“2. § (1) A közbeszerzési eljárásban az ajánlatkérő köteles biztosítani, a gazdasági szereplő pedig tiszteletben tartani a verseny tisztaságát, átláthatóságát és nyilvánosságát. (…)
(4) Az ajánlatkérőnek a közpénzek felhasználásakor a hatékony és felelős gazdálkodás elvét szem előtt tartva kell eljárnia.” 2011. évi CVIII. törvény a közbeszerzésekről.

“190 lóerő, kanyarkövető bi-xenon fényszóró: tudnak élni, az egyszer biztos!” – ezzel a megjegyzéssel küldte át egy olyasónk a Nemzeti Közlekedési Hatóság gépjárművek bérletére és flottaüzemeltetésére kiírt tenderét. Összesen 109 járműről van szó: néhány könnyű haszonjármű, 78 egyterű, öt SUV illetve nyolc kombi szerepel a közbeszerzési kiírásban. Egy ekkora üzlet a magyar piacon minden autógyártónak és flottás cégnek fontos lehetőség.

12 év, 230 000 km

Az NKH elaggott járműparkja egyértelműen cserére érett. A járművek átlagosan 12 évesek és 230 000 kilométert futottak. Működésük egyre bizonytalanabb, több autó túl van 350-400 ezer kilométeren, ami gazdaságtalanná teszi további szervizelésüket.

Vezetői autónak az NKH legalább 190 lóerős modelleket vár el, amit túlzásnak érzünk. A kép illusztráció

Indokolt tehát a beszerzés, de a kiírásban szereplő műszaki és felszereltségi kritériumok minimum aggályosak. Közpénzből eleve visszásnak tartjuk 160 lóerő feletti, kanyarkövető xenon fényszórós, automatikus váltós egyterűek illetve minimum 190 lóerős kombik bérlését. Miért is nem elég szerényebb motor? A hatóság – idézzük – “Működéséből adódó saját igényeihez igazította a gépjárművekkel és a kapcsolódó szolgáltatásokkal összefüggő elvárásokat”.

Zafira, Insignia, Antara: befutók?

A magánszférában kevés cég áldoz hasonló teljesítményű motorokra. Legalábbis ez tűnik valószínűnek a Használtautó.hu hirdetéseiből. A duplaturbós motorral összesen négy Insignia keres gazdát, míg a kisebb teljesítményű dízelekkel 245 autót ad ki a kereső a 2010-2014 közötti évjáratokból.

Sikerült úgy alakítani a műszaki elvárásokat, hogy csak Opeleket kínálhassanak a flottakezelők

Nem véletlenül hoztam példaként az Insigniát: a flottakezelők legjobb tudásunk szerint csak Opel-járművekkel tudnak megfelelni a hatóság elvárásainak. Egyterűként a Zafira Tourer 1,6 és 2,0 CDTI, könnyű terepjáró kategóriában az erősebbik dízel Antara, kombiként az Insignia 2,0 CDTI BiTurbo, a haszonjárművek között pedig az új Movano és az új Vivaro sejlik fel egyetlen lehetséges befutóként.

Így működik a mesterséges kiválasztódás: az egyterűek és a kisbuszok kritériumai,
részletek a tenderkiírásból.

NKH elvárásZafira Tourer
1,6 CDTI
Dacia Lodgy
1,5 dCi
Ford Grand C-Max
1,6 TDCi
Hosszúság, mmmin. 4655465644984520
Magasság, mmmin. 1685168516801684
Tengelytáv, mmmin. 2755276028102788
Hengerűrtartalom, cm3min. 1595159814601560
Csomagtér, lmin. 700710827600
Listaár, Ft*7 934 000-től (120 LE)4 140 000 (107 LE)6 520 000 (115 LE)

*A hétüléses verziók listaára, kedvezmények nélkül

NKH elvárásVivaro Combi
1,6 CDTI BiTurbo**
Ford Tourneo
Custom 2,2 TDCi
Peugeot Expert
Tepee 2,0 HDi
Tengelytáv, mmmin. 3490349833003122
Hengerűrtartalom, cm3max. 1700159821981997
Teljesítménymin. 135 LE140155163

**A Renault Trafic, a Vivaro ikreként, teljesítené a feltételeket. De kiesik, mert más kategóriákban a többi Renault-modell nem felel meg a tender követelményeinek

Elvileg lenne konkurens

A hatóság szerint számos gyártó gépjárműve teljesíti vagy túlteljesíti az előírt feltételeket, ami igaz is. Az egyes kategóriákon belül kétségtelenül vannak alternatívái az Opel termékeinek, de összességében más márka palettája nem tud megfelelni az elvárásoknak. Márpedig a kiíró megszabta, hogy egymárkás járműparkra vár ajánlatokat, ami bevett szokás magáncégeknél is.

Verseny, másképp

Állami szerv egy közbeszerzés meghirdetésekor nem rögzítheti, hogy Bugatti Veyront vagy piros Zaporozsecet kíván vásárolni, mert ez ellentétes a versenyjogi szabályozással. Ha az állami szerv mégis ragaszkodik a piros Zaporozsechez, akkor kiírja a tendert mondjuk gyári beépítésű benzinkályhával felszerelt, 1,2 literes V4-es motorú személyautó-flotta bérlésére. Mivel a cikkben tárgyalt esetben sem termékvásárlásról van szó, hanem szolgáltatás-beszerzésről, a flottakezelők versenyével törvényileg rendben van a dolog. Közben pedig a műszaki paraméterek biztosítják, hogy adóforintjainkat Zápor Jóskára költik, bármelyik lízingcég nyerjen is.

A többi autóimportőr kínálatából vagy a 160+ lóerős egyterű hiányzik, vagy nincs kisbuszhoz 1700 köbcenti alatti, de legalább 135 lóerős dízel, esetleg a 700+ literes csomagtér hibádzik az egyterűben, netán a típusjelzés elhagyása nem rendelhető, kimaradt a hátsó oldallégzsák, vagy a tengelytáv nem elég hosszú stb.

Jogszerűtlen kombináció

A nagy kombinál maradva a maximum 2100 köbcentis és 190+ lóerős küszöb kiejti az Insignia legtöbb konkurensét: például a kifutó és az új Mondeót, a Lagunát, az Accordot, az Avensist, a Citroën C5-öt, a Mazda6-ot vagy a Peugeot 508 GT-t. A Közbeszerzési Döntőbizottság kimondta ugyan, hogy jogszerűtlen egyszerre megszabni hengerűrtartalom- és teljesítménykritériumot, de így sikerült. A 240 lóerős Passat 2,0 TDI szóba jönne, de ott a Touran csomagtere nem elég nagy az egyterű kategóriához.

Csak egy tipp a közpénzekkel való hatékony és felelős gazdálkodáshoz: a 107 lóerős Dacia Lodgy dCi listaára nagyjából a fele a Zafira Tourer 1,6 CDTI-nek

Így vagy úgy, de a jelenlegi kiírásban szereplő feltételekkel a flottakezelők csak Opel-portfolióval képesek ajánlatot tenni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak. “Ők ne tudnák, mivel lehet szelektálni? 186 000 Ft+áfáért az NKH végzi a piaci bevezetéshez szükséges típusengedélyek kiadását, nekik van itthon a legteljesebb adatbázisuk az autók paramétereiről” – jegyezte meg némi éllel egy forrásunk.

Csepp a tengerben

Lényeges megemlíteni, hogy információink szerint a vitatható közbeszerzések legnagyobb részében nem az Opel, hanem a Volkswagen vagy a Škoda autói a befutók. A szelekció alapja lehet többek között a gyári beépítésű fényszórómosó vagy az összkerékhajtás megléte az opciós listán. Szakmán belül felhördülést keltett például a tavalyi falubusztender (ld. a belinkelt Magyar Közlöny 80563. oldalán), amelyben a települések 10 millió Ft+áfa összegért szerezhettek be kisbuszt. Mivel állam bácsi opcióként kikötötte a 4×4-es hajtás rendelhetőségét, ennek csak a Volkswagen T5 tudott megfelelni a többi feltétellel együtt, a lényegesen olcsóbb Transit, Vivaro, Trafic, Jumpy, Scudo, Expert Tepee stb. nem került be a gépkatalógusba, amelyből választani lehetett. A sztoriban az is emlékezetes, hogy a települések nem is összkerekes kisbuszokat vettek, ezt csak opcióként kellett kínálnia a nyertes ajánlattevő járművének, pár tanyagondnoki busz miatt. Ez pont olyan, mintha nokedlis marhapörköltet szeretnék enni, de csak olyan drága étterembe ülök be, ahol tokaji aszúban marinált kacsamájat is felszolgálnak fűszeres mangóval.

Korrekció vagy megvan a győztes?

Érdemes leszögezni, hogy az egymárkás autópark megszabása megtakarítást is hozhat az adófizetőknek: “Az autóimportőr akkor adja a legnagyobb árkedvezményt, ha egyedüliként szállíthatja a járműveket” – mondta ennek hátteréről egy mértékadó, több vezérképviseletnél is fontos pozíciókat betöltő flottapiaci szakember.

De erősen kérdéses, hogy tuti befutóként az Opel-importőr miért engedne sokat a saját hasznából? A versenysemlegesség jegyében megajánlhatja az összes flottakezelőnek ugyanazt az összeget, azon az árszinten, amit jónak tart. Nincs olyan márka, amely hasonló termékeivel alákínálhat és árversenyre kényszerítheti. A megoldás szerintünk egyszerű: a hatóságnak egy új vagy módosított tenderrel lényegesen tágítania kell a műszaki előírások kereteit, és máris egynél több márka járműveivel versenghetnek kegyeikért a flottás cégek.

Jelentős üzlet: az egyik legnagyobb flottakezelő igazgatója szerint évente 10-15 hasonló nagyságrendű tender van itthon, a magánszférában és az állami szerveknél összesen. A kép illusztráció

Ha nem változnak a feltételek, várhatóan az összes autópark-kezelő Opel-flottával pályázik majd. Az biztos, hogy az NKH az Opelekkel gazdaságos, biztonságos és igazán jó autókhoz juthat hozzá. De nem valószínű, hogy így költené el leghatékonyabban az adófizetők százmillióit.

Kérdések és válaszok

Állami szervek részéről hasonló ügyekben hozzá vagyunk edződve a sajtóelhárításhoz illetve a lapításhoz. Ezzel szemben az NKH kommunikációs osztályának munkatársai a lehető legkorrektebben és legprofibban jártak el ebben az ügyben. A témával kapcsolatban megküldött kérdéseinkre a hatóság válaszait alább teljes terjedelmükben is közöljük.

A legalább 160 lóerős egyterűeket és a 190 lóerős kombikat kik használják az NKH munkatársai közül és milyen célra?

Előbbieket az NKH alapfeladatát képező ellenőrzésben részt vevő szakemberek használják majd, utóbbiakat az NKH vezetői.

Miért van szükség 390 Nm feletti forgatónyomatékra és legalább 190 lóerős dízelmotorra?
 
A működéséből adódó saját igényeinkhez igazítottuk a gépjárművekkel és a kapcsolódó szolgáltatásokkal összefüggő elvárásokat. Az általunk meghatározott kategóriában számos gyártó által forgalmazott gépjármű teljesíti vagy túlteljesíti az előírt feltételeket.

 Miért szükséges a típusjelzés törlése és a hátsó oldallégzsák?
 
Feleslegesnek tekintjük a típusjelzést, tekintettel arra, hogy azt megrongálhatják, eltulajdoníthatják, és a gépjárművek mosása során körülötte szennyeződések maradhatnak. Hátul is utaznak majd munkavállalók, akik számára ugyanolyan fontosak a biztonságos utazás lehetőségei. Számos gyártó termékeinél elérhetőek ezek a – ma már egyáltalán nem kirívó – műszaki követelmények.

Miért elvárás a kanyarkövető kettős xenon fényszóró megléte?

Több gyártmánynál elérhető ez az általunk és a szakmai körök által is magasan értékelt közlekedésbiztonsági műszaki megoldás.

Mi történik akkor, ha csak egyetlen egy márka tud érvényes ajánlatot beadni?

Nem kevésszámú ajánlattevőre és ajánlatra számítunk. Felhívjuk azonban a figyelmet arra, hogy a beszerzés tárgya nem járműbeszerzés, hanem flottakezelési szolgáltatás. Ennek megfelelően nem járműszállító kereskedőkre, hanem flottakezelő cégek nagyszámú megjelenésére számítunk.