Többet autóznak a magyarok a svájciaknál

Best Cars 2014: az autómárkák arculata

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.02.16. 17.05

Többet járunk kocsival, mint a svájciak, és nem élveznek hegemóniát a német autók: érdekes eredményeket hozott egy autós felmérés.

Nemrég jelentek meg az európai Best Cars felmérés eredményei, amelyben autós lapok olvasói válaszoltak arra, mit gondolnak az egyes márkákról, ki gyártja a legmegbízhatóbb, legszebb, legsportosabb autókat. A válaszadók egyfelől kategóriánkénti sorrendet állítottak fel konkrét típusok között, másrészt rangsorolták a márkákat különböző értékek alapján. A válaszok elgondolkodtatóak.

Négy olasz, két japán, két német elsőség

A magyar piacról sokszor hangoztatott németautó-orientáltságot a válaszadók nem, vagy csak részben igazolták vissza. A hazai eredmények alapján a 12 kategóriából négyben győzött olasz autógyártó és csak kettőt nyert német. A német autóipar elsőségeit a 4×4-es kategóriában a BMW X5 és a városi autók között élen végző BMW i3 hozta.

Mindkét japán kategóriaelsőség a Mazda érdeme

Japán autógyártói sokat köszönhetnek a Mazdának. A kompakt autók között a Mazda3-ra, a középkategóriás modellek között a Mazda6-ra érkezett a legtöbb voks. A Toyota konszern típusai közül a Lexus modellek szerepeltek viszonylag jól. Az IS a középkategóriában, a GS a felső középkategóriában végzett az első ötben. Egy-egy brit és francia győzelem született a kisautók között diadalmaskodó MINI és a legvonzóbb egyterűnek bizonyuló Citroën C4 Picasso révén.

Mi van az Opellel és a Forddal?

Érdekes a személyautó-értékesítésben vezető Opel, illetve a haszonjárművei révén összpiaci elsőséget megszerző Ford szereplése. A modellek között az Opel egyetlen kategóriában tudott a dobogóra állni (az Adam második a városi minik között), a Ford pedig az egyterűek között harmadik az S-Max révén. A másik tíz kategóriában autóik nincsenek az első ötben. Ennek magyarázata lehet, hogy a felmérés a magánszemélyek, köztük a magánvásárlók véleményét-preferenciáit tükrözi, míg a tényleges autópiac túlnyomó részét a flottaeladások adják. A teljes 2014-es évre vetítve 81:19 a céges vásárlók és a magánügyfelek aránya a JATO adatai szerint.

Maserati, Ferrari, Alfa Romeo

Hazánkban a Maserati Ghibli illetve a Quattroporte győzött a felső középkategóriában és a luxusautók között. A sportautók és a nyitható tetős modellek rangsorában a Ferrari LaFerrari valamint a Ferrari 458 Italia áll az élen.

Kiugróan vonzónak bizonyultak a nemes olasz autómárkák termékei: a Maserati és a Ferrari két-két kategóriában kapta a legtöbb szavazatot

Kelet-Közép-Európában átlagon felüli a válaszadók kötődése az olasz márkákhoz. Lengyelországban az Alfa Romeo szerepelt kiugróan jól. Ott a kisautók elsője a MiTo, a kompakt kategóriáé a Giulietta, a sportautók között pedig középmotoros 4C-re érkezett a legtöbb voks. Három kategóriagyőzelemnek egyedül az olaszországi felmérésben örülhetett a régóta vergődő, de patinás márka.

Mi ez az egész?

1976 óta készül az olvasói felmérés, egy ideje ázsiai, európai és amerikai országokban. Itthon Az Ön autója néven indult a mai Best Cars-szavazás az autómárkák arculatáról

1976 óta készül az olvasói felmérés, ma ázsiai, európai és amerikai országokban. Itthon az Autó Magazinban “Az Ön autója” néven indult a mai Best Cars-szavazás az autómárkák arculatáról


A mai Best Cars kutatás elődjét 1976-ban hirdette meg először a német Auto Motor und Sport (ams). A kétheti lap 3,1 millió olvasójával az egyik legjelentősebb európai autós médium.

Az ams nemzetközi testvérlapjainak bevonásával 1993 óta európai, dél- és közép-amerikai valamint ázsiai országokban is megszervezik a kutatást. 

Az Autó Magazinban “Az Ön autója”, majd Best Cars néven ismétlődött a felmérés. A legutóbbi kutatásban több mint 2000 válasz érkezett Magyarországról, részben a tekintélyes nyomtatott szaklapba fűzött postai levelezőlapon, részben online, a Vezess.hu felületén. A válaszadók 93 százaléka férfi, a résztvevők 84 százaléka 18-49 év közötti.

Ár/érték arány: Dacia-hegemónia

Érdemes végigfutni a fontosabb márkaarculati eredményeken is. Az arculati kritériumok ötös élbolyában a Suzuki neve egyetlen egyszer bukkan fel: az ügyfélszolgálat megítélésében második az Opel mögött. Érdekes, hogy az ár/érték arány értékelésében a Suzuki nem tudott a legtöbbször említett öt márkanév közé kerülni, ebben a témában a Dacia toronymagasan vezet a többi autógyártó előtt. Ár/érték arányban a kérdőív kitöltői 80 százalékkal tették az első helyre a Daciát, amelyet holtversenyben követ 59-59 százalékkal a Kia, a Renault és a Škoda, majd a 48 százalékos eredményt elérő Hyundai.

Autósport: az F1 dönt

Ha autósport, akkor Forma-1: a versenysportszereplés értékelésében a tavalyi világbajnoki címeket megnyerő Mercedes-Benz az első. A Mercedes-Benzhez társított hagyományos márkaértékek is élnek azonban a válaszadók fejében, de kidolgozási minőségben az Audi, ütközésbiztonságban pedig a Volvo előzte meg a Mercedest.

Megbízhatóság, környezetvédelem: fölényben a Toyota

Egyértelmű a résztvevők véleménye a megbízhatósági sorrendről: az első ötben négy japán márkát követ az első nem távol-keleti autógyártó. A sorrend Toyota, Honda, Lexus, Mazda és Audi.
 

Megbízhatóságban és környezetvédelemben a Toyotát tartják a legjobbnak az Autó Magazin és a Vezess.hu olvasói

Hasonlóan kiugróan szerepeltek a japán autógyártók a környezetvédelemre vonatkozó rangsorban is. Itt a konkurenseknél korábban elindított hibridprogram alapozhatta meg a Toyota, Lexus, Honda sorrendet. Az elektromos autózásban úttörő Nissan bejött a negyedik helyre, a sima hibrideket és konnektorról tölthető hibrideket is gyártó, a TDI dízelekkel nevet szerző Audi ötödik.

Sokat autózunk

Magyarországon a kérdőívre válaszoló olvasók átlagosan 24 600 kilométert vezetnek egy évben. Ez igen jelentős távolságnak számít európai összevetésben, akár a szomszéd országok, akár jóval fejlettebb úthálózatú és sokkal tehetősebb országok polgárainak autóhasználati szokásaihoz mérten.

Az évente autóval megtett távolság egyes nyugat-európai országokban és a visegrádi államokban

Franciaország: 19 400 km
Németország: 21 700 km
Norvégia: 29 800 km
Svájc: 18 400 km

Csehország: 24 400
Lengyelország: 21 600
Magyarország: 24 600 km
Szlovákia: 21 200 km

A 2014-es Best Cars felmérés eredményeiről a képgalériában találtok részletes rangsorokat.

Kommentek

  • ldaracing

    Az a 24 6000 km hihetetlen. Már csak azért is, mert olyan országokénál is több, mint Németország és Franciaország. A válaszadók szinte csak olyan emberekből állhattak, akik külföldre járnak dolgozni, az autójukkal.
    Nem akarom megmondani, hogy hol lehet az igazság. Tippelnék csak, hogy valahol 10 000 – 15 000 km között.

  • ldaracing

    24 600 (- 1db nulla)

  • M_m_m

    Valóban soknak tűnik magánautosokat tekintve.

  • szaboata

    Örvendek,hogy jól szerepeltek az olasz autók,pedig én ne is szavaztam.

    Számomra inkább a nagyobb és fejlettebb országok kilométerei meglepően kevesek.Bár,ha meggondolom,annyira mégsem,mert ott nemcsak az úthálózat fejlettebb,hanem a vasút is behálózza az országot,ami nálunk szintén tudatosan visszafejlesztett.Kizárólag minden BPest irányába mutat.

  • zoldfulu2000

    Bakker, ez valami vicc? BMW mint biztonságos autó? Honnan szedték az olvasók ezt a baromságot? Környezetbarát Honda? Mivaaa? Mégis miért? Megbízható Lexus, végül is egy visszahívási világrekord ennek biztos jele, hiszen odafigyelnek rá. Ja hogy ők elsunnyogtak és inkább hagyták hogy kinyírják a tulajaikat, és a fogyasztóvédelem verte ki a balhét…

  • a.szorenyi

    Kedves Olvasók!

    Az eredmények nem a teljes magyar társadalmat reprezentáló megkérdezésen alapulnak, de mivel a pár száz fős minták helyett itt több mint 2000 válasz érkezett az Autó Magazin és a Vezess olvasóitól, érdemesnek tartottuk ismertetni az eredményeket. Tehát a 24 600 km a válaszoló olvasók által vezetett éves távolság, nem a teljes magyar átlag.

    A Honda 1999 óta gyárt hibrid járműveket, szériaérett üzemanyagcellás autót mutattak be 5-6 éve, benzines motorjaik takarékosak, anno katalizátor nélkül hozták Amerikában a katalizátorra kitalált emissziós szintet, ott az 1,6-os dízeljük stb. A BMW esetében talán nemcsak a passzív, hanem az aktív biztonságot is értékelték a válaszadók, de ez találgatás, nem tudunk biztosat, mert nem kérdezett rá erre a kérdőív. Üdv, Szörényi András

  • menőmanó

    zoldfulu2000

    Lehet, hogy nem megbízható a Lexus, de akkor a Volvo megbízhatatlanságára szavakat sem lehetne találni. :)

  • zoldfulu2000

    Menő: nem is mondtam hogy ott lenne a helye. :) És mondjuk nincs is ott a listán…

  • zoldfulu2000

    a: szörényi: persze, a Honda kihozott egy gagyi insightot aminél mindenben jobb volt a toyota Lexus/Toyota rendszere, ráadásul ott legalább három teljesen más karakterű rendszer is kijött (Pl az SUVra optimalizált RX, a sportos GS és a Prius híbridje teljesen más). Még a volvo is többet tett le a Dízelhibriddel.

    Környezetvédelmre ott a Peugot amelyik megreformálta a korunk autókínálatát a részecskeszűrővel.

    BMW “aktív biztonsággal” mivaaa? AZ X3hoz nem volt távtartó tempomat a faceliftig. A sok ut szélén szalagkorlátban meg házfalban végződő E60-as milyen “aktív biztonsági” erősségekkel bír? Ha már az NCAPnál leszerepelt?

    Miközben ott a Renault amelyik elsők között tűnt ki jó tesztekkel, nekik ott lenne a helye. A BMW mint biztonságos autó a totális hozzá nem értés de azért benyögök valamit mentalitás győzelme… VAnnak a BMWnek erényei de a biztonság pont nem az…

  • a.szorenyi

    Kedves Zöldfülű2000! Látod, milyenek az emberek, mégis a BMW-t istenítik. Nem tisztem védeni a BMW-t, de hogy Felsőzsolcán valaki leesik az öt éve nem gyártott E60-nal az útról, esetleg ötféle gumival a kocsin, az nem a márkát minősíti, inkább a tulajt.

    Ezek egyébként az én magántippjeim voltak, szerintem etől tartják sokan a Hondát környezetbarát márkának. A részecskeszűrőt a 607-re állítólag azért tették, mert nem tartotta volna be az Euro 3-at sem, de erényt kovácsoltak belőle. Nagyon jól tették, ügyesen ráéreztek.

  • Opelfan

    a.szorenyi:Nem a 607-et emelném ki hanem a 307-et mert ezzel tényleg reformáltak, alapáron elérhetővé tették mindenkinek a részecskeszűrőt a 2.0HDi-n. De szűrő nélkül is teljesítették az EURO3-at pl a Vitara vagy a 406, az ékes bizonyíték rá. A 607-ben lévő 2.2 8v HDi is rendben van, ezért veszik ki belőlük a FAP-ot, és tudják teljesíteni a normát a műszakin így is. Nettó hülyeséget írtál le…

  • Opelfan

    Illetve a 607-ben a 2.2 az 16v volt, rosszul írtam, a Vitarában, 307-ben volt 8v a 2.0 HDi… lényegtelen, mindkettő hozza az Euro 3-at FAP nélkül.

  • zoldfulu2000

    a.szörényi: toltam én már be F10est is az első leeső hóban… :) Mindenesetre azért az ilyen véleményekből látszik hogy a közkeletű előítéletek mennyire távol állnak a valóságtól, pedig ehhez még csak nem is kellene kipróbálni, elég egy picit utánaolvasni…

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.