BMW-k és Audik ellen megy az új Focus RS

Bemutató: Ford Focus RS 2015

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.02.05. 15.00

Audi S3, BMW 135ixDrive, Mercedes A45 AMG: ár/érték arányával a Focus RS illusztris mezőnyben rakhat rendet, ha tényleg olyan jó, amilyennek ígérik.

Két napja a Ford megvillantotta Kölnben az új Focus RS-t. A márka rákapcsolt a nagyteljesítményű verziókra, 2020-ig 12 sportmodellt mutat be autóiból. Nem mindegyik sportváltozat, lesznek köztük önálló típusok is, mint a vadonatúj Mustang vagy a GT harmadik generációja, amelynek technikáját a következő Autó Magazinban összevetik a kollégák a Honda NSX-szel.

RS: Rallye Sport

A Focus RS autentikus helyen mutatkozott be: a kölni üzem motorgyártó csarnokában, ahová a szervezők összehozták az 1968 óta gyártott RS-modelleket. Az újdonsággal együtt kereken 30 RS Ford létezik, közülük a Taunus M15 RS volt az első, 1,7 literes motorral, 14 másodperces százra gyorsulással. Természetesen a márka sportkupéjából, a Capriból is született RS, 2,6 és 3,1 literes hathengeressel, egyformán 150 lóerővel, mármint a szériaautókban.

30 RS, 47 év

1995-ös az Escort RS Cosworth. 225 lóerős a raliautó alapja, orrtolást leszorítóerő csökkenti

1995-ös az Escort RS Cosworth. 225 lóerős a raliautó alapja, orrtolást leszorítóerő csökkenti


A Caprival párhuzamosan az Escortokat, a Focus elődeit is tuningolta a gyár. Az RS-ek ezerhatos, 1,8-as és kétliteres szívómotorral készültek. Az Escort harmadik, az 1980-as Év Autójának választott generációjának újdonsága volt a turbós RS 1600, amelyben a világon először működött viszkokuplungos önzáró differenciálmű.

Az 1992 utáni Escort RS Cosworth raliautó-alapnak készült. Mivel a Sierra Cossie túl nagy és túl nehéz volt, hajtásláncát átpakolták egy versenyképesebb modellbe, amely ráadásul akkor még csak két éve volt piacon abban a formában, míg a Sierra leváltás előtt állt. Az Escort RS Cosworth a Wikipédia szerint az első szériaautó volt, amely az aerodinamikai fejlesztések révén valódi leszorítóerőt termelt, nemcsak a felhajtóerőt csökkentették a légterelői. A plusz leszorítóerővel az orrtolást, az alulkormányozottságot is sikerült enyhíteni. Az Escortból WRC-t is kifejlesztettek, amely nem nyert vébécímet.

Ez a mindenvivő: a középmotoros, B-csoportos raliszörny homologizációs alapja a 250 lóerős RS200. Guinness rekorder volt 4 mp alatti szára gyorsulásával a szériaautók között

Ez a mindenvivő: a középmotoros, B-csoportos raliszörny homologizációs alapja a 250 lóerős RS200. Guinness rekorder volt 4 mp alatti szára gyorsulásával a szériaautók között


Pár év szünet után, 2002-től éledt újra az RS név a Focus RS bemutatásával. A mindössze egy évig gyártott autóra a Ford nagyon nem sajnálta a pénzt: önzáró differenciálművet, vízhűtéses intercoolert, elöl négydugattyús Brembo-fékeket, speciális Sachs-lengéscsillapítókat és OZ Racing-felniket kapott. Míg az ST170 a hatgangos Getrag-váltót használta, az RS-ben a 310 Nm nyomatékkal az ötfokozatú MTX-75 dacolt.

A Focus RS első generációját, a mostanihoz hasonlóan, négyhengeres turbómotor repítette. 215 lóerő elég volt a 6,4 másodperces százra gyorsuláshoz, ami verte a korabeli Porsche Boxstert.

2008-tól újra retteghettek a gyanútlan közlekedők. Az új RS agresszív külseje pont azt ígérte, amit a sperrdiffis hajtáslánc, a vad motor- és kipufogóhang nyújtott. A Volvo-féle, 305 lóerős öthengeressel a Focus RS hozzánk is eljutott, részletek a tesztben. A csúcsmodell az RS500 lett 350 lóerővel és 440-ről 460 Nm-re emelt nyomatékkal. Nevét nemcsak a darabszám miatt kapta: ezt a típusjelzést a Sierra RS500 Cosworth rendesen bejáratta.

Jelenleg a gyár még titkolja a legfontosabb számokat. Amit tudni lehet, hogy a Focus RS orrában az előd 2521 köbcentis öthengerese helyett a 2,3 literes, feltöltős négyhengerest találjuk, amely az új Mustang alapmotorja. Ott az európai változatban 434 Nm a nyomatéka és 314 lóerős (Amerikában 310), a Focusról egyelőre annyit tudunk, hogy bőven 320 lóerő felett lesz, ami persze jelenthet 325-öt és 340-et is.

Egy turbó, öblösebb kipufogó

Szívó- és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés, különleges aluötvözetből készülő hengerfej, egyetlen, de kettős megfúvású (twinscroll) turbófeltöltő, növelt kapacitású töltőlevegő-hűtő és öblösebb kipufogórendszer szolgálja a vezetési élményt.

Mivel az autó hivatalos bemutatója csak a Genfi Autószalonon lesz március elején, a Ford nem adta k a legfontosabb teljesítményadatokat. Persze minket is izgat, mennyi lehet a 100-ra gyorsulása, tehát utánanéztünk pár hasonló méretű és teljesítményű, összkerekes kompakt autó értékeinek. Az A-osztályból csak duplakuplungos automata készül, a többiből azonban a kézi váltós modellek ideje látható.

Változat Teljesítmény/nyomaték Gyorsulás 100 km/órára
Ford Focus RS 320+ LE, ??? Nm ?,? mp
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic 360 LE, 450 Nm 4,6 mp
BMW M135i xDrive 320 LE, 450 Nm 4,7 mp
Volkswagen Golf R 300 LE, 380 Nm 5,1 mp
Subaru WRX STi 300 LE, 407 Nm 5,2 mp
Audi S3 Sportback 2,0 300 LE, 380 Nm 5,3 mp

Mivel még az autó súlya sem nyilvános, csak annyit merünk becsülni, hogy 5,0 másodperc körüli időre számíthatunk. Aki végigfutja a fenti táblázatot, a Volkswagent és a Subarut leszámítva prémiumtermékeket talál benne. A Fordnak azért is kellett a Focus RS, hogy ezzel a modellt és a márkát is feljebb tudja húzni az ügyfelek szemében.
 

Olajnyomás-, turbónyomás- és olajhőmérséklet-mérő gazdagítja a műszerfalat. A nagyképernyős SYNC II az RS-hez is elérhető

A sima Focusok Hyundaiokkal, Leonokkal, Astrákkal csatáznak az autós lapokban, az RS viszont az 1-es BMW-vel és az A3 Sportbackkel szerepel majd közös tesztekben. Az eddigi RS-modellek illetve a Focus modellfrissítésén tapasztaltak alapján nem fog leszerepelni.

Drifttámogatás a 4×4-hez

Nagy dolog, hogy a Ford 300 LE felett nem viaskodik a fronthajtással, hanem az ésszerűbb megoldást választva, a hátsó kerekeket is hajtja. Olyannyira, hogy a hátsó hajtás nyomatékarányát szabályozó lamellás kuplung az elektronika parancsára 70 százalékra növelheti ezt az értéket.

Másodpercenként 100-szor értékeli a vezérlés a jeladóktól érkező adatokat a nyomatékarány újraosztására. Az agy a kormányzás, a gázadás, a perdületjeladók, a kereszt- és hosszirányú gyorsulás, a kerékfordulatszám, az ESP illetve az osztómű és a hátsó hajtás hőmérsékleti adatai alapján befolyásolja az erőelosztást.

Külön farolássegítő program támogatja az erőcsúsztatásokat, amely a hátsó kerekek oldalankénti nyomatékelosztásával ügyeskedik. Az ívkülső kerékre akár a hátsó nyomaték 100 százalékát ki tudja vezérelni, amivel nemcsak az orrtúrást előzi meg, de csodás farolásokra teszi képessé az autót. És ehhez nem kell hó sem. Ken Block produkcióját látva egy helyben pörgéssel szép gumifüsttel örvendeztethetjük meg az erre fogékonyakat.

Mint a sportautókban: 1,0 g oldalgyorsulás

1,0 g feletti oldalgyorsulásra képes az autó, ami a sportkocsik territóriuma, nem a felszúrt GTI-ké. Az ST-énél feszesebb futómű elektronikus vezérlésű lengéscsillapítással dolgozik. A gumik szélessége és átmérője változatlan az elődhöz képest, de a 235/35 R19-es Michelin Pilot Super Sport gumikon kívül sport gumiabroncsokat is rendelhetnek a pályanapra járó tulajdonosok. A Michelin Pilot Sport Cup2 semislick mérete megegyezik a gyárilag szerelt gumikéval.

Futóműve feszesebb, mint az ST-é, a lengéscsillapítást elektronika módosítja

Az autóban benne van az átdolgozott Focus összes fejlesztése, így az 50-es sebességig működő akadályfelismerő városi vészfékezőrendszer, a SYNC II hangvezérlés és a többi okos, hasznos megoldás, amit a modellfrissítés hozott a Focusnak.

Értékesítés: még egy év

2015 második félévében kezdődik az RS gyártása Németországban, a Saarlouisban lévő üzemben. Egyáltalán nem biztos, hogy még idén vezetni tudjuk az autót és beszámolhatunk róla olvasóinknak, az értékesítés kezdete viszont körvonalazódik. Az első magyarországi vevők várhatóan 2016 elején vehetik át autójukat.

Kommentek

  • 1000rörö

    Ha-ha-ha. Simléderes műszerfali órákkal, csak az ember szemét kifújó állíthatatlan légbeömlőkkel és a digitális kijelzővel ellátott manuális klímával.

  • geotrinus

    Jó kis Golf alázó gép ez. Kombi verzióban még jól is néz ki.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.