Rönkfával teli kamion hajtott át a bringáson

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.02.21. 09.00

Elítélték a sofőrt, de nem fogadta el, fellebbezett. Neki lett igaza.

A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő történetében több tonnányi rakománnyal indult egy miskolci fatelepről a szomszédos faluba István. Rutinos kamionos, 20 év sofőrködés után bő egymillió balesetmentes kilométer volt a jobb lábában a tragédia napján.

A szombat délelőtt nyugis község központjában balra kanyarodott, amikor a későbbi vád szerint a Scania hátsó kerekeivel elsodorta az út jobb oldali sávjában kerekező falubelit, majd megállás nélkül továbbhajtott.

Sajnos a fiatal nő a teherautó alá került és súlyos sérüléseket szenvedett. A munkaképesség-csökkenés mértékét 40 százalékban határozta meg a későbbi vizsgálatok során az orvosszakértő. István védelmét a per során a Székely Ügyvédi Iroda látta el.

A valószínűség kategóriájába tartozó sebességek

Bár a balesetet nem látta, közvetlenül a kamion továbbhaladása után egy járókelő fedezte fel az út közepén fekvő nőt, és tőle 2-3 méterre derékszögbe hajlott kerékpárt. Azonnal hívta a rendőrséget és a mentőket, ő adott infókat a teherautóról.

Olyan súlyos sérüléseket szenvedett a harmincas anyuka, hogy csak két hét után tudták kihallgatni a nyomozók, ekkor sem emlékezett a részletekre, csak arra, hogy előzni kezdte őt a kamion a kereszteződés után.

A sofőr a nyomozati szakban és a bíróság előtti eljárásban is tagadta bűnösségét. Vallomásának lényege abból állt, hogy nem észlelte a kerékpárost sem a kanyarodás során, sem pedig azt követően. Továbbá nem észlelte a baleset bekövetkezését sem, ha észlelete volna, azonnal megáll, és természetesen segítséget nyújt a biciklisnek.

A kirendelt szakértő a nyomszegény helyszínből túl sok információt nem nyert ki, szerinte a kerékpáros kb. 8-12 km/órával közlekedett, a kamion pedig olyan 20-25 km/órával kerülte ki őt. Hangsúlyozta, ezek a sebességtartományok pusztán a valószínűség kategóriájába sorolhatók. A biciklis korábbi haladási irányáról, sebességéről nem állt rendelkezésre adat. A szakértő szerint baleset azért következett be, mert István nem tartott megfelelő oldaltávolságot.

Háromszor tárgyalta az ügyet a bíróság, kihallgatta Istvánt, a sértettet és a tanút, valamint a szakértőt is.

Nem talált súlyosító körülményt a bíróság

A bíróság a lefolytatott bizonyítási eljárás alapján megállapította István bűnösségét maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében.

A büntetés kiszabása előtt a bíróság enyhítő körülményként értékelte a vádlott javára a büntetlen előéletét, a kifogástalan közlekedési múltját, a terhére róható súlyosító körülményt nem talált.  Ezek után Istvánt 200 ezer Ft pénzbüntetésre ítélte a bíróság, és mellőzte a járművezetéstől eltiltást.

Illusztráció


Fellebbezett a kamionos, nem fogadta el az ítéletet

Ezért a védelmet ellátó Székely Ügyvédi Iroda fellebbezést jelentett be felmentésért (az ügyészség tudomásul vette eközben az ítéletet).

Az elsőfokú ítélet után több mint egy évet kellett várni a másodfokú tárgyalásra, ahol elsősorban az igazságügyi gépjárműszakértői véleményt támadta a közlekedési ügyvéd, mert szerinte a szakértő nem nyilatkozott róla, mi alapján állapította meg a Scania sebességét. Hiszen
  1, a kamion nem állt meg a baleset helyszínén
  2, a kamionon ez égvilágon semmilyen nyom nem volt, még porletörlődést sem találtak a szakértők
  3, nem vizsgálta a szakértő, hogy a biciklis esetlegesen a holttérben tartózkodott-e a baleset pillanatában

Ezekre figyelemmel a védelem szerint “a tényállás felderítetlen és iratellenes”.

A másodfokú tanács bizonyítást vett fel, és elrendelte a szakértői vélemény kiegészítését. Az ezt követő tárgyaláson a szakértő lényegesen módosította szakvéleményét, melynek a legfontosabb elemei a következők voltak:
  1, nem lehet kiszámítani a Scania sebességét, mivel nem állt meg
  2, a bringás sebességét úgy valószínűsítette, hogy az az ítéletben megállapítottnál jelentősen kisebb nem lehetett, a legvalószínűbben 10-13 km/órával gurult
  3, előfordulhatott olyan helyzet, hogy a teherautó és a kerékpáros egyszerre fordultak, így az is előfordulhat, hogy a gépkocsivezető számára végig holttérben haladt a kerékpáros, aki az úttól kb. 0,9 m távolságban közlekedett.
  4, modellezte azt is a szakértő, hogy ha a kerékpáros a tehergépkocsi mellett halad, akkor az a holttérben van, így a járművezető számára nem észlelhető.

Módosított véleményének konklúziója: műszaki szakértői eszközökkel a vádlotti vallomás nem zárható ki.

Megváltozott az ítélet

A felvett bizonyítás alapján a másodfokú bíróság az első fokútól eltérő tényállást állapított meg. A bíróság szerint nem bizonyítható kétséget kizáró bizonyossággal, hogy a vádlott a kanyarodása során láthatta a kanyarodó kerékpárost, és az érintőleges ütközés oka az volt, hogy ennek ellenére nem tartott mellette kellő oldaltávolságot.

Nem zárható ki tovább, hogy a kanyarodás során, végig az érintőleges ütközésig a kerékpáros a Scania holtterében haladt, és ezért a vádlott nem észlelhette.

Miután a vádlott terhére róható közlekedési szabályszegés nem állapítható meg, ezért a bíróság felmentette a vádlottat a maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emelt vád alól.

(nyitóképünk illusztráció)

Kommentek

  • gyulavit

    Ilyen alapon ,ha holttérben vagyok nyugodtan elgázolhatnak!?

  • Pppp

    Na ezért vertem bele a két gyerekembe, hogy hiába van elsőbbséged akárhol, zebrán kereszteződésben stb. nézz szét, inkább engedd el, b…hatod az elsőbbséged ha a sírkövedre vésik fel. Autóval, motorral, bringával, és gyalog is közlekedek, hihetelen milyen felelőtlenek az emberek, egyszerűen nem féltik az életüket.

  • Vorserie

    Persze mostanában ez atrend!
    Aki valakinek a holtterében van az el lehet gázolni,le lehet tolni az útról,hiszen az ő baja,minek közlekedik valakinek a holtterében?!

  • PROVOCATOR

    A kerékpárosok sajnos alapból elvárják, hogy rájuk vigyázzanak az autósok pedig nekik is figyelni kellene a forgalom többi résztvevőjét, a jelzéseket, indexet, táblákat stb. Ezzel szemben nem fékeznek, nem figyelnek, az út közepén kalimpálnak, nem ismerik a kreszt akkor meg mit várnak ha elütik őket?

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.