Így trükközött az idős Suzuki Medgyessy irodájában

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.01.15. 06.00

Huszonöt éve fogant az esztergomi Suzuki-gyár. A szerződést aláíró ex-kormányfővel és archív fotókkal köszöntjük a céget.

1990. január 13-án írta alá Suzuki Oszamu gyártulajdonos, Medgyessy Péter, az utolsó MSZMP-kabinet miniszterelnök-helyettese, és Lepsényi István, az Autókonszern Rt. ügyvezető igazgatója a leendő magyarországi vegyesvállalat alapmegállapodását.

-Óriási vita volt belőle a kormányban. Olyannyira, hogy az ipari miniszter ellenezte is a beruházást – mondja a Vezess.hu-nak ma Medgyessy Péter, későbbi kormányfő.
-Meglepő hozzáállás. Miért ellenezte?
-Egyszerűen nem bízott eléggé abban, hogy Magyarország képes egy ilyen szintű beruházás megvalósítására.

Az ünnepélyes alapkőletétel bő egy évvel később, 1991 áprilisában

– Miként zajlottak a tárgyalások 1989-ben egy kapitalista, multinacionális japán vállalat vezetői, és az akkor még kommunista, állampárti irányítású kormány között?
– Akkor már egyértelmű volt, hogy rendszerváltás lesz, és a japánok abszolút képben voltak a hazai folyamatokkal kapcsolatban. A Németh-kormány pedig, aminek a miniszterelnök-helyettese voltam, egyértelműen deklarálta, hogy szakértői kormány, és ennek megfelelő döntéseket hoz – feleli Medgyessy.
– Azt állítja, hogy nem szólt bele a párt a kormány akkori gazdasági döntéseibe?
– Nem szólt bele.

580 ezer forint alatt lesz a gyártandó 1,3-as, ötajtós Swift ára a jelenlegi számítások szerint– írta testvérlapunk, az Autó Magazin 1991 nyarán. A cikk a Magyar Suzuki Zrt. első vezérének, Lepsényi Istvánnak a gyár terveit bemutató sajtótájékoztatójáról tudósított

1992 áprilisában készült az egyik első légifelvétel. A 35 ezer négyzetméteres üzemcsarnokot Csaba László tervei alapján építették magyar kivitelezők. Egy fedél alatt épül össze az autó: a karosszériaelemek préselése, a hegesztése, a festése, valamint a teljes összeszerelés itt történik

Lepsényi István és Suzuki Osamu sétálgat pár hónappal a termelés beindítása előtt az munkára kész présüzemben

– Milyen pozícióban kezdett, és mennyi volt a fizetése? – kérdezem Rozsnyai Istvántól, aki azon maroknyi Suzuki-alkalmazott egyike, aki a kezdetektől a cégnél dolgozik.
– Hegesztő üzemi technológusnak vettek fel 1991 októberében, olyan 30 ezer forint körüli bérrel kezdtem.
– Mi az első emléke?
– Hát hogy rettentő, gumicsizma-marasztaló sártenger volt még a csarnok helyén.
– Mit jelentett 1991-ben bekerülni a Suzukihoz?
– Természetesen rangot jelentett egy, az autógyártásban világszínvonalú, és teljes gyártási technológiát Magyarországra elsőként behozó cégnél dolgozni. Csak mondom, technológusként a felvételi – egyik – kizáró feltétele volt az angol nyelvű elbeszélgetés.
– Ma mit csinál?
– Én vezetem a Hegesztő Üzem mérnökségét.

Velük indult a hegesztő üzem, csoportkép 1992 augusztusából

Októberben indult meg hivatalosan a termelés. A lila ing és a piros-kék kantáros naci mutatja az egyen melós ruha hiányát a kezdetekből

– Mire emlékszik az aláírási ceremóniából?
– Arra, hogy nem volt semmiféle ünnepélyes ceremónia – mondja Medgyessy. Suzuki Oszamu és a teljes stábja bejött az irodámba, és ott írtuk alá a vegyes vállalatról a megállapodást.
– Önök akarták Esztergomot, vagy a japánok találtak a helyszínre?
– Esztergom akkor alulfejlett térség volt, ezért terjesztettük eléjük a várost. Nagyon jó ötletnek tartották.
– A rendszerváltás óta ide települt megaberuházások ilyen-olyan, de mindig jelentős állami támogatásokat kaptak. Önök mit ígértek a japánoknak?
– Semmit, akkor nem volt ilyen.

A mi autónk 820 kilóját 68 lóerő mozgatta a nagyobbik, 1,3-as motorral. Tudta, hogy 1994-ig csak magyar piacra termelt a gyár?

1993 májusában indult meg a panelparkolók akkori királya, a Swift Sedan sorozatgyártása

-1996-ban az EU nem akarta európai terméknek elismerni az esztergomi Suzukit, mi viszont ezt szerettük volna elérni, akkor én már a Horn-kormány pénzügyminisztereként dolgoztam ezen – emlékszik Medgyessy.
– Mi lett a vita vége?
– Japán terméknek tartották. Vicces történet, de amikor a pénzügyminisztériumban erről folyt a vita az EU képviselőivel, a tudtunk nélkül, és a minisztériumot őrző egyenruhásokat valahogy kijátszva az idős Suzuki elnök behozott az irodámba csomó Swift-alkatrészt. Aztán ott mutogatta az EU-s embereknek, hogy tessék: ezen is ott van a Made in Hungary felirat, meg azon is.

Hogy miért éppen 100 001-ik Suzukit ünnepelték karácsonyfadísszel 1996-ban, nem tudjuk

A kép aljában láthatóak az akkor divatos kaszniszínek

– Mi változott meg a legjobban bő két évtized alatt a gyárban, és mi a legkevésbé? – kérdezem Rozsnyai Istvántól.
– Az induláskori technológia változott meg a leginkább: 12 robottal indultunk, most több mint 700 dolgozik az üzemben. Ami nem nagyon változott, illetve pontosítok, fokozódott (mert már akkor is igen magas szinten gyakoroltuk) a szigorúan betartandó technológiai fegyelem, és a minőségi elvárások.
– Nézzünk be a konyhába! Mit szeretnek a japán kollégák a magyar ételek közül, és mit képtelenek megenni?
– A diós laska és a pirított  grízes-lekváros laska teljességgel idegen a japánok számára. Emellett a szalonna evését sem igazán értik meg, visszakérdeznek: hogy lehet azt megenni?  A gulyásleves viszont mindent visz náluk – mondja a hegesztők főnöke.

Az ezredfordulón nem jött világvége, sőt, Esztergomban megindult a Wagon R+ gyártása. Az ízléses masni majdnem eltakarja Európa akkori legfiatalabb miniszterelnökét, és Szoboszlai György minőségbiztosítási igazgatót

2004 júniusa, Magyarország immár az Európai Unió tagja, még a fénykép is élesebb a korábbiaknál. Egy éve már Ignis is készül a gyárban, ettől az esztendőtől pedig dízel Wagon R+ és dízel Ignis, valamint Ignis Super 1600 is

Kicsit más ez a hegesztő, mint a satupad alatti otthon (2004)

– Évtizedek óta dolgozik japánokkal. Mit szoktak meg a legnehezebben a távol-keleti kollégái Esztergomban?
– Számukra a legérthetetlenebb magyar – de ez nem csak magyar – “szokás” volt, és sajnos az jelen időben is, hogy  az emberek  néha “összekeverik” a vállalati tulajdont a saját magántulajdonukkal. Mint tudjuk, ez nem csak a mi vállalatunknál van így – válaszolja Rozsnyai.
– Önnek mi volt a legfurcsább bennük?
– Általában a zárkózottságuk volt  furcsa, van  azért kivétel, bár igencsak kisebbségben. És az is, hogy szinte mindig, de még a szünetekben vagy a szabadidőben is a  munkahelyi problémákról, és a munkahellyel kapcsolatos témákról beszélgetnek velünk. De egymással is.

2005. február 4-én bemutatják az új Swiftet. Ahogy az akkor sajtóanyag fogalmazott: a Suzuki Way of Life! filozófiájának zászlóshajóját

Kóka János gazdasági miniszter jattol Kazuhisa Toda akkori MSC vezérigazgatóval 2006 februárjában az SX4 sorozatgyártásának beindulásakor

Ugyanazon év októberében Budapesten ostromállapotok uralkodtak, Esztergomban viszont a szorgos munkások és gépeik összerakták az egymilliomodik autót. Csinos kis dressz

Ugye, hogy milyen sok különféle Suzuki készül nálunk? 2008 februárjától például a csillagszóró lámpás Splash is

Egymillióról kétmilliós darabszámra már nem kellett öt egész esztendő sem: 2011 júliusára érte le a gyár. A hölgyek piros gallérja, és a japán alkalmazottak spéci sapija is említést érdemel

A Magyar Suzuki Zrt. 2013-ban 161 106 gépjárművet gyártott Esztergomban, ez 3,2 százalékos növekedés a megelőző évhez képest. Saját gyártású autóiból a vállalat az év során 157 755 darabot adott el, amivel 1567 millió eurós értékesítési rekordbevételt ért el. A Suzuki a gyártásában közvetlenül résztvevő több mint 3 ezer munkáson túl mintegy tízezer munkahelyet tart el beszállótói hálózata révén.

Két veterán és egy újdonság: 2013 szeptemberében jelent meg a kínálatban az SX4 S-Cross, amit az idős Suzuki Osamu és az idősebb Orbán Viktor figyel

Tavalytól évi 100 ezer SX4 S-Cross készül. Az egykori mi autónk unokatesójának extrás csúcsváltozata karcolja a 9 millió forintot

2014. július 9-én gördült le a gyártósorról a 2,5 milliomodik Suzuki. Természetesen egy Swift, harmadik generációs, GL felszereltséggel.

Látta a fotókat? Megmutatta a NAV a lefoglalt autószörnyeket!

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Lehet hogy megszoktuk már a Vezess-hu színvonalát, de egy-egy ilyen cikk mindig ráébreszt, hogy mennyire jó tud lenni magyar autós újságírás…

    köszi hogy lerontottátok a munkahatékonyságom ma reggel :)

  • androcles

    Nagyon érdekes és szórakoztató cikk, köszönöm!

  • Kempelen

    Hosszú idő óta az egyetlen értékes cikk. Gratulálok. Inkább ezzel kellene foglalkozni, mint az emberek hergelésével.

  • Steppenwolf

    Tényleg nagyon jó összeállítás, és büszkeséggel tölti el az embert, hogy negyed évszázada töretlenül jelen van a Magyar Suzuki. Ez a kevés olyan jó dolog egyike, az elmúlt 25 évből, amit senki nem vitat.
    És köszönet illeti Suzuki Urat is, hogy anno Magyarországra gondolt. Ebben talán részben, valahol az is közre játszhatott, hogy érdekes módon a japánok a mai napig távoli rokonnépként tekintenek ránk.

  • geotrinus

    Nyáron volt szerencsém vendégül látni egy japán srácot. Jókat nevetett, mikor ezt a rokonság témát felvetettem. A gulyásért tényleg odavolt, és egy hónap alatt nagyon megszerette az országot, pedig egy nyóckeres koleszban lakott és kifőzdékben evett. Érdekes és értékes emberek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.