Röviden – Mercedes-Benz Shooting Break

Mi ez?

A négyajtós, mezei CLA kombisított változata 
Mit tud?Több helyet, praktikusabb belsőt kínál, de a menő külső megmaradt
Mibe kerül?200 ezerrel drágább a mezei CLA-nál
Kinek jó? Annak, aki kompakt, elsőkerekes Mercedesre vágyik

Orbán Viktor CLA Shooting Brake-et vezet

“Minden napra egy tojás, illetve minden évben egy új modell” – kezdte beszédét Orbán Viktor a kecskeméti Mercedes gyárban tartott ünnepélyes, gyártásindító ceremónián. A most induló CLA Shooting Brake a harmadik modell, amelyet a 2012-ben beindult kecskeméti gyárban készítenek a négyajtós, kupé CLA és a B-osztály mellett. 
A kizárólag itt készülő kombi CLA a Mercedes kompakt, elsőkerekes architektúrájára épül, amely különösen jól pörög az utóbbi években. Csak 2014-ben pár tized híján 25 százalékos eladás növekedést könyvelhetett el a márka ebben a kategóriában, soha ennyi kompakt autót nem adtak még el, mint tavaly. Mától az A, B, CLA GLA modellek mellett egy ötödik kompakt is beszáll a bizniszbe, a CLA Shooting Brake.

Nincs még három éve, hogy Kecskeméten beindult a Mercedes gyár

Mi is az a Shooting Brake?

Magyarul kombi. Vagyis mégsem ilyen egyszerű a magyarázat, a Shooting Brake a Mercedesnél olyan puttonyost jelöl, ami nem igazi kombi – nem fér be hátra, hanyagul behajigálva a világ összes cucca – hanem csak valami kombinak látszó izé. Kis fenékdudorodással, de bitang nagyra dagadt segg nélkül nyel el valamival több úti holmit, mint a négyajtós változat, a gyár saját szavaival úgy mondja, hogy a menő “kupé formát hétköznapokon is használható formába öntötték”. Lefordítva ez annyit tesz, hogy jó eséllyel már a hátsó ülésen is elfér benne egy átlagos méretűre nőtt ember, és nem kell ferdén tartania utazás közben a fejét.

A világ minden tájára innen készülnek a CLA-k

A négyajtós CLA kupéval szinte centire megegyezik a kombi kivitel is, csupán az eltérő tetőkialakítás miatt magasabb valamivel, egész pontosan 3 mm-rel, ami 4 centi plusz fejteret jelent a második sorban ülőknek. Természetesen valamelyest nőtt a csomagtartó befogadóképessége is, ez 470-ről 495 literre puffadt, de az igazi nyereség nem a plusz literekben, hanem a jobb variálhatóságban rejlik.
“A balatoni szállodák parkolójában háromféle autót lehet látni. Keletit, nyugatit, meg Mercedest.” – folytatja a miniszterelnök a beszédét. Majd kitér arra, mennyire jól jött a válságban szomorkodó országnak, hogy a Mercedes éppen ide hozta ezt a gyárat. Ez baráti érzelmeket vált ki. Aztán szóba kerül a többi 6000, részben, vagy teljes egészében német tőkével alapított cég, amely 300 ezer munkavállalónak biztosít megélhetést. Orbán Viktor ezt gyorsan fel is szorozta néggyel és kijött, hogy jelenleg 1,2 millió magyar életét befolyásolják ezek a német cégek. 

Fiam, majd adja oda a kesztyűmet Havasinak, hogy tegye a kólásdoboz mellé. Biztos boldog lesz.

A gyár

A Kecskeméten, 800 millió eurós – azóta újabb 200 milliónyi fejlesztést is kapott az üzem – beruházásból felépült Mercedes gyárban 2012. márciusában indult meg a termelés. Jelenleg 4000 dolgozónak, három műszakban adnak munkát, 180 országba exportálnak és több, mint 300 ezer darab autót gyártottak már itt. 17 hazai beszállítóval kezdték a termelést nem egészen három évvel ezelőtt, de ma már 32 hazai cég szállít különféle alkatrészeket a gyárba.

 Durván egymilliárd eurót költöttek eddig a kecskeméti üzemre

A gyárvezetés szerint elkötelezett, kreatív emberek dolgoznak itt, amelyet az is bizonyít, hogy eddig 1400 ötlet, javaslat érkezett tőlük, amivel a gyár versenyképességét tvább lehet növelni.

“Nem titkolt célunk, hogy olyan ország legyünk, ahol nemcsak gyártják a Mercedeseket, hanem egyre nagyobb fizetőképes kereslet is van rájuk.” – hangzott el a hat és félperces beszéd végén. Egyelőre a Mercedes gyár parkolójában csak német rendszámú Merciket lehet látni, nyilván nem a gyártósoron dolgozók autói ezek. (Hogy mennyit is keres egy munkás a kecskeméti gyárban, arról itt olvashatnak bővebben.) Műszakváltáskor teljesen átlagos autótömeg kelt útra az üzem melletti óriási parkolóból. 
Videón a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake:
A fontos emberek távozása után még körbejárhattuk a gyárat, amely közel nem annyira szellős, mint a nemrég meglátogatott Great Wall bolgár üzemcsarnoka. Érthető a különbség, itt nem évi 5000 autóval bohóckodnak, hanem valódi termelés folyik, valódi tempóban. Targoncák száguldanak alkatrészekkel megrakva, emberek szorgoskodnak a munkaállomásokon és néhány percenként le is gördül egy-egy csillagos emblémás autó a szalag végéről. 
Motorválaszték:
 Típus:  200 CDI 220 CDI 180 200250 (4Matic) 45 AMG
 Lökettérfogat (cm3) 2143 2143 1595 1595 1991 1991
 Teljesítmény (LE) 136 177 122 156 211 360
 Forgatónyomaték (Nm) 300 350 200 250 350 450
 Átlagos üzemanyag-fogyasztás (l/100lkm) 3,9 4,0 5,3 5,3 5,5 (6,8) 6,9
 CO2-kibocsátás (g/km) 101 105 124 124 132 (156) 161
 Gyorsulás 0-100 km/óra, mp 9,9 8,3 9,4 8,8 6,9 (6,8) 4,7
 Csúcssebesség, km/óra 215 228 210 225 240 250

Mikortól, mennyiért?

Az új Mercedes-Benz CLA Shooting Brake egyelőre két diesel- és négy benzinmotorral, valamint 4MATIC összkerékhajtással kapható és durván 200 ezer forinttal drágább a négyajtós kupénál. A CLA Shooting Brake 2015. január 15. óta rendelhető, és az első járművek 2015 márciusában érkeznek majd az európai márkakereskedőkhöz, innen, Kecskemétről.

Ha az Istenkirály a 10-es, a rettentő szutyok az 1-es, akkor hányast adnál az autónak?

242 szavazat - átlag: 7.2 (10-ből)

Ha az Istenkirály a 10-es, a rettentő szutyok az 1-es, akkor hányast adnál az autónak?