Megváltoztatják a botrányos útdíj-rendszert

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.01.08. 06.00

Pár hét múlva “korrigálják” a megyei matricás rendszert – tudta meg a Vezess.hu. Ettől függetlenül már postázzák a bírságcsekkeket.

Nyugodjon meg mindenki, senkit nem fog kár érni – ígéri a nemzeti útdíjfizető. Igyekszünk higgadtak maradni, de az új rendszer tengernyi problémát hozott bevezetése első hetében, ezért a korábbiak után újabb 12 kérdést intéztünk az illetékesekhez.

1, Tudjuk, hogy pár hétig megúszható a bírság, de ennek ellenére január 1-től készülnek fotók a megyei matrica nélkül autózókról? Kipostázza a rendszer a büntetéseket?

Igen, az ellenőrzés működik. Elkezdődött a lefotózottak adatainak feldolgozása, de senkit nem fog kár érni – mondta a Vezess.hu-nak Kibédi-Varga Lajos. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) szóvivője szerint “van idejük” a feledékeny autósoknak, vagy azoknak, akik nem tudták, hogy kell a matrica, és így hajtottak rá a fizetőssé tett utakra

Nem árt megismételni: a január 31-ig matrica nélkül közlekedőknek február 28-ig kell megvenni a használt utak után az 1-2-3 stb. megyei matricát, plusz személyesen bevonulni valamelyik NÚSZ-ügyfélszolgálatra befizetni 1470 forint szolgáltatási díjat. Utóbbit csak egyszer. Fontos, hogy a 10 napos, 2975 forintos matricával nem lehet utólag kiváltani a megyeit (bár ez országos), de a 43 ezer forintba kerülő éves megvásárlásával már igen (az is országos, csak drágább).

Szkennelje be a számlát, mert eltűnik!

Rengeteg hibát gereblyéztünk eddig össze, de csak nem szűnnek az érdekességek. Egyik kollégánk felesége kedden délután vásárolt Pest megyei matricát fővárosi kúton, amikor a segítőkész pénztáros megsúgta neki: “szkennelje be a számlát, ugyanis egy-két hónap múlva eltűnhet róla a festék”. Beszkennelte, inkább tegyék meg önök is.

2, Mikor érkezhetnek meg az első csekkek?

Legfeljebb 7-10 nap után küldi a rendszer a levelet és a csekket. A levélben leírják, hogy nem kell befizetni a csekket, és hogy miként úszható meg  a bírság (lásd előbb). Kibédi-Varga szerint nem kell attól tartani, hogy késik a büntetés, bőven a befizetési határidőn belül marad az autós.

3, Minek küldenek csekket, ha benne lesz a levélben, hogy nem kell kifizetni?

Ez egy sablonos formátumú, 2+1 részből álló, egybe hajtott perforált levél. Egy rész a csekk, két rész a szöveg – eddig minden a régi, csak a szöveg lesz új.

Helyesírási hibák színesítik a káoszt

4, Mennyi matrica nélkül autózót rögzített január első hetében a rendszer?

Túl kevés idő telt el, kicsi az átfutási idő, erre még nincs adata a NÚSZ-nak.

5, Miért csak személyesen lehet befizetni a plusz 1470 forintot? Időveszteség és újabb pénz megy el vele.

Ezt írja elő a díjrendelet. Ahogy a megvásárolt éves matricák más autóra íratásakor és egyéb ügyintézéskor, úgy ebben az esetben is be kell menni. Pont.

6, 5000 forintos áron indul a megyei matrica, de egyesek szerint lesz ez még a duplája is. Tuti, hogy ennyi marad?

A minisztérium állítja, 2015-re garantálható, hogy nem növekszik az 5000, mégpedig azért, “mert nem szoktunk év közben hozzányúlni a matricák árához”.

Itt a megyék toplistája

Kedd délutánig összesen 420 ezer e-matricát értékesített a NÚSZ, amiből 242 ezer a megyei matrica, ebből 24 ezret online vásároltak.  Nyilvánvaló módon Pest megye vezeti a listát, íme:
  1, Pest megye
  2, Fejér megye
  3, Győr-Moson-Sopron megye
  4, Bács-Kiskun megye
Aztán fej-fej mellett következik Somogy, Komárom és Vas megye, a következők viszont matrica (vagyis érintett útszakasz) hiányában rajta sincsenek a listán: Nógrád, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megye.

7, Kizárólag éves létezik a megyei matricából. Miért nincs havi?

Azért, mert egyfajta bérlethasználathoz hasonló gyakorlatot szeretnénk rendszeresíteni az autópályákon és az autóutakon – közölte érdeklődésünkre az NFM. A 2014-ben belföldön értékesített matricáknak mindössze 3 százaléka volt éves, ezt akarja felnyomni a minisztérium. A kizárólag évesként megvásárolható megyei matricával 2015-ben nyilván egészen más lesz az arány – várhatóan a költségvetés bevétele is.

Így folytatja érvelését az NFM:  Aki megveszi az éves megyei matricát, az onnantól kezdve már az autópályákat fogja használni, hiszen használhatja, kifizette egész évre.  Az alacsonyabb rendű utakról a magasabbra terelődő forgalom a közlekedésbiztonság szempontjából is jobb, vélik. (Logikusan hangzik, de nem biztos, hogy így lesz, erről itt írtunk részletesen.)

Az 5000 forintos matricából még az év felénél is megéri megvenni akár többet is, mondja a tárca, hiszen így is olcsóbb, mint a 43 ezres országos. “Az így megspórolt pénzből pedig vehet olyan útra 10 naposat az autós 2975 Ft-ért, amit csak alkalmilag használ.”

8, Mikor működik majd hibátlanul az online vásárlás?

Kibédi-Varga Lajos szerint már normálisan működik, érdemes megpróbálni azoknak, akik korábban nem jártak szerencsével.

Vas megyében szilveszter napján szerelték fel a táblát, miszerint pár órával később már fizetős ez a szakasz

9, Vannak más problémák is, kezdjük mindjárt a reptérre vezető út pár száz méteres fizetős részével. Van rá esély, hogy kiveszik a rendszerből?

A minisztérium folyamatosan figyeli és értékeli a tapasztalatokat. Nyitottak vagyunk arra, hogy jobban működővé tegyük a megyei matricás rendszert – közölték a Vezess.hu-val. Hasonlóan nyilatkozott szerdán Kovács Zoltán kormányszóvivő is: ha szükséges, módosítanak.

10, Januárban, annak is az elején veszik meg a legtöbben a matricákat, ezért minél hamarabb kellene változtatni. Mikor várható módosítás?

Nyilván minél előbb, annál jobb. Fónagy János államtitkár szerint akár január vége előtt is lehet korrekció – állítja az NFM.
 
11, Vidéken is sok a korrekcióra szoruló elem a rendszerben: Veszprém megyében csak pár kilométer az autópálya, Kaposvár körül még annyi sincs a fizetős szakasz, az M8-s és M9-es hidak használatáért két matricát kell venni és így tovább. Várható ezek átgondolása?

NFM: ezek is részét képezhetik a megvizsgált elemeknek.

12, Végül egy egyszerű kérdés: a látottak alapján hogyan értékelik az új útdíj-rendszert?

Előfordulhatnak a rendszer életéből adódó ideiglenes problémák. A türelmi idő ezek kezelését szolgálja a minisztérium számára is.

Jogszerűtlen a szolgáltatási díj

Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogásza mondta ezt az Origónak a megyei matricák utólagos megvásárlását követő 1470 forint elkéréséről. Úgy véli, ilyen pótdíjat nem lehet kiszabni, ha az infrastruktúra nincs megfelelő színvonalon a rendszerhez. Jogilag kifogásolhatónak nevezte a reptér 2-es termináljához vezető pár száz méteres útszakasz megsarcolását is, alternatív útvonal hiányában így ugyanis “kényszerítik” az autósokat a fizetésre.

Eközben a magyar internetezők kiakasztották az útdíj-rendszerrel kapcsolatos vicceket, mi pedig még rádobtunk egy lapáttal. Kattints a képre!

Megváltoztatják a botrányos útdíj-rendszert 1

Kommentek

  • kicsitodi

    Bennem is megfogalmazódik egy elég sokunkat érintő kérdés. Mégpedig, mi lesz a több tízezer motorkerékpárral? Mivel az egy szezonális jármű és novembertől április végéig nem igazán lehet használni gyorsforgalmi úton, így nekünk a duplájába kerül a havi matrica. Arról már nem is beszélve, hogy egy motorkerékpár legnagyobb össztömege 4-500 kg. harmada egy kisautóénak. Az útban semmilyen kárt nem okoz, így irreális, hogy annyit fizessen, mint egy luxus terepjáró. Ha erre tavaszig nem találunk megoldást elkezdjük a forgalomlassító gurulásokat az összes alternatív útvonalon pl.2-3-4 es út.

  • Norbi50

    Ez jó cikk lett! Hasznos, informatív.

  • demagóg

    Az államapparátus előkészítési, döntési képességeiről nagyon sokat elárul pl.: az M9-es szakasz esete. A Bács-Kiskun megyei pár km-es szakasz fizetőssé tétele mellőz minden ésszerűséget, józan észt.
    Vagy dilettantizmusról, vagy beteges pénzéhségről beszélhetünk.
    Nekünk, magyaroknak egyik sem jó.

    A motorkerékpárok aránytalan megsarcolása is jól mutatja a teljes ésszerűség hiányát.

  • erettpasi

    Azt olvastam, hogy a BKV még nem vett matricákat, mert még nem mérte fel, hány is kell tulajdonképpen. Szeretném azt is olvasni, hogy a BKV vezetője ott áll az ügyfélszolgálatnál és csengeti majd az 1470 Ft-kat. De ha ezt megteheti, akkor közlöm, még én se mértem fel hány és milyen matrica kell a családban. Más a M0-ás az M3 -ig ingyenes, akkor ott, hogy lehet bejönni a városba ingyenesen. Mert nem lehet! A híd másik oldala már fizetős oldal s ott még az autópályán vagyunk, tehát nincs Fóti útig elágazásig elslisszolás!

  • Notalab

    demagóg! A M8-as pár száz méteres BK megyei szakasza még rövidebb. A magam részéről lemondok róla, elvből. Majd szépen átjövök az M6-osról D.Földvárnál BK.megyébe, kicsit macerásabb, kicsit a Földváriakat is leterhelem…de nyilván ez volt a törvényalkotók célja…
    (remélem azok nem sírnak akik az X-et “hozzájuk” húzták…)

  • DTF

    Ilyen átgondolatlan rendszerben nem érdemes megvenni a matricát. majd ha tisztázva lesz minden, akkor simán, mert 5 eFt nem a világ, bár jó lenne használat-arányos fizetés…
    Ez az 1.470 Ft-os hülyeség a legdurvább: miért nem lehet átutalással kiegyenlíteni, megjegyzsé rovatba a büntiben szereplő ügyiratszámmal? Ha elutalom, akkor mi van? nem fogadják be?
    A másik h arra nem gondoltak, hoyg rengetegen vannak olyanok, akik eddig megvették az éveset (pl. 43-ért) de most h van olcsóbb alternatíva, így megvezsik 5-10-15 eFt-ért. Ez azért nagy kiesés a költségvetsének, kvázi nulla szaldósak leszenk… Lehete én is csak 6 megyére veszem meg, mert a többibe úgy sem járok, ha meg igen,. akkor 1 heti és még így is jól jráok…

  • tengerimalac

    Tisztázzunk valamit. A megyei matricák rendszere jó. Élethez igazodó és kiadást csökkentő. Ami orbitális baromság, az a díjfizetés kiszélesítése, az bizony agyatlan barom lehúzás! Totálisan életidegen, káros, és hülyeséggel határos korlátolt agyatlan megnyilvánulás! A megyei matricák határokat átívelő szükségessége kicsinyes állatság. Persze az a kormányzat, amelyik baltással üzletel, amelyik rokkantakat vegzál … mire volna másra képes? Valaki autózott már a 2A-n? Erre díjat kérni? Hihi! A hidakra kirótt sarc is elég középkori hülyeség! Hihi!

  • mtaqi62

    Budapest ostroma,körbe zárva,jöhet a háború!
    Tanultak,akik még katonák sem voltak,hogy lehet egy fővárost megszívatni,meg Pest megyét?
    Ez a dugódíj előzetese..
    Elég volt,nem szeretnék mankó díjat is fizetni,mert jobban kopik a járda.

  • mtaqi62

    Ne feledjük Vida Ildikót,meg társait,meg a net adót,nem ötezer,elterelő művelet.

  • mtaqi62

    Mikor lesz a legközelebbi választás-2018,addig a prominens főútvonalak is fizetősek lesznek,s mehetsz szekérrel dolgozni a földúton,egy ideig,amíg nem lesz fizetős.De a ló által kibocsájtott metán gáz után EU-1-es,környezet szennyezést fogsz fizetni.

  • v_gabe

    “Megváltoztatják a botrányos útdíj-rendszert”

    Mi abban a botrányos, hogy sokan feleannyit sem fognak fizetni ezen túl? Igen, vannak benne hibák amit ki kell gyomlálni, de ennyi és nem több. Az a botrányos, amit a média csinál belőle, így pl. sokan azt hitték: a régi rendszer teljes egészében megszűnik, vagy pl. azt sugallta, hogy ez mindenkinek rossz lesz! Ja, hogy az agglomeráció nem akar fizetni miközben mindenki más fizet, aki autópályát használ…?

  • Mindegy

    Az a botrányos, hogy egy nagy családos, a 15 éves transzporterére dupla annyit fizet, mint a köcsög politikus az A8 ra, te ökör.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.