Két napja a Ford megvillantotta Kölnben az új Focus RS-t. A márka rákapcsolt a nagyteljesítményű verziókra, 2020-ig 12 sportmodellt mutat be autóiból. Nem mindegyik sportváltozat, lesznek köztük önálló típusok is, mint a vadonatúj Mustang vagy a GT harmadik generációja, amelynek technikáját a következő Autó Magazinban összevetik a kollégák a Honda NSX-szel.

RS: Rallye Sport

A Focus RS autentikus helyen mutatkozott be: a kölni üzem motorgyártó csarnokában, ahová a szervezők összehozták az 1968 óta gyártott RS-modelleket. Az újdonsággal együtt kereken 30 RS Ford létezik, közülük a Taunus M15 RS volt az első, 1,7 literes motorral, 14 másodperces százra gyorsulással. Természetesen a márka sportkupéjából, a Capriból is született RS, 2,6 és 3,1 literes hathengeressel, egyformán 150 lóerővel, mármint a szériaautókban.

30 RS, 47 év

1995-ös az Escort RS Cosworth. 225 lóerős a raliautó alapja, orrtolást leszorítóerő csökkenti

1995-ös az Escort RS Cosworth. 225 lóerős a raliautó alapja, orrtolást leszorítóerő csökkenti


A Caprival párhuzamosan az Escortokat, a Focus elődeit is tuningolta a gyár. Az RS-ek ezerhatos, 1,8-as és kétliteres szívómotorral készültek. Az Escort harmadik, az 1980-as Év Autójának választott generációjának újdonsága volt a turbós RS 1600, amelyben a világon először működött viszkokuplungos önzáró differenciálmű.

Az 1992 utáni Escort RS Cosworth raliautó-alapnak készült. Mivel a Sierra Cossie túl nagy és túl nehéz volt, hajtásláncát átpakolták egy versenyképesebb modellbe, amely ráadásul akkor még csak két éve volt piacon abban a formában, míg a Sierra leváltás előtt állt. Az Escort RS Cosworth a Wikipédia szerint az első szériaautó volt, amely az aerodinamikai fejlesztések révén valódi leszorítóerőt termelt, nemcsak a felhajtóerőt csökkentették a légterelői. A plusz leszorítóerővel az orrtolást, az alulkormányozottságot is sikerült enyhíteni. Az Escortból WRC-t is kifejlesztettek, amely nem nyert vébécímet.

Ez a mindenvivő: a középmotoros, B-csoportos raliszörny homologizációs alapja a 250 lóerős RS200. Guinness rekorder volt 4 mp alatti szára gyorsulásával a szériaautók között

Ez a mindenvivő: a középmotoros, B-csoportos raliszörny homologizációs alapja a 250 lóerős RS200. Guinness rekorder volt 4 mp alatti szára gyorsulásával a szériaautók között


Pár év szünet után, 2002-től éledt újra az RS név a Focus RS bemutatásával. A mindössze egy évig gyártott autóra a Ford nagyon nem sajnálta a pénzt: önzáró differenciálművet, vízhűtéses intercoolert, elöl négydugattyús Brembo-fékeket, speciális Sachs-lengéscsillapítókat és OZ Racing-felniket kapott. Míg az ST170 a hatgangos Getrag-váltót használta, az RS-ben a 310 Nm nyomatékkal az ötfokozatú MTX-75 dacolt.

A Focus RS első generációját, a mostanihoz hasonlóan, négyhengeres turbómotor repítette. 215 lóerő elég volt a 6,4 másodperces százra gyorsuláshoz, ami verte a korabeli Porsche Boxstert.

2008-tól újra retteghettek a gyanútlan közlekedők. Az új RS agresszív külseje pont azt ígérte, amit a sperrdiffis hajtáslánc, a vad motor- és kipufogóhang nyújtott. A Volvo-féle, 305 lóerős öthengeressel a Focus RS hozzánk is eljutott, részletek a tesztben. A csúcsmodell az RS500 lett 350 lóerővel és 440-ről 460 Nm-re emelt nyomatékkal. Nevét nemcsak a darabszám miatt kapta: ezt a típusjelzést a Sierra RS500 Cosworth rendesen bejáratta.

Jelenleg a gyár még titkolja a legfontosabb számokat. Amit tudni lehet, hogy a Focus RS orrában az előd 2521 köbcentis öthengerese helyett a 2,3 literes, feltöltős négyhengerest találjuk, amely az új Mustang alapmotorja. Ott az európai változatban 434 Nm a nyomatéka és 314 lóerős (Amerikában 310), a Focusról egyelőre annyit tudunk, hogy bőven 320 lóerő felett lesz, ami persze jelenthet 325-öt és 340-et is.

Egy turbó, öblösebb kipufogó

Szívó- és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés, különleges aluötvözetből készülő hengerfej, egyetlen, de kettős megfúvású (twinscroll) turbófeltöltő, növelt kapacitású töltőlevegő-hűtő és öblösebb kipufogórendszer szolgálja a vezetési élményt.

Mivel az autó hivatalos bemutatója csak a Genfi Autószalonon lesz március elején, a Ford nem adta k a legfontosabb teljesítményadatokat. Persze minket is izgat, mennyi lehet a 100-ra gyorsulása, tehát utánanéztünk pár hasonló méretű és teljesítményű, összkerekes kompakt autó értékeinek. Az A-osztályból csak duplakuplungos automata készül, a többiből azonban a kézi váltós modellek ideje látható.

VáltozatTeljesítmény/nyomatékGyorsulás 100 km/órára
Ford Focus RS320+ LE, ??? Nm?,? mp
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic360 LE, 450 Nm4,6 mp
BMW M135i xDrive320 LE, 450 Nm4,7 mp
Volkswagen Golf R300 LE, 380 Nm5,1 mp
Subaru WRX STi300 LE, 407 Nm5,2 mp
Audi S3 Sportback 2,0300 LE, 380 Nm5,3 mp

Mivel még az autó súlya sem nyilvános, csak annyit merünk becsülni, hogy 5,0 másodperc körüli időre számíthatunk. Aki végigfutja a fenti táblázatot, a Volkswagent és a Subarut leszámítva prémiumtermékeket talál benne. A Fordnak azért is kellett a Focus RS, hogy ezzel a modellt és a márkát is feljebb tudja húzni az ügyfelek szemében.
 

Olajnyomás-, turbónyomás- és olajhőmérséklet-mérő gazdagítja a műszerfalat. A nagyképernyős SYNC II az RS-hez is elérhető

A sima Focusok Hyundaiokkal, Leonokkal, Astrákkal csatáznak az autós lapokban, az RS viszont az 1-es BMW-vel és az A3 Sportbackkel szerepel majd közös tesztekben. Az eddigi RS-modellek illetve a Focus modellfrissítésén tapasztaltak alapján nem fog leszerepelni.

Drifttámogatás a 4×4-hez

Nagy dolog, hogy a Ford 300 LE felett nem viaskodik a fronthajtással, hanem az ésszerűbb megoldást választva, a hátsó kerekeket is hajtja. Olyannyira, hogy a hátsó hajtás nyomatékarányát szabályozó lamellás kuplung az elektronika parancsára 70 százalékra növelheti ezt az értéket.

Másodpercenként 100-szor értékeli a vezérlés a jeladóktól érkező adatokat a nyomatékarány újraosztására. Az agy a kormányzás, a gázadás, a perdületjeladók, a kereszt- és hosszirányú gyorsulás, a kerékfordulatszám, az ESP illetve az osztómű és a hátsó hajtás hőmérsékleti adatai alapján befolyásolja az erőelosztást.

Külön farolássegítő program támogatja az erőcsúsztatásokat, amely a hátsó kerekek oldalankénti nyomatékelosztásával ügyeskedik. Az ívkülső kerékre akár a hátsó nyomaték 100 százalékát ki tudja vezérelni, amivel nemcsak az orrtúrást előzi meg, de csodás farolásokra teszi képessé az autót. És ehhez nem kell hó sem. Ken Block produkcióját látva egy helyben pörgéssel szép gumifüsttel örvendeztethetjük meg az erre fogékonyakat.

Mint a sportautókban: 1,0 g oldalgyorsulás

1,0 g feletti oldalgyorsulásra képes az autó, ami a sportkocsik territóriuma, nem a felszúrt GTI-ké. Az ST-énél feszesebb futómű elektronikus vezérlésű lengéscsillapítással dolgozik. A gumik szélessége és átmérője változatlan az elődhöz képest, de a 235/35 R19-es Michelin Pilot Super Sport gumikon kívül sport gumiabroncsokat is rendelhetnek a pályanapra járó tulajdonosok. A Michelin Pilot Sport Cup2 semislick mérete megegyezik a gyárilag szerelt gumikéval.

Futóműve feszesebb, mint az ST-é, a lengéscsillapítást elektronika módosítja

Az autóban benne van az átdolgozott Focus összes fejlesztése, így az 50-es sebességig működő akadályfelismerő városi vészfékezőrendszer, a SYNC II hangvezérlés és a többi okos, hasznos megoldás, amit a modellfrissítés hozott a Focusnak.

Értékesítés: még egy év

2015 második félévében kezdődik az RS gyártása Németországban, a Saarlouisban lévő üzemben. Egyáltalán nem biztos, hogy még idén vezetni tudjuk az autót és beszámolhatunk róla olvasóinknak, az értékesítés kezdete viszont körvonalazódik. Az első magyarországi vevők várhatóan 2016 elején vehetik át autójukat.