A BRFK Gazdasági Igazgatóságának Nádasdy utcai telephelyén fagyoskodunk. A vasbeton garázsok és egyenépületek szürkeségét csupán a kék-fehér matricás járművek színesítik, van itt belőlük minden: a Rendőrség feliratos robogótól a félszáz BMW-motoron és pár szomorkodó VW Polón át a “nagy teljesítményű előfutó autók”-ig (Octavia RS) várja a bevetést a rendőrség mai járműparkjának szinte minden tagja.

Sajnos egyiket sem fotózhatjuk, sőt semmi mást, csak az ORFK vadonatúj szerzeményeit:
– egy Mercedes-Benz B 220 4Maticot
– egy Audi A3 1.4 TFSi-t
– egy Škoda Octavia 1.4 TSI Combit

Ahogy a bajor rendőrök esetében természetes, hogy olyan BMW-ket hajtanak, amelyeket az utolsó csavarig bajorok készítettek, ma már az is természetes, hogy magyar rendőrök Magyarországon gyártott autókat használhatnak - mondta Orbán

Hogy a három autóból melyik mennyire készült “az utolsó csavarig” idehaza, abba most ne menjünk bele, örüljünk nekik.

Érdekesebb, hogy ki milyen mértékben finanszírozta az EU-val rendre kritikus kormányfő által az átadási ünnepségen (tök véletlenül két nappal karácsony előtt) átnyújtott kulcsokhoz tartozó járműveket.

Csak a tények kedvéért: a 385 járműből 170-et a költségvetés állt, 215-re a Külső Határok Alap (KHA) biztosított forrást. A KHA-t 2007-ben hozta létre az Európai Parlament és a Tanács az EU államainak határigazgatási támogatására


A rendőrségi járművek hierarchiájának alján a járőrautó szomorkodik: emlékszünk még a 124-esekre, viszont ilyen mennyiségben még sosem használt Mercedeseket a magyar rendőrség


A járműparkot szétszórják az egész országban, ahogy a rendőrnyelv fogalmaz: valamennyi területi rendőri szerv munkáját hivatottak szolgálni. A kerületi és vidéki kapitányságok mellett a Készenléti Rendőrség, a határrendészek, és a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság is kap a kocsikból


Nem tudni, hogy az ORFK pontosan mennyit fizetett a kocsik darabjáért. A Mercedes-Benz B 220 4Matic alapára 9,068 millió forint, az Audi 1,4 TSFi 6,641 millió, míg a Skoda Octavia 1.4 TSI Combi 6,012


Információnk szerint ezeknél az összegeknél jóval kevesebbet adtak értük, amire persze rárakódott a speciális matricázás, és a különféle átalakítások díja, valamint a felszerelések ára


Önnek melyik tetszik? – kérdezem egyik kísérőnket, Szlafkai-Győri Adrienn hadnagy asszonyt. Kinek mi a kedvence, de természetesen a feladat határozza meg, hogy melyik kolléga mit használ majd. Az egyik feladathoz nagyobb kell, a másikhoz kisebb. A hadnagy a műszaki osztály helyettes vezetője


Miért is kellett összkerekes, benzines, automata Merci a fővárosi járőrözéshez? Az elsőkerekes CDI 3-4 literrel ehet kevesebbet városban, ami brutálisan nagy különbség költségben ekkora flottánál


A kapitányságoknál mi dönt arról, hogy ki használhatja majd a szép új kocsikat, és ki ücsöröghet továbbra is a leharcolt régiekben? Mindenkinek a saját parancsnoka a feladatok szerint osztja be a napi szolgálatot. Nem mindegy, hogy sebességet mérnek, közlekedésrendészeti feladataik vannak, vagy delegációt kell kísérni - mondja a hadnagy asszony


A Skodában ültem, amikor két rendőr után egy szerelő forma fazon állt mellénk, és ő is ugyanazt kérdezte: lehet vezetni?


2014-ben és 2015-ben a rendőrség 1587 darab új autót kap, összesen 9,4 milliárd forintból. Ennek első része volt a december 23-án átadott 385 jármű. A maradék 1202 rendőrkocsi átadása idén, az első negyedévben várható.

Az államkasszából 1350 autót vesznek/vettek 7,2 milliárdét. Ezek közül
 – 400 db járőrkocsi lesz
 – 850 db bűnügyi/ügyintéző személyautó
 – 100 db pedig egyterű és teherautó

Típusok szerint:
 – Mercedes Benz B-osztály
 – Škoda Octavia (limuzin és kombi)
 – Audi A3, A4, és A6
 – Opel Astra
 – SEAT Toledo
 – Suzuki Swift

Mindezek “szervizszolgáltatására” havonta 46,9 millió forintot költ a rendőrség. (Igen, az ORFK tájékoztatása szerint előre meghatározott összeget.)

Mások mellett a BRFK 204 autót kap, a Készenléti Rendőrség 130-at, az országhatárt nem érintő megyék egyenként 32-88 kocsit.

Az EU-s Külső Határok Alapból finanszírozott 237 kocsi megy értelemszerűen az országszélekre. Ezek az alábbiak:
 – Škoda Octavia Combi
 – Škoda Yeti
 – Mercedes-Benz Sprinter

A mostanában szolgálatba álló közel 1600 új rendőrautó előtt bő két esztendővel ezelőtt, 2012 decemberében is kapott 1250 vadonatúj kocsit az ORFK. Akkor ötajtós Opel Astra Calssic III-asokat zömében fehér alapszínnel, a készenléti rendőrség számára ezüsttel.

Tudta, hogy csíkos autónak nevezi házon belül a rendőrnyelv a felmatricázott, a civilek által rendőrautónak hívott kocsikat?


És azt tudta, hogy mindegy egyes kiautózáskor a rendőröknek magukkal kell vinniük a lövedékálló mellényt? És azt, hogy így hívják? És azt, hogy ennek megfelelően az új kocsik csomagtartója utólag kialakítottan dupla padlós? Ez a helye a mellényeknek


Az Audiban így oldották meg. Na, ki tudja, hogy mi az a piros kúp?

A rendőrök lámpájára szerelve brutális fényt ad éjszaka. Sokkal hatékonyabb a fényvisszaverő táblácskánál

Vakító fénnyel villog a csomagtartó felnyitásaokor


Újdonság a a három autóban a sofőr sarka mögötti lámpatartó


Amely egyben tölti is a LED-es lámpát. Masszív, nagyon profi


Akár tűző napnál is jól látható a fénye


No de a matricázáson és a szirénán felül mitől rendőrautó a rendőrautó? Mindegyik új kocsi ajtajára szereltek például gumibottartót


Mindegyikben megoldották a rögzítést


A lőfegyverüket viszont nem csatolhatják le a rendőrök vezetés közben, ahogy a sprét sem, ezért speciális, deréktájékon és a combnál bőrrel erősített üléshuzatot kapott minden kocsi (ez nem újdonság)


Középen van a multifunkciósnak mondott kis kapcsoló sok gombocskával a hang-, és fényjelzések kezeléséhez. Véletlenül nem lehet benyomni, a könyöklő alatti főkapcsolóval kelthető életre


Annak a hullámikonosnak a hangja az a mélyről lassan felépülő visítás, amit autósként a legjobban utálok. A rendőrautóban hallgatva felállt a hátamon a szőr, olyat szólt


Érdekes dísztárcsa az Audikon. A b-oszloptól sötét hővédő fóliát kapott mindhárom autó


Kiváló járművek, nem vitás


Korlátozottan fotózhattuk az ún. rendőrségi kommunikáció berendezés kijelzőjét, és a magyarul rádiónak hívott készülékben folyó diskurzust sem hallgathattuk. Sőt, a rendőrök között is feladattól és beosztástól függ, hogy ki mit hallgathat rajta


A Mercedesben nem volt hely lejjebb, így a műszerfal tetején kellett maszekolni a rádióval. Amennyire lehet, normálisan megoldották


Nem látok rácsot a két üléssor között. Mi a protokoll a rossz fiúk beszállításakor? - kérdeztem a hadnagy asszonyt. A Magyar Köztársaság Rendőrségének Járőr- és Őrszolgálati Szabályzata kiadásáról szóló 22/1997. (XI. 18.) ORFK utasítás 49. pontja szerint a személyi szabadságot korlátozó intézkedés alá vont személyt a gépkocsi hátsó ülésén kell elhelyezni úgy, hogy a gépkocsivezető mögé közvetlenül ne kerüljön. Intézkedés alá vont személy szállításakor vagy kísérés során a személyen a hátsó biztonsági övet is be kell kapcsolni és - amennyiben lehetséges - a közvetlen mellette lévő ajtót a belső kinyitás ellen biztosítani kell. A szállított személy mellett bal oldalon - az erre a célra különlegesen kialakított jármű kivételével - a járőr egyik tagja foglaljon helyet, készen a szökés vagy támadás megakadályozására - így a válasz. (Nem fejből jött)

“A Magyar Köztársaság Rendőrségének Járőr- és Őrszolgálati Szabályzata kiadásáról szóló 22/1997. (XI. 18.) ORFK utasítás 49. pontja szerint a személyi szabadságot korlátozó intézkedés alá vont személyt a gépkocsi hátsó ülésén kell elhelyezni úgy, hogy a gépkocsivezető mögé közvetlenül ne kerüljön.

Intézkedés alá vont személy szállításakor vagy kísérés során a személyen a hátsó biztonsági övet is be kell kapcsolni és – amennyiben lehetséges – a közvetlen mellette lévő ajtót a belső kinyitás ellen biztosítani kell. A szállított személy mellett bal oldalon – az erre a célra különlegesen kialakított jármű kivételével – a járőr egyik tagja foglaljon helyet, készen a szökés vagy támadás megakadályozására” – na, így viszik be az anyaszomorítókat.

Örülnek a kollégák az új autóknak, mindig várják az újakat. Az új Opeleknek is örültek két éve – mondja a hadnagy asszony


A garázs leggyorsabb autója két Octavia RS volt (nincs róluk fotó), a hivatalos megfogalmazás szerint azok a nagyteljesítményű előfutó autók. De nem lesz okuk panaszra a 184 lóerős Mercivel poroszkáló járőröknek sem - átautóztunk a belvároson, kollégám az Audiban ült, én a Merciben


Az Audi (125 lóerő) és a Skoda (140 lóerő) volánjánál ülve is lendülettel eredhetnek a bűn nyomába márciustól a rendőreink. Örülnek a kollégák az új autóknak, mindig várják az újakat. Az új Opeleknek is örültek két éve – mondja a hadnagy asszony


Ezek vadonatúj rendőrautók, de mit tudnak a régiek?
Egymásnak ugrasztottunk egy-egy használt Focus és Octavia rendőrautót. Vajon melyik nyert?