Mivel autózik az amerikai nagykövet?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.01.22. 06.00

Biztonsági okokból titkolják. Az izraeli, az orosz és a kínai csúcsdiplomaták járműveiről sem adnak infót. Mi viszont megmutatjuk olvasóinknak.

Szerdán adta át megbízólevelét az államfőnek Colleen Bradley Bell, akinek eheti érkezését politikai okokból a szokottnál is nagyobb érdeklődés övezte. Ráadásul az új amerikai nagykövet hollywoodi híresség, ha nem is filmszínész.

Jóval a magángépe landolása előtt megkerestük a hazai nagykövetségeket, árulják el, milyen autókat használnak a csúcsdiplomaták.

Biztonsági okból titkos! Ez komoly?

Az amerikai képviselet szóvivője, Elizabeth Webster – megköszönve érdeklődésünket – személyiségi és biztonsági okokra hivatkozva elutasította a válaszadást.

A világ vezető hatalmának nagykövete védelmében szükségesek óvintézkedések olyan békés kis országokban is, mint az EU közepén hancúrkodó hazánk. DE! A nagykövet autójának a márkáját/típusát féltve őrizgetni megmosolyogtató akkor, amikor egyszerű netes kereséssel (plusz MTI) számos fotót találhatunk arról a bizonyos, ránézésre páncélozott Cadillac-ről.

Itt az előző nagykövet, Eleni Tsakopoulos Kounalakis száll ki belőle egy felsőoktatási intézmény meglátogatása előtt (forrás: PPKE)


Itt Bell tegnap, a Várban (forrás: MTI)

A rend kedvéért egy újabb levélben konkrétan rákérdeztünk, hogy Bell az elődei által használt autót örökli-e? Erre a nyilvánvaló igen helyett már nem kaptunk választ.

Teljes valójában (forrás: PPKE)

Egy állampolgárára vetítve Izrael az Egyesült Államoknál is sokkal többet költ védelemre, meg sem lepődtünk, hogy a budapesti követségüktől ez a válasz jött: “biztonsági okok miatt sajnos az nem áll módunkban válaszolni a kérdéseire”. Akkor megmutatjuk az ő kocsiját is.

Ilan Mor izraeli nagykövet távozóban Szegedről (forrás: szegedma.hu)

Váratlanul ért ugyanakkor a japán képviselet elutasítása, szintúgy biztonsági okokra hivatkozva. Természetesen az őexcellenciája által használt Lexus LS 600h-ról is vannak fotók

Ilyen ez az internet. A japán autógyártás csúcsa Európában a Lexus LS 600h


Miért mérges a magyar autósokra a japán kulturális attasé?

Őszinte kíváncsisággal kérdeztem meg a követségektől azt is, ugyan mondják már el, mit gondolnak a magyar autósokról, vagy éppen a szeretett-gyűlölt budapesti tömegközlekedésről.

“A budapesti forgalom természetesen nagyon barátságos bármely mexikói számára, de ez nem is meglepő, hiszen Mexikóváros az elővárosaival együtt több mint 20 milliós metropolisz. Ott olyan távolságokkal kell megküzdeni nap mint nap, mint a 28.8 km hosszú Avenida de los Insurgentes, amely átszeli a szövetségi fővárost” – így a közép-amerikai ország sajtósának válasza.

Yasuda Kunihiko, a japán követség első titkára (egyúttal kulturális attasé) egészen hosszan részletezte érdeklődésemre a véleményét. Látszik, hogy régóta koptatja útjainkon a felfestéseket, amelyekkel a legkevésbé sem elégedett. “A közlekedési jelek az aszfalton sok helyen alig láthatóak, lekoptak (rossz minőségű a festék?), ezért a bonyolultabb útkereszteződésnél nehéz követni/megtalálni a megfelelő a sávot, ami balesetveszélyes. Annak ellenére, hogy néhol nehezen észrevehetők a sávok, a tájékozódást segíteni hivatott táblák sem sokat segítenek.”

Őszinte véleményt mond a magyar autósokról is, bizonyos helyzetekben felmérgesítjük őt. “A japán autóvezetőkhöz képest vadabbul vezetnek, lobbanékonyak, de a japánokhoz képest a gyalogosokkal szemben sokkal előzékenyebbek.

Ami a japánokat a magyarországi autóvezetésben leginkább zavarja, az a követési távolság be nem tartása, vagyis a magyar autósok túlságosan rátapadnak az előttük haladó járműre. A japánokat idegessé teszi arra gondolni, hogy egy hirtelen fékezéskor vajon időben meg tud-e állni az utánuk jövő autó? A másik dolog, hogy amikor én elég követési távolságot hagyva vezetek, akkor gyakran előfordul, hogy az utánam jövő autó engem megelőzve elém kerül – ettől mérges leszek. Bár én velem nem történt meg, de Budapesten gyakran láttam autós balesetet, amelyek véleményem szerint a be nem tartott követési távolság miatt következtek be.

Az első titkártól talán kevesebbet békávézik a nagykövet

Mindemellett az az általános véleményem, hogy a magyar autóvezetők – legyenek akár férfiak, akár nők – ügyesebb autóvezetők, mint a japánok. De abban az értelemben is, hogy ‘túl’ ügyesek, azaz, nem vezetnek biztonságosan” – meséli tapasztalatait Yasuda Kunihiko úr.

Ne felejtsük, hogy diplomaták nyilatkoznak cikkünkben, így még a svéd követség munkatársai is látnak pozitívumokat a budapesti közlekedésben. “Az alá-fölérendeltségi viszony helyett egyre inkább az egymás partnerként való kezelése kezd Magyarországon is előtérbe helyeződni, ami nagyon örvendetes dolog.”

Mindig mondom a vendégeimnek: kapaszkodjatok!

Szerencsénkre Yasuda Kunihiko első titkár a budapesti tömegközlekedést is használja, és erről sem rejti véka alá a véleményét. “Örvendetes, hogy új buszokat állítottak forgalomba, főleg a Mercedesekre gondolok. Sajnos a régi Ikarusok elavultak, az ezeket vezető sofőrök vezetési stílusa pedig durva, ezért ezekre nem szívesen szállok. Ha Japánból jöttek vendégeim, akkor mindig figyelmeztettem őket, hogy erősen kapaszkodjanak, mert a hirtelen fékezések, indulások, kanyarok alkalmával könnyen eleshetnek.”

Bellnek még nincs tapasztalata a BKV-ról, ez a reptéri busz, amire a testőre, Magyar Levente külügyi államtitkár, és André Goodfriend ügyvivő mellett csak a távirati iroda fotósa szállhatott fel

A mexikóiaknak viszont a BKV is tetszik. “A nagykövetségen szolgáló diplomatáink közül mindannyian nagy rajongói a budapesti közösségi közlekedési hálózatnak, amely mind biztonságban, mind gyorsaságban és elérhetőségben sokkal jobb, mint amivel Mexikóban lehet találkozni. Többen közülük busszal és villamossal járnak munkába.”

Mivel járnak a kínaiak és az oroszok?

A mexikóiak BKV-használatában könnyen lehet, benne van az is, hogy mindössze három személyautója van a követségüknek: egy Audi A6, egy Ford Galaxy és egy “régebbi típusú Volvo”. Az Audit kizárólag a nagykövet használja, a többi nem feltétlenül személyhez kötött.

Lakosságszámban mindössze a töredéke Mexikónak Svédország, a budapesti diplomatáik, és munkatársaik mégis sokkal több járművet használnak. Meg kell említenünk, hogy a bő tucatnyi megkeresett képviselet közül a svéd adta a legrészletesebb válaszokat.

A nagykövetség két autót futtat:
 – egy Saab 9.5t-t (szedán, 6 éves), illetve egy 9.3TD-t (kombi, 5 éves)
A diplomáciai státuszban lévő munkatársak négy kocsit használnak:
 – egy Volvo XC90-et (5 éves),  egy XC60-at (2 éves), egy Volvo V70-et (10 éves), illetve egy Toyota Avensist (kombi, 4 éves)
Ezen felül a helyi alkalmazottak még plusz három autót vehetnek igénybe:
 – Opel, Corsa, Ford Mondeo, Alfa Romeo 156.

Sehol német prémiummárka. Az orosz nagykövetség főbejáratánál viszont mindháromból áll egy-egy példány.

Bizonyos cégeknél, önkormányzatoknál stb. a góré parkolóhelye a bejárathoz legközelebbi. Szerintünk az orosz fődiplomatát a W212-nél is komolyabb kocsival fuvarozza a sofőre


Az általunk fotózott képviseletek közül messze-messze az orosz körül áll rendszeresen a legtöbb autó. 80 százalékban Toyota, a maradék főleg Merci és BMW


A felirat, ami lecsúszott: Vigyázat, szőke nő a volánnál!


A BMW-t imádják a kínaiak is, a kereskedelmi osztály előtt szerdán egy vadiúj, összkerekes 4-es, és egy szintén fiatal 3-as GT is parkolt


Ott jártunkkor beparkolt közéjük egy civil Mazda – erre az autóra még visszatérünk


A nagykövet autóját firtató kérdésünkre nem válaszoltak a kínaiak, ez a két épület a diplomatáik főhadiszállása. Bent egy 5-ös várja gazdáját


Szerbia vs. Albánia = BMW vs. Mercedes?

A svédekhez hasonlóan szeretik, és használják a hazai márkákat a dél-koreai követség munkatársai. A patinás Andrássy úti villa hátsó parkolójában ezt a Santa Fe-t, és i40-est fotóztuk. Vajon a villa főbejáratánál mi áll?


Ez német földön készült


Ugye senki nem lepődik meg azon, hogy a francia képviselet előtt C6-os áll, meg egy Renault Scénic, arrébb pedig egy Peugeot 5008


Önmagában érdekes az albán követség elhelyezkedése. Éppen szemben van a nagy ellenség, Szerbia követségével, így egész nap figyelhetik egymást. Mindössze ez az ütött-kopott C-osztály állt az albán képviselet előtt


Többszörösen hiányos, sokszorosan sérült


Szintén egy szem, de szintén német prémiumautó parkolt a szerb képviselet előtt


Mindössze 15 perccel a CX-7 leparkolása után máris megjelentek bírságolni a terézvárosi közteresek


Ugyanabban az utcában, olyan 30-40 méterrel arrébb viszont évek óta, minden egyes nap a járdán parkolnak ezek a diplomaták

Hogy kik ők? És mit mondtak, amikor rákérdeztünk a pofátlanságra?

Ezeknek külön cikket szenteltünk, érdemes elolvasni, már csak azért is, mert benne van a külföldön szolgáló magyar diplomaták viszonya fogadó országuk KRESZ-éhez. Kattintson sok fotóért ide!

 

Kommentek

  • Pocketforce

    18005 évig gyártották?:D (nem rosszból, de elírtátok a dátumot :) ).

  • tbiudrl

    “Örvendetes, hogy új buszokat állítottak forgalomba, főleg a Mercedesekre gondolok. Sajnos a régi Ikarusok elavultak, az ezeket vezető sofőrök vezetési stílusa pedig durva, ezért ezekre nem szívesen szállok. Ha Japánból jöttek vendégeim, akkor mindig figyelmeztettem őket, hogy erősen kapaszkodjanak, mert a hirtelen fékezések, indulások, kanyarok alkalmával könnyen eleshetnek.”

    Valaki felvilágosíthatná Yasuda Kunihiko első titkár urat, hogy ugyanazok a sofőrök vezetik a szép új Citarokat, mint az IK260-okat. Csakhogy, az Ikarusok meglehetősen máshogyan működtek már új korukban is, azóta meg csak romlott az állapotuk. :)

  • Guevara

    A japán nagykövetet is Szegeden kapták le. :)

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.