Fél éven belül a Škoda lecseréli kisautóját és csúcsmodelljét is: most indul a Fabia III értékesítése, míg a Superb harmadik generációja várhatóan májustól lesz kapható a magyarországi szalonokban és ősszel megérkezhet az óriáskombi is.

Új Fabia, 3,3 millió db után

Méretes és alapáron ötajtós kiskocsi marad a Fabia, de tágassága mellé visszakapott egy korábbi értéket: esztétikusabbá vált. Míg az első generációból 1 730 408 db talált gazdára hét év alatt, utódából 1 358 340 darabot sikerült csak eladni. A csökkenést nem fognánk egyedül a pénzügyi válság éveire, márkakereskedőktől is hallottam, hogy az előző Fabia külseje sok vevőnek nem tetszett.

Nagyon sikeres volt a Fabia eddigi összes elődje, a Favoritból is elkelt jó egymillió darab

Ez a gond megoldódott a modellváltással. A Roomster-féle orr eltűnésével a Fabia szélesebb és alacsonyabb lett, nemcsak optikailag. Kilenc centivel szélesebb elődjénél és hárommal alacsonyabb. Furcsa, hogy műszerfala kemény műanyag, ami azért nagy visszalépés, mert 1999-ben emlékeim szerint pont a Fabia volt az első kisautó a mezőnyben, amely a minőségérzetet puha műanyaggal borított műszerfallal javította.

Jól fogadja az okostelefont

Lényeges újdonság a mobiltelefon képernyőtükrözése és a Smartgate rendszer. Ezekről Kovács Miklós kollégám a videóban regél, olvasni pedig itt lehet a maroktelefon készülék fejlett integrációjáról.

A mobiltelefon integrációjában erős a Fabia, de meg kell venni a Bolero rádiót, mert csak akkor működik a képernyőtükrözés

Nem rossz a Fabia belső tere, a műanyag erezetével és a kiállított autók dekorbetéteivel sikerült korrekt minőségi benyomást teremteni az utastérben, ahol a Škodákból ismerős praktikus tárolási megoldások megszerettetik az autót. Jégkaparó is van, az üzemanyag-betöltő nyílás reteszelhető fedele mögött.

Nagyrészt új, de nem csak MQB

Az autó részben az MQB technikára épül, részben a PQ25 padlólemezre, amelyre a Rapid vagy a Polo, mintegy 7 százalékos arányban pedig az elődtől átvett alkatrészeket tartalmazza. MQB a hajtáslánc, így a Fabia a láncos helyett szíjas szelepvezérlésre átállított benzines turbómotorokat kapja. A PQ25 padlólemez öröksége például a futómű, az üzemanyag-vezeték pedig az elődből került át – tudtuk meg Téringer Zoltántól, az importőr Škoda-termékmenedzserétől.

Városi forgalomban a radarral működő távolságmérés parancsára az autó képes magától állóra fékezni vagy nagyobb tempóról autoamtikus vészfékezéssel csökkenteni az ütközési sebességet. Persze nem alapáron

A benzinesek között az ezres, háromhengeres szívómotor új fejlesztés. 60 és 75 lóerős van belőle, az 1,2 TSI pedig egy turbós négyhengeres, 90 vagy 110 lóerővel. RS sportmodell várhatóan nem készül majd, részletek a motorokról a menetpróbában.

Egyelőre 90 vagy 105 lóerős teljesítménnyel rendelhető a dízelváltozat, az 1,4 TDI 75 lóerős változata májusban debütálhat itthon a takarékosabbra hangolt Greenline-kivitelben.

Kikupálódott a Combi is

Kevés autónak van olyan kis számú konkurense, mint a Fabia Combinak. A kategória gyakorlatilag a Renault Clio Grandtourból és a SEAT Ibiza ST-ből áll, amennyiben a Logan MCV-t a méretéhez passzoló alsó középkategóriába soroljuk.

26,5 centiméterrel hosszabb a Combi az ötajtósnál. Csomagtartója 530-1395 literes. Alapesetben tágasabb, lehajtott üléssel kisebb, mint az elődéé

Ebben a mezőnyben kiemelkedően jók a Fabia esélyei. Elődje szerencsétlen külsejétől a kombi is megszabadult, élőben sikkes és arányos a formája. A designra nem ment rá a csomagtér mérete, amely alaphelyzetben 505-ről 530 literre nőtt, lehajtott ülésekkel viszont 1395 literes, ami kisebb az elődénél (1485 l).

A kombi súlya 55 kilogrammot csökkent, így alapváltozata, a 75 lóerős 1,0 háromhengeressel 1004 kilót nyom. Az autó motorválasztéka azonos az ötajtóséval, de a 60 lóerős szívómotor nem rendelhető hozzá. A Fabia Combi felára nagyjából 180 000 Ft, ami csekély mértékben eltérhet a különböző változatok esetében.

Mindenütt kemények a műanyagok. Felületük kialakításával és a dekorbetétekkel sikerült korrekt szinten tartani a minőségérzetet

Árak: 2,7-5,9 millió Ft

Változatlanul 2 699 300 Ft az autó alapára, akárcsak kifutó elődjéé, de ez az Easy kivitelre vonatkozik, amely egyetlen  motorral rendelhető, a 60 lóerős benzinessel. A konkurenciától a belül igen tágas Kia Rio és az igen nagy csomagterű Hyundai i20 koncepciója hasonlít legjobban a Fabiáéra, de itthon az új Corsa és a Ford Fiesta a legfőbb ellenfél.

Legfeljebb 65 kg a súlykülönbség a az elődhöz képest, az alapmodell 980 kilósra fogyott

A vevőket várhatóan érdeklő modellek ára 3,5 millió Ft körül van. 90 lóerős 1,2 TSI benzinessel az alapáron légkondis Ambition a 400 ezres engedmény levonása után kerül 3 558 820 forintba. A felszereltségek közül a Clever tűnik a legérdekesebbnek, amely az Ambition szintet kiegészíti tolatóradarral, ülésfűtéssel, bőrbevonatú kormánykerékkel és Bluetooth-kihangosítós Swing rádióval, 3 633 700 forintért a 90 lóerős 1,2 TSI esetében. Hasonló konfigurációban az 1,0 75 Clever ára 3 348 270 Ft a magyarországi Skoda-kereskedőhálózatban.

Tetszik neked az új Škoda Fabia? Értékeld 1-től 10-ig!

877 szavazat - átlag: 6.8 (10-ből)

Tetszik neked az új Škoda Fabia? Értékeld 1-től 10-ig!