Mindent visz az Opel?

Egyesélyes autótender az NKH-nál

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.01.27. 06.00

Egyetlen márka favorizálásával szerezne be feltűnően erős és feltűnően jól felszerelt autókat a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

“2. § (1) A közbeszerzési eljárásban az ajánlatkérő köteles biztosítani, a gazdasági szereplő pedig tiszteletben tartani a verseny tisztaságát, átláthatóságát és nyilvánosságát. (…)
(4) Az ajánlatkérőnek a közpénzek felhasználásakor a hatékony és felelős gazdálkodás elvét szem előtt tartva kell eljárnia.” 2011. évi CVIII. törvény a közbeszerzésekről.

“190 lóerő, kanyarkövető bi-xenon fényszóró: tudnak élni, az egyszer biztos!” – ezzel a megjegyzéssel küldte át egy olyasónk a Nemzeti Közlekedési Hatóság gépjárművek bérletére és flottaüzemeltetésére kiírt tenderét. Összesen 109 járműről van szó: néhány könnyű haszonjármű, 78 egyterű, öt SUV illetve nyolc kombi szerepel a közbeszerzési kiírásban. Egy ekkora üzlet a magyar piacon minden autógyártónak és flottás cégnek fontos lehetőség.

12 év, 230 000 km

Az NKH elaggott járműparkja egyértelműen cserére érett. A járművek átlagosan 12 évesek és 230 000 kilométert futottak. Működésük egyre bizonytalanabb, több autó túl van 350-400 ezer kilométeren, ami gazdaságtalanná teszi további szervizelésüket.

Vezetői autónak az NKH legalább 190 lóerős modelleket vár el, amit túlzásnak érzünk. A kép illusztráció

Indokolt tehát a beszerzés, de a kiírásban szereplő műszaki és felszereltségi kritériumok minimum aggályosak. Közpénzből eleve visszásnak tartjuk 160 lóerő feletti, kanyarkövető xenon fényszórós, automatikus váltós egyterűek illetve minimum 190 lóerős kombik bérlését. Miért is nem elég szerényebb motor? A hatóság – idézzük – “Működéséből adódó saját igényeihez igazította a gépjárművekkel és a kapcsolódó szolgáltatásokkal összefüggő elvárásokat”.

Zafira, Insignia, Antara: befutók?

A magánszférában kevés cég áldoz hasonló teljesítményű motorokra. Legalábbis ez tűnik valószínűnek a Használtautó.hu hirdetéseiből. A duplaturbós motorral összesen négy Insignia keres gazdát, míg a kisebb teljesítményű dízelekkel 245 autót ad ki a kereső a 2010-2014 közötti évjáratokból.

Sikerült úgy alakítani a műszaki elvárásokat, hogy csak Opeleket kínálhassanak a flottakezelők

Nem véletlenül hoztam példaként az Insigniát: a flottakezelők legjobb tudásunk szerint csak Opel-járművekkel tudnak megfelelni a hatóság elvárásainak. Egyterűként a Zafira Tourer 1,6 és 2,0 CDTI, könnyű terepjáró kategóriában az erősebbik dízel Antara, kombiként az Insignia 2,0 CDTI BiTurbo, a haszonjárművek között pedig az új Movano és az új Vivaro sejlik fel egyetlen lehetséges befutóként.

Így működik a mesterséges kiválasztódás: az egyterűek és a kisbuszok kritériumai,
részletek a tenderkiírásból.

NKH elvárás Zafira Tourer
1,6 CDTI
Dacia Lodgy
1,5 dCi
Ford Grand C-Max
1,6 TDCi
Hosszúság, mm min. 4655 4656 4498 4520
Magasság, mm min. 1685 1685 1680 1684
Tengelytáv, mm min. 2755 2760 2810 2788
Hengerűrtartalom, cm3 min. 1595 1598 1460 1560
Csomagtér, l min. 700 710 827 600
Listaár, Ft* 7 934 000-től (120 LE) 4 140 000 (107 LE) 6 520 000 (115 LE)

*A hétüléses verziók listaára, kedvezmények nélkül

NKH elvárás Vivaro Combi
1,6 CDTI BiTurbo**
Ford Tourneo
Custom 2,2 TDCi
Peugeot Expert
Tepee 2,0 HDi
Tengelytáv, mm min. 3490 3498 3300 3122
Hengerűrtartalom, cm3 max. 1700 1598 2198 1997
Teljesítmény min. 135 LE 140 155 163

**A Renault Trafic, a Vivaro ikreként, teljesítené a feltételeket. De kiesik, mert más kategóriákban a többi Renault-modell nem felel meg a tender követelményeinek

Elvileg lenne konkurens

A hatóság szerint számos gyártó gépjárműve teljesíti vagy túlteljesíti az előírt feltételeket, ami igaz is. Az egyes kategóriákon belül kétségtelenül vannak alternatívái az Opel termékeinek, de összességében más márka palettája nem tud megfelelni az elvárásoknak. Márpedig a kiíró megszabta, hogy egymárkás járműparkra vár ajánlatokat, ami bevett szokás magáncégeknél is.

Verseny, másképp

Állami szerv egy közbeszerzés meghirdetésekor nem rögzítheti, hogy Bugatti Veyront vagy piros Zaporozsecet kíván vásárolni, mert ez ellentétes a versenyjogi szabályozással. Ha az állami szerv mégis ragaszkodik a piros Zaporozsechez, akkor kiírja a tendert mondjuk gyári beépítésű benzinkályhával felszerelt, 1,2 literes V4-es motorú személyautó-flotta bérlésére. Mivel a cikkben tárgyalt esetben sem termékvásárlásról van szó, hanem szolgáltatás-beszerzésről, a flottakezelők versenyével törvényileg rendben van a dolog. Közben pedig a műszaki paraméterek biztosítják, hogy adóforintjainkat Zápor Jóskára költik, bármelyik lízingcég nyerjen is.

A többi autóimportőr kínálatából vagy a 160+ lóerős egyterű hiányzik, vagy nincs kisbuszhoz 1700 köbcenti alatti, de legalább 135 lóerős dízel, esetleg a 700+ literes csomagtér hibádzik az egyterűben, netán a típusjelzés elhagyása nem rendelhető, kimaradt a hátsó oldallégzsák, vagy a tengelytáv nem elég hosszú stb.

Jogszerűtlen kombináció

A nagy kombinál maradva a maximum 2100 köbcentis és 190+ lóerős küszöb kiejti az Insignia legtöbb konkurensét: például a kifutó és az új Mondeót, a Lagunát, az Accordot, az Avensist, a Citroën C5-öt, a Mazda6-ot vagy a Peugeot 508 GT-t. A Közbeszerzési Döntőbizottság kimondta ugyan, hogy jogszerűtlen egyszerre megszabni hengerűrtartalom- és teljesítménykritériumot, de így sikerült. A 240 lóerős Passat 2,0 TDI szóba jönne, de ott a Touran csomagtere nem elég nagy az egyterű kategóriához.

Csak egy tipp a közpénzekkel való hatékony és felelős gazdálkodáshoz: a 107 lóerős Dacia Lodgy dCi listaára nagyjából a fele a Zafira Tourer 1,6 CDTI-nek

Így vagy úgy, de a jelenlegi kiírásban szereplő feltételekkel a flottakezelők csak Opel-portfolióval képesek ajánlatot tenni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak. “Ők ne tudnák, mivel lehet szelektálni? 186 000 Ft+áfáért az NKH végzi a piaci bevezetéshez szükséges típusengedélyek kiadását, nekik van itthon a legteljesebb adatbázisuk az autók paramétereiről” – jegyezte meg némi éllel egy forrásunk.

Csepp a tengerben

Lényeges megemlíteni, hogy információink szerint a vitatható közbeszerzések legnagyobb részében nem az Opel, hanem a Volkswagen vagy a Škoda autói a befutók. A szelekció alapja lehet többek között a gyári beépítésű fényszórómosó vagy az összkerékhajtás megléte az opciós listán. Szakmán belül felhördülést keltett például a tavalyi falubusztender (ld. a belinkelt Magyar Közlöny 80563. oldalán), amelyben a települések 10 millió Ft+áfa összegért szerezhettek be kisbuszt. Mivel állam bácsi opcióként kikötötte a 4×4-es hajtás rendelhetőségét, ennek csak a Volkswagen T5 tudott megfelelni a többi feltétellel együtt, a lényegesen olcsóbb Transit, Vivaro, Trafic, Jumpy, Scudo, Expert Tepee stb. nem került be a gépkatalógusba, amelyből választani lehetett. A sztoriban az is emlékezetes, hogy a települések nem is összkerekes kisbuszokat vettek, ezt csak opcióként kellett kínálnia a nyertes ajánlattevő járművének, pár tanyagondnoki busz miatt. Ez pont olyan, mintha nokedlis marhapörköltet szeretnék enni, de csak olyan drága étterembe ülök be, ahol tokaji aszúban marinált kacsamájat is felszolgálnak fűszeres mangóval.

Korrekció vagy megvan a győztes?

Érdemes leszögezni, hogy az egymárkás autópark megszabása megtakarítást is hozhat az adófizetőknek: “Az autóimportőr akkor adja a legnagyobb árkedvezményt, ha egyedüliként szállíthatja a járműveket” – mondta ennek hátteréről egy mértékadó, több vezérképviseletnél is fontos pozíciókat betöltő flottapiaci szakember.

De erősen kérdéses, hogy tuti befutóként az Opel-importőr miért engedne sokat a saját hasznából? A versenysemlegesség jegyében megajánlhatja az összes flottakezelőnek ugyanazt az összeget, azon az árszinten, amit jónak tart. Nincs olyan márka, amely hasonló termékeivel alákínálhat és árversenyre kényszerítheti. A megoldás szerintünk egyszerű: a hatóságnak egy új vagy módosított tenderrel lényegesen tágítania kell a műszaki előírások kereteit, és máris egynél több márka járműveivel versenghetnek kegyeikért a flottás cégek.

Jelentős üzlet: az egyik legnagyobb flottakezelő igazgatója szerint évente 10-15 hasonló nagyságrendű tender van itthon, a magánszférában és az állami szerveknél összesen. A kép illusztráció

Ha nem változnak a feltételek, várhatóan az összes autópark-kezelő Opel-flottával pályázik majd. Az biztos, hogy az NKH az Opelekkel gazdaságos, biztonságos és igazán jó autókhoz juthat hozzá. De nem valószínű, hogy így költené el leghatékonyabban az adófizetők százmillióit.

Kérdések és válaszok

Állami szervek részéről hasonló ügyekben hozzá vagyunk edződve a sajtóelhárításhoz illetve a lapításhoz. Ezzel szemben az NKH kommunikációs osztályának munkatársai a lehető legkorrektebben és legprofibban jártak el ebben az ügyben. A témával kapcsolatban megküldött kérdéseinkre a hatóság válaszait alább teljes terjedelmükben is közöljük.

A legalább 160 lóerős egyterűeket és a 190 lóerős kombikat kik használják az NKH munkatársai közül és milyen célra?

Előbbieket az NKH alapfeladatát képező ellenőrzésben részt vevő szakemberek használják majd, utóbbiakat az NKH vezetői.

Miért van szükség 390 Nm feletti forgatónyomatékra és legalább 190 lóerős dízelmotorra?
 
A működéséből adódó saját igényeinkhez igazítottuk a gépjárművekkel és a kapcsolódó szolgáltatásokkal összefüggő elvárásokat. Az általunk meghatározott kategóriában számos gyártó által forgalmazott gépjármű teljesíti vagy túlteljesíti az előírt feltételeket.

 Miért szükséges a típusjelzés törlése és a hátsó oldallégzsák?
 
Feleslegesnek tekintjük a típusjelzést, tekintettel arra, hogy azt megrongálhatják, eltulajdoníthatják, és a gépjárművek mosása során körülötte szennyeződések maradhatnak. Hátul is utaznak majd munkavállalók, akik számára ugyanolyan fontosak a biztonságos utazás lehetőségei. Számos gyártó termékeinél elérhetőek ezek a – ma már egyáltalán nem kirívó – műszaki követelmények.

Miért elvárás a kanyarkövető kettős xenon fényszóró megléte?

Több gyártmánynál elérhető ez az általunk és a szakmai körök által is magasan értékelt közlekedésbiztonsági műszaki megoldás.

Mi történik akkor, ha csak egyetlen egy márka tud érvényes ajánlatot beadni?

Nem kevésszámú ajánlattevőre és ajánlatra számítunk. Felhívjuk azonban a figyelmet arra, hogy a beszerzés tárgya nem járműbeszerzés, hanem flottakezelési szolgáltatás. Ennek megfelelően nem járműszállító kereskedőkre, hanem flottakezelő cégek nagyszámú megjelenésére számítunk.

Kommentek

  • PDA FAN

    Ott szoktam parkolni, ahol vagy féltucat NKH-s verda is. Többnyire lepukkant Opelek, Skodák, egyedül a főnöki verda egy Octavia 20V. De az is az első szériából, tehát van vagy 10 éves, ha nem több. Értem én, hogy rá vannak kattanva az Insigniára, az tényleg luxusautó a mostani krehácsokhoz képest. Szerintem viszont a nagy lóerőmánia helyett inkább a garanciaidőre meg a fenntartási költségekre kellene koncentrálniuk.

  • Norbi50

    Igazából az NKH-s sajtóközlemény választ is adott arra a hőzöngésre, amelyről a cikk többi, 3/4 része szól.
    Ne haragudjatok, nálunk is vannak céges autók (bank), de itt a középvezetők járnak 10 milliós Passattal és a vezetők A6-al, 5er-rel. Ez így normális.
    Szóval az, hogy egy állami cég csúcsvezetője maximum egy Insigniát engedhet meg magának (egy 10 éves Skoda Octavia után), már jelent valamit. Az meg, hogy egy 8 M (kedvezménnyel) Opelbe rendelnek 300e-ért egy bixenont, már bocsánmat érte, de fillérbaszásnak gondolom az ezen való morgást.
    Ha probléma van az állami beszerzéssel, akkor onnan kezdjük, hogy miért nem Corsa és Astra lett kiválasztva, ne onnan, hogy miért a 190 lovas BiTurbo motor, vagy a bixenon…
    Nem tudom mi volt a valódi cél a cikkel, és azt sem tudom, hogy milyen reakciót vár el ezért a cikk írója?! Vonuljunki utcára, félpályás útlezárás, vagy csak egyszerűen erősíteni az emberekben a sóvárgás és írigység érzését.
    Nem tudom.

  • Norbi50

    Amúgy meg az, hogy a “Dákó” is be lett dobva a fenti táblázatba…
    Na erre mondom azt, hogy menjen a picsába az, akinek az ilyen eszébe jut. Az ilyen ember ülés nélküli kínai buszokat, vagy klíma nélküli vasúti vagonokat is megvenné és odatolná a munkás ember segge alá, hogy jó neked ez is…
    Egy Dacia Lodgyban és egy Zafirában kb. annyi a közös, hogy négy kereke van és gurul.
    Azt a kérdést is fel lehet tenni aztán (ha csupán pénzügyileg közelítjük meg a kérdést), hogy 3 év múlva, ha eladnák a két autót, melyikből maradna több pénz a zsebben, vagy épp melyiknek meredekebb az értékvesztése? “Nyilván” az Opelnek, ugye ? :)

  • a.szorenyi

    Kedves Norbi50!

    A cikk szerintem mértéktartó és nem tartalmaz “hőzöngést”, de ebben nem kell egyetértenünk. Egy bank a profitja akkora részét szánja autóra, amekkorát akar, mert az magánpénz. Az NKH viszont közpénzből választ autókat úgy, hogy jelen állás szerint nem biztosítja azt a versenylehetőséget, amit a törvény megkövetel.

    A típusok kiválasztását is vitathatnánk, de elfogadom, hogy ha a személyautók zöme Zafira Tourer, annak van valami oka. Az érintett autókhoz nemcsak a kanyarkövető bi-xenont írta elő az NKH, a belinkelt dokumentumban végignézheted az elvárt tételeket. Magyarországon a magánvásárlók két kedvenc típusa 2014-ben a Dacia Duster és az Opel Corsa D volt. Egy a kiírásnál jóval szerényebb motorú-felszereltségű Insignia is messze-messze átlag feletti autó. És ha egy miniszter megy államtitkár 160 illetve 140 lóerős Superbbel tudott járni, akkor az NKH-s vezetők, akik a 160-190+ lóerős dízeleket használják,

    Egy listaáron 8 milliós autó és egy listaáron 4 milliós autó árát 4 év múlva összehasonlítva azt fogod látni, hogy a drágábbén sokkal többet buknak az adófizetők, mint az olcsóbbén. Az egyik ér pl. 4,5 a másik kétmilliót. Az értékvesztés nominálisan fáj a lízingdíjakban, hiába győzködöd magas a kisebb százalékos aránnyal. Egyébként az olcsó autók értéktartása általában sokkal jobb, mint a magasabb árúaké, nézd meg pl. a Dacia Dustert vagy a Suzuki Splasht.

    Nem tudom, mennyit jártál Lodgyval, de mi többféle motorral teszteltük és nem véletlenül szerepel a táblázatban. Mi sokszor álomautókat vezetünk. Ha egy RS6, M4, S 500 vagy Cadillac után azt mondjuk, hogy a Lodgy kényelme és használati értéke a kategóriájában megfelelő, az nem véletlen. Hét embernek a harmadik sorban tágasabb a Zafiránál. Mivel a 78 egyterűt mind hétszemélyesként kéri a hatóság, ez fontos szempont lehet.

    Üdv, Szörényi András

  • Kanyaró Malvin

    Norbi50-nek Opel-rajongóként ez biztosan nehezen emészthető, de attól még disznóság. Akkor is, ha mások nagyobban űzik ezt a 13 milliós Fócvágen kisbuszokkal. Én simán átszámolnám inkubátorra és gyermekétkeztetésre a bixenont. Urizálnak ők is a maguk szintjén, látják fent a nagyharácsonyt.

  • ffff

    Norbi50, csak nem NKH-s főnök vagy és félted luxusodat?
    Az sok NKH *** csak ne urizáljon az autósoktól beszedett adóforintokból.

  • a.szorenyi

    Érdekes olvasói levél érkezett az egyik keretes anyaggal kapcsolatban:

    “Csak a pár db tanyagondnoki kocsiból vettek 4×4-es Transportereket, ott kötelező volt. A Transporterekből a falugondnoki buszok a 4×2-es verziók lettek. A 85 lóerős verziókat adták el nekik 10.000.000.-Ft +áfáért, farostlemez belső borítással ( ! ). Közben az 50-100.000 km-t futott, ötéves (2009-es), klímás buszokat pedig az áfa vagyis az önrész értékében számolták be a vételárba, átlagosan mintegy 1.200.000.-Ft-tal a piaci ár alatt. Ezzel minden falut megkárosítottak. Az új autó egy rakás szemét, a jó régit áron alul adatták el velük, és nem volt mese. Csak a VW kereskedőknek adhatták el, senki sem adhatott többet a kocsikért… “

  • Piet

    Olyan érdekes hogy az NKH járműparkja is “gyalázatos” állapotban van, akárcsak a NGM-é.

  • MetroGoldwinMayer

    Természetesen minden tenderen van mutyi.

    Persze nagy baromság is lenne Daciát meg Fordot venni amikor egy munkahelyet sem teremtenek itthon. Ezekben a döntésekben mindig van politika és ez így jó. Nem véletlen hogy rendőrautót is kizárólag a németektől veszünk, franciaországban pedig minden rendőrautó PSA v. Renault kb. 100 éve.

    Ott milyen tender van szerinted, hogy véletlenül 100 éve mindig francia autó nyer?

  • a.szorenyi

    Kedves MGM! Egy állami szerv járműbeszerzését nem jó összekeverni az ipartámogatással. Én nagyon örülök, hogy ilyen fejlett autóipart létesítettek hazánkban vezető autómárkák, a beszállítókat is nagyra becsülöm munkaadóként. De a közbeszerzésekben ne az döntsön, hogy mely cég mennyit ruházott be. Vegyék meg az állami szervek a megfelelő autókat a lehető legkevesebb pénzért és a megmaradó pénzből aztán lehet adókedvezményt adni a Boschnak, a Continak, a Suzukinak, az Opelnek, az Audinak, a Mercedesnek stb.

    A közbeszerzésre komoly törvények vonatkoznak, elvileg a közjó érdekében. Az ipartámogatás nincs a szempontok között, a közpénzek korrekt felhasználása viszont cél lenne, amit egyesélyes tenderekkel nem lesz könnyű megvalósítani. De a Te logikádat követve: a Suzuki 23 éve gyárt autókat itthon, a közbeszerzéseken mégse tudtak labdába rúgni. 20 éve a Feliciából lett rendőrautó az itthon gyártott Swift helyett. Állami megrendelésre elkelt pár Vitara, most 150 Swift, de ez a beruházáshoz és az Opel vagy a VW_konszern számaihoz mérten semmi. Miért ilyen szelektív a kormányok “hálája”? És megengedhetjük, hogy a hála jegyében 184 lóerős, összkerekes, automata váltós B-osztályokkal járőrözzenek a rendőrök egy hószegény országban? 225 darabot rendelt belőlük az ORFK.

  • apaarpi

    Kedves András!

    Teljesen egyetértek.
    Meglátásom szerint teljesen mindegy, hogy korábban mely cégek nyertek, és az is, hogy most éppen melyikre lett “ráfaragva” a kiírás, ilyennek soha nem szabadna előfordulnia.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.