Mivel lehet a legolcsóbban autózni?

CNG, LPG, dízel vagy benzines?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.01.18. 10.00

Rég nem látott árakon tankolhatunk mostanában. De lehet, hogy az olcsóbb benzin és gázolaj még mindig drágább a gáznemű hajtóanyagoknál?

400 forintos benzinár alatt nemigen vált senki gázüzemű autóra – hallottam egyszer egy autógázos műhelyben. Mi is örülünk az enyhülő üzemanyagáraknak, de a benzin és a gázolaj áresésével párhuzamosan az autógáz is jóval olcsóbb lett. Megnyílt továbbá Buda első, a főváros második földgázkútja és egy kedves olvasónk leveléből megtudtam, hogy november óta Szigetszentmiklóson is hozzáférhetővé vált a CNG. Ez újabb esély a sűrített földgázas autózás elterjedésére.

Gázüzem: olcsóbb a dízelnél?

Kiszámoltuk két fontos autótípusra, egy Dacia és egy Škoda példájára, hogy érdemes-e ezeket választani vagy csak akkor jön vissza a sokkal kevésbé környezetszennyező hajtóanyagok ára, ha a többié az egekben van?

Nincs árverseny a fővárosban: a sűrített földgáz kilója a budai Agip- és a pesti MOL-töltőállomásán ugyanúgy 379 forintba kerül

A különféle üzemanyagok áraira nincs országos adatunk, ezért az autógáz árát ugyanazon kút egyéb üzemanyagainak vételárával vetettük össze. Azt feltételeztük, hogy ahol az LPG-re kis árrést tesznek, ott a gázolajat és a 95-öst is arányosan csekélyebb profittal adják tovább, ahol pedig az egyik relatíve drága, ott a többi üzemanyagon is többet próbálnak fogni. Tehát a kút viszonylagos olcsósága vagy drágasága más töltőállomásokhoz képest nem befolyásolja a gazdaságossági sorrendet.

CNG és LPG: mik is ezek?

Ugyanígy épül fel a Duster gázrendszere is. A gyári átalakítás miatt megmarad a garancia az autóra

Ugyanígy épül fel a Duster gázrendszere is. A gyári átalakítás miatt megmarad a garancia az autóra


A CNG a sűrített földgáz angol nevének (Compressed Natural Gas) rövidítése, az LPG az autógáz neve. Utóbbit probán-bután gáznak is hívja a köznyelv, a szó a Liguified Petroleum Gas rövidítése.

Közös előnyük, hogy nyomott áruk miatt a dízelek árszintjén vagy annál is olcsóban járhatunk mindkettővel és kevésbé mérgezzük a légkört autózás közben. A csekélyebb környezetszennyezés magyarázza ezen hajtóanyagok kisebb adóterhelését. Itthon mindegyiket csak a kutas tankolhatja (külföldön a tulaj maga is felillesztheti a csatlakozót), míg vezetés közben nehéz bármilyen különbséget észlelni a valamivel nagyobb teljesítményt nyújtó benzines üzemhez képest.

Kisebb környezetszennyezésük miatt a gázüzemű autók üzemanyag adókedvezményt élvez, nagyrészt ettől olcsóbbak a benzinnél és a gázolajnál

Kisebb környezetszennyezésük miatt a gázüzemű autók üzemanyaga adókedvezményt élvez, nagyrészt ettől olcsóbbak a benzinnél és a gázolajnál


Vannak gyárilag gázüzemű új személyautók, de mindkét rendszerre utólag is átalakíthatóak a kocsik. Egy használt benzines autó földgázas átalakítása mintegy 450 000 forintba kerül, az autógáz megvan ennek a feléből. A gáz semmivel nem veszélyesebb a benzinnél vagy a gázolajnál, a tartályok annyira szilárd acélból vagy műanyagból készülnek, hogy a gáztank a legutolsó, ami károsodhat az autóba

Míg az LPG-kutakat kicsit keresni kell, de van országos hálózat, földgázt országszerte összesen öt helyen tankolhatunk (Győr, Szeged, Szigetszentmiklós, a fővárosban: Budaörsi út és Kőbányai út). Külföldön mindkettőhöz adott az infrastruktúra

Akár LPG-s, akár CNG-s kocsit vesz valaki, a gáz kifogyásakor nem marad az út szélén. Az ódon szetteknél egy kapcsoló megnyomása után, a korszerűbb átalakításoknál a motor automatikusan átáll benzinre. Az autó megy tovább, csak a költségek magasabbak. A dupla tank miatt a gázüzemű autók összes tartályukat teletöltve extrém hatótávot nyújtanak, az Octavia G-TEC például 1300 kilométert a gyári átlagfogyasztással.

Ha valakit megfogott a téma: ez a cikkünk a földgázas autózásról szól, ez az anyag egy remek riport a kőbányai gázkútról. Itt pedig LPG-s használt autó vásárlásához adunk tanácsokat.

Az egyes motorváltozatok százalékos értékvesztésével nem foglalkoztunk, mert nem tudjuk, hogy 5-10 év múlva milyen adószabályok lesznek érvényesek és melyik motorváltozatot preferálja majd az átlagos, csekély mértékben racionális használtautó-vásárló.

LPG-vel Dacia Duster

A Dacia legtöbb modellje elérhető gyári beépítésű gázszettel, közülük az autógázüzem értékeléséhez a Dacia Dustert választottuk. A Duster a magyarországi magánvásárlók kedvenc autója, tehát aki a saját pénzén veszi az autót, ezt viszi haza a legnagyobb számban. A modell a 2014-es értékesítési Top 10 negyedik helyezettje.
 

300 000 Ft az autógázas Duster felára. A benzineshez képest ésszerű futásteljesítmény alatt behozható és végig örülhetünk a 8000-ből teletankolt autónak

A Daciánál 300 000 Ft a gyári beszerelésű gázszett felára, ami 50-80 ezer forinttal több a garancia elvesztésével járó utólagos átalakításokkal. LPG-üzemmel a turbós, modernebb, erősebb és bonyolultabb 1,2 TCe még nem kapható, csak a szívó 1,6 16V. A dízel, a benzines és az LPG-s motorváltozat költségeit is elsőkerék-hajtással számoltuk, a gázüzeműből nincs is 4×4-es.

A gyári fogyasztási adatokkal itt jól meg voltunk lőve, mert a sajtóanyagban szereplő 9 l/100 km nem végleges, homologizált adat, szemben a másik két verzióéval. 7,1 helyett 9 liter majdnem 30 százalékos plusz, ekkora többlettel szervizbe kellene vinni az autót a túlfogyasztás miatt. (LPG-ből a modern gázbefecskendező rendszerekkel 15 százalék a tolerálható többletfogyasztás.) A megoldás a Spritmonitor.de lett, ahol valós forgalomban mért fogyasztási értékeket találunk, megnyugtatóan széles statisztikai alappal: 4500 kilométeres minimumértéket véve 36 felhasználót találni csak LPG-re.

Mivel lehet a legolcsóbban autózni? 1
A szervizköltségek forrása: Renault Hungária. A kötelező karbantartások bruttó ügyfélára, kopóalkatrészek nélkül. Spritmonitoros, valós fogyasztási adatokkal és a herceghalomi töltőállomás (1-es út) áraival kalkulálva

Mivel itt 80 000 kilométerre kaptunk szervizkalkulációt, a számháború alapja is ez a futásteljesítmény. Az LPG-s Duster karbantartását a légnemű és a folyadékfázisú gáz szűrőinek cseréje illetve a gyertyacsere dobja meg. Gyújtógyertyákat kétszer kell cserélni az LPG-s autón, míg a benzinesen egyszer.

Mindent összevetve a 90 lóerős dízel Dusterrel járna legjobban a hölgy

A végeredmény egyértelmű: a benzines helyett érdemes autógáz-benzin vegyes üzeműt választani, de a dízel a költségek terén előnyben van az első tulajdonosnál. Csekély felára miatt Dusterből a dízel a jó választás. Kipufogógáza büdös ugyan, de jóval erősebb és sokkal takarékosabb a másik kettőnél.

Octavia: mit tud földgázzal?

Földgázzal a Škoda Octaviát vettük példaként, amely a legnagyobb darabszámban forgalomba helyezett személyautó Magyarországon. A G-TEC változat az 1,4-es és az 1,8-as turbómotorból készül. Benzintankjuk 50 literes, amit kiegészít két, összesen 97 literes gáztartály, amelyek a csomagteret 460 literre csökkentik. A 110 lóerős 1,4 G-TEC-hez teljesítményben az egyformán 105 lóerős 1,2 TSI és az 1,6 TDI áll hozzá legközelebb.

97 liter a kék színű gáztartályok össztérfogata az Octaviában. A benzintank 50 literes, az együttes hatótáv óriási

Mivel a Spritmonitron nincs elég CNG-s érték, a reálisnál sokkal alacsonyabb gyári adattal kellett osztani-szorozni. Ez a motorváltozatok egymás közötti sorrendjét nem módosítja, viszont a költségadatok nem alkalmasak arra, hogy például a fenti Dacia vagy más autó valós fogyasztáson alapuló számaival összevessük őket.

Mivel lehet a legolcsóbban autózni? 2
A szervizköltségek forrása: Porsche Hungaria. A kötelező karbantartások bruttó ügyfélára, kopóalkatrészek nélkül. A gyári átlagfogyasztás adataival és a két fővárosi kút földgázárával kalkulálva

A számokból az látszik, hogy a budapesti földgázkutak 379 forintos árával a CNG-s autó gyakorlatilag ugyanannyiból használható, mint a dízel, így felára az üzemanyagon és a karbantartáson nem térül meg. Győrben, Szegeden vagy Szigetszentmiklóson jóval olcsóbb lehet a hajtóanyag, de a fővárosiaknak egyelőre nem a költségek, hanem a csekélyebb környezetszennyezés miatt érdemes földgázra váltani és rászánni plusz 181 930 forintot a gázüzeműre.

Míg a benzint és a gázolajat literre tankoljuk, a sűrített földgázt kilóra mérik a töltőállomásokon. Gázüzemben tisztábban és olcsóbban működik a motor, de ha kifogy, használható benzinnel is

Aki útba tudja ejteni valamelyik CNG-kutat, az a dízelek költségszintjén autózhat egy sokkal kulturáltabb, kevésbé környezetszennyező, halkabb és télen gyorsabban befűtő autóval. Tankolni kényelmetlenebb, használni sokkal kényelmesebb a földgázas verziót. A 922 020 forinttal kevesebbe kerülő benzinessel szemben a környezetvédelem a G-TEC érve, bár 335 280 km megtétele után a CNG-s autó felára is visszajön.

Karbantartási költségben nagyon hosszú távon egy szívó benzines vagy LPG-s autó olcsóban karbantartható a modern dízelnél. De a benzinesnél jóval költségesebbek az LPG-s kötelező szervizei a gázszűrők cseréje miatt

Kommentek

  • Bandi77

    Érdekes az összehasonlítás.

    De ha a Duster 6,13 litert fogyaszt a gázolajból a 90 lovas dci-vel a skoda 1.6 tdi az életben nem jön ki a 3.8 ból!

  • a.szorenyi

    Kedves Bandi77!

    Köszönöm a visszajelzést! A szövegből sajnos nem volt egyértelmű, hogy a Daciáé a tényleges, az Octaviáé a szabvány szerinti fogyasztást tükrözi, ezért kiemeltem ezt a különbséget. Sajnos nincs elég adat az új G-TEC-modellről, de a korábbi CNG-s Skodákról is alig akad, ezért tér el. Nem akartam a Daciát is irreálisan alacsony fogyasztással kalkulálni, ha van használhatóbb.

    A táblázatok alapján nem a két típus fenntartási költségeit érdemes összevetni, hanem márkán belül az egyes motorváltozatokét.

  • Kanyaró Malvin

    Kár, hogy ennyire drága a CNG-s Octavia, ne kerüljön már a dízelnél többe. Az LPG-s Dusternek azért nincs sok esélye, mert a dízel felára egész alacsony és nem egy kehes szívó benzinessel vitorlázol. Az árlista elbánt a környezetbarát motorokkal.

  • MM.

    Egy nagy gond van, az LPG ára nem követte lefelé a benzinét, pedig maga az LPG is kőolajszármazék…
    Mikor beszereltettem a gázt 2010ben 170Ft volt a gáz és 340 a benzin, ebből látszik hogy kb 50%a volt… beruháztam 250.000Ft volt volt műszaki vizsgával meg engedélyekkel.. a rádióba azt mondták hogy az LPG adóját úniós ajánlások szerint 2018-ig nem változtatják..
    Elkezdett nőni a benzin ára, erre a gáz ára is ugyanannyival nőtt, holott felébe kellett volna emelniük..
    Elértük hogy 220Ft körül legyen… 400Ftos benzinár mellett.. már 55%..
    Aztan kitalálta a kormány hogy mekkora környezetkárosító ez a gáz és adót rakott rá, ez kb 20Ft emelkedést jelentett.. lett 240Ft.. lett 60%..
    A végén megint nőtt a benzin, elérte a 420at, a gáz is nőtt 260 lett. 62% nál járunk..
    Most meg becsökkent a benzin 100Ft-al a gáz meg csökkent 40Ft-al. Ha csökkenés van 40%-al követték (ugye növelésnél 100%al mentek).
    Most 220 a gáz és 320 a benzin az 69%..
    A gázból 20%al többet fogyaszt az autó, és indításkor benzin is fogy. Emiatt minimális a megtakarítás kb 100ft/100km–1ft/km..
    Horvátoknál a gáz ára 40%a a benzinnél 140Ft 350ft..
    Én nagyon csalódott vagyok, mert feleslegesen fektettem be a pénzem a rendszerbe. És a gázszerelők is le fogják húzni előbb utóbb a rolót..

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.