Fickós vadkan okozott többmilliós kárt

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.02.07. 06.00

Elöl motorozott a férj, utána a felesége. Mindketten beleszálltak egy kanos, furcsán viselkedő vaddisznóba.

Viszonylag ritka a mai Magyarországon, de azért van ilyen: a cikkünkben szereplő motorőrült házaspár mindkét tagja a saját motorjával túrázik. Akkor is külön choppereken – két Kawasakin – közlekedtek egymás mögött, amikor bekövetkezett a hosszúra nyúlt jogi következményekkel járó ütközés.
 
A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija.

Félmilliós disznó ugrott eléjük

Talán az ősz utolsó motorozásra alkalmas hétvégéjén Miklós és Dóri újra nyeregbe szálltak. Már közel jártak a céljukhoz, amikor egy viszonylag egyenes vonalvezetésű mellékúton haladva az elöl motorozó Miklós elé ugrott egy vaddisznó.
 
Azonnal fékezett, próbálta kikerülni az elé ugró állatot, de képtelen volt megúszni az ütközést. Sajnos a közvetlenül mögötte érkező felesége sem, ő is beleszállt a vaddisznóba. Csodával határosan – plusz a profi védőruhájuknak hála – egyikük sem sérült meg komolyabban, kisebb karcolásokkal megúszták.
 
Az első ijedtséget követően Dóri értesítette a balesetről a rendőrséget, majd a helyszínelés után az illetékes vadásztársaságot is. Utóbbi szerint az elhullott kan eszmei értéke 450 ezer forint volt.
 
Fontos a későbbiek miatt, hogy a baleset helyszínén a megengedett legnagyobb sebesség 90 km/óra, és az is, hogy “Állatok” nevű veszélyt jelző tábla nem volt kihelyezve. Statisztika csupán, de ezen az úton a balesetet megelőző öt évben két hasonló eset történt.

Totálkáros lett mindkét motor – kártérítési per indult

Az eljárás során kiderült, hogy mindketten a megengedett maximális sebesség alatt motoroztak: Miklós kb. 75-80 km/órával, Dóri kb. 60-65-tel. A kirendelt műszaki szakértő azt is megállapította, hogy a vaddisznó hirtelen és gyorsan tűnt fel az úton, az ütközés előtt nem lehetett észrevenni az állatot, mert beláthatatlan árokból ugrott az úttestre.
 
Nem csak a vaddisznó pusztult el, a súlyosan sérült motorokat a biztosító gazdasági totálkárosra vette. Ahogy fogalmaztak: a javíttatásuk nem lenne gazdaságos.
 
Több levélváltás és személyes egyeztetés után a vadásztársaság elzárkózott a motorok árának megfizetésétől, ezért a házaspár a Székely Ügyvédi Irodát bízta meg a kártérítési igény kezelésével.
 
A házaspár keresete kérte a bíróságot, hogy állapítsa meg az alperes vadásztársaság kártérítési felelősségét, utóbbi fizessen meg a két használt Kawasaki káráért összesen 3,2 millió forintot.

Megelőzhető lett volna ez a baleset?

Ilyen ügyekben nem ritka a vadkárszakértő, aki így nyilatkozott: “A vaddisznók párzási ideje október végétől decemberig elhúzódik, ezt az időszakot búgásnak nevezik. Ekkor a kanra a párzási tevékenységhez köthetően menekülésszerű, rohanásra utaló magatartás is jellemző lehet. A párzási időben a kanokat stresszhatás érheti, ami arra készteti a disznót, hogy a szokásostól eltérően viselkedjen, a vágtázó, ‘se lát, se hall’ jellegű rohanás sem ritka.”
 
A Székely Ügyvédi Iroda szerint a vadászatról szóló törvény alapján a társaság köteles megtéríteni a károsultnak a vad által a mezőgazdaságon, és erdőgazdaságon kívül okozott kárt.
 
A bíróságnak vizsgálnia kellett, hogy az alperes a kár megelőzése, elhárítása céljából úgy járt-e el, ahogy az adott helyzetben elvárható. Ha a károkozás egyik félnek sem róható fel, de a kár “egyikük fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre” vezethető vissza, a kárt kötelesek megtéríteni. Ezt figyelembe véve ugyanakkor a házaspár ügyvédjének kell bizonyítania a saját felelősségük hiányát.
 
Az alperes vadásztársaság szerint a vadkan éppen a búgási időszak miatt az általánostól jelentősen eltérően viselkedett. Ezért a balesetet részükről nem lehetett megelőzni, kérték is a kereset elutasítását. Ahogy fogalmaztak: “az, hogy a vadállat reakcióidőn belül lép ki a közútra, még nem alapozza meg a rendellenesség fennállását”. A vadásztársaság szerint a reakcióidőn túli észlelésnél a baleset elkerülhető lett volna.

Ítélet, majd…

A bíróság megállapította, hogy a vadkan váratlan viselkedése kimeríti a rendellenesség fogalmát, és kellő alapul szolgál “a vadászatra jogosult működési körén belül felmerült rendellenességnek a megállapításához”. Elsőfokú ítéletében a bíróság hangsúlyozta, hogy a helyszíni szemle szerint a motorosok nem szegtek szabályt, azaz részükről “semminemű közrehatás nem volt megállapítható”.
 
Mindezeket figyelembe véve a bíróság megítélte első fokon a 3,2 millió forintos kártérítést, plusz annak kamatát is.
 
A vadásztársaság nem fogadta el az ítéletet, fellebbezett. Az ügy másodfokon folytatódik.

Letaglózó statisztikákat közölt az autósokról a rendőrség!


Kommentek

  • Szöcske

    Azért teszik ki a vadállatos táblát , hogy ne kelljen a vadászoknak fizetni.Azzal mindent leráztak magukról.

  • pécs

    Szöcskével egyetértek.Lassan már nincs olyan útszakasz lakott területen kívül,ahol ne lenne kint a tábla.A kérdéseim a következő lenne:Miért nem lehet a vadásztársaságokat is kötelezni egy KGFB-hez hasonló biztosítás megkötésére?A másik?Ha nem fizetős vendég vadász lövi ki az állatot,akkor miként lesz ilyen átvételi árból 45000ft-os kár?/
    Info:www.vadhusker.hu/ VADDISZNÓ

    I osztály nyak és lapocka lövött nettó: 250.- Ft/kg

    30 – 80 kg között

    II osztály comb vagy gerincsérült nettó: 200.- Ft/kg

    80 – 120 kg között, valamint szoptatós koca

    III osztály csonkolt szennyezett, nettó: 130.- Ft/kg

    21-30 kg között ill. 120 kg feletti nettó

  • Vorserie

    Sosem értettem ezt!
    A vadkannak az volt a természetes élőhelye.
    Tehát a vadásztársaságnak ki kéne lőni minden vadat,hogy az idióták nyugodtan autózzanak meg motorozzanak?!
    Balesetek mindig vannak.
    Azt megállapítani,hogy a gyalogosnak joga volt e zebrára lépni vagy sem és ezért elütötték azt el lehet dönteni mert a gyalogos egy ember aki érti és értelmezi a szabályokat,de egy állatról nem lehet eldönteni ,hogy ő hibázott e vagy a motoros.

    Ilyen értelemben irtsunk ki minden állatot és akkor mindenhol nyugodtan lehet közlekedni nem?!

  • 1000rörö

    Ejemmeg, én pedig azt nem értettem soha, hogy miért szól bele az ilyen szájkaratés természetről fingja sincs állatvédőnek csúfolt agyhalott. Mennyi is a terület vadeltartó képessége??? Jaaa, hogy a profitért mindent. Kilőnek egy aranyérmes /mesterségesen táplált/ vadat, mennyit is kaszálnak a társaságok??? Mennyit is fizetnek a társaságok a földért ami nem az övék, de vadásznak rajta? Ja semmit. Ha az Ő területének tartja akkor kerítse be vagy álljon az út mellett és napi 24-ben hesegesse a vadat a picsába. Fizet-e az általa okozott károkért? Nem. stb…. Veled is csak a világ több!

  • v_johny

    1000rörö:

    Ott a pont! Perfekt okfejtés!

  • Vorserie

    Bizony!
    Ott a pont!
    Helyes meglátás és okfejtés.

    Még szebb lett volna ha sértegetés nélkül is megy…de hát mit várjon az ember egy motorostól?!

    És még én szájkaratézok??! :D

  • Vorserie

    Csak egy kérdés:

    Út volt előbb vagy vad?

    Zsenik….

  • Vorserie

    Miért kéne bekerítenem és 24be hessegetni?!

    Ha egy vadterület közepére felhúznak egy utat akkor mindjárt az összes vad a van rossz helyen és nem az út?!

    Minden esetre én inkább a motorosokat hessegetem le az útról…az jobban megy.

  • v_johny

    Vorserie:

    Játszunk el egy kicsit egy gondolattal (és soha-senkinek ne legyen valóság): Egy kisteherautó épp hazafelé tart letudva átlagos -októberi- napi teendőjét, betart minden KRESZ előírást, egyszer csak váratlanul elé ugrik egy méretes vad amelyet vészfékezés nélkül elcsap és ezzel a lendülettel nekirepíti a másik sávban vele szemben szintén szabályosan közlekedő személyautónak ami ettől letér az útról, fának rohan majd felborul. Nos, a személyautóban a Te családod tartott épp haza egy vidám napot befejezően…
    Vadveszély tábla nem volt, mindenki betartott minden KRESZ előírást. Első kérdésed az lenne, hogy a vad volt ott előbb vagy az út? Mi a véleményed? Rendben van ez így? Nem esetleg az kellene hogy foglakoztasson, hogy az illetékesek miért nem gondoskodtak vadhálóról? Miért nincs kint tábla? (Bár a tábla nem nagyon befolyásolja a vadakat mint tudjuk…) Az illetékesek miért nem követték figyelemmel az adott terület vad-mozgását miközben tudják hogy épp kritikus időszak van?

  • Vorserie

    Johny!

    De,igazad van!

    A véleményem az, hogy menj el könyvet írni mert jó sztorikat gyártasz.

    A másik, hogy tedd meg azt az apró szívességet,hogy nem feltételezed semmilyen fiktív történetben hogy meghal a családom oke?!

    Mert esetleg eljátszok azzal a gondolattal,hogy mi van ha te családod hal meg mikor egy szabályos előzés közben elcsapom a szembejövő motorost aki a te F Astrád szélvédőjén pattan megölve ezzel a családodat..

    Mi lenne az első kérdésed?
    Hogy betartottam e minden kresz szabályt?Vagy hogy a motoros túllépte e a megengedett sebességet?

    Balesetek mindig történnek,elkerülhetetlen és néha nincs kit hibáztatni

  • v_johny

    Vorserie – 2015.02.08 01:22

    Iszonyat mekkora hablatyokat hordasz össze ha nem tudsz ésszel érvelni…
    Nem is értem mi ez a motoros akit elütsz meg pattan a szélvédőn lázálom??? Még F Astram sincs mindemellett… Nem semmi munka amit összehoztál!
    Ez a blabla az elkerülhetetlenről meg hogy kit lehet hibáztatni dologról meg egy vicc. Nem erről szól a cikk, nem erről szóltak az eddigi hozzászólásaid… Felelősségi körökről és kockázatokról van szó, de ez neked magas mint látom, inkább duzzogj tovább….

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.