A szovjet autóipar halálra ítélt csodái

Fura és érdekes prototípusok

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.02.08. 09.00

Akad pár érdekes, egzotikus, kísérleti példánya az orosz autógyártásnak, ami az újdonság erejével hathat. Táboruk népesebb, mint hinnénk!

Mindannyian ismerjük a KGST-korszak orosz autóit. Itthon sokan fejből vágják Togliatti típusait, a Zsigulik kódneveit, 2101, 2103, ezeröcsi, kockalada, fütyüli fiatal autórajongó, vagy idősebb nosztalgiázó. A Moszkvics családfája, vagy a Volgák elnevezése, modelltörténete sem elfeledett, rejtett kódexek titka.

A történelem úgy hozta, hogy jártasak vagyunk a témában, ám akad pár érdekes, egzotikus, kísérleti példánya az orosz autógyártásnak, amik az újdonság erejével hathatnak. Táboruk népesebb, mint hinnénk, igaz, hogy ahány oldal, annyi adat, de azért a fellelhető információkból megpróbáltam a legpontosabb, legérdekesebb gyűjtést összegereblyézni.

ZIS-112

Még a tervgazdálkodásban is csak távlati elképzelés volt az autók milliós sorozatgyártása, amikor 1951-ben a ZIS elhozta Amerikát, pontosabban szólva “ihletet merített” a General Motors Buick LeSabre koncepciójából. A küklopsz becenévre hallgató tanulmányautó le sem tagadhatná csillagos-sávos génjeit, az atomkorszak futurisztikus lendülete süt minden vonalából. Motorházteteje gázturbinát, vagy valamilyen ismeretlen működésű reaktort sejtet, azonban a lemezek alatt a ZIS-110-es típusból átemelt 140 lóerős V8-as dolgozott.

ZIS-112 avagy a Küklopsz. Nevét a középre helyezett, hatalmas fényszóróról kapta.

Később 186-ra emelkedett a lóerők száma, köszönhetően egy négy karburátorral működő soros, nyolchengeres blokknak. A 6000 köbcentis motorral szédítő, 204 km/órás tempóra volt képes a hatméteres, 2,5 tonnás masztodon, viszont vezethetősége pocsék volt az első tengelyen ülő bitang nehéz motor miatt. Később készült egy 60 centivel rövidebb, 500 kilóval könnyebb 112/1-es kódjelű ZIS, és akárcsak elődjének, ennek is versenypályán kellett volna bizonyítania, de szintén elvérzett a konkurenciával szemben, így fejlesztése 1955-re abbamaradt.

Moszkvics G2

Egy rekorder 1956-ból. A Moszkvics G2 három sebességrekordot állított fel a korabeli szovjet hosszútávú versenyeken. Ezt főként áramvonalas karosszériájának és 660 kilogrammos tömegének köszönheti, mert a 405-ösből származó, 1,1 literes, négyhengeres motor 70-75 lóereje ennél nagyobb tömeget hengerfejesre pörgetve sem tudott volna 223 km/óráig gyorsítani.

Mindössze kettőt építettek, de egy sem maradt fenn az utókornak, donorautóként végezték 1960 után.

GAZ 24-95

A terepjárókat személyautókkal ötvöző stílus még csak csíráiban létezett, amikor érdekes igény merült fel a szovjet vezetés legfelső köreiben. A végtelen orosz vidéken vadászni vágyó, vagy egyszerűen csak a népért dolgozó döntéshozók számára nem felelt meg a puritán UAZ 469-es, terepen is élvezni akarták a GAZ M24-es, avagy a Volga kínálta kényelmet.

Ez az igény szülte a GAZ 24-95 kódjelű típust, ami a már említett UAZ 4×4-es hajtáslánca tett sárgyúró különlegessé. A motor maradt a Volgában szolgáló ZMZ 24D típusú erőforrás, mely a 2,4 literjéből 95 lóerőt küldött mind a négy hajtott kerék felé.

Brezsnyev elvtárs kívánságát lehetetlen volt visszautasítani, ezért születhetett meg a kommunista éra egyik legérdekesebb hobbiterepjárója.

A magas karosszériáról felismerhető kocsiból mindössze öt darabot építettek, Brezsnyev elvtárs kegyeit keresve. Mára két példány maradt fenn, egy magánkézben, egy pedig múzeumban emlékeztet az érdekes kísérletre.

NAMI-013

Hatüléses, egyterű tanulmány az ötvenes évekből (1953). Jövőbe mutató formája mellett technikai csemegéket is tartogat, farmotorjához kétsebességes automata váltó társult, négyhengeres motorja 64 lóerőt termelt, végsebessége pedig elérte a 113 km/órát.

NAMI-013 Avantgárd forma, meglepő műszaki megoldások, rövid pályafutás.


Moszkvics 408 Tourist

A Moszkvics tető nélküli verziója lehetett volna a szovjet “középosztály” vágyott kedvence, de a nyugati dekadencia begyűrűzésétől tartó vezetés túlzottan fényűzőnek ítélte a típust, így elmaradt a sorozatgyártás.

Magyarországon a lebutított formájú, magas építésű Moszkvics 2140 sosem közelítette meg a hasonlóan erős Ladák presztízsét. Eredeti Pininfarina-karosszériás elődje, a 408 elegánsabb és esztétikusabb autó volt. A legszebb belőle a sorozatban sosem gyártott kabrió. Ebből a típusból 1964-re készült el a nyitható tetős 408 Tourist, de az elvtársak elgáncsolták, a széles néprétegek sosem kabriózhattak vele a krími verőfényben


Pobeda Sport

Avagy a GAZ SG1/GAZ Torpedo SG2. Szintén az ötvenes évek szovjet bajnokságának terméke, akárcsak a ZIS-112-es, ám származását tekintve inkább egy idegen bolygót, mintsem az Egyesült Államokat jelölném meg.

Ha Batman orosz földre születik, valószínűleg egy ilyen Pobeda állna a garázsában


A GAZ M20-asra épülő versenygép dúralumínium kiegészítőknek köszönhette repülőgépeket idéző, áramvonalas formáját. Nem véletlen az aerodinamikailag jól átgondolt koncepció, az autót megálmodó Alekszej A. Szmolin repülőgép-tervezőként vágott bele a versenygép építésébe.

Az alapot képező Pobeda M20 motorjának lökettérfogatát 2,5 literre növelték, valamint kapott két K-22A karburátort, Rutz kompresszorral megbolondítva. Így sikerült 105 lóerőt összehozni, és elérni a 190 km/órás sebességet, valamint három, szovjet bajnoki címet bezsebelni.

Az 1100 kilós áramvonalas, szivarszerű gép hossza 6300, szélessége 2070, magassága 1200 mm volt. Ez volt a GAZ Torpedo, vagyis az SG2, radikálisabb, repülőgépekre emlékeztető karosszériával

Ennél a pontnál válnak zavarossá a leírások, gyakran egy képhez két típust társítanak, repkednek a lóerők és az évszámok. Annyi biztos, hogy a GAZ Torpedo néven említett autó szintén a Pobeda M20 alapjaira épül, de könnyebb és még áramvonalasabb karosszériával, mint az SG1-es.

GAZ TP

Szmolin legnagyobb teljesítménye nem ez a kecses “Torpedo”, sokkal inkább az abszolút szárazföldi sebességrekord megdöntését célzó GAZ-TP. Ebben az esetben szó sincs személyautókból faragott, csettegő benzinmotorokról, a GAZ-TP szivartestében a MiG-17-es hajtóműve dolgozott, és termelt irdatlan mennyiségű tolóerőt. Sőt, klasszikus értelemben vett autónak sem nevezhetjük, mivel mechanikus kapcsolat nem volt a motor és a kerekek között, inkább egy szárnyaszegett vadászgépet tisztelhetünk a legambiciózusabb szovjet tervezésben.

GAS-TR Strela (1954) - A guruló MiG, aminek egyetlen célja a szárazföldi sebességrekord elhódítása volt a jenkiktől. Nem sikerült.

Természetesen az amerikaiak lepipálása volt a cél, 800 km/órát szerettek volna elérni, de megfelelő tesztpálya és abroncsok híján csak 300 km/órás tesztekre futotta, majd le is álltak a kísérletezéssel.

ZIL-112S

A központilag irányított gazdaság lehúzó mocsarában lehetetlen feladat volt a mérnökök számára, hogy képességeikhez méltó autókat alkossanak. Egy erős kivétel akad, a ZIL-112-es.

ZiL-112 Sports, a bizonyíték, hogy nincs olyan elfuserált társadalmi berendezkedés, ami meggátolná a versenyautók építését.

Ihletet ismét a hanyatló nyugat adott, a Ferrari TestaRossa kísértetiesen hasonlít a ZIL-111-ből származó, V8-as motorral szerelt gépre. A mokány versenyautó 230 lóerővel és 260 km/órás végsebességgel villantotta meg a sebességmámor dekadenciáját. Kilenc másodperc alatt képes volt elérni a százas tempót, a kanyarok magabiztos levadászását pedig a Volga M21-ből kölcsönzött futó- és kormánymű szavatolta.

VAZ-2103 Porsche

1975-ben furcsa, baráti kézfogás nyúlt át a vasfüggönyön. A Porsche vezérigazgatója, Ernst Fuhrmann találkozott a szovjet autóipar fejével, Viktor Poljakovval, és megállapodtak egy hároméves együttműködésben. A rövid életű házasság egyetlen eredménye a VAZ 2103 németek által átfésült verziója.

VAZ 2103 Porsche, a németek által végzett ráncfelvarrás eredménye könnyedén felismerhető. Az oroszok végül nem kérték a csomagot. Jól tették?

A Porsche fejlesztői átdolgozták a futóművet, felfrissítették a belsőt, és tisztább, a korszellemnek megfelelően több műanyaggal gazdagított belsőt kanyarítottak az ezeröcsinek. Az átalakítás azonban az oroszok torkán akadt, visszadobták az ötletet, ami tulajdonképpen érthető, a krómozott hűtőrács száműzése láttán ki ne csapott volna az asztalra?

Belül sokat dobott a minőségen a pár Porsche vonás

Ennek ellenére az együttműködés nem szűnt meg, a Porsche mérnökeinek keze nyoma tetten érhető a Samara típusoknál, a motort tulajdonképpen ők fejlesztették, de az oroszok büszkesége nem engedte, hogy ott díszelegjen a blokkon a Porsche System felirat.

Kommentek

  • theodorus

    A VAZ 2103 Porsche verzió műszerfala emlékeztet a későbbi 2107 műszerfalára.

  • maliganhuligan

    Volvo S60 Cross Country, mi? GAZ 24-95!

  • Vorserie

    “a Ferrari TestaRossa kísértetiesen hasonlít a ZIL-111-ből származó, V8-as motorral szerelt gépre.”

    Nem inkább a Shelby Cobra-ra??

    A Zil 111 -est ’58-tól ’67-ig gyártották hol vaolt akkor Testarossa?

    (’84-től ’96-ig gyártották)

    Ilyen hülyeségeket honnan tudok szedni?

  • Krisszi07

    Ez a válogatás annyira gyönyörű, hogy egy ilyen hozzászólással beletrollkodni már bűncselekmény. Most komolyan?! Szándékosan keresitek néhány “haveroddal” a vélt vagy valós hibákat a cikkekben?

  • Vorserie

    Krisszi!

    Nem,pont,hogy nem szándékosan.

    Aki igazán autórajongó annak egyből szembe tűnik a szarvashiba és az az igazi trollkodás,hogy valaki ezt leírja gondolkodás nélkül.

    Ez olyan mintha az autós SZAKújságíró azt írná egy kép alá amin egy Alfa Romeo látható,hogy “De szép Ferrari van a képen!”

    Arról nem is beszélve,hogy félrevezető információt közöl….

  • Vorserie

    Az igazi trollkodás még az lenne ha megkérdezném,hogy miért így írta a SZAK újságíró úr? “Ferrari TestaRossa”

    Amikor az R kisbetű…persze ha valaha látott volna közelről akkor könnyebb lenne.

    https://www.google.hu/search?q=ferrari+testarossa&espv=2&biw=1280&bih=933&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gZrXVNONIYH9ywOjo4LYDg&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=ferrari+testarossa+logo&imgdii=_

  • Vorserie

    Egyébként a cikk többi része jó tetszik a válogatás témája…elismerésem! :)

  • Vorserie

    Nálam a GAZ 24-95 visz mindent…:)

  • MNPego

    Ferrari 250 Testa Rossa-ra gondoltak a cikkben, ami 1957-től létezett, nem a 84-től gyártott Testarossa-ra.
    A 250 TR valóban nagyon hasonlít a cikkben szereplő autóra.
    http://auto.ferrari.com/en_EN/sports-cars-models/past-models/250-testarossa/

  • PDA FAN

    Szerintem ZISz lesz az a sok “ZIS” a cikkben. Nyugodtan lehet fonetikusan írni, máshol is így írják. Az “Sz” Sztálin elvtársra utal, az ő nevét nem szoktuk magyarul Stalinnak írni.

  • Floyd

    Vorserie : Tény, egybe írtam a tesztarosszát, éjjel kettőkor képlékenyek a betűk, és hibáztam, amikor nem említettem meg, hogy egy korai, de legalább annyira híres maranellói típusról van szó.

    A szakújságírói minősítést pedig minden, papírral rendelkező, tanult újságíró nevében utasítom el, én csak egyszerű online-tartalomgyártó vagyok, aki gerjed az érdekes témákra.

  • Vorserie

    Floyd!

    Ok!

    De ha megbocsátasz szerintem sokkal jobban hasonlít egy korai Shelby Cobra-hoz mivel nagyjából egy időben gyártották őket, és mert a szovjetek az amerikaiakkal versengtek és nem az olaszokkal.

    De igazából bármelyikre hasonlíthat…

    A téma jó, örülök ha ilyenkre gerjedsz. ;)

  • Vorserie
  • v_Tomi11

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.