Nagyjából 1999 és 2004 között a Volkswagen-csoport több modelljén látványosan kisebb volt az utasoldali külső tükör, mint a vezetőoldali. Például a B5-ös Passaton, a IV-es Golfon, de a korabeli A4-eseken és A6-osokon illetve Fabiákon vagy Cordobákon is.
 

Két érv a kis tükör mellett: olcsóbb gyártani és csökkenti a légellenállást

Egy négyes Golf kombi tulajdonosaként naponta szembesülök a helyzettel, és bár megszokható a dolog, jobban örülnék egy nagyobb visszapillantónak. És nemcsak esztétikai szempontból, hanem funkcionális okokból is. Nagy kérdés a miért és eddig a legtöbben csak találgattunk. Mi két dologra tippeltünk eddig: jópofa ötletnek tartották, ami megkülönbözteti őket, illetve légellenállási szempontból jobb volt így.

Termeléstechnika – magyarul olcsóbb

Ha a kedves olvasó hozzánk hasonlóan majd’ beledöglött a kíváncsiságba, jelentem, fellélegezhet. Rábukkantam ugyanis egy eldugott fórumon egy állítólagosan hivatalos válaszra a Volkswagentől. Eszerint két ok volt tehát: az egyik termeléstechnikai (értsd: kevesebb anyag kevesebbe kerül), a másik légellenállási. A mérnökök szerint így csökkent a fogyasztás, egyes mérések szerint 1-2  százalékkal, de csak autópálya-tempónál. A méretet mintegy 25 %-kal csökkentették, ami így még pont belefért a törvényi előírásba.

Ehhez azért hadd fűzzek némi kommentárt. Először is: tényleg ekkora volt a córesz az autóipar egyik fellegvásárban? Mínusz 8 centi tükrön akartak spórolni? És egyébként sem logikus a dolog méretgazdaságossági szempontból. Kétféle tükör gyártásához kétféle szerszám kell és kétféle méretre vetítve a kicsit olcsóbb alkatrész nem feltétlenül gyártható olcsóbban, mint az egyféle, kétszer akkora mennyiségben. De jó, fogadjuk el a dolgot és nézzük a másik érvet.

Egykarú ablaktörlő és kockatükör

Más okból, de a Mercedes-Benz is aszimmetrikus tükröt szerelt z 1984 és 1996 között gyártott 124-es sorozatra

Más okból, de a Mercedes-Benz is aszimmetrikus tükröt szerelt z 1984 és 1996 között gyártott 124-es sorozatra


Nemcsak a Volkswagen alkalmazta ezt a megoldást. Az 1984 és 1996 között gyártott 124-es sorozatra a Mercedes-Benz is aszimmetrikus tükröt szerelt. Itt azonban a téglalap alapú vezetőoldalit egy rövidebb, de magasabb, négyzetes alaprajzú tükör egészítette ki az utas oldalán.

A szokatlan kialakítással a gyár a járda mellé tolatásban kívánt segíteni a tulajdonosoknak. A sváb takarékosság jegyében csak  az utas oldalán volt elektromos a tükörállítás, mivel a vezető a saját tükrének kézi állítókarját nyújtózkodás nélkül elérte.

Légellenállás. Oké, hogy van, de az autógyártás elmúlt közel száz évében előttük és utánuk is megoldotta mindenki a feladatot. Pont ebben a néhány évben nem sikerült nekik? Minimum furcsa a dolog.

Angol autók tükördonorként

És hogy miért lett vége? A legenda szerint a későbbi modelleknél sikerült úgy optimalizálni az aerodinamikát, hogy visszatérhettek a nagyobb tükörházhoz. És jegyezzük meg rosszmájúan, hogy kénytelenek voltak a vásárlói kritikákra is válaszolni, hiszen a vevők többsége komikusnak és bénának nevezte a megoldást.

Tuningolóknak két kicsi, látni kívánóknak két normál méretű tükör a megoldás. Angliai autókról van elég bontottan

Akinek ilyen autója van és zavarja a dolog, próbáljon bontottan jobbkormányos autót nézni, azokon ugyanis pont fordítva volt a dolog, tehát teljes méretű a jobb oldali tükör. Tuningolóknak a fordítottját javasoljuk, ők mindkét oldalon kis tükörrel spécizhetik fel autójukat.