Amerikában tök más az autós élet

Élménybeszámoló Floridából

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.02.26. 15.00

Floridában semmi sem úgy van, mint nálunk. Szabad jobbról előzni a sztrádán, nincs műszaki vizsga, olcsó a benzin és drága a parizer.

Van egy barátunk, B., akire teljes joggal vagyunk irigyek pár hónapja, mióta hazahozatta gyerekkori álmait Amerikából: két Corvette-et meg egy Bobby-Mercit. Most még jobban gyűlöljük, mert ezúttal egy hónapra személyesen is kiment Floridába. Itt aztán egyrészt összevásárolta a veteránok felújításához létesülő hobbiműhelye alapkészletét, másrészt vett egy újabb egzotikumot, egy Plymouth Prowlert. Az Alien-pofájú kocsiról is beszámolunk, ahogy meghozza a hajó, de addig is meginterjúvoltuk B-t, milyennek látta Floridát autóbuzi-szemmel.

Közlekedés

Nem csak a Miami Vice világához képest állt be óriási változás Florida közúti közlekedésében, de már a Fast and Furious is történelmi dokumentumfilm csupán. Rohamléptekkel halad ugyanis az autópályák fizetőssé alakítása. A használatarányos rendszert SunPassnak hívják, rendszámfigyelő kamerahálózat segítségével vonja a centeket és dollárokat a tükör alatti dobozból vagy az előre megváltott, szélvédőre ragasztott chipes matricáról.

Az alaptarifa nem magas, de folyamatosan fizetni kell. A díj forgalom- és időszak-függő, eléggé átláthatatlan – de nem is akarja senki sem átlátni, az autósok sztoikus belenyugvással fizetik a sarcot. Aki nagyon spórolni akar, szinte mindenhova eljuthat párhuzamos, ingyenes úton, de ott persze lakott területeken kell átcammogni, lámpáknál kell várakoznia. A fizetés önmagában nem biztosít gyors haladást, de ha valaki csúcsban is siet, a drága belső sávokat (Express Lane) is igénybe veheti, magasabb díjért. Ezeknek a gyorssávoknak a használata matrica nélkül drága lehet, száz dolláros büntetésekkel fenyegetnek a táblák, de ha valaki csak úgy simán elfelejti feltölteni a SunPass-dobozt, és egy-két napig jogosulatlanul autópályázik, ennyire durva büntetést kap:

Azért ott sem minden fenékig tejfel. Ha hiszik, ha nem a kedves olvasók, ami nálunk elképzelhetetlen lenne, akár csak egy hónapig is, ott megvalósult: a miami repteret csak fizetős úton közelíthetik meg az utazók!

Az autópályákon a forgalom nyugisan, de jellemzően a megengedettnél gyorsabban halad. Jobbra tartási kötelezettség nincs, viszont jobbról sem tilos előzni – mindenki autózik, ahol szeretne, senki nem húzódik le senki elől és senki nem villog le senkit. A limit elvileg 60 mérföld per óra, de a gyakorlatban a szűk száz helyett inkább 130-140 km/h-val halad a forgalom. A rendőr nem bánt senkit gyorshajtásért, csak azt szedi ki, aki cikázik, nem igazodik a forgalom természetes tempójához. Vagy túl lassan megy, mert olyat is lehet:

A táblás forgalomirányítás európai szemmel nagyon fura. Főleg szöveges üzenetek adnak utasítást, információt. A STOP, a megfordulni vagy bekanyarodni tilos és az út vonalvezetését előjelző sárga romboid táblák mellett szinte kizárólag szöveges táblákat látni. Aki nem tud angolul, nagyon hamar bajba kerülhet, ha vezet, nem véletlen, hogy az amerikai jogosítványra csaknem fele bérleti díjakat adnak az autókölcsönzők, mint mondjuk egy magyarra.

Egyébként némely tábla még angoltudással is zavarba ejtő. Ha nem tudnánk, hogy az USA-ban általában szabad jobbra fordulni a külső sávból pirosnál is, ha ezzel nem zavarunk senkit, nemigen tudnánk mit kezdeni ezzel a felirattal:

Az útépítések gyorsan, hatékonyan zajlanak, Északnyugat-Európához hasonlóan. Nem lapátot támasztó munkások vannak a gödrök mellett, hanem munka. Az este felbontott három sávot B. reggel már visszaaszfaltozva találta szállása mellett. A forgalomszervezésben és az út kezelésében alapvetően meghatározó a cél: menjenek az autók, a kamionok, ne álljon senki, mert akkor áll a gazdaság is.


Autópark

A fizetős autópályák mellett a másik csalódást az autópark összetétele okozza annak, aki a filmek Amerikáját várja Floridában. Tíz autóból úgy öt japán vagy koreai (Toyota, Lexus, Acura, Kia, Hyundai, Subaru főleg), kettő európai (leginkább BMW vagy Volvo, esetleg Ferrari, Porsche, Maserati vagy Lambo) és csak a maradék amerikai, főleg pickup vagy nagy SUV. B. “új” Prowlere az áruházi parkolókban, a leggazdagabb környéken vagy épp a legcsóróbb negyedben sokkal-sokkal nagyobb feltűnést keltett, mint bármelyik új szupersportkocsi, abból van annyi Miami környékén, mint a szemét.

Ja, illetve nem: szemét nincs, mert aki szemetel, azt csúnyán megbüntetik:

Hibrid, pláne elektromos autó alig van, Camryből, Lexusból, Altimából is inkább a sima benzinesek futnak. Mivel dízelautó szinte nincs, a forgalom csendes és nem büdös.

Az igazi érdekességek az európai autóbuzik számára a nem-személyautók között keresendők. Házat szállító kamionok, pimpelt, óriás kerekű Harley-k, fura háromkerekű sportmotorok; aki szereti az ilyesmit, kattintsa végig bátran a galériát:

A gazdag környéken látható sok szupersportautótól eltekintve kevés az egzotikum. Néha becsúszik egy Mustang, egy Corvette, ami a mi szemünknek azért érdekes (kint semmit nem jelent), de a nagy tömeg a koreai és a japán tucatautókból áll. A BMW és főleg a Mercedes komoly presztízsértéket képvisel, van belőlük gazdagon, de Volvók és Audik is felbukkannak olykor. A lenti képen a kombi Volvóra ugye van magyarázat: a 200-as kombi óta tradicionálisan ez A Biztonságos Autó. De hogy a dízel Golf hogy keveredett oda, fel nem fogható:


Autótartás

Az autó Floridában, mint bárhol az USA-ban, létszükséglet. Az átlag-amerikai, ha nem is él jól – és sokan nem élnek jól, a szolgáltatások, a lakásbérlet, a fizetős egészségügy, oktatás, a saját tulajdonú ingatlan után fizetendő évi 2,2-2,4% adó viszi a pénzt -, mindig autózik. Ha az ember itt csődbe megy (Amerikában létezik a magáncsőd intézménye), mindenét elárverezik, de egy autót a nevén hagynak, mert az kell a munkába járáshoz.

Műszaki vizsga Floridában nincs, a biztosítási díjak viszont elég magasak ahhoz, hogy ne szétrohadt fékkel, rossz világítással, kóválygó futóművel, felelőtlenül rohangásszanak az autósok. A sávos kötelező biztosítási rendszerben az alapdíjas biztosítás csak tízezer dolláros okozott kárig nyújt fedezetet. Ekkora bajt a sok Ferrari, Lambo között könnyen össze lehet hozni, aztán jöhet a végrehajtó; ennek megfelelően az autósok óvatosak, figyelmesek, előzékenyek.

És még egy ilyen csekély kárösszegig helytálló biztosítás is nagyon drága. Egy átlagos, kétautós család a két kocsi után kötelező biztosításra fél évre ezerkétszáz dollárt, több mint 320 ezer forintot fizet. A biztosítási díj drasztikusan megemelkedik, ha balesetet okoz az ügyfél.

A benzinkutakon úgy kell fizetni, mint itthon a Metro áruházi kutaknál, vagyis előre meg kell tippelni, mennyiért telik meg a tank, és a fölé lőtt zárolt összegből vonja le aztán a valódi értéket a kút. Ez az összeg nem lesz olyan sok, mert a benzin mulatságosan olcsó – pláne most, az olajár-esés után. Amikor utazónk január elején megérkezett, még két dollár tizennyolc cent volt egy gallon normálbenzin, január végén, amikor indult haza, két dollár három. Ez magyarul úgy van, hogy egy liter 87-es oktánszámú benzin (bizony, ez ott az alap) 155 forint volt Újévkor, 145 két hete. Az E85 még olcsóbb egy kicsit, a gázolaj viszont jóval többe kerül: 210 forint is lehet egy liter.

A floridaiak ennek megfelelően nem is igen nézik, mennyit eszik a kocsijuk. Nem azért nem jár mindenki V8-assal, mert sokat fogyaszt. Hanem azért, mert a távol-keleti márkák agresszív nyomulása miatt egy Toyotát, Acurát, Kiát igen jó feltételekkel lehet lízingelni, és ezekben a kocsikban kulturális okokból kevesebb a henger.

Néhány érdekesség

  • Floridában a motorkerékpáron nem kötelező a bukósisak, a napszemüveg viszont igen. Össze akarod törni a koponyád? Te dolgod, felnőtt ember vagy. De ha bogár megy a szemedbe, már nem csak a te fejedet veszélyezteted!
  • A floridai rendőr nem állíthat meg alap nélkül. Ha kóvályogsz, nem tartod a forgalom ritmusát, agresszív vagy, akkor szed ki.
  • A gyorshajtást, jellemzően lakott területen radarral figyelik, bemondásra megy a dolog, fotó nélkül is megbüntethetnek.
  • A szerszámboltokban gyakori az örökgaranciás szerszám, amit bármikor bevihetsz bármelyik boltba újra cserélni, ha akarod. A legenda szerint egy élelmes honfitársunk úgy szerelte fel kint nyitott műhelyét, hogy zálogházakból összevásárolta a használt szerszámokat, majd becserélte őket újra a boltban
  • Egy vacakabb diszkontban húsz deka felvágott 5,50 dollár. Hat darab üres zsömle négy dollár. Egy sajtburger a Mekiben 1,12 dollár. 
  • Amerikában már van koffeinmentes cukormentes kóla is.

Kommentek

  • DTF

    Volt szerencsém nemrégiben 1 hónappt az USa-ba töltenem, kb. a fél országot végigjártuk autóval (Floridában egy hetet voltam). Egyetértek a a cikkben leírtakkal: holt nyugodtan vezetnek, jobbratartst nem nagyon ismerik, vonatoznka belsőben a pályán, nem baj h ajobbról előzöd őket. mindig a megengedett sebesség felett haladnak, rednőrök ezzel nem törődnek az auótpályákon (vrosokban annál inkább). lassan haldóak büntetik, úh iylne nem is nagyon van
    Telefonálás kézben elfogadott, sőt tablezetni is tabetezne vezetés közebn (volt olyan h a pályán a nő a belsőben állt, mert épp telefonált – mászaki hiba – anyni esze nem volt h a leállósávba menjen.
    A gyorsítósávból (már ha annka lehet nevezni) jövőket engedik, tehát MINDIG sávot váltanak, ezzel segítve őket.
    Nem idegesek, nem mutogatnak, csak mennek. Teherautó simána belsőben, nem probléma. De viszont a bal indexet imserik, ha ezt kiteszed mögöttük, lemennek.
    Itthon példát lehetne venni róluk…
    ja, és eg ybaleset láttunk a kb. 10 ekm alatt…

  • Kovijani

    Annyit csak, hogy itt az oktan merese maskep megy, ezert alacsonyabbak a szamok! Tehat egy 87-es amerikai =kb. 91-es eu. Ezt sokan nem tudjak, en is csak tobb ev utan tudtam meg. :)
    Itt egy video, ahol a srac szakszeruen elmagyarazza, mitol kulonbozoek az oktan szamok:
    http://youtu.be/zf-OYXlhJis

  • Iceman.

    Nekem elsőre rettenetesen lassú és mindenféle dinamikát nélkülöző volt az amerikai forgalom. Jobbratartás nuku, tempomat nuku, rugalmasság nuku. Kb. 1 hét után már megtanultam értékelni ezt, de az az egy hét elég szenvedős volt.

    Érdekesség, hogy pl. egy nagy bevásárló központban ahol nem csak egy épület van és az ember szívesen elsétálna a másik szárnyig ez kb életveszély járda sehol, mindenhova autóval mennek.

  • myself

    egyébként nagy különbség van az egyes államok között, pl van ahol van jobbra tartás, van ahol nincs.

    mások a sebességkorlátozások is, van, ahol csak 65 mph, van, ahol 80 az autópályán. általában a ritkábban lakott államokban lehet gyorsabban menni.

    a közlekedési kultura is más, pl a középnyugaton vagy a sziklás hegység államaiban sokkal civilizáltabban vezetnek, mint a főleg latin bevándorlók által lakott floridában.

    floridában érdekesség még ,hogy nincs elől rendszám az autókon.

    ami viszont az egész usa-ban jellemző, az az alkohollal szembeni vasszigor, 10 ezer dollárokra büntetik és évekre eltitltják azt aki ittasan vezet, aki pedig piásan súlyos személyi sérülést okozó balesetet okoz, az évtizedekre rács mögé kerül. egyébként szeszesitalt az utcán sem szabad fogyasztani és az autó utasterében sem(utasnak sem) ,ezért papírzacskóban adják a sört,hogy ne látszódjon, hogy mi az.

  • pernye

    “Floridában a motorkerékpáron nem kötelező a bukósisak, a napszemüveg viszont igen. Össze akarod törni a koponyád? Te dolgod, felnőtt ember vagy”

    Na igen, de ott rossz esetben szó szerint minden vagyona rámegy majd az esetleges műtétre, a hetekig tartó intenzív, majd a hónapokig tartó rehabilitációs kezelésekre! Valóban, felnőtt ember, az ő dolga!
    Nálunk viszont az állam (pontosabban a dolgozó emberek adója) fizeti még a büntetőjogi kategóriába tartozó balesetek személyi sérüléséből adódó kórházi kezelések igen vaskos költségeit is! Tehát nem azért kell bukósisakot viselni, mert az állam tudja, nekünk mi kell, és mi a jó, hanem azért, mert feleslegesen nem szeretne súlyos pénzeket kifizetni egyetlen állampolgár felelőtlensége miatt sem! És szerintem ez így van rendjén!!!

    U.i.:
    Kedves vezess.hu! Nem tudnátok megoldani, hogy bizonyos magyar karakterek helyett ne ?-jel jelenjen meg?

  • NorbertoB

    Tisztelt szerzo (Racz Tamas)!
    Egy ujsagironak oriasi felelosege az emberek NEM felreinformalasa es az ehez tartozo megfelelo utanajaras minden temaban, amit ir. Igy is eleg sok butasag hiteben vannak mar az emberek.

    Sorba mennek.

    1: Sunpass es Toll-By-Plate. A rendszamfigyelo rendszer csak akkor lep eletbe, amikor valakinek nincs sunpass elore fizetese, vagy nincs mar elerheto egyenlege. Ilyenkor a Toll-By-Plate teljesen fair aron szamlazza az utdijat az auto tulajdonosanak rendszam alapjan. AZ NEM BUNTETES. Az egy szamla. Azert dolgoztak ki, hogy ne legyen fennakadas a sok fizeto kapu vegett. A jogosulatlan uthasznalat nem 6.4 dollar, hanem 100 dollar, ami jelenleg 27 ezer ft korul van.

    2: Repteri megkozelites NEM cask fizetos. Nagyon sok mas ut is vezet oda, ami nem fizetos.

    3: Jobbratartas. Nem tudom honnan jott a kijelentes, hogy nincs jobbra tartas. JOBBRATARTAS VAN. Az mar mas kerdes, hogy nem tartjak be. Ez teny. Sok helyen kis is van irva:

  • NorbertoB

    Galeriaval kapcsolatban:
    8: Kep 13: A HOV lane az 2+, tehat minimum ketto es tobb utassal rendelkezo auto veheti igenybe.

    9: Kep 15: Azt jelenti,ha teli zold van, akkor is lehet balra kanyarodni (nem csak a nyil zoldon), de elsobbseget kell adni a szembejovonek. Mint egy normalis lampa nelkuli keresztezodesben is.

    10: Kep 22: A tablanal van a munka vege.

    11: Kep 37: Report dumping. Ennek semmi koze homokbuckakhoz

  • NorbertoB

    Azt jelenti jelentsek azon a szamon, ha valaki szemetelt.
    Javasolnam konzultaljon kint elo szemelyekkel is.
    Tisztelettel, Norbert

  • NorbertoB

    3: Jobbratartas. Nem tudom honnan jott a kijelentes, hogy nincs jobbra tartas. JOBBRATARTAS VAN. Az mar mas kerdes, hogy nem tartjak be. Ez teny. Sok helyen kis is van irva:

  • NorbertoB

    3: Jobbratartas. Nem tudom honnan jott a kijelentes, hogy nincs jobbra tartas. JOBBRATARTAS VAN. Az mar mas kerdes, hogy nem tartjak be. Ez teny. Sok helyen kis is van irva: Slow vehicles, keep right.
    4: Gyorshajtas. Nemes egyszeruseggel BARKIT KISZEDNEK gyorshajtasert. Tok mindegy, hogy mindenki gyorsan megy es az a forgalom tempoja. Gyorsan mesz, kisszednek es kesz. Pech-ed volt.
    5: Elozekeny, ovatos, figyelmes autosok? Hihi ..Felejtsd el!! Bolondok es figyelmetlenek Floridaban.
    6: Benzinkut. Nem kell elore tippelni a kutfejeknel!! A hitelkartyat elore kell lehvni, viszont utolag csak a tankolt osszegert von le a rendszer. Tippeles akkor jon szoba, amikor a KASSZANAL fizet ELORE a vevo. Nem ugy, mint az otthoni kutakon utolag.
    7: Bukosisak. A bukosisak 21 eves kor alatt kotelezo es akkor is, ha nincs megfelelo biztositasa a motorosnak. Ugyan is akkor az orvosi koltsegeket ki allja? A motoros? Ezert csak akkor nem kotelezo a bukosisak, ha van megfelelo biztositas. S igen, szemvedo az abban az esetben kotelezo.

  • NorbertoB

    Tisztelt szerzo (Racz Tamas)!
    Egy ujsagironak oriasi felelosege az emberek NEM felreinformalasa es az ehez tartozo megfelelo utanajaras minden temaban, amit ir. Igy is eleg sok butasag hiteben vannak mar az emberek.

    Sorba mennek.

    1: Sunpass es Toll-By-Plate. A rendszamfigyelo rendszer csak akkor lep eletbe, amikor valakinek nincs sunpass elore fizetese, vagy nincs mar elerheto egyenlege. Ilyenkor a Toll-By-Plate teljesen fair aron szamlazza az utdijat az auto tulajdonosanak rendszam alapjan. AZ NEM BUNTETES. Az egy szamla. Azert dolgoztak ki, hogy ne legyen fennakadas a sok fizeto kapu vegett. A jogosulatlan uthasznalat nem 6.4 dollar, hanem 100 dollar, ami jelenleg 27 ezer ft korul van.
    2: Repteri megkozelites NEM cask fizetos. Nagyon sok mas ut is vezet oda, ami nem fizetos.
    3: Jobbratartas. Nem tudom honnan jott a kijelentes, hogy nincs jobbra tartas. JOBBRATARTAS VAN. Az mar mas kerdes, hogy nem tartjak be. Ez teny. Sok helyen kis is van irva: Slow vehicles, keep right.
    4: Gyorshajtas. Nemes egyszeruseggel BARKIT KISZEDNEK gyorshajtasert. Tok mindegy, hogy mindenki gyorsan megy es az a forgalom tempoja. Gyorsan mesz, kisszednek es kesz. Pech-ed volt.
    5: Elozekeny, ovatos, figyelmes autosok? Hihi ..Felejtsd el!! Bolondok es figyelmetlenek Floridaban.
    6: Benzinkut. Nem kell elore tippelni a kutfejeknel!! A hitelkartyat elore kell lehvni, viszont utolag csak a tankolt osszegert von le a rendszer. Tippeles akkor jon szoba, amikor a KASSZANAL fizet ELORE a vevo. Nem ugy, mint az otthoni kutakon utolag.
    7: Bukosisak. A bukosisak 21 eves kor alatt kotelezo es akkor is, ha nincs megfelelo biztositasa a motorosnak. Ugyan is akkor az orvosi koltsegeket ki allja? A motoros? Ezert csak akkor nem kotelezo a bukosisak, ha van megfelelo biztositas. S igen, szemvedo az abban az esetben kotelezo.

    Galeriaval kapcsolatban:
    8: Kep 13: A HOV lane az 2+, tehat minimum ketto es tobb utassal rendelkezo auto veheti igenybe.
    9: Kep 15: Azt jelenti,ha teli zold van, akkor is lehet balra kanyarodni (nem csak a nyil zoldon), de elsobbseget kell adni a szembejovonek. Mint egy normalis lampa nelkuli keresztezodesben is.
    10: Kep 22: A tablanal van a munka vege.
    11: Kep 37: Report dumping. Ennek semmi koze homokbuckakhoz. Azt jelenti jelentsek azon a szamon, ha valaki szemetelt.
    Javasolnam konzultaljon kint elo szemelyekkel is.
    Tisztelettel, Norbert

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.