Nemrég jelentek meg az európai Best Cars felmérés eredményei, amelyben autós lapok olvasói válaszoltak arra, mit gondolnak az egyes márkákról, ki gyártja a legmegbízhatóbb, legszebb, legsportosabb autókat. A válaszadók egyfelől kategóriánkénti sorrendet állítottak fel konkrét típusok között, másrészt rangsorolták a márkákat különböző értékek alapján. A válaszok elgondolkodtatóak.

Négy olasz, két japán, két német elsőség

A magyar piacról sokszor hangoztatott németautó-orientáltságot a válaszadók nem, vagy csak részben igazolták vissza. A hazai eredmények alapján a 12 kategóriából négyben győzött olasz autógyártó és csak kettőt nyert német. A német autóipar elsőségeit a 4×4-es kategóriában a BMW X5 és a városi autók között élen végző BMW i3 hozta.

Mindkét japán kategóriaelsőség a Mazda érdeme

Japán autógyártói sokat köszönhetnek a Mazdának. A kompakt autók között a Mazda3-ra, a középkategóriás modellek között a Mazda6-ra érkezett a legtöbb voks. A Toyota konszern típusai közül a Lexus modellek szerepeltek viszonylag jól. Az IS a középkategóriában, a GS a felső középkategóriában végzett az első ötben. Egy-egy brit és francia győzelem született a kisautók között diadalmaskodó MINI és a legvonzóbb egyterűnek bizonyuló Citroën C4 Picasso révén.

Mi van az Opellel és a Forddal?

Érdekes a személyautó-értékesítésben vezető Opel, illetve a haszonjárművei révén összpiaci elsőséget megszerző Ford szereplése. A modellek között az Opel egyetlen kategóriában tudott a dobogóra állni (az Adam második a városi minik között), a Ford pedig az egyterűek között harmadik az S-Max révén. A másik tíz kategóriában autóik nincsenek az első ötben. Ennek magyarázata lehet, hogy a felmérés a magánszemélyek, köztük a magánvásárlók véleményét-preferenciáit tükrözi, míg a tényleges autópiac túlnyomó részét a flottaeladások adják. A teljes 2014-es évre vetítve 81:19 a céges vásárlók és a magánügyfelek aránya a JATO adatai szerint.

Maserati, Ferrari, Alfa Romeo

Hazánkban a Maserati Ghibli illetve a Quattroporte győzött a felső középkategóriában és a luxusautók között. A sportautók és a nyitható tetős modellek rangsorában a Ferrari LaFerrari valamint a Ferrari 458 Italia áll az élen.

Kiugróan vonzónak bizonyultak a nemes olasz autómárkák termékei: a Maserati és a Ferrari két-két kategóriában kapta a legtöbb szavazatot

Kelet-Közép-Európában átlagon felüli a válaszadók kötődése az olasz márkákhoz. Lengyelországban az Alfa Romeo szerepelt kiugróan jól. Ott a kisautók elsője a MiTo, a kompakt kategóriáé a Giulietta, a sportautók között pedig középmotoros 4C-re érkezett a legtöbb voks. Három kategóriagyőzelemnek egyedül az olaszországi felmérésben örülhetett a régóta vergődő, de patinás márka.

Mi ez az egész?

1976 óta készül az olvasói felmérés, egy ideje ázsiai, európai és amerikai országokban. Itthon Az Ön autója néven indult a mai Best Cars-szavazás az autómárkák arculatáról

1976 óta készül az olvasói felmérés, ma ázsiai, európai és amerikai országokban. Itthon az Autó Magazinban “Az Ön autója” néven indult a mai Best Cars-szavazás az autómárkák arculatáról


A mai Best Cars kutatás elődjét 1976-ban hirdette meg először a német Auto Motor und Sport (ams). A kétheti lap 3,1 millió olvasójával az egyik legjelentősebb európai autós médium.

Az ams nemzetközi testvérlapjainak bevonásával 1993 óta európai, dél- és közép-amerikai valamint ázsiai országokban is megszervezik a kutatást. 

Az Autó Magazinban “Az Ön autója”, majd Best Cars néven ismétlődött a felmérés. A legutóbbi kutatásban több mint 2000 válasz érkezett Magyarországról, részben a tekintélyes nyomtatott szaklapba fűzött postai levelezőlapon, részben online, a Vezess.hu felületén. A válaszadók 93 százaléka férfi, a résztvevők 84 százaléka 18-49 év közötti.

Ár/érték arány: Dacia-hegemónia

Érdemes végigfutni a fontosabb márkaarculati eredményeken is. Az arculati kritériumok ötös élbolyában a Suzuki neve egyetlen egyszer bukkan fel: az ügyfélszolgálat megítélésében második az Opel mögött. Érdekes, hogy az ár/érték arány értékelésében a Suzuki nem tudott a legtöbbször említett öt márkanév közé kerülni, ebben a témában a Dacia toronymagasan vezet a többi autógyártó előtt. Ár/érték arányban a kérdőív kitöltői 80 százalékkal tették az első helyre a Daciát, amelyet holtversenyben követ 59-59 százalékkal a Kia, a Renault és a Škoda, majd a 48 százalékos eredményt elérő Hyundai.

Autósport: az F1 dönt

Ha autósport, akkor Forma-1: a versenysportszereplés értékelésében a tavalyi világbajnoki címeket megnyerő Mercedes-Benz az első. A Mercedes-Benzhez társított hagyományos márkaértékek is élnek azonban a válaszadók fejében, de kidolgozási minőségben az Audi, ütközésbiztonságban pedig a Volvo előzte meg a Mercedest.

Megbízhatóság, környezetvédelem: fölényben a Toyota

Egyértelmű a résztvevők véleménye a megbízhatósági sorrendről: az első ötben négy japán márkát követ az első nem távol-keleti autógyártó. A sorrend Toyota, Honda, Lexus, Mazda és Audi.
 

Megbízhatóságban és környezetvédelemben a Toyotát tartják a legjobbnak az Autó Magazin és a Vezess.hu olvasói

Hasonlóan kiugróan szerepeltek a japán autógyártók a környezetvédelemre vonatkozó rangsorban is. Itt a konkurenseknél korábban elindított hibridprogram alapozhatta meg a Toyota, Lexus, Honda sorrendet. Az elektromos autózásban úttörő Nissan bejött a negyedik helyre, a sima hibrideket és konnektorról tölthető hibrideket is gyártó, a TDI dízelekkel nevet szerző Audi ötödik.

Sokat autózunk

Magyarországon a kérdőívre válaszoló olvasók átlagosan 24 600 kilométert vezetnek egy évben. Ez igen jelentős távolságnak számít európai összevetésben, akár a szomszéd országok, akár jóval fejlettebb úthálózatú és sokkal tehetősebb országok polgárainak autóhasználati szokásaihoz mérten.

Az évente autóval megtett távolság egyes nyugat-európai országokban és a visegrádi államokban

Franciaország: 19 400 km
Németország: 21 700 km
Norvégia: 29 800 km
Svájc: 18 400 km

Csehország: 24 400
Lengyelország: 21 600
Magyarország: 24 600 km
Szlovákia: 21 200 km

A 2014-es Best Cars felmérés eredményeiről a képgalériában találtok részletes rangsorokat.