Mivel lehet a legolcsóbban autózni?

CNG, LPG, dízel vagy benzines?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.01.18. 10.00

Rég nem látott árakon tankolhatunk mostanában. De lehet, hogy az olcsóbb benzin és gázolaj még mindig drágább a gáznemű hajtóanyagoknál?

400 forintos benzinár alatt nemigen vált senki gázüzemű autóra – hallottam egyszer egy autógázos műhelyben. Mi is örülünk az enyhülő üzemanyagáraknak, de a benzin és a gázolaj áresésével párhuzamosan az autógáz is jóval olcsóbb lett. Megnyílt továbbá Buda első, a főváros második földgázkútja és egy kedves olvasónk leveléből megtudtam, hogy november óta Szigetszentmiklóson is hozzáférhetővé vált a CNG. Ez újabb esély a sűrített földgázas autózás elterjedésére.

Gázüzem: olcsóbb a dízelnél?

Kiszámoltuk két fontos autótípusra, egy Dacia és egy Škoda példájára, hogy érdemes-e ezeket választani vagy csak akkor jön vissza a sokkal kevésbé környezetszennyező hajtóanyagok ára, ha a többié az egekben van?

Nincs árverseny a fővárosban: a sűrített földgáz kilója a budai Agip- és a pesti MOL-töltőállomásán ugyanúgy 379 forintba kerül

A különféle üzemanyagok áraira nincs országos adatunk, ezért az autógáz árát ugyanazon kút egyéb üzemanyagainak vételárával vetettük össze. Azt feltételeztük, hogy ahol az LPG-re kis árrést tesznek, ott a gázolajat és a 95-öst is arányosan csekélyebb profittal adják tovább, ahol pedig az egyik relatíve drága, ott a többi üzemanyagon is többet próbálnak fogni. Tehát a kút viszonylagos olcsósága vagy drágasága más töltőállomásokhoz képest nem befolyásolja a gazdaságossági sorrendet.

CNG és LPG: mik is ezek?

Ugyanígy épül fel a Duster gázrendszere is. A gyári átalakítás miatt megmarad a garancia az autóra

Ugyanígy épül fel a Duster gázrendszere is. A gyári átalakítás miatt megmarad a garancia az autóra


A CNG a sűrített földgáz angol nevének (Compressed Natural Gas) rövidítése, az LPG az autógáz neve. Utóbbit probán-bután gáznak is hívja a köznyelv, a szó a Liguified Petroleum Gas rövidítése.

Közös előnyük, hogy nyomott áruk miatt a dízelek árszintjén vagy annál is olcsóban járhatunk mindkettővel és kevésbé mérgezzük a légkört autózás közben. A csekélyebb környezetszennyezés magyarázza ezen hajtóanyagok kisebb adóterhelését. Itthon mindegyiket csak a kutas tankolhatja (külföldön a tulaj maga is felillesztheti a csatlakozót), míg vezetés közben nehéz bármilyen különbséget észlelni a valamivel nagyobb teljesítményt nyújtó benzines üzemhez képest.

Kisebb környezetszennyezésük miatt a gázüzemű autók üzemanyag adókedvezményt élvez, nagyrészt ettől olcsóbbak a benzinnél és a gázolajnál

Kisebb környezetszennyezésük miatt a gázüzemű autók üzemanyaga adókedvezményt élvez, nagyrészt ettől olcsóbbak a benzinnél és a gázolajnál


Vannak gyárilag gázüzemű új személyautók, de mindkét rendszerre utólag is átalakíthatóak a kocsik. Egy használt benzines autó földgázas átalakítása mintegy 450 000 forintba kerül, az autógáz megvan ennek a feléből. A gáz semmivel nem veszélyesebb a benzinnél vagy a gázolajnál, a tartályok annyira szilárd acélból vagy műanyagból készülnek, hogy a gáztank a legutolsó, ami károsodhat az autóba

Míg az LPG-kutakat kicsit keresni kell, de van országos hálózat, földgázt országszerte összesen öt helyen tankolhatunk (Győr, Szeged, Szigetszentmiklós, a fővárosban: Budaörsi út és Kőbányai út). Külföldön mindkettőhöz adott az infrastruktúra

Akár LPG-s, akár CNG-s kocsit vesz valaki, a gáz kifogyásakor nem marad az út szélén. Az ódon szetteknél egy kapcsoló megnyomása után, a korszerűbb átalakításoknál a motor automatikusan átáll benzinre. Az autó megy tovább, csak a költségek magasabbak. A dupla tank miatt a gázüzemű autók összes tartályukat teletöltve extrém hatótávot nyújtanak, az Octavia G-TEC például 1300 kilométert a gyári átlagfogyasztással.

Ha valakit megfogott a téma: ez a cikkünk a földgázas autózásról szól, ez az anyag egy remek riport a kőbányai gázkútról. Itt pedig LPG-s használt autó vásárlásához adunk tanácsokat.

Az egyes motorváltozatok százalékos értékvesztésével nem foglalkoztunk, mert nem tudjuk, hogy 5-10 év múlva milyen adószabályok lesznek érvényesek és melyik motorváltozatot preferálja majd az átlagos, csekély mértékben racionális használtautó-vásárló.

LPG-vel Dacia Duster

A Dacia legtöbb modellje elérhető gyári beépítésű gázszettel, közülük az autógázüzem értékeléséhez a Dacia Dustert választottuk. A Duster a magyarországi magánvásárlók kedvenc autója, tehát aki a saját pénzén veszi az autót, ezt viszi haza a legnagyobb számban. A modell a 2014-es értékesítési Top 10 negyedik helyezettje.
 

300 000 Ft az autógázas Duster felára. A benzineshez képest ésszerű futásteljesítmény alatt behozható és végig örülhetünk a 8000-ből teletankolt autónak

A Daciánál 300 000 Ft a gyári beszerelésű gázszett felára, ami 50-80 ezer forinttal több a garancia elvesztésével járó utólagos átalakításokkal. LPG-üzemmel a turbós, modernebb, erősebb és bonyolultabb 1,2 TCe még nem kapható, csak a szívó 1,6 16V. A dízel, a benzines és az LPG-s motorváltozat költségeit is elsőkerék-hajtással számoltuk, a gázüzeműből nincs is 4×4-es.

A gyári fogyasztási adatokkal itt jól meg voltunk lőve, mert a sajtóanyagban szereplő 9 l/100 km nem végleges, homologizált adat, szemben a másik két verzióéval. 7,1 helyett 9 liter majdnem 30 százalékos plusz, ekkora többlettel szervizbe kellene vinni az autót a túlfogyasztás miatt. (LPG-ből a modern gázbefecskendező rendszerekkel 15 százalék a tolerálható többletfogyasztás.) A megoldás a Spritmonitor.de lett, ahol valós forgalomban mért fogyasztási értékeket találunk, megnyugtatóan széles statisztikai alappal: 4500 kilométeres minimumértéket véve 36 felhasználót találni csak LPG-re.

Mivel lehet a legolcsóbban autózni? 1
A szervizköltségek forrása: Renault Hungária. A kötelező karbantartások bruttó ügyfélára, kopóalkatrészek nélkül. Spritmonitoros, valós fogyasztási adatokkal és a herceghalomi töltőállomás (1-es út) áraival kalkulálva

Mivel itt 80 000 kilométerre kaptunk szervizkalkulációt, a számháború alapja is ez a futásteljesítmény. Az LPG-s Duster karbantartását a légnemű és a folyadékfázisú gáz szűrőinek cseréje illetve a gyertyacsere dobja meg. Gyújtógyertyákat kétszer kell cserélni az LPG-s autón, míg a benzinesen egyszer.

Mindent összevetve a 90 lóerős dízel Dusterrel járna legjobban a hölgy

A végeredmény egyértelmű: a benzines helyett érdemes autógáz-benzin vegyes üzeműt választani, de a dízel a költségek terén előnyben van az első tulajdonosnál. Csekély felára miatt Dusterből a dízel a jó választás. Kipufogógáza büdös ugyan, de jóval erősebb és sokkal takarékosabb a másik kettőnél.

Octavia: mit tud földgázzal?

Földgázzal a Škoda Octaviát vettük példaként, amely a legnagyobb darabszámban forgalomba helyezett személyautó Magyarországon. A G-TEC változat az 1,4-es és az 1,8-as turbómotorból készül. Benzintankjuk 50 literes, amit kiegészít két, összesen 97 literes gáztartály, amelyek a csomagteret 460 literre csökkentik. A 110 lóerős 1,4 G-TEC-hez teljesítményben az egyformán 105 lóerős 1,2 TSI és az 1,6 TDI áll hozzá legközelebb.

97 liter a kék színű gáztartályok össztérfogata az Octaviában. A benzintank 50 literes, az együttes hatótáv óriási

Mivel a Spritmonitron nincs elég CNG-s érték, a reálisnál sokkal alacsonyabb gyári adattal kellett osztani-szorozni. Ez a motorváltozatok egymás közötti sorrendjét nem módosítja, viszont a költségadatok nem alkalmasak arra, hogy például a fenti Dacia vagy más autó valós fogyasztáson alapuló számaival összevessük őket.

Mivel lehet a legolcsóbban autózni? 2
A szervizköltségek forrása: Porsche Hungaria. A kötelező karbantartások bruttó ügyfélára, kopóalkatrészek nélkül. A gyári átlagfogyasztás adataival és a két fővárosi kút földgázárával kalkulálva

A számokból az látszik, hogy a budapesti földgázkutak 379 forintos árával a CNG-s autó gyakorlatilag ugyanannyiból használható, mint a dízel, így felára az üzemanyagon és a karbantartáson nem térül meg. Győrben, Szegeden vagy Szigetszentmiklóson jóval olcsóbb lehet a hajtóanyag, de a fővárosiaknak egyelőre nem a költségek, hanem a csekélyebb környezetszennyezés miatt érdemes földgázra váltani és rászánni plusz 181 930 forintot a gázüzeműre.

Míg a benzint és a gázolajat literre tankoljuk, a sűrített földgázt kilóra mérik a töltőállomásokon. Gázüzemben tisztábban és olcsóbban működik a motor, de ha kifogy, használható benzinnel is

Aki útba tudja ejteni valamelyik CNG-kutat, az a dízelek költségszintjén autózhat egy sokkal kulturáltabb, kevésbé környezetszennyező, halkabb és télen gyorsabban befűtő autóval. Tankolni kényelmetlenebb, használni sokkal kényelmesebb a földgázas verziót. A 922 020 forinttal kevesebbe kerülő benzinessel szemben a környezetvédelem a G-TEC érve, bár 335 280 km megtétele után a CNG-s autó felára is visszajön.

Karbantartási költségben nagyon hosszú távon egy szívó benzines vagy LPG-s autó olcsóban karbantartható a modern dízelnél. De a benzinesnél jóval költségesebbek az LPG-s kötelező szervizei a gázszűrők cseréje miatt

Kommentek

  • Bandi77

    Érdekes az összehasonlítás.

    De ha a Duster 6,13 litert fogyaszt a gázolajból a 90 lovas dci-vel a skoda 1.6 tdi az életben nem jön ki a 3.8 ból!

  • a.szorenyi

    Kedves Bandi77!

    Köszönöm a visszajelzést! A szövegből sajnos nem volt egyértelmű, hogy a Daciáé a tényleges, az Octaviáé a szabvány szerinti fogyasztást tükrözi, ezért kiemeltem ezt a különbséget. Sajnos nincs elég adat az új G-TEC-modellről, de a korábbi CNG-s Skodákról is alig akad, ezért tér el. Nem akartam a Daciát is irreálisan alacsony fogyasztással kalkulálni, ha van használhatóbb.

    A táblázatok alapján nem a két típus fenntartási költségeit érdemes összevetni, hanem márkán belül az egyes motorváltozatokét.

  • Kanyaró Malvin

    Kár, hogy ennyire drága a CNG-s Octavia, ne kerüljön már a dízelnél többe. Az LPG-s Dusternek azért nincs sok esélye, mert a dízel felára egész alacsony és nem egy kehes szívó benzinessel vitorlázol. Az árlista elbánt a környezetbarát motorokkal.

  • MM.

    Egy nagy gond van, az LPG ára nem követte lefelé a benzinét, pedig maga az LPG is kőolajszármazék…
    Mikor beszereltettem a gázt 2010ben 170Ft volt a gáz és 340 a benzin, ebből látszik hogy kb 50%a volt… beruháztam 250.000Ft volt volt műszaki vizsgával meg engedélyekkel.. a rádióba azt mondták hogy az LPG adóját úniós ajánlások szerint 2018-ig nem változtatják..
    Elkezdett nőni a benzin ára, erre a gáz ára is ugyanannyival nőtt, holott felébe kellett volna emelniük..
    Elértük hogy 220Ft körül legyen… 400Ftos benzinár mellett.. már 55%..
    Aztan kitalálta a kormány hogy mekkora környezetkárosító ez a gáz és adót rakott rá, ez kb 20Ft emelkedést jelentett.. lett 240Ft.. lett 60%..
    A végén megint nőtt a benzin, elérte a 420at, a gáz is nőtt 260 lett. 62% nál járunk..
    Most meg becsökkent a benzin 100Ft-al a gáz meg csökkent 40Ft-al. Ha csökkenés van 40%-al követték (ugye növelésnél 100%al mentek).
    Most 220 a gáz és 320 a benzin az 69%..
    A gázból 20%al többet fogyaszt az autó, és indításkor benzin is fogy. Emiatt minimális a megtakarítás kb 100ft/100km–1ft/km..
    Horvátoknál a gáz ára 40%a a benzinnél 140Ft 350ft..
    Én nagyon csalódott vagyok, mert feleslegesen fektettem be a pénzem a rendszerbe. És a gázszerelők is le fogják húzni előbb utóbb a rolót..

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.