Úgy alakult, hogy már január elsején módom nyílt személyesen is megtapasztalni a fizetős magyar úthálózat átgondolatlan, sebtiben összegányolt kiterjesztésének következményeit. December 31-én a matrica nélküli tesztautóval még utoljára díjmentesen átautóztam az M1-M7 közös szakaszán, majd az M4 nevű rövidke 2×2 sávoson, Vecsés és Üllő eddigi elkerülő útján, amely tegnap hajnalig még ingyenes volt a repülőtérre kiautózók számára.

Tegnap este már jöttünk is vissza, bennem pedig ott buzgott a szakmai kíváncsiság: ha azon polgártársaim egyike volnék, aki nem hallott semmit a díjas rendszer átalakításáról, vagy egyszerűen csak nem tudja, mely szakaszok is váltak fizetőssé, mit látnék a saját szememmel a megszokott, eddig díjmentes utakon autózva.

Így néz ki egy korrekt előjelző táblázás - a kép az M1 Budapest felé tartva elérhető egyik, már eddig is fizetős felhajtója előtt készült. Így kéne kinéznie a többi táblának is, csak hát a szűk határidő miatt elmaradt a munka

Nos; a repülőtérre vezető útszakaszt úgy-ahogy, de sikerült előre észrevehetően kitáblázni. Egy viszonylag nagy, pirossal festett matricás tábla elvileg észrevehető már abból a lámpás kereszteződésből, ahonnan még vissza lehet fordulni Üllő központja fel, ha valaki nem akar fizetni a fővárosba való bejutásért, Debrecen, Szolnok, Cegléd felől érkezve a 4-esen. Itt nem is fotóztam (sajnos), azt hittem, legalább ennyi táblázás mindenhol megvalósult és nem lesz érdekes a téma. Az M1-M7 fővárosi szakaszára érve aztán kiderült: dehogynem!

Lát itt valaki jelzést arra nézve, hogy fizetős szakaszra fogunk felhajtan?

Már az Osztyapenkótól figyeltem, hol látom majd meg azt a táblát, ami leparancsol az eddig ingyenes útról, a főváros talán legfontosabb és (eddig) legforgalmasabb ki-bevezető fő közlekedési útvonaláról. De nem volt semmi, a Budaörs felé kihajtást engedő utolsó lehetőségig. Ekkor, amikor már mindenképp az úton kellett maradnom, jött az első piros matricás kiegészítő tábla. Sajnos fotóm erről sincs, van viszont videóm arról, hogyan élik meg a hirtelen, előjelek nélkül tiltott zónába kerülést az autósok, ha az Auchan-IKEA-Decathlon felől hajtanának rá az immár nem ingyenes sztrádaszakaszra. Így:

Külföldiek, szevasztok!

Eltörpül jelentőségben egy másik apró hiba, ami a tragikomikus magyar autópályás bénázást övezi, de azért megmutatom ezt is. Merő kíváncsiságból három napja ránéztem a Magyar Közút honlapjára is, hogy hátha találok még részleteket útdíj-ügyben. Aztán valami rejtélyes ihlettől vezérelve ráböktem az ENGLISH gombra: mit találnak vajon a hungarikum-számba menő hazai rendszerről, akik külföldről érkeznek hozzánk látogatóba, de nem beszélni magyar. Hát ezt találják:

Így néz ki a Magyar Közút angol (és német) nyelvű oldala, a címlapról kattintva

A problémát azonnal jeleztem a Közút szóvivőjének, aki december 30-án, 15:02 perckor vissza is igazolta a hibajelzést. Január másodikán reggel, e sorok írásakor még változatlanul Object not found van a magyar közútkezelő honlapján angol vagy német nyelvű információk helyett.  Google-ből indítva azért a “Hungary, road, toll” szavakra keresve jobb a helyzet. A Gugli elsőnek a motorway.hu domaint dobja fel, ami ugyan a magyar nyelvű útdíjas aloldalra visz, de itt megnyomva az angol zászlócskát már valóban bejön egy értelmes, angol nyelvű oldal, működő online fizetési rendszerrel, aktuális térképpel.

Mint látható, a táblázást még nem igazán tudta az új szabályozásnak megfelelően elvégezni a Magyar Közút. Különösen elegáns a szép, nagy, színes-szagos információs táblákon az első információs üzenet, messze bent a fizetőssé tett szakaszon: Hé, paraszt: tilosba hajtottál, MEGSZÍVTAD:

Az első figyelmeztető tábla a frissen, azaz a fotó készítésének napján fizetőssé vált M1-M7-en - már messze bent a díjköteles részen

Hát ez volt a helyzet az új útdíjhálózati rendszer első napján. Balesetmentes közlekedést, az indulásnál azért boldogabb új évet kívánok minden autóstársamnak!