Fickós vadkan okozott többmilliós kárt

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.02.07. 06.00

Elöl motorozott a férj, utána a felesége. Mindketten beleszálltak egy kanos, furcsán viselkedő vaddisznóba.

Viszonylag ritka a mai Magyarországon, de azért van ilyen: a cikkünkben szereplő motorőrült házaspár mindkét tagja a saját motorjával túrázik. Akkor is külön choppereken – két Kawasakin – közlekedtek egymás mögött, amikor bekövetkezett a hosszúra nyúlt jogi következményekkel járó ütközés.
 
A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija.

Félmilliós disznó ugrott eléjük

Talán az ősz utolsó motorozásra alkalmas hétvégéjén Miklós és Dóri újra nyeregbe szálltak. Már közel jártak a céljukhoz, amikor egy viszonylag egyenes vonalvezetésű mellékúton haladva az elöl motorozó Miklós elé ugrott egy vaddisznó.
 
Azonnal fékezett, próbálta kikerülni az elé ugró állatot, de képtelen volt megúszni az ütközést. Sajnos a közvetlenül mögötte érkező felesége sem, ő is beleszállt a vaddisznóba. Csodával határosan – plusz a profi védőruhájuknak hála – egyikük sem sérült meg komolyabban, kisebb karcolásokkal megúszták.
 
Az első ijedtséget követően Dóri értesítette a balesetről a rendőrséget, majd a helyszínelés után az illetékes vadásztársaságot is. Utóbbi szerint az elhullott kan eszmei értéke 450 ezer forint volt.
 
Fontos a későbbiek miatt, hogy a baleset helyszínén a megengedett legnagyobb sebesség 90 km/óra, és az is, hogy “Állatok” nevű veszélyt jelző tábla nem volt kihelyezve. Statisztika csupán, de ezen az úton a balesetet megelőző öt évben két hasonló eset történt.

Totálkáros lett mindkét motor – kártérítési per indult

Az eljárás során kiderült, hogy mindketten a megengedett maximális sebesség alatt motoroztak: Miklós kb. 75-80 km/órával, Dóri kb. 60-65-tel. A kirendelt műszaki szakértő azt is megállapította, hogy a vaddisznó hirtelen és gyorsan tűnt fel az úton, az ütközés előtt nem lehetett észrevenni az állatot, mert beláthatatlan árokból ugrott az úttestre.
 
Nem csak a vaddisznó pusztult el, a súlyosan sérült motorokat a biztosító gazdasági totálkárosra vette. Ahogy fogalmaztak: a javíttatásuk nem lenne gazdaságos.
 
Több levélváltás és személyes egyeztetés után a vadásztársaság elzárkózott a motorok árának megfizetésétől, ezért a házaspár a Székely Ügyvédi Irodát bízta meg a kártérítési igény kezelésével.
 
A házaspár keresete kérte a bíróságot, hogy állapítsa meg az alperes vadásztársaság kártérítési felelősségét, utóbbi fizessen meg a két használt Kawasaki káráért összesen 3,2 millió forintot.

Megelőzhető lett volna ez a baleset?

Ilyen ügyekben nem ritka a vadkárszakértő, aki így nyilatkozott: “A vaddisznók párzási ideje október végétől decemberig elhúzódik, ezt az időszakot búgásnak nevezik. Ekkor a kanra a párzási tevékenységhez köthetően menekülésszerű, rohanásra utaló magatartás is jellemző lehet. A párzási időben a kanokat stresszhatás érheti, ami arra készteti a disznót, hogy a szokásostól eltérően viselkedjen, a vágtázó, ‘se lát, se hall’ jellegű rohanás sem ritka.”
 
A Székely Ügyvédi Iroda szerint a vadászatról szóló törvény alapján a társaság köteles megtéríteni a károsultnak a vad által a mezőgazdaságon, és erdőgazdaságon kívül okozott kárt.
 
A bíróságnak vizsgálnia kellett, hogy az alperes a kár megelőzése, elhárítása céljából úgy járt-e el, ahogy az adott helyzetben elvárható. Ha a károkozás egyik félnek sem róható fel, de a kár “egyikük fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre” vezethető vissza, a kárt kötelesek megtéríteni. Ezt figyelembe véve ugyanakkor a házaspár ügyvédjének kell bizonyítania a saját felelősségük hiányát.
 
Az alperes vadásztársaság szerint a vadkan éppen a búgási időszak miatt az általánostól jelentősen eltérően viselkedett. Ezért a balesetet részükről nem lehetett megelőzni, kérték is a kereset elutasítását. Ahogy fogalmaztak: “az, hogy a vadállat reakcióidőn belül lép ki a közútra, még nem alapozza meg a rendellenesség fennállását”. A vadásztársaság szerint a reakcióidőn túli észlelésnél a baleset elkerülhető lett volna.

Ítélet, majd…

A bíróság megállapította, hogy a vadkan váratlan viselkedése kimeríti a rendellenesség fogalmát, és kellő alapul szolgál “a vadászatra jogosult működési körén belül felmerült rendellenességnek a megállapításához”. Elsőfokú ítéletében a bíróság hangsúlyozta, hogy a helyszíni szemle szerint a motorosok nem szegtek szabályt, azaz részükről “semminemű közrehatás nem volt megállapítható”.
 
Mindezeket figyelembe véve a bíróság megítélte első fokon a 3,2 millió forintos kártérítést, plusz annak kamatát is.
 
A vadásztársaság nem fogadta el az ítéletet, fellebbezett. Az ügy másodfokon folytatódik.

Letaglózó statisztikákat közölt az autósokról a rendőrség!


Kommentek

  • Szöcske

    Azért teszik ki a vadállatos táblát , hogy ne kelljen a vadászoknak fizetni.Azzal mindent leráztak magukról.

  • pécs

    Szöcskével egyetértek.Lassan már nincs olyan útszakasz lakott területen kívül,ahol ne lenne kint a tábla.A kérdéseim a következő lenne:Miért nem lehet a vadásztársaságokat is kötelezni egy KGFB-hez hasonló biztosítás megkötésére?A másik?Ha nem fizetős vendég vadász lövi ki az állatot,akkor miként lesz ilyen átvételi árból 45000ft-os kár?/
    Info:www.vadhusker.hu/ VADDISZNÓ

    I osztály nyak és lapocka lövött nettó: 250.- Ft/kg

    30 – 80 kg között

    II osztály comb vagy gerincsérült nettó: 200.- Ft/kg

    80 – 120 kg között, valamint szoptatós koca

    III osztály csonkolt szennyezett, nettó: 130.- Ft/kg

    21-30 kg között ill. 120 kg feletti nettó

  • Vorserie

    Sosem értettem ezt!
    A vadkannak az volt a természetes élőhelye.
    Tehát a vadásztársaságnak ki kéne lőni minden vadat,hogy az idióták nyugodtan autózzanak meg motorozzanak?!
    Balesetek mindig vannak.
    Azt megállapítani,hogy a gyalogosnak joga volt e zebrára lépni vagy sem és ezért elütötték azt el lehet dönteni mert a gyalogos egy ember aki érti és értelmezi a szabályokat,de egy állatról nem lehet eldönteni ,hogy ő hibázott e vagy a motoros.

    Ilyen értelemben irtsunk ki minden állatot és akkor mindenhol nyugodtan lehet közlekedni nem?!

  • 1000rörö

    Ejemmeg, én pedig azt nem értettem soha, hogy miért szól bele az ilyen szájkaratés természetről fingja sincs állatvédőnek csúfolt agyhalott. Mennyi is a terület vadeltartó képessége??? Jaaa, hogy a profitért mindent. Kilőnek egy aranyérmes /mesterségesen táplált/ vadat, mennyit is kaszálnak a társaságok??? Mennyit is fizetnek a társaságok a földért ami nem az övék, de vadásznak rajta? Ja semmit. Ha az Ő területének tartja akkor kerítse be vagy álljon az út mellett és napi 24-ben hesegesse a vadat a picsába. Fizet-e az általa okozott károkért? Nem. stb…. Veled is csak a világ több!

  • v_johny

    1000rörö:

    Ott a pont! Perfekt okfejtés!

  • Vorserie

    Bizony!
    Ott a pont!
    Helyes meglátás és okfejtés.

    Még szebb lett volna ha sértegetés nélkül is megy…de hát mit várjon az ember egy motorostól?!

    És még én szájkaratézok??! :D

  • Vorserie

    Csak egy kérdés:

    Út volt előbb vagy vad?

    Zsenik….

  • Vorserie

    Miért kéne bekerítenem és 24be hessegetni?!

    Ha egy vadterület közepére felhúznak egy utat akkor mindjárt az összes vad a van rossz helyen és nem az út?!

    Minden esetre én inkább a motorosokat hessegetem le az útról…az jobban megy.

  • v_johny

    Vorserie:

    Játszunk el egy kicsit egy gondolattal (és soha-senkinek ne legyen valóság): Egy kisteherautó épp hazafelé tart letudva átlagos -októberi- napi teendőjét, betart minden KRESZ előírást, egyszer csak váratlanul elé ugrik egy méretes vad amelyet vészfékezés nélkül elcsap és ezzel a lendülettel nekirepíti a másik sávban vele szemben szintén szabályosan közlekedő személyautónak ami ettől letér az útról, fának rohan majd felborul. Nos, a személyautóban a Te családod tartott épp haza egy vidám napot befejezően…
    Vadveszély tábla nem volt, mindenki betartott minden KRESZ előírást. Első kérdésed az lenne, hogy a vad volt ott előbb vagy az út? Mi a véleményed? Rendben van ez így? Nem esetleg az kellene hogy foglakoztasson, hogy az illetékesek miért nem gondoskodtak vadhálóról? Miért nincs kint tábla? (Bár a tábla nem nagyon befolyásolja a vadakat mint tudjuk…) Az illetékesek miért nem követték figyelemmel az adott terület vad-mozgását miközben tudják hogy épp kritikus időszak van?

  • Vorserie

    Johny!

    De,igazad van!

    A véleményem az, hogy menj el könyvet írni mert jó sztorikat gyártasz.

    A másik, hogy tedd meg azt az apró szívességet,hogy nem feltételezed semmilyen fiktív történetben hogy meghal a családom oke?!

    Mert esetleg eljátszok azzal a gondolattal,hogy mi van ha te családod hal meg mikor egy szabályos előzés közben elcsapom a szembejövő motorost aki a te F Astrád szélvédőjén pattan megölve ezzel a családodat..

    Mi lenne az első kérdésed?
    Hogy betartottam e minden kresz szabályt?Vagy hogy a motoros túllépte e a megengedett sebességet?

    Balesetek mindig történnek,elkerülhetetlen és néha nincs kit hibáztatni

  • v_johny

    Vorserie – 2015.02.08 01:22

    Iszonyat mekkora hablatyokat hordasz össze ha nem tudsz ésszel érvelni…
    Nem is értem mi ez a motoros akit elütsz meg pattan a szélvédőn lázálom??? Még F Astram sincs mindemellett… Nem semmi munka amit összehoztál!
    Ez a blabla az elkerülhetetlenről meg hogy kit lehet hibáztatni dologról meg egy vicc. Nem erről szól a cikk, nem erről szóltak az eddigi hozzászólásaid… Felelősségi körökről és kockázatokról van szó, de ez neked magas mint látom, inkább duzzogj tovább….

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.