Itt a legfrissebb autólopásos toplista

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.01.28. 06.00

Miket visznek most a tolvajok? Honnan lopnak többet, honnan kevesebbet? Mi a tendencia?

Rekordszámú autólopást jelentettek be 2014-ben a károsultak a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesületnek (NAKE). Így alakult a bejelentések száma az elmúlt 3 évben:
  2014 – 1024 darab ellopott jármű
  2013 – 892 darab
  2012 – 483 darab

A nonprofit civil szervezet számos érdekes statisztikát állított össze a tavalyi bűncselekményekről, plusz a több éves tendenciákról.

Miből lopták el a legtöbbet 2014-ben?

Rossz évük volt a NAKE-adatok szerint a suzukisoknak. Újra rászálltak a tolvajok a Swiftekre, a SX4-esekre és az Ignisekre – sajnos kolléganőnktől is loptak Suzukit az ősszel. A Swiftnél tulajdonképpen a 2013-as 13. hely nagyobb meglepetés volt, mint a tavalyi legelső. Visszaesett ugyanakkor az Opel Astrák és a Renault Megane-ok ellopásának bejelentése.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

Összehasonlításként alább látható a 2013-as táblázat. Az Opel Corsa és a VW Golf mindkét évben az első négyben volt, míg a Toyota Corolla az 5-6. helyen stabilizálódott. Nincs a listán a magyar utakon ritka Prius III-as, szerkesztőségünk munkatársától egy ilyet loptak el a nyáron, és azóta legalább három másik eltulajdonításáról hallottunk.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

Meg tudja védeni a kocsiját!

Akár trélerre is rakhatják a kinézett, de beindíthatatlannak bizonyult kocsit a bűnözők, vagyis nem cáfolható az állítás: ellophatatlan kocsi nincs. De mindenki védheti az autóját, sőt, ezt a szélsőséges esetet leszámítva akár meg is védheti az ellopástól.

Ebben a cikkünkben összehasonlítjuk a pár ezer forintostól a több százezresig a védelmi rendszereket, MINDEN AUTÓS olvassa át, és a pénztárcája szerint óvja meg a tulajdonát.

Mi a márkák sorrendje?

Itt is jól látszik a Suzuki előretörése, hiszen a 2013-as negyedik hely után tavaly ez a márka lett a második a sorban a bejelentések szerint. A VW ugrott az élre a korábbi második helyről, az Opel a tavalyelőtti elsőből ötödik lett 2014-ben.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

Nem ejtettünk szót eddig a német prémiummárkákról. A NAKE-nál 10. lett tavaly a BMW, utána egyből az Audi jön, míg a Mercedes csak a 17. a sorban – csaknem ugyanez volt a helyzet 2013-ban is. A NAKE bejelentései is megerősítik a hosszú évek óta tartó tendenciát, miszerint a népautókat lopják nagyobb számban.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

Egyelőre nem közölte az ORFK a saját, tavalyi adatait, de a Vezess.hu ősszel elkérte a háromnegyed éves számokat. Eszerint 2014. január-szeptember időszakban a hivatalos lista így néz ki, ezeket a márkákat lopták a rendőrségi nyilvántartás szerint.

ORFK-adatok

A rendőrség kizárólag a márkákat közli a nyilvánossággal, amit felháborítónak tartunk. Nem mindegy ugyanis, hogy amikor az ORFK azt mondja, X db Mercedest loptak el, akkor az A-osztályt jelent, S-osztályt, Viano kisbuszt, platós teherautót, vagy éppen kamiont. Egyáltalán nem mindegy.

Az autótulajdonosoknak joguk van tudni ennél pontosabb, modellekre vonatkozó adatsorokat, ezért panasszal fordultunk az ombudsmanhoz.

Hova járnak lopni a tolvajok?

Egy szóval válaszolva: mindenhová. Azért a mennyiségben jelentős különbségek vannak: a NAKE bejelentéseinek 89 százaléka tavaly Budapestről érkezett, azon belül is kimagaslik néhány kerület.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

A vidéki számok nagyon kicsik, ezért a városok sorrendjét a fentieknél is óvatosabban kell kezelni. Mégis feltűnő, hogy az első hatból négy város Budapest környéki.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

Hosszú évek óta tartó tendencia, hogy messze a fővárosból lopják el a legtöbb kocsit, ezt mutatják az ORFK adatai is. A NAKE bejelentéseinek 82-91 százaléka érkezett a fővárosból az elmúlt négy évben.

Mit mutatnak a több évre visszanyúló grafikonok?

2010 májusa óta rendszerezik az autóvadászok a bejelentéseket, az első táblázatukban 15 modell grafikonjai böngészhetők.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

Az alábbi táblázat pedig 15 márka adatait mutatja négy és fél év távlatában.

Kattintson a táblázatra a nagyobb képért!

Fontos hangsúlyozni még egyszer, hogy a fenti számok az autóvadászokhoz bejelentett lopásokat mutatják, és az adatok emelkedését Vezda László egyesületi elnök a weboldaluk ismertségének a növekedésével magyarázza. Ugyanakkor ő is kíváncsian várja az ORFK hivatalos, 2014-es adatait – három éve ugyanis megtört a lopásszám évtizedes csökkenése, újra növekedett a bűncselekmények száma.

Mi is várjuk a hivatalos számokat. Szerkesztőségünk ez irányú adatkérése december 30. óta a rendőrség asztalán van, remélhetőleg napokon belül közölhetjük olvasóinkkal a hivatalos toplistát.

Addig itt van néhány egészen sokkoló adat arról, hogy mennyi lopott kocsit talál meg a rendőrség.
Hihetetlen számok
!

Azt olvasta, hogy valaki bosszúból hazavontatta céges Mercedesét, mert nem fizette ki a munkáltatója?

Kommentek

  • ZYLO

    Akkor érne ez a lista bármit is, ha típusonként a forgalomban lévő autók számához hasonlítaná az ellopottak számát.

  • CoIie

    Pontosan! Minden táblázatot/grafikont, és adatot úgy egyáltalán, súlyozni kellene! Így súlytalan az egész, nem sok mindenre jó!

  • oszkopeter

    Nem lehetetlen, szerintem valamelyik újságíró is nekieshetne a feladatnak és akkor lenne valami hozzáadott értéke is a cikknek a NAKE sajtóközleményéhez képest…

    Érzésem szerint a Toyota, Seat, Audi-BMW páros és a VW is eléggé felülreprezentáltak lehetnek az autóparkhoz képest. Bár az utóbbi évek használt importja biztosan árnyalja a képet.

F1: A Williams megtalálta az új Maldonadót?

A barcelonai Forma-1-es teszt harmadik napján a Williams újonca délelőtt és délután is eldobta az autót, de legalább fizet. Az élen a Mercedes és a Ferrari.

F1: Nézd meg Ricciardo pihenőkamionját belülről!

Daniel Ricciardo megmutatta, hogy hol pihenhet a tesztelés szüneteiben Barcelonában.

F1: Hivatalos, halott a kiscsapat

A tavaly év végén csődbe ment, februárra bezárt Manor-csapat hivatalosan is visszavonta Forma-1-es nevezését, véget ért a történet.

Ezek az autók most a vevők kedvencei

Német autómárkák kerültek az amerikai Consumer Reports magazin éves márkarangsorának az élére az idén, az amerikai márkák messze mögöttük kullognak. A listát a tulajdonosok elégedettsége alapján állították össze.

Alonso: Az új autók elértéktelenítik a pilótákat

Fernando Alonso szerint az új autók miatt még nehezebb lesz megítélni, hogy melyik pilóta nyújtja a legjobb teljesítményt.

Badár Sándor üldözte be a Lada Vestát a magyar piacra

Az első alaposabb körbejárás, beülés után Škoda Rapidok, Dacia Loganok, akár akciós Ford Focusok lehetséges alternatívájának tűnik a Lada Vesta.

F1: Rosberg ijesztőt jósolt az idei szezonra

A tavaly visszavonult címvédő, Nico Rosberg szerint annyira nehéz lesz vezetni az idei autókat, hogy a pilóták akár futamgyőzelmeket is bukhatnak a fáradtság miatt.

Nagyon pörgött a magyar autópiac februárban

Februárban az egy évvel korábbinál 20,7 százalékkal több, 8000 új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon.

F1: A Mercedes megállíthatatlan a teszten

A Mercedes folytatja: a barcelonai teszt harmadik napjának délelőttjén is az ezüst nyíl futotta a legtöbbet, Valtteri Bottas ráadásul félelmetes köridőt is autózott. A McLaren ezúttal úgy-ahogy működik.

F1: Kanada is szerződést hosszabbított

Oroszország után Kanada is meghosszabbította Forma-1-es szerződését, 2029-ig biztos a montreali futam jövője.

Bajnokságon kívüli versenyen kísérleteznének az F1-gyel

A Forma-1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn felvetette, hogy a világbajnokságon kívüli futamon kísérletezhetnének a versenyhétvégék formátumával.

Így sikerült a Volkswagen és az Ikarus összeházasítása

Kész szenzáció volt, amikor a budai várban először megjelentek a kis kerekű midibuszok. Ennek ellenére nem húzták sokáig, a BKV 5 év után lecserélte őket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.