Mentünk az új Mercedes és Audi rendőrautóval

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.01.26. 06.00

Természetesen az Octavia Combiba is beültünk. Pedig jóformán még szolgálatba sem álltak.

A BRFK Gazdasági Igazgatóságának Nádasdy utcai telephelyén fagyoskodunk. A vasbeton garázsok és egyenépületek szürkeségét csupán a kék-fehér matricás járművek színesítik, van itt belőlük minden: a Rendőrség feliratos robogótól a félszáz BMW-motoron és pár szomorkodó VW Polón át a “nagy teljesítményű előfutó autók”-ig (Octavia RS) várja a bevetést a rendőrség mai járműparkjának szinte minden tagja.

Sajnos egyiket sem fotózhatjuk, sőt semmi mást, csak az ORFK vadonatúj szerzeményeit:
– egy Mercedes-Benz B 220 4Maticot
– egy Audi A3 1.4 TFSi-t
– egy Škoda Octavia 1.4 TSI Combit

Ahogy a bajor rendőrök esetében természetes, hogy olyan BMW-ket hajtanak, amelyeket az utolsó csavarig bajorok készítettek, ma már az is természetes, hogy magyar rendőrök Magyarországon gyártott autókat használhatnak - mondta Orbán

Hogy a három autóból melyik mennyire készült “az utolsó csavarig” idehaza, abba most ne menjünk bele, örüljünk nekik.

Érdekesebb, hogy ki milyen mértékben finanszírozta az EU-val rendre kritikus kormányfő által az átadási ünnepségen (tök véletlenül két nappal karácsony előtt) átnyújtott kulcsokhoz tartozó járműveket.

Csak a tények kedvéért: a 385 járműből 170-et a költségvetés állt, 215-re a Külső Határok Alap (KHA) biztosított forrást. A KHA-t 2007-ben hozta létre az Európai Parlament és a Tanács az EU államainak határigazgatási támogatására


A rendőrségi járművek hierarchiájának alján a járőrautó szomorkodik: emlékszünk még a 124-esekre, viszont ilyen mennyiségben még sosem használt Mercedeseket a magyar rendőrség


A járműparkot szétszórják az egész országban, ahogy a rendőrnyelv fogalmaz: valamennyi területi rendőri szerv munkáját hivatottak szolgálni. A kerületi és vidéki kapitányságok mellett a Készenléti Rendőrség, a határrendészek, és a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság is kap a kocsikból


Nem tudni, hogy az ORFK pontosan mennyit fizetett a kocsik darabjáért. A Mercedes-Benz B 220 4Matic alapára 9,068 millió forint, az Audi 1,4 TSFi 6,641 millió, míg a Skoda Octavia 1.4 TSI Combi 6,012


Információnk szerint ezeknél az összegeknél jóval kevesebbet adtak értük, amire persze rárakódott a speciális matricázás, és a különféle átalakítások díja, valamint a felszerelések ára


Önnek melyik tetszik? – kérdezem egyik kísérőnket, Szlafkai-Győri Adrienn hadnagy asszonyt. Kinek mi a kedvence, de természetesen a feladat határozza meg, hogy melyik kolléga mit használ majd. Az egyik feladathoz nagyobb kell, a másikhoz kisebb. A hadnagy a műszaki osztály helyettes vezetője


Miért is kellett összkerekes, benzines, automata Merci a fővárosi járőrözéshez? Az elsőkerekes CDI 3-4 literrel ehet kevesebbet városban, ami brutálisan nagy különbség költségben ekkora flottánál


A kapitányságoknál mi dönt arról, hogy ki használhatja majd a szép új kocsikat, és ki ücsöröghet továbbra is a leharcolt régiekben? Mindenkinek a saját parancsnoka a feladatok szerint osztja be a napi szolgálatot. Nem mindegy, hogy sebességet mérnek, közlekedésrendészeti feladataik vannak, vagy delegációt kell kísérni - mondja a hadnagy asszony


A Skodában ültem, amikor két rendőr után egy szerelő forma fazon állt mellénk, és ő is ugyanazt kérdezte: lehet vezetni?


2014-ben és 2015-ben a rendőrség 1587 darab új autót kap, összesen 9,4 milliárd forintból. Ennek első része volt a december 23-án átadott 385 jármű. A maradék 1202 rendőrkocsi átadása idén, az első negyedévben várható.

Az államkasszából 1350 autót vesznek/vettek 7,2 milliárdét. Ezek közül
 – 400 db járőrkocsi lesz
 – 850 db bűnügyi/ügyintéző személyautó
 – 100 db pedig egyterű és teherautó

Típusok szerint:
 – Mercedes Benz B-osztály
 – Škoda Octavia (limuzin és kombi)
 – Audi A3, A4, és A6
 – Opel Astra
 – SEAT Toledo
 – Suzuki Swift

Mindezek “szervizszolgáltatására” havonta 46,9 millió forintot költ a rendőrség. (Igen, az ORFK tájékoztatása szerint előre meghatározott összeget.)

Mások mellett a BRFK 204 autót kap, a Készenléti Rendőrség 130-at, az országhatárt nem érintő megyék egyenként 32-88 kocsit.

Az EU-s Külső Határok Alapból finanszírozott 237 kocsi megy értelemszerűen az országszélekre. Ezek az alábbiak:
 – Škoda Octavia Combi
 – Škoda Yeti
 – Mercedes-Benz Sprinter

A mostanában szolgálatba álló közel 1600 új rendőrautó előtt bő két esztendővel ezelőtt, 2012 decemberében is kapott 1250 vadonatúj kocsit az ORFK. Akkor ötajtós Opel Astra Calssic III-asokat zömében fehér alapszínnel, a készenléti rendőrség számára ezüsttel.

Tudta, hogy csíkos autónak nevezi házon belül a rendőrnyelv a felmatricázott, a civilek által rendőrautónak hívott kocsikat?


És azt tudta, hogy mindegy egyes kiautózáskor a rendőröknek magukkal kell vinniük a lövedékálló mellényt? És azt, hogy így hívják? És azt, hogy ennek megfelelően az új kocsik csomagtartója utólag kialakítottan dupla padlós? Ez a helye a mellényeknek


Az Audiban így oldották meg. Na, ki tudja, hogy mi az a piros kúp?

A rendőrök lámpájára szerelve brutális fényt ad éjszaka. Sokkal hatékonyabb a fényvisszaverő táblácskánál

Vakító fénnyel villog a csomagtartó felnyitásaokor


Újdonság a a három autóban a sofőr sarka mögötti lámpatartó


Amely egyben tölti is a LED-es lámpát. Masszív, nagyon profi


Akár tűző napnál is jól látható a fénye


No de a matricázáson és a szirénán felül mitől rendőrautó a rendőrautó? Mindegyik új kocsi ajtajára szereltek például gumibottartót


Mindegyikben megoldották a rögzítést


A lőfegyverüket viszont nem csatolhatják le a rendőrök vezetés közben, ahogy a sprét sem, ezért speciális, deréktájékon és a combnál bőrrel erősített üléshuzatot kapott minden kocsi (ez nem újdonság)


Középen van a multifunkciósnak mondott kis kapcsoló sok gombocskával a hang-, és fényjelzések kezeléséhez. Véletlenül nem lehet benyomni, a könyöklő alatti főkapcsolóval kelthető életre


Annak a hullámikonosnak a hangja az a mélyről lassan felépülő visítás, amit autósként a legjobban utálok. A rendőrautóban hallgatva felállt a hátamon a szőr, olyat szólt


Érdekes dísztárcsa az Audikon. A b-oszloptól sötét hővédő fóliát kapott mindhárom autó


Kiváló járművek, nem vitás


Korlátozottan fotózhattuk az ún. rendőrségi kommunikáció berendezés kijelzőjét, és a magyarul rádiónak hívott készülékben folyó diskurzust sem hallgathattuk. Sőt, a rendőrök között is feladattól és beosztástól függ, hogy ki mit hallgathat rajta


A Mercedesben nem volt hely lejjebb, így a műszerfal tetején kellett maszekolni a rádióval. Amennyire lehet, normálisan megoldották


Nem látok rácsot a két üléssor között. Mi a protokoll a rossz fiúk beszállításakor? - kérdeztem a hadnagy asszonyt. A Magyar Köztársaság Rendőrségének Járőr- és Őrszolgálati Szabályzata kiadásáról szóló 22/1997. (XI. 18.) ORFK utasítás 49. pontja szerint a személyi szabadságot korlátozó intézkedés alá vont személyt a gépkocsi hátsó ülésén kell elhelyezni úgy, hogy a gépkocsivezető mögé közvetlenül ne kerüljön. Intézkedés alá vont személy szállításakor vagy kísérés során a személyen a hátsó biztonsági övet is be kell kapcsolni és - amennyiben lehetséges - a közvetlen mellette lévő ajtót a belső kinyitás ellen biztosítani kell. A szállított személy mellett bal oldalon - az erre a célra különlegesen kialakított jármű kivételével - a járőr egyik tagja foglaljon helyet, készen a szökés vagy támadás megakadályozására - így a válasz. (Nem fejből jött)

“A Magyar Köztársaság Rendőrségének Járőr- és Őrszolgálati Szabályzata kiadásáról szóló 22/1997. (XI. 18.) ORFK utasítás 49. pontja szerint a személyi szabadságot korlátozó intézkedés alá vont személyt a gépkocsi hátsó ülésén kell elhelyezni úgy, hogy a gépkocsivezető mögé közvetlenül ne kerüljön.

Intézkedés alá vont személy szállításakor vagy kísérés során a személyen a hátsó biztonsági övet is be kell kapcsolni és – amennyiben lehetséges – a közvetlen mellette lévő ajtót a belső kinyitás ellen biztosítani kell. A szállított személy mellett bal oldalon – az erre a célra különlegesen kialakított jármű kivételével – a járőr egyik tagja foglaljon helyet, készen a szökés vagy támadás megakadályozására” – na, így viszik be az anyaszomorítókat.

Örülnek a kollégák az új autóknak, mindig várják az újakat. Az új Opeleknek is örültek két éve – mondja a hadnagy asszony


A garázs leggyorsabb autója két Octavia RS volt (nincs róluk fotó), a hivatalos megfogalmazás szerint azok a nagyteljesítményű előfutó autók. De nem lesz okuk panaszra a 184 lóerős Mercivel poroszkáló járőröknek sem - átautóztunk a belvároson, kollégám az Audiban ült, én a Merciben


Az Audi (125 lóerő) és a Skoda (140 lóerő) volánjánál ülve is lendülettel eredhetnek a bűn nyomába márciustól a rendőreink. Örülnek a kollégák az új autóknak, mindig várják az újakat. Az új Opeleknek is örültek két éve – mondja a hadnagy asszony


Ezek vadonatúj rendőrautók, de mit tudnak a régiek?
Egymásnak ugrasztottunk egy-egy használt Focus és Octavia rendőrautót. Vajon melyik nyert?

Kommentek

  • Zside

    Nem mintha a gyári tablet szerű kijelző szép lenne az új Mercikbe de így még esetlenebb.Ha jól tudom az információs kijelző is,bár gondolom a műszerfalon is megtalálható minden fontos adat csakúgy mint a régebbi modellekbe de akkor is furcsa ez a megoldás hogy csak így “kidobják”. Bár hirtelen én se tudom hogy hol máshol lehetett volna elhelyezni a rendőrségi rádiót.

  • oszkopeter

    A jelenlegi felderítési mutatókhoz inkább Suzuki Swift dukálna…
    Tény, hogy elég ramaty volt a szervek gépkocsi állománya 10-15 évvel ezelőtt, most viszont úgy érzem kezdünk átesni a ló túloldalára.

  • toce

    Adókedvezmény mellett most már zsíros megrendeléssel is támogatjuk a “hazai” autógyárakat. Lehet verni a mellett, meg nyomni a demagóg dumát, de az jól látszik, hogy hazai forrásból sikerült prémium autókat venni, az uniós forrásnál meg jó volt a Skoda Yeti.

    Az autók átlagára 5.9MFt volt. Nyúl legyek ha 4 misiből ne jöttek volna ki Classic III Astra-k…

  • Kempelen

    Szeretném megkérdezni az alant fikázókat, hogy milyen számítógépen pötyögték be a hülyeségeiket? 486? Ugye, hogy nem…. Ezért nem baj, ha a rendőr nem szar eszközökkel dolgozik barátaim, mert ti sem azon írtátok a nem ritkán buta véleményeket. Ha nektek jár, akkor ne legyetek már pitik.
    Puszi!

  • DTF

    bőven kellenek ilyen autók a rendőrségnek! most járjanak régi Opelekkel? Ha már másban nem tudunk versenyezni nyugaet-európáva, akkor rendőrésig autóparkoban legalbb felvesszük a versesynet! az már más kérdés h minek trafizáshoz meg lustálkodáshoz iylen autó, de ha van rá keret, miért ne?
    ezeket 1-2 év alatt leamortizálják, amennyire vigyáznka a rendőrök az autóikra…

  • janó

    Nyugi, nagy részükbe 1-2 évig biztosan nem ül “kisrendőr”. Ezek biza parancsnoki “repikocsik” lesznek a következő osztásig.

  • hova

    Valóban rendkívül rossz a rendőrség felderítési mutatója,még a középvezetők is jobb, ha nem szólalnak meg, mert egy értelmes mondat nem hagyja el a szájukat! Pedig nekik kellene irányítani a “sereget” de nincs koncepció, nincs terv, nincs gyakorlat-csak hümmögnek a dolgon, de azt az őrmester is tudja , ha kiszáll a merciből / fuj /- csak hümmögni tud!! A rendőrnek mindegy, hogy merciből v. opelből száll ki, mert a melóra kell figyelnie / kellene /, de őt az annyira nem érdekli, más szempontok alapján adják egymásnak a kilincset 2-3 év után, még nyomozók is!! Mennyi a havi fizetésem, kapok-e szolgálati lakást, ki a főnököm és nagyfőnököm / pl. megyei szinten / és kik a munkatársaim, mert velük kell melózni.Még a grundon is össze lehet hozni percek alatt egy jó csapatot, a rendőrségnél egy jó és eredményes, értelmes csapathoz minimu 5-8 év kell és még nagyon finom voltam!

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.