Ki ócsítja az olajat? A gyíkemberek? Az UFÓ-k? Obama?

Öszeesküvés-elméletek az olajár zuhanásáról

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.01.23. 06.00

Egy éve 400 forint volt a benzin, 420 a gázolaj. Most 330 illetve 350 forint literje az üzemanyagnak. No de kinek áll ez érdekében?

Az ember csak nézi és nem érti. Gyerekkorunk óta halljuk, hogy az olaj véges erőforrás, el fog fogyni. Azt is tudjuk, hogy ha valamire szüksége van az embereknek és egyre kevesebb van belőle, az egyre drágább lesz. Ennek ellenére az elmúlt év októberétől elképesztő mértékben csökken az olaj és az olajból készülő üzemanyagok ára. Tavaly júniusban 107 dollár körül mérték hordóját, most 48 és fél dollár az ár. 2009 óta nem volt ilyen olcsó az olaj. WTF? Az alábbiakban átvesszük a hivatalos magyarázatot, és persze az ennél sokkal érdekesebb összeesküvés-elméleteket is.

A hivatalos: az OPEC védi a piacát

A kapitalista világban a piacszabályozás egyik alapvető funkciója a kartellek üldözése, tiltása, hiszen az ármegállapodás, a termelők, gyártók közti piacfelosztás megszünteti a versenyt, ami pedig a folytonos fejlődés biztosítéka. Ez az elv pont nem érvényesül a világ legfontosabb energiaforrása, a kőolaj piacán. Az olajtartalékok kétharmadát birtokló arab, afrikai és dél-amerikai tagállamok az OPEC-et pont azért hozták létre, hogy közösen taktikázhassanak az olajárral. A tagállamok meghatározott kvóta szerint értékesíthetnek olajat, összehangolt áron.

Az OPEC főhadiszállása, Bécsben

Az elmúlt években az orosz és az észak-amerikai gazdaság alaposan megnövelte kitermelését; Putyinnak pénzre van szüksége a kis háborújához meg egyebekhez, az USA pedig a palagáz-technológiával fért hozzá korábban nem kitermelhető olajhoz.

A legáltalánosabb magyarázat az olajár-zuhanásra, hogy az OPEC ezúttal nem csökkenti kitermelését az ár magasan tartása érdekében, hanem védi a piacát és nem engedi csökkenni részesedését a világ olajfogyasztásában. Így hát egyszerre van jelen az orosz és amerikai új olaj meg a közel-keleti, dél-amerikai és afrikai régi, ez a túlkínálat veri le az üzemanyagok árát.

Putyin szivatása

Sokkal izgalmasabb magyarázat, hogy az olajár csökkenése a kiújulni látszó hidegháború egyik fegyvere. Putyinnak, vagyis Oroszországnak nem igazán gurul a szekere gazdaságilag mostanság, ellenben annál barátságtalanabbul áll hozzá a demokratikus alapértékekhez és egyre nyomasztóbban törekszik ismét erősíteni világhatalmi jelentőségét.

Az USA ezt nem nézi jó szemmel, és az olajár, pontosabban az olajkínálat befolyásolásával próbálja szűkíteni Moszkva egyik legfőbb bevételi forrását. Egyes források szerint az USA nem egyedül, hanem Szaúd-Arábia támogatásával tolja lefele az olajárat, és nem csak Oroszországot, de Iránt is szándékosan gyengíteni akarja ezzel a két jóbarát.

Az elektromos autózás terjedésének lassítása

A fentinél talán egzotikusabb az az elmélet, miszerint a Gonosz Olajmultik még egy utolsó nagy akcióval megpróbálják kiszipolyozni az olajalapú közlekedésből, amit ki lehet. Mivel az utóbbi években a legfejlettebb illetve a legdinamikusabban fejlődő piacokon (főként Kína) eddig soha sem látott mértékben kapott erőre az elektromos autózás, valamint a világ legnagyobb autógyártójának most piacra dobott tüzelőanyag-cellás autójával (Toyota Mirai) hidrogénautózás árnyéka is rávetül az olajbizniszre, komoly átrendeződés várható a közúti közlekedés energetikájában.

Hogy az átállást olajról villanyra egy kicsit magakasszák, az olajtermelő országok direkt levitték a benzinárakat, így csökkentve a zemberek igényét az új technológia iránt.


Az átlagárnál még jóval olcsóbban is tankolhatunk itt-ott


Amerika hangja

Floridában nyaraló barátunkat is megkérdeztük: Amerikában mi a hivatalos és a nem hivatalos magyarázat az olajár drasztikus megzuhanására. Nos; a közvélemény azon, kisebb része, amely foglalkozik egyáltalán a kérdéssel, egyöntetűen úgy gondolja, Putyin szívatása a lényeg. Obama, a Demokrata Párt által indított elnök a Republikánus Párt alsóházi túlsúlyba kerülése miatt gyakorlatilag elvesztette belföldi érdekérvényesítő képességét. Ilyenkor az amerikai elnökök hagyományosan valami jó kis külföldi balhé után szoktak nézni, és hát állítólag ez lenne az olajár befolyásolásán keresztül az oroszok megrendszabályozásának kísérlete.


És szerinted, kedves olvasónk, miért esik immár nyolcadik hónapja, ráadásul ilyen drasztikus ütemben és mértékben az olajár?

Szavazás

Mi a valódi ok az árzuhanás mögött?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szaboata

    szerintem meg azért ócsítja Amerika az olajat,hogy nálunk is olcsóbb legyen a benzin,még ha nem is lesz 130 Ft/l,mint ott.Elvégre a demokráciát onnan exportálják…,és autózni egy demokratikus jog

  • 1000rörö

    Nálunk azééé épp ma drágult. Gondolom erre a hatalmas jólétre hivatkozva, de ezt is bekajáltuk szerencsére.

  • Guevara

    Édes istenem, micsoda Eldorádó lenne itt ha M.o. nem teljesítene ilyen jól…

  • Iceman.

    1000rörö: Aztán biztos forintban fizet a mol az olajért és nem érzi meg az elmúlt napok 5%-kos gyengülését.

  • Hawaii-

    “összeesküvés-elmélet”, “UFÓ-k”, “GYÍKEMBEREK” – Vadul jelez a bullshit-detektorom. Kérlek ne tegyétek tönkre, nagyon érzékeny műszer!

    A fogalmak efféle tudatos, félrevezető felhígítása – az amúgy kényes és komoly témák érintése esetén – tipikusan a bulvárszennymédia eszköztárához tartozik. Hogy csak a legnyilvánvalóbbat említsem: az ‘azonosítatlan repülő objektum’ (UFO) és a ‘földönkívüli intelligencia’ (ETI) fogalmak összemosása.
    Veletek szemben magasabb az olvasói elvárás. Legalábbis merem remélni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.