Bosszúból hazavontatta cége Mercedesét

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.01.11. 06.00

Mivel nem fizette ki őt a munkáltató rendesen. Ám a rendőrök gyorsan elkapták.

Autókkal, balesetekkel kapcsolatos ügyek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk legújabb sztorija vajon autólopás?

Bálint területi képviselőként dolgozott egy járműalkatrész-nagykernél, hozzá tartozott a Dunántúl jelentős része. Imádta az autókat, erről szólt az élete: reggeltől estig a kocsiban hajtott, hordta a különféle alkatrészeket a megrendelőknek, de 5 és fél év munkaviszony után mégis úgy döntött, vált, benyújtotta hát a felmondását. A leszámolás látszólag rendben ment.

Noha felmondását a munkáltató szempontjából a lehető legrosszabbkor, pár héttel karácsony előtt adta be, a december közepére jellemző hajtást követően sikeresen leszámolt a központban. Éppen az utolsó munkanapra. Kezét összecsapta, mint aki jól végezte dolgát, habár a karácsonyi ajándékokat még nem tudta megvenni a négy lányának, ez a feladat még hátra volt.

Bosszúból használta a Mercedest

Természetesen leadta a céges Mercedes Vianót, három év alatt közel 200 ezer kilométert tettek meg együtt. Nem meglepő, a kék kocsitól vált meg a legnehezebben. A Mercit a telephely előtt hagyta, a leadáskor a munkáltatójával közösen átnézték, rögzítették az apróbb sérüléseket, a kilométer-óra állását, majd Bálint átadta a kulcsokat, és a forgalmit is. Leszámolt az kocsiban hagyott árukkal, féltengelyekkel, izzókkal, csapágyakkal.

A cég munkaügyise az átadás-átvételt követően kiszámolta mennyi Bálint járandósága a túlórákkal együtt, azonban ezt a pénzt mégsem fizették ki neki. Közölték vele, hogy csak január közepén fogják utalni, ami nagy pofon volt. Karácsony előtt számított rá, szüksége volt a pénzre, ebből akart a lányainak ajándékokat vásárolni a fa alá.

Dühében úgy döntött, az utalásig – a munkahelye tudta és hozzájárulása nélkül – bosszúból elviszi és használja a Mercedest.  Még aznap éjjel visszament egy barátjával, Zolival a kocsiért. A Viano ugyanott állt, ahol lerakta, a telep oldalában. Fontos részlet, hogy az őrzött területre nem állt be vele a cég egyik alkalmazottja sem.

Eltűnt az áru a kocsiból

A biztonság kedvéért korábban másoltatott kulcsot hozzá, simán kinyitotta, de balszerencséjére valamiért nem tudta beindítani. Nem tekintette égi jelnek, utána kötötték Zoli öreg 850-es Volvójának, majd az éj leple alatt a gyér forgalomban áthúzták a kocsit Budapest belsejéből a főváros melletti városkába, egyenesen Bálint garázsába.

Reggel a cégtől felhívták a kerületi kapitányságot, és bár ahogyan azt korábban megírtuk, a Budapesten ellopott autóknak mindössze a 3 százalékát találják csak meg a rendőrök (részletek a gyatra rendőrmunkáról itt), ezúttal a BRFK gyorsan nyakon csípte Bálintékat. Másnap a garázsában álltak a Merci mellett az egyenruhások.

Hogy lett meg az autó? – a cég telephelyétől két sarokra egy térfigyelő kamera rögzítette a mozgásukat. Ezen az útvonalon mentek a telepre, de visszafelé már nem erre húzták a kocsit. A rendszám alapján könnyedén azonosították Zoli autóját, innen egyenes út vezetett barátja házához.

Árnyalja az ügyet, hogy a leszámoláskor a Merci hátuljában hagyott és leltározott árukészletből hiányzott kb. 75 ezer forintnyi alkatrész.

Ön szerint korrekt, hogy mindketten ugyanazt a büntetést kapták?


Zoli útközben tudta meg, hogy mire készülnek?

Először nem tett vallomást Bálint a rendőrségen. Későbbi kihallgatása során – védelmét a Székely Ügyvédi Iroda látta el – majd a bírósági tárgyaláson is beismerő vallomást tett, mégpedig jármű önkényes elvétele bűncselekményben. A bűnösségét viszont tagadta, a 75 ezer forintnyi alkatrész ellopását nem ismerte el. Arra pedig nem tudott választ adni, hogyan tűnt el a lezárt Vianóból az előzőleg leltározott áru.

Elmondta továbbá, ő bizony haragudott a cégére, mivel nem fizette ki, ezért képtelen volt ajándékokat vásárolni. Emiatt döntött úgy, hogy használja továbbra is a Mercedest, amíg ki nem fizetik teljesen. A telephelyre Zoli barátja fuvarozta, de állítása szerint neki csak útközben mondta el, hogy mire készül, és ezt miért teszi.

A nyomozás során Bálint és Zoli telefonjáról cellainformációkat kért a rendőrség a mobilszolgáltatótól, és bebizonyosodott, hogy azon az éjszakán mindkettőjük mobilja feljelentkezett a céghez közeli toronyra, sőt, beszéltek egymással.

Mi a különbség a jármű önkényes elvétele és a lopás között?

“Lopás esetén az elkövető célja a dolog (végleges) eltulajdonítása. A jármű önkényes elvételekor a járművet nem eltulajdonítani, hanem csupán meghatározott ideig használni akarja az elkövető, ezáltal a jármű jogos használója a gépjármű használatában akadályoztatva van” – mondja Janklovics Ádám közlekedési jogász, a Vezess.hu szakértője. “Utóbbi esetében hiányzik az eltulajdonítási cél, azaz a bűncselekmény célzata a jogtalan használat. A bűncselekményt az követi el, aki gépi meghajtású járművet akar meghatározott ideig használni, fontos, hogy a nem gépi meghajtású jármű jogtalan használatának céljából történő elvételét is szankcionálják szabálysértési eljárás kereti között.”

A rendőrségen és a bíróságon is meghallgatták tanúként az autóalkatrész-nagyker ügyvezetőjét, aki részletesen elmondta a leszámolás menetét és a gépjármű leadását. Eszerint az áru hiánytalanul megvolt aznap, a kocsi kulcsait pedig Bálint leadta.

Ennek ellenére a Mercedes eltűnésekor ő maga hívta fel Bálintot (érdekes, de gyanakodott), hogy ha “esetleg elvitte volna az autót” azonnal vigye vissza, mire azt a választ kapta, hogy nem nála van az autó. Ezután hívta a cégvezető a rendőröket.

Egyenlően ítélkezett róluk a bíróság

A cellainformációk és a térfigyelő kamera felvétele alapján végül arra jutott a bíróság, hogy a Mercedest “együtt, egymás tevékenységéről tudva vitték el”, ezzel elkövették a “jármű önkényes elvételének bűntettét”. Sőt, mivel idegen dolgot mástól elvettek, a lopás vétségét is megállapította a bíróság, szintén “társtettesi minőségben”.

Ítélete meghozatalakor a bíróság mindkét vádlottnál enyhítő körülményként értékelte a kár megtérülését, a büntetlen előéletet, Bálintnál a részbeni beismerő vallomást, és mindkettőjüknél az időmúlást. Bizony, az eljárások lassúsága miatt szinte minden ítéletnél előkerül az utóbbi.

Súlyosító körülménynek számított a társtettesi elkövetés, az elsőrendű vádlott Bálintnál pedig az, hogy a volt munkáltatója sérelmére követte el a bűncselekményt.

Mindkettőjüket 300 ezer forint pénzbüntetésre ítélte a bíróság, ugyanakkor lehetőséget kaptak 10 hónapos részletfizetésre.

Kommentek

  • kori09

    A ki nem fizetett munkabér nem számít lopásnak??? Ha egyenlően ítélkezett volna a bíróság,akkor a munkaadót kellett volna először megbüntetni.

  • menőmanó

    Mint munkáltató írom, hogy nagyon inkorrekt módon járt el a cég az alkalmazottjával. Karácsony előtt kiemelt figyelemmel kell lenni a kollégákra!
    Legalább egy egyeztetett előleget adhatott volna, ha már a teljes fizetést nem akarta kiadni.
    A fizetési morál egyébként a béka se..e alatt van hazánkban és ez a bíróságok áldásos munkájának is betudható.

  • geotrinus

    A munkaviszony megszűnésének napján illeti meg a munkavállalót a bér. A történet pont erről nem szól, pedig ez lenne az érdekes.

  • Iceman.

    Mt szerint a munkaviszony megszűnése után 5 nappal kell az elmaradt bért és egyéb illetményeket kifizetni valamint átadni a munkavállaló papírjait.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.