Rejtőzködő Suzukikból radaroznak a rendőrök?

Munkába áll a 150 belügyi Swift

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.02.13. 06.30

Napokon belül hadrendbe állhatnak a rendőrség Swiftjei. Fényhidat nem, traffipaxot annál inkább kaphatnak a Suzukik.

Nemrég szabad szemmel jól látható tömegben bukkantunk Swiftekre egy márkakereskedés udvarán. Ekkora flottát ritkán ad el a Suzuki, ezek az autók azonban nemcsak mennyiségük miatt érdekesek: rendőrségi autó lesz belőlük.

Ügyintézői vs. csíkos autók

A Suzuki Világnál fotózott autók a rendőrség ügyintézői autó. Az 1350 darabos, 7,2 milliárdos rendőrségi járműbeszerzésből 850 a bűnügyi-ügyintézői autó. Ezen belül van az a 150 kisautó, amellyel az Esztergomban gyártott márkának – hosszú évek kudarcai után – sikerült megtörnie az európai autók egyeduralmát a szervek közbeszerzési tenderein. Adófizetőként külön örülünk, hogy a csekély fogyasztású, alacsony árú, minimális szervizigényű benzinessel a Suzuki meg tudott felelni a tender kritériumainak.

Az összes utcai és rendőri Swifthez alapfelszerelés a térdlégzsák és a menetstabilizáló elektronika. A Passat és az Insignia gyártója nem kínál térdlégzsákot, szerintük a tágasabb lábtér miatt így is védett a vezető lába a nagyobb autókban

Ezek a kocsik rendőri jelleg nélküli járművek, tehát a csíkos autókkal szemben nem kapnak fényhidat és nem láttunk bennük rendőrségi rádiót sem. A beszerzés GL kivitelű ötajtós modellekre vonatkozik, amelyek vezetőoldali térdlégzsákkal, első, oldalsó és függönylégzsákokkal védik a bent ülőket. Igen hatékonyan, a szigorított norma szerinti ötcsillagos Euro NCAP töréstesztből ítélve.

Figyeljünk az MZG-s Swiftekre!

A rendőrségi munka szükségessé tett pár módosítást. A legérdekesebb a csomagtérbe szerelt 12 voltos csatlakozó. A bal hátsó rugótorony borításánál lévő aljzatban mi a sebességet mérő és a szabálytalanságokat rögzítő kamerák tápellátását sejtjük.

Benzines, 94 lóerős autók állnak be a rendőrséghez. 12,3 másodperc alatt gyorsulnak 100-ra, 165 km/óra a végsebességük

Elméletileg a legjobb megoldás mindig és mindenütt szabályosan közlekedni. Csakhogy nem egyszer tapasztaltunk vitatható sebességmérési gyakorlatot a rendőrség részéről, pl. mérést kint hagyott útépítési sebességkorlátozásoknál. A szirénamentes Swifteket látva gondoljunk erre, az autók az MZG-001 és az MZG-150 közötti rendszámokról azonosíthatóak.

Mi lesz a Swiftekkel?

Szerettük volna hivatalos rendőrségi forrásból származó információkkal gazdagítani a cikket, ezért az alábbi kérdésekkel kerestük meg az ORFK sajtómunkatársait:

Milyen célt szolgálnak a csomagtérben kialakított 12 voltos csatlakozók?
A csatlakozók évek óta kötelező felszerelései a rendőrségi gépjárműveknek, amelyek hiánya a jövőre való tekintettel ? esetleges kiegészítő felszerelések alkalmazása esetén ? problémát jelenthetne.

Milyen feladatokat látnak el az autók?
A járművek általános ügyintézői feladatokat látnak el.

Hogyan oszlanak el országosan, mely rendőri szervek használják majd őket?

A járművekből minden rendőri szerv részesül.

Milyen célt szolgál az utólagos csomagtéri rács?
A csomagtartó bővítését, illetve az utastérben lévők védelmét.

Tudomásunk szerint a rendőrség most először szerzett be nagyobb tételben Suzukikat. Ez tényleg így van-e illetve a korábbi közbeszerzési kiírásokban min bukhattak el a márka autói?
A közelmúltban nagyobb tételben nem került sor Suzuki gyártmányú gépjárművek beszerzésére. A kiírásokban megfogalmazott elvárások mindegyike a rendőri feladatellátást szolgálja. A műszaki paraméterek meghatározásának az állami normatíva előírásaira kell figyelemmel lennie, mint a kötelező felszereltség, továbbá méretkategóriák. A rendőrség az utolsó kérdését illetően nem folytat adatgyűjtést arra vonatkozóan, hogy melyik forgalmazó miért nem tett vagy tehetett ajánlatot.

Jelen esetben ötféle színben szállította az autókat a Magyar Suzuki: barna, ezüst, fehér, fekete és grafitszürke karosszériával. Amikor egy ekkora méretű flotta kifut, az azonos felszereltségű autók tömege, pláne egyforma színben, emészthetetlen a magyarországi használtautó-kereskedelemnek.

Semmi luxus

A rendőrség tanult a tapasztalatokból és jó ideje különböző fényezéssel rendeli az autókat, megkönnyítve ezzel használtkori értékesítésüket. Az előrelátás bizonyos fokig a járművek értékvesztését is csökkenti.

Listaáron 3 817 000 forintba kerül a Swift 1,2 GL. Nem tudjuk, mennyiért vásárolt a rendőrség, de sokkal alacsonyabb összegből érdemes kiindulni

Szavazás

Jól jár a rendőrség a Swiftekkel?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Nem valószínű, de ha egy használtautó-kereskedő lecserélné a rendszámot, hogy ne tűnjön fel a belügyi előélet, a Swiftek a kalaptartó feletti rácsról vagy a tetőoszlopba fúrt csavarhelyekről is azonosíthatóak. A rendőrségi kivitelben a csomagtér felől rács óvja a bent ülőket az előrezuhanó tárgyaktól. Az utólag beépített védőeszköz kulturált kivitelű, beszerelése is rendes munka a látottak alapján, de ezekről a részletekről nem tudtunk fotókat készíteni a hétfői átadás előtt.

Más téren az autók megegyeznek a GL-kivitelű utcai modellekkel, tehát felszereltségük kézi állítású légkondicionálót, CD-s rádiót, első elektromos ablakemelőt, távirányítós központi zárat tartalmaz. Egy olcsó használt Swiftből nézve a kormányszervó is úri huncutság, de ne a 20-25 évvel ezelőtti színvonalból induljunk ki. Ezek ma elvárható tételek.

Kevés az állami Suzuki

Külföldön nehezen értenék, hogy a rendszerváltás után az itthon gyártott Swift 1,3 helyett hogyan nyerhetett a többet fogyasztó, lomhább, bár nagyobb csomagterű Škoda Felicia az emlékezetes járőrautó-tenderen. Valahogy az állami beszerzéseken, kormányoktól függetlenül, kevés babér terem annak a márkának, amely pár százezer magyar családnál mégiscsak bevált közlekedési eszközként. A Magyar Suzuki flottaértékesítési szakemberét arról kérdeztük, milyen jelentősebb állami beszerzéseken nyertek esztergomi autók. Íme a lajtsrom:

Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, a NÉBIH elődje, 2009
13 db rövid Grand Vitara 1,6
134 db Jimny 1,3
141 db Swift 1,3
396 db SX4 1,5 GC AC

Tanya- és falugondnoki program, 2014
26 db Grand Vitara 2,4
4 db Swift 1,2
2 db Swift 1,2 4×4
64 db S-Cross 4×4 (jórészt dízelek)

Hajléktalanokért Közalapítvány
12 db Suzuki SX4

Jó lenne megtudni, mit gondolnak a Suzukikról azok a belügyi dolgozók, akik majd járnak velük, de szerintünk kifogástalan munkaeszközre tesz szert a rendőrség. A mai Swift távolról sem minimálautó, ahogy azt a japán konkurensekkel közös teszten és nívósabb mezőnyben is bebizonyította

Nemrég ültünk az új Audi és Mercedes-Benz járőrautókban. Kattintsatok a képre, ha érdekel, mit tudnak a rendőrség luxusautói!

Kommentek

  • kocogok

    Semmi, semmi. Csak a kresz szerint kell közlekedni. Azt meg nem lehet tudni előre, hogy csak kintfelejtett tábláról van-e szó, vagy ténylegesen szükségesről!

  • Kempelen

    Na, akkor meg lehet nyugodni. A magyar rendőr Suzukiban ül.

    Következő aggódni való?

  • menõmanó

    Aki önálló gondolkodásra és a körülmények felismerésére teljesen képtelen, annak valóban nehéz eldöntenie a két tábla közti különbséget.

  • Kempelen

    Te is köztünk autózol állítólag….

  • DTF

    Ezekről jut eszembe: tényleg vigyázni kell nagyon ezekre a civil rendőrökre.
    Ismerősöm mesélte, hogy egy elhagyatott útszakaszon, este 8 körül kirakta egyik haverját, majd megfordult az úton, kb. Y-ba. A gond az volt, hogy vmiért záróvonal van félig-meddig felfestve (eléggé kopott). Persze nem fordulink iylen heéyzetben az úton, de ha tényleg tök üres, és egyébként sem látni jól a felfestést sötétben (oylan, mnintha szabálytalanul lenne szaggatott), akkor miért ne…
    a léyneg h megfordult, erre nagy dudálást hallott maga mellől, kirkatk neki egy táblát h azonnal álljon meg kiugrott belől eg ynyúgdíjas rendőrbácsi és azonnal szolgálatba heylezte magát, Be akarta vinni az őrsre (lol), mert ismerősömnál nem volt műszaki (tök feleslgese egyébként is, mert úyg is rendzsám alapján a központból lekérnek minden adatot…), de jó fej, volt és irgum-burgummal elengedte.
    Úh vigyázni, mert a civil rendőrök is vadásznak a szbyáltalankodókra (vagyi sinkább a minimálisan szabályt szegőkre :))

  • Barca

    Kedves Szörényi András!

    Ez a cikk nagyon gyenge lett, értem én, hogy szenzációhajhászat elkerülhetetlen, de ez kicsit hiányos ismereteket vet a témakörben. Kezdjük onnan, hogy nincs radarozás, nálunk a sebességmérők 90% már lézeres, radar maximum a régi fix telepítésű kameráknál lehetséges, a többit kivonták a forgalomból.
    A lézeres berendezések nem igényelnek külön áramforrást, külső akkumulátorral is működnek, akár 5-10 órát is, típustól függően. A rendőrségi tevékenység széleskörű, túlmutat a sebességmérésen (akármilyen hihetetlen :D). Ezek ügyintéző autók, számos eszköz lehet a csomagtartóba, például hűtésre szoruló minták, bizonyítékok tárolása elég kellemetlen az anyósülésen és folytathatnám.
    Legközelebb remélem az Öntől megszokott minőségi cikket tudunk olvasni.

  • a.szorenyi

    Kedves Barca!

    A köznyelvben a radarozás szó rögzült, azért használtam én is. Abban igaza van, hogy ez pongyola megfogalmazás, a címben viszont a lézeres sebességmérés túl hosszú. A cikkben a radarozást átírtam lézeres sebességmérésre. A mintaszállítás jó ötlet, nekem sajnos nem jutott eszembe. Az ORFK sajtómunkatársai sokat segíthetnek a csatlakozó funkciójának eltalálásában, ha majd válasz érkezik tőlük erre az alapvető kérdésre. Szerencsére a közlekedésrendészeti munka valóban sokrétűbb, mint a sunyi módon megvalósított sebességmérés pl. így: http://www.vezess.hu/vezetunk/traffipaxozas_legalja/48059/
    vagy így:
    http://galeria.vezess.hu/2/45358/Traffipax_lesbol_meres_Csepel#kep-352527

    Köszönöm a bizalmát, amit nem is szeretnék eljátszani! Remélem a következő munkadarabbal megugrom a lécet.

    Üdv, Szörényi András

  • tbiudrl

    Személy szerint örülök, hogy végre rájöttek, állami szerveknél is, hogy nyugodtan választhatnak itthon készült, kis fenntartású, alacsony szerviz igényű, olcsó autókat. A legtöbb esetben teljesen felesleges a drágább, nagyobb fogyasztású jármű.

    Hogy egy tábla miért van kint, nem a sofőr dolga eldönteni. Ha pl. egy útjavítást befejeztek, az átvételig nem távolít(hat)ják el a táblákat. Nem árt(ana) ezzel is tisztában lenni, mielőtt “kintfelejtettnek” nyilvánítjuk. :)

  • tbiudrl

    Tisztelt Szörényi András!
    Az ön által belinkelt két sebességmérési módszer, véleményem szerint nem problémás.
    Ahol nem látható módon helyezkednek, azt hasonlíthatnám a rejtett biztonsági kamerákhoz. Azon sem problémázik senki, hogy milyen dolog rejtett kamerával megfigyelni egy üzletet, hisz szegény tolvajok nem tudják, hogy figyelik őket.
    A 30-as táblánál tudjuk, hogy mennyit is mértek? Valóban a 30-at, vagy lehet, hogy a rendőr sem tudta, hogy ott az a mobil tábla?
    Ha a 30-at, akkor azt sem árt tudni, hogy egy ilyen mérésnél +15km/ó-ig nem küldenek csekket. Továbbá, a traffipaxokat +4 km/ó-val magasabb értékre állítják, mivel hitelesítettsége ellenére 3,9km/ó a hibahatára. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az autógyártók a valós sebességnél 4-6km/ó-val magasabb kijelzésére állítják a sebességmérőket.
    Ha jól számolok, 30+15+4+5=54 km/ó. Ebből adódik, hogy a 30-as táblánál történő, a jármű sebességmérője szerinti 50 km/ó-s sebességgel haladva esélytelen, hogy csekket kapjunk. Akinek meg nem elég ez a gyorshajtás sem, az ne panaszkodjon, hanem fizessen szép csendben!
    Tehát, már ott is ostobaság volt írva, miszerint “Betartva az egyébként szokásos 50 km/órás korlátozást, a 30-as táblánál készült fotó nyomán, szolid 30 000 forinttal gazdagíthatjuk az államkasszát”. Az 50-et betartva, nem kap(hat)unk semmilyen csekket! Ha esetleg, a traffipaxos autó után leintenek, akkor egy 10.000.-os helyszíni bírság lehet a jutalmunk, de ennek kicsi az esélye, lévén ez már nemigen szokás.

  • Motoros III

    Szeretnék megnyugtatni néhány embert. Én már láttam szolgálatban lévő Suzuki Swiftet. Lepődjetek meg, a kocsiban két nyomozólány ült és valóban ügyintézésre használták. Elektromos csatlakozó van a kocsiban, de a bűnügyesek azt pl. helyszín megvilágító lámpához használják, és egyéb másra melynek semmi köze a sebességméréshez.

  • Motoros III

    Még egy gondolat, én szívesen látom a nálunk gyártott autókat a rendőrségnél és más állami cégeknél is! (Természetesen a magánszemélyeknél is.) Örülnék annak,ha a Suzuki S-Cross is bekerülne a flottába.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.