Bornírt spórolás Škodákon és Volkswageneken

Mire volt jó a kisebb tükör?

Szerző: Vékey Zoltán levél küldés 
Dátum: 2015.02.06. 17.00

Egy időben a Volkswagen-konszern kisebbre vett külső tükörrel keserítette meg a tulajdonosok életét. Mi lehetett a furcsa megoldás oka?

Nagyjából 1999 és 2004 között a Volkswagen-csoport több modelljén látványosan kisebb volt az utasoldali külső tükör, mint a vezetőoldali. Például a B5-ös Passaton, a IV-es Golfon, de a korabeli A4-eseken és A6-osokon illetve Fabiákon vagy Cordobákon is.
 

Két érv a kis tükör mellett: olcsóbb gyártani és csökkenti a légellenállást

Egy négyes Golf kombi tulajdonosaként naponta szembesülök a helyzettel, és bár megszokható a dolog, jobban örülnék egy nagyobb visszapillantónak. És nemcsak esztétikai szempontból, hanem funkcionális okokból is. Nagy kérdés a miért és eddig a legtöbben csak találgattunk. Mi két dologra tippeltünk eddig: jópofa ötletnek tartották, ami megkülönbözteti őket, illetve légellenállási szempontból jobb volt így.

Termeléstechnika – magyarul olcsóbb

Ha a kedves olvasó hozzánk hasonlóan majd’ beledöglött a kíváncsiságba, jelentem, fellélegezhet. Rábukkantam ugyanis egy eldugott fórumon egy állítólagosan hivatalos válaszra a Volkswagentől. Eszerint két ok volt tehát: az egyik termeléstechnikai (értsd: kevesebb anyag kevesebbe kerül), a másik légellenállási. A mérnökök szerint így csökkent a fogyasztás, egyes mérések szerint 1-2  százalékkal, de csak autópálya-tempónál. A méretet mintegy 25 %-kal csökkentették, ami így még pont belefért a törvényi előírásba.

Ehhez azért hadd fűzzek némi kommentárt. Először is: tényleg ekkora volt a córesz az autóipar egyik fellegvásárban? Mínusz 8 centi tükrön akartak spórolni? És egyébként sem logikus a dolog méretgazdaságossági szempontból. Kétféle tükör gyártásához kétféle szerszám kell és kétféle méretre vetítve a kicsit olcsóbb alkatrész nem feltétlenül gyártható olcsóbban, mint az egyféle, kétszer akkora mennyiségben. De jó, fogadjuk el a dolgot és nézzük a másik érvet.

Egykarú ablaktörlő és kockatükör

Más okból, de a Mercedes-Benz is aszimmetrikus tükröt szerelt z 1984 és 1996 között gyártott 124-es sorozatra

Más okból, de a Mercedes-Benz is aszimmetrikus tükröt szerelt z 1984 és 1996 között gyártott 124-es sorozatra


Nemcsak a Volkswagen alkalmazta ezt a megoldást. Az 1984 és 1996 között gyártott 124-es sorozatra a Mercedes-Benz is aszimmetrikus tükröt szerelt. Itt azonban a téglalap alapú vezetőoldalit egy rövidebb, de magasabb, négyzetes alaprajzú tükör egészítette ki az utas oldalán.

A szokatlan kialakítással a gyár a járda mellé tolatásban kívánt segíteni a tulajdonosoknak. A sváb takarékosság jegyében csak  az utas oldalán volt elektromos a tükörállítás, mivel a vezető a saját tükrének kézi állítókarját nyújtózkodás nélkül elérte.

Légellenállás. Oké, hogy van, de az autógyártás elmúlt közel száz évében előttük és utánuk is megoldotta mindenki a feladatot. Pont ebben a néhány évben nem sikerült nekik? Minimum furcsa a dolog.

Angol autók tükördonorként

És hogy miért lett vége? A legenda szerint a későbbi modelleknél sikerült úgy optimalizálni az aerodinamikát, hogy visszatérhettek a nagyobb tükörházhoz. És jegyezzük meg rosszmájúan, hogy kénytelenek voltak a vásárlói kritikákra is válaszolni, hiszen a vevők többsége komikusnak és bénának nevezte a megoldást.

Tuningolóknak két kicsi, látni kívánóknak két normál méretű tükör a megoldás. Angliai autókról van elég bontottan

Akinek ilyen autója van és zavarja a dolog, próbáljon bontottan jobbkormányos autót nézni, azokon ugyanis pont fordítva volt a dolog, tehát teljes méretű a jobb oldali tükör. Tuningolóknak a fordítottját javasoljuk, ők mindkét oldalon kis tükörrel spécizhetik fel autójukat. 

Kommentek

  • putyi

    Egy gondolat a cikkhez. Annak idején én is elgondolkodtam ezen és az is egy megoldás hogy a jobb oldali tükör lapját eleve jobban be kell dönteni a hátralátáshoz, tehát felesleges ugyanakkora tükörház neki, mivel a vetülete eleve úgyis kisebb.. pl 30 foknál elvileg a 86%-a is elég a tükörlap hosszának. És ha már így van, akkor miért ne csökkentsék a légellenállást..

  • GP82

    “Kétféle tükör gyártásához kétféle szerszám kell.” Ez valami óriási facepalm. A bal és jobb oldali tükör alapból nem egyforma (kvázi egymás tükörképei), tehát gyártásukhoz mindenképp kétféle szerszám kell, akár egyforma a tükrök mérete, akár nem.
    A költségcsökkentés pedig nagyon is érv. Ezeket nem a mérnökök, hanem az idióta managerek döntik el. Csak egy példa: volt idő, hogy nagyon sok Peugeot a silány vízhőfok jeladó miatt robbant le, mert így spóroltak alkatrészenként néhány eurocentet. Az nem számított, hogy emiatt a garanciális ügyek intézése, a lerobbant autók mentése, csereautók biztosítása, a márka lejáratása sokkal többe került, mint egy rendes minőségű alkatrész.
    A légellenállás csökkentése is elfogadható ok, mivel nem csak azt kell nézni, hogy ez csak 1%-ot hoz a konyhára, hanem, hogy mikor tervezték az autókat, mit és hol faragtak még ennek érdekében, tehát nem az számít, hogy a kisebb tükör miatt 1%-ot csökkent a fogyasztás, hanem hogy a többi 20 aerodinamikai módosítással együtt mondjuk 5%-ot értek el.

  • PDA FAN

    GP82, ugye nem gondolod, hogy a Volkswagen gyárban van tükörgyártó részleg? Természetesen a beszállítótól így rendelik meg, sőt, az is lehet, hogy a kétféle méretet két külön beszállítótól. Az említett Peugeot példa is ilyen lehet: valahonnan sikerült olcsóbb, ám szarabb minőséget beszerezni. Sokszor a beszállító inkább enged még az árból, ha kiderül, hogy szart sózott rá a gyártóra. Így neki sem marad a nyakán a cucc, és az autógyár is kaszál rajta. Pláne, ha a beszállító más alkatrészeket is szállít…
    Sajnos ma már az autógyárak az autóik 60-70 százalékát a beszállítóik fejlesztései alapján rakják össze. Messze van már az az idő, mikor az egyik gyárkapun bement az acél meg az alumínium, a másik kapun meg kigördült a kész autó.

  • GP82

    PDA FAN, természetesen senki nem gondolja, hogy a VW gyárban van tükör gyártó részleg…
    Sőt, manapság az autó és még a munkagép gyárak is inkább csak összeszerelő üzemek. Sok-sok beszállítóra épülnek és néha egy-két “okos” döntéssel nyernek x fillért gyártáskor, ami később 100 x fillér kiadásban “térül meg” részükről.
    A tükörre visszatérve: kisebb tükör kevesebb anyag, fillérb.szás + légellenállás csökkentés. Mindkét indok elfogadható a mai világban. Az egyébként szerintem kizárt, hogy a két tükröt két beszállító adta volna.

  • Tazzz

    Az angol autók tükrei csak esztétikai megoldást jelentenek : mivel a nagy jobbos / kis balos tükörhöz ugyanolyan távolságra van a sofőr, így a tükörlap domborulata egyezik a balkormányoséval, ugyanakkor a balkormányoson a balos nagy / jobbos kicsi helyére az angol balos kicsi / jobbos nagy nem lesz megfelelő, mivel a sofőr fizikailag nem ott ül, ahol a tükör adottságai megfelelőek lennének számára. Egy példa : a jobbos angol nagy tükörben annyit sem fogsz látni mint a “sima” kicsi jobbosban, mert nem lehet normálisan beállítani.
    És ezt egy bontós mondta-mutatta, akinek amúgy érdeke lenne eladni a cuccait… :)

  • ladigidy

    Ezt inkább szarrágásnak nevezném, mint légellenállás csökkentőnek. Ez egyébként a német autókra jellemző, hogy minden fontosabb dolgot extrának minősítenek, és busásan meg kell fizetni. Koreai, japo autók alapból jobban felszereltek, és a cégek mégsem mentek tönkre, nem véletlen, hogy egyre inkább megszorítják a piacon a német autók eladását. Mondjuk a GM is csinált ilyet, a Daewoo minden kocsiján volt kerék mögötti sárvédő, ami régen kötelező is volt. Átvették a céget, és elmaradtak ezek is, persze plusz pénzért megvehetőek voltak. De szerintem, amikor sok millió forintot kiad az ember egy autóra, akkor ciki, hogy ilyenen még spórolnak is a vevők kárára, pedig értük vannak.
    A VW csoport különben is eléggé túlárazza a portékáit szerintem.

  • Matyi2010

    Elég érdekes elképzelések jelennek meg a hozzászólásokban a tükör gyártásról. Különösen a “több szerszám” kell hozzá tetszik. Gondolom nem gondolja senki komolyan, hogy 1 db fröccsszerszámmal készülne a ház vagy egy sablonnal a tükörlap néhány százezer VW számára…
    Egyébként egy tükör gyártásához is komoly beszállítói lánc szükséges: máshol készülhet a tükör alapanyag, máshol a tükörlap, a fűtőfólia, a tartólap, a mozgató mechanizmus, a ház, az összeszerelés. Akár más-más országban.

  • Szaky

    Tisztelt Vékey (Szerző) Úr,
    látszik hogy a fröccsöntő szerszám gyártáshoz nem nagyon ért! Ugyanis, nem kell két szerszám 2különböző méretű tükör gyártásáshoz, hanem egy szerszámban kell több féle, un. “fészket” készíteni, mivel van balos és jobbos tükör is, sőt egy szerszában lehet akár (a fröccs gép teljesítményétől,és az műanyag alkatrész méretétől, függően) akár 10-20, vagy akár kis alkatrészeknél több 100 fészek is!!! Ez azt jelenti hogy egy, belővésre, és összejárásra, ennyi db tükör ház fog elkészülni! Tehát emiatt nem lesz drágább a gyártás ha erre gondolt! Ezeket az alaktrészeket a gyáraknak, International Automotive Task Force (IATF) által kiadott, iso 16949-TS szabvány szerint, minősített ún. komponens beszállítók, gyártják, akiket Tier 1-2-3 osztályba sorolnak attól függően hogy milyen részegységét gyártják az gépkocsinak! Általában nem kell méretet csökkenteni ahhoz hogy egy gyártó költséget csökkentsen, elég ha a komponens beszállítót következő éveben megversenyezteti újból, és máris kap egy jobb árat!!!

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.