Az új útdíjrendszer visszásságai képekben

Kontrasztok

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.01.10. 06.00

Egyszerűbb megmutatni, mint elmondani, mi a baj a magyar útdíjrendszer hirtelen jött reformjával.

Mint több olvasónk jelezte, nem fordítottunk elég figyelmet az új útdíjrendszerrel kapcsolatban arra, hogy a teherautókkal és a hétnél több személy szállítására alkalmas személyautókkal, ezek utánfutóival kapcsolatban is változások álltak be. Most pótoljuk a hiányt, egy kis vizuális érzékeltetéssel.

Az új útdíj-szabályozás szerint az úgynevezett D2 kategóriába kerültek az eddigi D1-ből a hétnél több személyt szállítani tudó személyautók és a 3,5 tonna alatti tehergépkocsik is. A D2 kategóriában a megyei éves, a tíznapos és a harmincnapos matrica kétszer annyiba kerül, mint a D1-ben. Vagyis ez a 750 kg-os teherautó:

Fiat Seicento Van

immár kétszer annyiért közlekedhet az autópályákon, mint ez a 2485 kg-os, háromszor nehezebb személyautó:

Rolls-Royce Phantom

Illetve ez a teherautó:

Citroën C2 Van

mostantól ugyanúgy kétszeres útdíjat fizet a tavalyihoz képest a tíz- és harmincnapos matricára, mint ez a teherautó:

Fiat Ducato Maxi

Mostantól ugyanattól a márkától ez a hétszemélyes, bőrüléses, 20-30 milliós luxus-személyautó:

VW Multivan Business, hétszemélyes személyautó

az éves matricát leszámítva feleannyit díjakat fizet, mint ez a kilencszemélyes nagycsaládos-személyautó:

VW Transporter T3, kilencszemélyes személyautó

Január elsejétől a D2 és B2 (autóbusz) kategóriáknál a vontatott utánfutóra is kell matricát venni, aminek a tarifája megegyezik a D1-gyel, a személyautóéval. Vagyis ha a fenti kilencszemélyes nagycsaládos-személyautó egy utánfutót akaszt magára:

VW Transporter T3, kilencszemélyes személyautó, vontatmánnyal

éves matricát váltva kétszer, tíznapos vagy harmincnapos matricát véve HÁROMSZOR annyi útdíjat kell fizetni utána, mint tavaly, a megyei matrica pedig 15 ezer forint a szerelvényre. A pickupok is átkerültek a D2 kategóriába, hiszen a forgalmi szerint kevés kivételtől eltekintve azok is teherautók. A tíz- és harmincnapos matrica tehát erre:

Fiat Strada, pickup

és erre:

GMC Sierra, pickup

a kocsira egyaránt duplájára drágult, a személyautókhoz képest, amikkel eddig egy tarifában voltak, tíz és harminc napra, valamint az éves megyei matricákra kétszer annyit kell rájuk fizetni, mindkettőre. Ugyan nem változás, hanem eddig is így volt, de érdemes megmutatni: a magyar autópályákon a matrica erre a motorkerékpárra:

Aprilia Habana 125 ccm motorkerékpár

és erre a személyautóra:

Hummer H2, személyautó

ugyanannyiba kerül, hisz nyilván ugyanannyira rongálják az utakat. (Szlovákiában és Csehországban a motorkerékpárra nem kell matricát venni a sztrádán, csak úgy mondom.)

Az arányos közteherviselés jegyében alakulnak a megtett távolságok után fizetendő díjak is. A Tatabánya-Herceghalom távra


például 15 ezer forintba, HÁROMSZOR ANNYIBA kerül az éves megyei matrica (mert három megyén vezet keresztül ez a rövid útvonal), mint a háromszor olyan hosszú, de csak Pest megyei Vác-Dömsöd viszonylatra, ami ötezerből megvan:


Kérjük, mindenki vezessen 2015-ben is higgadtan, nyugodtan és előrelátóan a magyar utakon! Balesetmentes, megfontolt közlekedést kívánunk az új rendszerben mindenkinek!

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nem szabad pazarlóan bánni a szóval, de ez a cikk a képanyaggal zseniális. Kedvencem a húszonmilliós Viktorwagen Multivan vs. havas T3. Remekül kifejezi, mennyire igazságtalan az útdíjrendszer és mennyire aljas hazugságot tol a kormánypropaganda. A megyei matricát bevezethették volna simán, és örül mindenki. De ez csak az emberek sunyi összeugrasztására szolgált, a cél egyszerűen levenni azt a hárommilliós tömeget Pest megyében, aki ebből autóval jár a nulláson és azon belül, vagy az M2-n.

  • szabojgy

    Nem aljas hanem egyszerűen csak úgy sz.r ahogy van. Meglepő számomra, hogy egy (állítólag) jól képzett, de bizonyítottan jól fizetett társaság egy ilyen sz.rkupacot képes alkotni és szemrebbenés nélkül közreadni. Azt harsogják, hogy ez próbaüzem csupán. És miért az? Adjanak nekik ezért próbafizetést egészen addig, amíg egy tisztességes rendszert nem produkálnak! aztán megkezdődhet a jól kimódolt rendszer alkalmazása és esetenkénti apróbb finomítása, de nem a sz.rkupac próbaüzeme.

  • beres89

    Hát igen…! Az már biztos, hogy a T5 vs. T3 kép az remekül tükrözi a dolgokat, de Én azért megemlíteném, hogy a motorosokat érint? díjak ( gondolok itt főleg Budapest agglomerációjából bejáró dolgozókra és nem a túrázókra!) más (ÚNIÓS!!!) országokban is minden időszakban csak a fele összeget kell kifizessék mint egy normál személyautó (gondolom azért, mert ott érdekli az embereket, hogy csak szezonális jármű), ami persze a környezetünkben lévő országokban még így is majd, hogy nem a a fele!

    Íme egy kis példa a külföldi személyautó és motoros matricákról nem máshonnan, mint a NÚSZ honlapjáról:

    http://www.nemzetiutdij.hu/Dijfizetes/Kulfoldi-matricak/

    Szép napot!

  • 1000rörö

    Ebben a hatalmas jólétben ami a világon egyedül nálunk van, hogyan lehet az, hogy az embereket nyúzzák hajnaltól- estig, estétől-reggelig??? Nincs menkösznélküliség, mindenki dolgozik és legalább 150-t visz haza havonta, növekvő gazdaság csak ebben az országban van. Ezt a jelentéktelen országot a jó Isten olyan tehetséges emberekkel/politikusok/ áldotta meg, hogy a mezőgazdaságtól a terrorelhárításon át a harcolást persze nem kihagyva, a pénzügyi dolgokon keresztül egészen a tejbe-hibiribi készítéséig mindenhez értenek /és jól is értenek/, mégis egyre többet kell fizetni, s bár infláció sincs és a pénzünk is a legerőssebb/hahaha/mégis egyre kevezebb motyót adnak egy “tízesért”.

  • v_dala

    Több országban (HR,I.)automata méri az autómat a pálya kapunál D1 magyar pályán ugyanez a gép D2 .Az éves díj dupla annyi fele pálya hálózatra mint Ausztriába a dupla pálya hálózatra.

  • demagóg

    Malvinnál a pont!

  • apu0062

    Rázc Úr! Ez egy nagyon jó cikk. Gratulálok.

  • mojszipupi

    A pár ezer Ft nál ezerszer dühítőbb h az M0 ás mellett fekvő kertvárosi kerületben lévő házam értéke milliókkal csökkent!!! És persze mindenkié, aki olyan kerületben lakik ahová most az M0 ról és egyéb bevezető autópálya szakaszokról beterelték a forgalmat! A NEMZETI MAFFIA SÚLYOS MILLIÓKKAL ÉRTÉKELTE LE A PEREM KERÜLETEKBEN ÉL?K INGATLANJAIT, MERT TRANZIT KERÜLETET CSINÁLT A KERTVÁROSBÓL!!!!! MIKOR ESIK MÁR LE AZ EMBEREKNEK H NEM AZ 5-10 EZER fT ON KÉNE RUGÓZNI HANEM A MILLIÓKON AMIKET ELBUKTUNK EGYIK NAPRÓL A MÁSIKRA? NEM BESZÉLVE AZ EGÉSZSÉGÜNKR?L ÉS GYEREKEINK ÉLETÉR?L!!! MOCSKOS HAZAÁRULÓK ELVETTÉK A PRIVÁT SZÁMLÁMRÓL A NYUGDÍJ MEGTAKARÍTÁSOMAT MOST A HÁZAM ÉRTÉKÉB?L MILLIÓKAT!!!!

  • Lacrat

    Sziasztok!

    Tehát akkor korán örültem….
    A 7 személyes duplakabinos platós Fiat teherautóra, ami 3,5t
    nem jó a D1 es matrica mert hiába 3,5t 7 személyes, de TEHERAUTÓ
    a nyomorult, tehát D2…
    A megvásárolt D1-es matricát “át lehet íratni”…? Vagy most vennem kell egy D2-t is és akkor már 15.000 be fájt a Pestmegyei mutatvány a mutatvány?
    Továbbá a fenti járműre a “matricás” honlap szerint jó az éves D1…
    Ez így is van és csak a megyeit nyomták fel fajlagosan a kétszeresére?
    Vagy az éveshez is D2 kell már venni 3,5 t ide vagy oda?
    Kérlek súgjatok!!

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.