88 évesen kezdett vezetni a szomszéd bácsi

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.02.25. 16.30

Olvasónk aggódik, hogy a 88 éves korában autóvezetésbe kezdő szomszédja, vajon alkalmas-e a közlekedésre. Jogi szempontból válaszol kérdésére szakértőnk.

88 évesen kezdett vezetni a szomszéd bácsi 1


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi András Úr!

A segítségét szeretném kérni. A következő paraméterekkel keresek autót:

– 5 személyes, 5 ajtós
– olcsón fenntartható és üzemeltethető, olcsó alkatrészek, kis szervizigény
– kis fogyasztású (max. átlag 6 – 6,5 l/100 km)
– benzines
– vezetőoldali és utasoldali légzsák
– kellő biztonság baleset esetére
– max. 200.000 km, de inkább 150.000 km alatti
– maximum 800-850.000 Ft (átírással, kezdeti javításokkal együtt max 1.000.000 Ft)

Milyen autót tudna ajánlani? Amiket én eddig néztem:

– Opel Corsa C 1.0, 973 ccm (2000 – 2003 évjárat)
– Opel Corsa C 1.0, 998 ccm (2003 – 2006 évjárat)
– Suzuki Wagon R+ 1298 ccm (2003-)
– Suzuki Wagon R+ 1328 ccm (2003-)

Alacsonyabb az ára, de hátha megéri:
– Fiat Punto II 1248 ccm 8V /60 LE/ (2000-2001 körüli)
– Fiat Punto II 1248 ccm 16V /80 LE/ (2000-2001 körüli)

Nyitott vagyok más márkákra, típusokra is.

Köszönettel: Áron

Szakértőnk válasza

Kedves Áron!

A Wagon R+ Opel Agila néven 4-ből 3 csillagot kapott egyszer az ADAC és az Auto Motor und Sport töréstesztjén, ami korrekt eredmény. Gazdaságossági alapon ez a legeslegjobb választás, könnyedén talál belőle 150 000 km alattit ennyire bő kerettel. Az Ignist nem javaslom, ritka kényelmelen és instabil autó. Csak akkor jó, ha bakhátas úton járna.

A C Corsa jóval kényelmesebb, de abszolút racionális megoldás. Kicsit magasabb fenntartási költségekért cserébe egy jóval komfortosabb autója lehet, de az ezres motor országútra nagyon kevés az 1,3-as Suzukikhoz képest. Városba és autópályán egyenletes 120-130-hoz elég. Részletek és tudnivalók a típusról ebben a használt autó tesztben.

Mivel a G Astra nem drágább és a vonzó 1,4-es kijön az említett 6-6,5 literből vegyesen, vetnék rá egy pillantást. Tanácsadás a használt G Astrákhoz itt.

A Punto II alkatrészárai nagyon kedvezőek és a kocsi is nívós, ma sem elavult, ráadásul pont ez az 1,24 literes benzines igazán jó motor. De a II-es Puntónak lehet váltóbaja és hengerfej-problémája is, részletek itt a cikkben.

Ha nem talál itthon megfelelő autót, körülnéznék Ausztriában (http://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwagen/), hátha van nyugdíjas tulajtól árult 323-as. Ott népszerűek a Mazdák és sok ugyan a lépcsőshátú, de akadnak ötajtós modellek is. Euro 3-as motorral és 2001-es évjárattal kb. 40 000 Ft az 1,3i, 50 000 Ft az 1,5i regisztrációs adója. egy 1200 eurós, 390 000 forintos autó kb. 600 ezerből van itthon rendszámmal, elég sokat hirdetnek belőlük. Ha saját maga csinálja végig a behozatalt és a forgalomba helyezést, akkor a 600-650 ezres autó megvan kb. 70-100 000 forinttal kevesebből.

Üdvözlettel, Szörényi András


Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!

Kérdésem az lenne, hogy autópályán a külső sávban 110 km/h sebességgel haladó, villogó fényjelzést használó mentőautót a belső sávban “kikerülhetem, előzhetem”-e. A mentőautó hangjelzést nem használt. Én elhaladtam mellette. Ez szabályszerű volt?

Tisztelettel:

Ladányi András

Szakértőnk válasza

Tisztelt Ladányi Úr!

Szerintem rendben volt a történet, ha nem használt a fényjelzés mellett folyamatosan hangjelzést is a mentőautó vezetője. Miért kísérné több tízkilométeren át, miközben ő csak fényjelzést használ, nyilván tudatosan.

Az álló ,csak megkülönböztető fényjelzést használó jármű, kellő körültekintéssel történő kerülését leírja a Kresz, az Ön által leírt körülményekre vonatkozóan nem találtam közelebbi információkat.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

A 90 éves szomszéd bácsi 2 évre kapta meg a jogosítványát. Könnyebb lenne felsorolni, milyen betegsége nincs, mint ami van neki. Tudomásom van róla, hogy időnként elájul. Depressziós, állandóan öngyilkos akar lenni. Szerintem már a közlekedési reakció ideje sem a megfelelő, csak idő kérdése mikor okoz valami komolyabb balesetet.

Sajnos feltételeznem kell, hogy anyagi ellenszolgáltatás fejében kapta meg a jogosítványát. Bár nem ismerem a törvényt, de nem hiszem, hogy 90 éves korban 2 évre adható a jogosítvány. Kihez fordulhatnék bejelentéshez, hogy elfogulatlanul felülvizsgálják a jogosítványának érvényességét és jogosságát.

Tisztelettel: MUrányi Éva

Szakértőnk válasza

Tisztelt Murányi Éva!

A közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról 13/1992. (VI. 26.) NM rendelet rendelkezik részletesen. Ennek értelmében nincs akadálya annak, hogy idős szomszédja 2 évre ismét alkalmasságot szerezzen.
A rendelet alapján: járművezetők közül az, aki a

a) 40. életévét még nem töltötte be, 10 évenként;
b) 40. életévét betöltötte, de a 60. életévét még nem töltötte be, 5 évenként;
c) a 60. életévét betöltötte, de a 70. életévét még nem töltötte be, 3 évenként;
d) a 70. életévét betöltötte, 2 évenként köteles időszakos egészségi alkalmassági vizsgálaton megjelenni.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
közlekedési jogász
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • DTF

    mentő: nagyon kevesen tudják h megelőzhetik a mentőt (sztem akkor nem ha hangjelzé si s van, de páláyn ha nhagjelzséssel megy 110-zel, akkor megelőzhető (nem csak pályán). múltkor mentem a 11-esen, mentő 60-nal akülsőben, előttem meg a belsőben, ezőséz közben bmw, audi megy mellett 55-60-nal. Még szerencse h a bal index jelzésre lementek előlem, mondkjuk nehezen.
    Gond még az is h a vezetők többsége nem tudj ahoygan kel elengedni a mentőt.. össze-vissza kallimpálnak előtte (és piroson is be lehet ,menni, ha ezzel segíted a mentőt)
    Nagypapa: az enyém is 85 éves, sajnos vezet. csal a látásvizsgálaton és adja a pénzt az orvosnak. Hiába mondjuk neki h ne vezessen, majd mi viszük mindenhova, sajnos makacs. az orvos meg oylam, mint a többi itthon…

  • Joskabacsi

    En anno ugy tanultam, hogy a kek villogo magaban meg nem megkulombozteto jelzes. A kek villogo es a valtakozo magassagu hangjelzes egyutt mar az.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.