Ki ócsítja az olajat? A gyíkemberek? Az UFÓ-k? Obama?

Öszeesküvés-elméletek az olajár zuhanásáról

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.01.23. 06.00

Egy éve 400 forint volt a benzin, 420 a gázolaj. Most 330 illetve 350 forint literje az üzemanyagnak. No de kinek áll ez érdekében?

Az ember csak nézi és nem érti. Gyerekkorunk óta halljuk, hogy az olaj véges erőforrás, el fog fogyni. Azt is tudjuk, hogy ha valamire szüksége van az embereknek és egyre kevesebb van belőle, az egyre drágább lesz. Ennek ellenére az elmúlt év októberétől elképesztő mértékben csökken az olaj és az olajból készülő üzemanyagok ára. Tavaly júniusban 107 dollár körül mérték hordóját, most 48 és fél dollár az ár. 2009 óta nem volt ilyen olcsó az olaj. WTF? Az alábbiakban átvesszük a hivatalos magyarázatot, és persze az ennél sokkal érdekesebb összeesküvés-elméleteket is.

A hivatalos: az OPEC védi a piacát

A kapitalista világban a piacszabályozás egyik alapvető funkciója a kartellek üldözése, tiltása, hiszen az ármegállapodás, a termelők, gyártók közti piacfelosztás megszünteti a versenyt, ami pedig a folytonos fejlődés biztosítéka. Ez az elv pont nem érvényesül a világ legfontosabb energiaforrása, a kőolaj piacán. Az olajtartalékok kétharmadát birtokló arab, afrikai és dél-amerikai tagállamok az OPEC-et pont azért hozták létre, hogy közösen taktikázhassanak az olajárral. A tagállamok meghatározott kvóta szerint értékesíthetnek olajat, összehangolt áron.

Az OPEC főhadiszállása, Bécsben

Az elmúlt években az orosz és az észak-amerikai gazdaság alaposan megnövelte kitermelését; Putyinnak pénzre van szüksége a kis háborújához meg egyebekhez, az USA pedig a palagáz-technológiával fért hozzá korábban nem kitermelhető olajhoz.

A legáltalánosabb magyarázat az olajár-zuhanásra, hogy az OPEC ezúttal nem csökkenti kitermelését az ár magasan tartása érdekében, hanem védi a piacát és nem engedi csökkenni részesedését a világ olajfogyasztásában. Így hát egyszerre van jelen az orosz és amerikai új olaj meg a közel-keleti, dél-amerikai és afrikai régi, ez a túlkínálat veri le az üzemanyagok árát.

Putyin szivatása

Sokkal izgalmasabb magyarázat, hogy az olajár csökkenése a kiújulni látszó hidegháború egyik fegyvere. Putyinnak, vagyis Oroszországnak nem igazán gurul a szekere gazdaságilag mostanság, ellenben annál barátságtalanabbul áll hozzá a demokratikus alapértékekhez és egyre nyomasztóbban törekszik ismét erősíteni világhatalmi jelentőségét.

Az USA ezt nem nézi jó szemmel, és az olajár, pontosabban az olajkínálat befolyásolásával próbálja szűkíteni Moszkva egyik legfőbb bevételi forrását. Egyes források szerint az USA nem egyedül, hanem Szaúd-Arábia támogatásával tolja lefele az olajárat, és nem csak Oroszországot, de Iránt is szándékosan gyengíteni akarja ezzel a két jóbarát.

Az elektromos autózás terjedésének lassítása

A fentinél talán egzotikusabb az az elmélet, miszerint a Gonosz Olajmultik még egy utolsó nagy akcióval megpróbálják kiszipolyozni az olajalapú közlekedésből, amit ki lehet. Mivel az utóbbi években a legfejlettebb illetve a legdinamikusabban fejlődő piacokon (főként Kína) eddig soha sem látott mértékben kapott erőre az elektromos autózás, valamint a világ legnagyobb autógyártójának most piacra dobott tüzelőanyag-cellás autójával (Toyota Mirai) hidrogénautózás árnyéka is rávetül az olajbizniszre, komoly átrendeződés várható a közúti közlekedés energetikájában.

Hogy az átállást olajról villanyra egy kicsit magakasszák, az olajtermelő országok direkt levitték a benzinárakat, így csökkentve a zemberek igényét az új technológia iránt.


Az átlagárnál még jóval olcsóbban is tankolhatunk itt-ott


Amerika hangja

Floridában nyaraló barátunkat is megkérdeztük: Amerikában mi a hivatalos és a nem hivatalos magyarázat az olajár drasztikus megzuhanására. Nos; a közvélemény azon, kisebb része, amely foglalkozik egyáltalán a kérdéssel, egyöntetűen úgy gondolja, Putyin szívatása a lényeg. Obama, a Demokrata Párt által indított elnök a Republikánus Párt alsóházi túlsúlyba kerülése miatt gyakorlatilag elvesztette belföldi érdekérvényesítő képességét. Ilyenkor az amerikai elnökök hagyományosan valami jó kis külföldi balhé után szoktak nézni, és hát állítólag ez lenne az olajár befolyásolásán keresztül az oroszok megrendszabályozásának kísérlete.


És szerinted, kedves olvasónk, miért esik immár nyolcadik hónapja, ráadásul ilyen drasztikus ütemben és mértékben az olajár?

Szavazás

Mi a valódi ok az árzuhanás mögött?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szaboata

    szerintem meg azért ócsítja Amerika az olajat,hogy nálunk is olcsóbb legyen a benzin,még ha nem is lesz 130 Ft/l,mint ott.Elvégre a demokráciát onnan exportálják…,és autózni egy demokratikus jog

  • 1000rörö

    Nálunk azééé épp ma drágult. Gondolom erre a hatalmas jólétre hivatkozva, de ezt is bekajáltuk szerencsére.

  • Guevara

    Édes istenem, micsoda Eldorádó lenne itt ha M.o. nem teljesítene ilyen jól…

  • Iceman.

    1000rörö: Aztán biztos forintban fizet a mol az olajért és nem érzi meg az elmúlt napok 5%-kos gyengülését.

  • Hawaii-

    “összeesküvés-elmélet”, “UFÓ-k”, “GYÍKEMBEREK” – Vadul jelez a bullshit-detektorom. Kérlek ne tegyétek tönkre, nagyon érzékeny műszer!

    A fogalmak efféle tudatos, félrevezető felhígítása – az amúgy kényes és komoly témák érintése esetén – tipikusan a bulvárszennymédia eszköztárához tartozik. Hogy csak a legnyilvánvalóbbat említsem: az ‘azonosítatlan repülő objektum’ (UFO) és a ‘földönkívüli intelligencia’ (ETI) fogalmak összemosása.
    Veletek szemben magasabb az olvasói elvárás. Legalábbis merem remélni.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.