyomozást “felfüggesztették a szemtanuk meghallgatása nélkül. Szóval csak trafipax a siker titka. Lásd: felderítési statisztika.

  • Iceman.

    Rendőrség:

    Tavaly áprilisban a társasházi garázsomban feltörték az autómat, hívtam járőrt. Három óra múlva újra hívtam őket, közölték, hogy majd jön, nem tudták megmondani, hogy mikor. Reggel 4:30 volt, amikor megtaláltam a kocsit, aztán 7:30 körül elindultam dolgozni Diósdra, gondoltam majd az érdi kapitányság megcsinálja a nyomfelvételt, mert eléggé intoleránsak voltak hiányzás szempontjából velem azon a munkahelyemen.

    Érden közölték, hogy a helyszínelő beteg, helyettesítés csak 12-től van. 12-re visszamentem, közölték, hogy 16-ra menjek. Nagy nehezen végül megcsinálták azt a szart, sikeres ujjlenyomat rögzítéssel együtt és pár nap múlva átadták a 13. kerületnek, ahol az ügy történt.

    Két napra rá a google+ fiókomban megláttam, hogy a két éleselméjű tolvaj lefotózta magát a kocsimban hagyott -és ellopott- tablettel és 20-25 önarcképem volt róluk.

    http://goo.gl/8SouIC

    http://goo.gl/dSPof0

    Na mondom van remény, bementem hát a kapitányságra az előadómhoz. 30 nap alatt 9x voltam bent személyesen 15x telefonáltam és basszus soha nem volt bent és soha nem vette fel a telefont.

    Közben elküldtem emailen a képeket és feladtam tértivevénnyel is nekik.

    Aztán alig egy hónappal később megkaptam a levelet, hogy az eljárást bizonyíték(!) hiányában megszüntették.

    Két hónappal később az egyik tolvajt azonosítottam az utcánkban, hívtam járőrt, a 112 közölte, hogy tartóztassam fel a kiérkezésig…

    Számomra a rendőrségnek semmi hasznos funkciója nem volt eddig. 2 motoromat lopták el a másodikat már csak írásban bejelentettem, megy be a tököm órákon keresztül vallomást tenni. Dillettáns tehetetlen, aktatologató banda a 80-90%-ka.

  • Zside

    -Iceman-
    Ez hihetetlen sztori! :( Nem próbáltad meg a rendőrség kihagyásával megkeresni őket? Egyik nyáron nekem is feltörték a kocsit és sikerült is beindítaniuk de a váltózár miatt nem tudtak elindulni vele,közbe figyelmeztettek akiknek szóltam hogy néha lessenek rá a kocsimra hogy bevan törve a hátsó ablakom és két alak matat a kocsiba,az volt a szerencséjük meg talán az enyém is hogy észrevették hogy rohanok feléjük és kb 200méteres előnyük volt mikor befordultak egy kis utcába mire én is oda értem már sehol senki…vagy ott várta őket a kisérő motor/kocsi vagy beugrottak valamelyik ház kertjébe de tuti ott helybe kivégeztem volna mindkettőt.Aztáv valaki ki hívta a rendőröket de mivel széttörték a gyújtáskapcsolót leállítani nem tudtam meg nem is akartam mert elég volt így is a károm nem akartam ég autómentőt is hívni úgyhogy 1.5órás rendőrre várakozás után mondtam hogy hol találnák meg de felforr a hűtővíz az 40fokos melegbe úgyhogy távoztam… aztán csak találtak új lenyomatot a kocsin mert oda jöttek a szervizbe de 1hónap után megkaptam az ismert levelet hogy lezárták a nyomozást,szóval ezek után én már nem is nagyon hívnék rendőrt főleg a te sztorid után mert ezt 2002 körül volt,azt gondoltam azóta valamelyest javult a helyzet de inkább romlott ezek szerint :(

  • ZYLO

    Ha Budapesten 2,6% az eredményességi mutató, országosan 6,6 %, akkor ezeket nem összeadni kell, hanem súlyozottan átlagolni. (Ha az országos adat nem tartalmazza a budapesti eredményt.) Mindjárt nem 9,2% az eredményesség…

  • a.szorenyi

    Kb. 93-97,4 százalék a le nem bukás esélye, tuti biznisz. Autólopásos ügyben ugyanezek a tapasztalataink, lakásbetörés után szintén. Egy 65 milliós bizonyított kárral (és ki tudja mekkora be nem jelentettel) körözött sikkasztó-csaló esetében a rendőrség arra hivatkozva függesztette fel a nyilván inaszakadtukig folytatott nyomozást, hogy az illető nem található állandó lakcímén, holléte ismeretlen, távollétében az eljárás nem lefolytatható. Nem akartam elhinni,hogy ezt írásba adják és elküldik az összes károsultnak. Esetleg keressék meg. A 39-45 évesen megcsillanó nyugdíjig sokféleképp el lehet lavírozni a cégnél, őszinte tisztelet a kivételnek.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.