Mint több olvasónk jelezte, nem fordítottunk elég figyelmet az új útdíjrendszerrel kapcsolatban arra, hogy a teherautókkal és a hétnél több személy szállítására alkalmas személyautókkal, ezek utánfutóival kapcsolatban is változások álltak be. Most pótoljuk a hiányt, egy kis vizuális érzékeltetéssel.

Az új útdíj-szabályozás szerint az úgynevezett D2 kategóriába kerültek az eddigi D1-ből a hétnél több személyt szállítani tudó személyautók és a 3,5 tonna alatti tehergépkocsik is. A D2 kategóriában a megyei éves, a tíznapos és a harmincnapos matrica kétszer annyiba kerül, mint a D1-ben. Vagyis ez a 750 kg-os teherautó:

Fiat Seicento Van

immár kétszer annyiért közlekedhet az autópályákon, mint ez a 2485 kg-os, háromszor nehezebb személyautó:

Rolls-Royce Phantom

Illetve ez a teherautó:

Citroën C2 Van

mostantól ugyanúgy kétszeres útdíjat fizet a tavalyihoz képest a tíz- és harmincnapos matricára, mint ez a teherautó:

Fiat Ducato Maxi

Mostantól ugyanattól a márkától ez a hétszemélyes, bőrüléses, 20-30 milliós luxus-személyautó:

VW Multivan Business, hétszemélyes személyautó

az éves matricát leszámítva feleannyit díjakat fizet, mint ez a kilencszemélyes nagycsaládos-személyautó:

VW Transporter T3, kilencszemélyes személyautó

Január elsejétől a D2 és B2 (autóbusz) kategóriáknál a vontatott utánfutóra is kell matricát venni, aminek a tarifája megegyezik a D1-gyel, a személyautóéval. Vagyis ha a fenti kilencszemélyes nagycsaládos-személyautó egy utánfutót akaszt magára:

VW Transporter T3, kilencszemélyes személyautó, vontatmánnyal

éves matricát váltva kétszer, tíznapos vagy harmincnapos matricát véve HÁROMSZOR annyi útdíjat kell fizetni utána, mint tavaly, a megyei matrica pedig 15 ezer forint a szerelvényre. A pickupok is átkerültek a D2 kategóriába, hiszen a forgalmi szerint kevés kivételtől eltekintve azok is teherautók. A tíz- és harmincnapos matrica tehát erre:

Fiat Strada, pickup

és erre:

GMC Sierra, pickup

a kocsira egyaránt duplájára drágult, a személyautókhoz képest, amikkel eddig egy tarifában voltak, tíz és harminc napra, valamint az éves megyei matricákra kétszer annyit kell rájuk fizetni, mindkettőre. Ugyan nem változás, hanem eddig is így volt, de érdemes megmutatni: a magyar autópályákon a matrica erre a motorkerékpárra:

Aprilia Habana 125 ccm motorkerékpár

és erre a személyautóra:

Hummer H2, személyautó

ugyanannyiba kerül, hisz nyilván ugyanannyira rongálják az utakat. (Szlovákiában és Csehországban a motorkerékpárra nem kell matricát venni a sztrádán, csak úgy mondom.)

Az arányos közteherviselés jegyében alakulnak a megtett távolságok után fizetendő díjak is. A Tatabánya-Herceghalom távra


például 15 ezer forintba, HÁROMSZOR ANNYIBA kerül az éves megyei matrica (mert három megyén vezet keresztül ez a rövid útvonal), mint a háromszor olyan hosszú, de csak Pest megyei Vác-Dömsöd viszonylatra, ami ötezerből megvan:

Kérjük, mindenki vezessen 2015-ben is higgadtan, nyugodtan és előrelátóan a magyar utakon! Balesetmentes, megfontolt közlekedést kívánunk az új rendszerben mindenkinek!