Ki ócsítja az olajat? A gyíkemberek? Az UFÓ-k? Obama?

Öszeesküvés-elméletek az olajár zuhanásáról

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.01.23. 06.00

Egy éve 400 forint volt a benzin, 420 a gázolaj. Most 330 illetve 350 forint literje az üzemanyagnak. No de kinek áll ez érdekében?

Az ember csak nézi és nem érti. Gyerekkorunk óta halljuk, hogy az olaj véges erőforrás, el fog fogyni. Azt is tudjuk, hogy ha valamire szüksége van az embereknek és egyre kevesebb van belőle, az egyre drágább lesz. Ennek ellenére az elmúlt év októberétől elképesztő mértékben csökken az olaj és az olajból készülő üzemanyagok ára. Tavaly júniusban 107 dollár körül mérték hordóját, most 48 és fél dollár az ár. 2009 óta nem volt ilyen olcsó az olaj. WTF? Az alábbiakban átvesszük a hivatalos magyarázatot, és persze az ennél sokkal érdekesebb összeesküvés-elméleteket is.

A hivatalos: az OPEC védi a piacát

A kapitalista világban a piacszabályozás egyik alapvető funkciója a kartellek üldözése, tiltása, hiszen az ármegállapodás, a termelők, gyártók közti piacfelosztás megszünteti a versenyt, ami pedig a folytonos fejlődés biztosítéka. Ez az elv pont nem érvényesül a világ legfontosabb energiaforrása, a kőolaj piacán. Az olajtartalékok kétharmadát birtokló arab, afrikai és dél-amerikai tagállamok az OPEC-et pont azért hozták létre, hogy közösen taktikázhassanak az olajárral. A tagállamok meghatározott kvóta szerint értékesíthetnek olajat, összehangolt áron.

Az OPEC főhadiszállása, Bécsben

Az elmúlt években az orosz és az észak-amerikai gazdaság alaposan megnövelte kitermelését; Putyinnak pénzre van szüksége a kis háborújához meg egyebekhez, az USA pedig a palagáz-technológiával fért hozzá korábban nem kitermelhető olajhoz.

A legáltalánosabb magyarázat az olajár-zuhanásra, hogy az OPEC ezúttal nem csökkenti kitermelését az ár magasan tartása érdekében, hanem védi a piacát és nem engedi csökkenni részesedését a világ olajfogyasztásában. Így hát egyszerre van jelen az orosz és amerikai új olaj meg a közel-keleti, dél-amerikai és afrikai régi, ez a túlkínálat veri le az üzemanyagok árát.

Putyin szivatása

Sokkal izgalmasabb magyarázat, hogy az olajár csökkenése a kiújulni látszó hidegháború egyik fegyvere. Putyinnak, vagyis Oroszországnak nem igazán gurul a szekere gazdaságilag mostanság, ellenben annál barátságtalanabbul áll hozzá a demokratikus alapértékekhez és egyre nyomasztóbban törekszik ismét erősíteni világhatalmi jelentőségét.

Az USA ezt nem nézi jó szemmel, és az olajár, pontosabban az olajkínálat befolyásolásával próbálja szűkíteni Moszkva egyik legfőbb bevételi forrását. Egyes források szerint az USA nem egyedül, hanem Szaúd-Arábia támogatásával tolja lefele az olajárat, és nem csak Oroszországot, de Iránt is szándékosan gyengíteni akarja ezzel a két jóbarát.

Az elektromos autózás terjedésének lassítása

A fentinél talán egzotikusabb az az elmélet, miszerint a Gonosz Olajmultik még egy utolsó nagy akcióval megpróbálják kiszipolyozni az olajalapú közlekedésből, amit ki lehet. Mivel az utóbbi években a legfejlettebb illetve a legdinamikusabban fejlődő piacokon (főként Kína) eddig soha sem látott mértékben kapott erőre az elektromos autózás, valamint a világ legnagyobb autógyártójának most piacra dobott tüzelőanyag-cellás autójával (Toyota Mirai) hidrogénautózás árnyéka is rávetül az olajbizniszre, komoly átrendeződés várható a közúti közlekedés energetikájában.

Hogy az átállást olajról villanyra egy kicsit magakasszák, az olajtermelő országok direkt levitték a benzinárakat, így csökkentve a zemberek igényét az új technológia iránt.


Az átlagárnál még jóval olcsóbban is tankolhatunk itt-ott


Amerika hangja

Floridában nyaraló barátunkat is megkérdeztük: Amerikában mi a hivatalos és a nem hivatalos magyarázat az olajár drasztikus megzuhanására. Nos; a közvélemény azon, kisebb része, amely foglalkozik egyáltalán a kérdéssel, egyöntetűen úgy gondolja, Putyin szívatása a lényeg. Obama, a Demokrata Párt által indított elnök a Republikánus Párt alsóházi túlsúlyba kerülése miatt gyakorlatilag elvesztette belföldi érdekérvényesítő képességét. Ilyenkor az amerikai elnökök hagyományosan valami jó kis külföldi balhé után szoktak nézni, és hát állítólag ez lenne az olajár befolyásolásán keresztül az oroszok megrendszabályozásának kísérlete.


És szerinted, kedves olvasónk, miért esik immár nyolcadik hónapja, ráadásul ilyen drasztikus ütemben és mértékben az olajár?

Szavazás

Mi a valódi ok az árzuhanás mögött?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szaboata

    szerintem meg azért ócsítja Amerika az olajat,hogy nálunk is olcsóbb legyen a benzin,még ha nem is lesz 130 Ft/l,mint ott.Elvégre a demokráciát onnan exportálják…,és autózni egy demokratikus jog

  • 1000rörö

    Nálunk azééé épp ma drágult. Gondolom erre a hatalmas jólétre hivatkozva, de ezt is bekajáltuk szerencsére.

  • Guevara

    Édes istenem, micsoda Eldorádó lenne itt ha M.o. nem teljesítene ilyen jól…

  • Iceman.

    1000rörö: Aztán biztos forintban fizet a mol az olajért és nem érzi meg az elmúlt napok 5%-kos gyengülését.

  • Hawaii-

    “összeesküvés-elmélet”, “UFÓ-k”, “GYÍKEMBEREK” – Vadul jelez a bullshit-detektorom. Kérlek ne tegyétek tönkre, nagyon érzékeny műszer!

    A fogalmak efféle tudatos, félrevezető felhígítása – az amúgy kényes és komoly témák érintése esetén – tipikusan a bulvárszennymédia eszköztárához tartozik. Hogy csak a legnyilvánvalóbbat említsem: az ‘azonosítatlan repülő objektum’ (UFO) és a ‘földönkívüli intelligencia’ (ETI) fogalmak összemosása.
    Veletek szemben magasabb az olvasói elvárás. Legalábbis merem remélni.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.