Mit hoz 2015 a magyar autósoknak?

Jövőre is vezetünk

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.01.01. 06.00

Milyen újdonságokkal kedveskedik a magyar autósoknak 2015-re az állam? Összefoglaltuk a főbb változásokat.

Nézzük, mit hoz 2015 nekünk, autósoknak! Aki nem szeret idegeskedni, olvassa becsukott szemmel az alábbi gyűjtést az állam jövő évi ajándékaiból!

Új traffipax-rendszer

Gyanúsan keveset hallottunk az utóbbi időben az úgynevezett Csillagháborús Tervről, Pintér Sándor belügyminiszter úr közlekedés-biztonsági érvekkel megalapozott, EU-s pénzekből finanszírozott kamerarendszeréről. Pedig elvileg az idén kellett volna csatasorba állni annak az ötszáznál is több kamerának, amikkel a gyorshajtás mellett számos egyéb szabálytalanságot is egyértelműen dokumentálni és szankcionálni lehet, a biztonsági öv be nem kötésétől a vezetés közbeni telefonálásig.

A rendszer elindítása megcsúszott, utoljára májusban volt hír, hogy “pár hónap múlva”160 új traffipax-szal mégis elindul belőle valami. A teljes projekt zárásának időpontja elvileg 2015. március 31 – kíváncsian és rettegve várjuk, mi valósul meg a grandiózus megfigyelőhálózat-tervből.

Fizetős M0

A fővárost csak részben elkerülő félkörgyűrű egy kicsit már eddig is hungarikumnak számított, de jövőre fizetni is kell érte. Egy metropoliszt a forgalomtól és a környezetterheléstől mentesítő elkerülő, amiről útdíjjal akarja az állam eltántorítani az autósokat – nagyszerű idea!

Fizetős fővárosi sztrádaszakaszok

Igazi agyrém vár a főbb fővárosi ki-bevezető utak melletti kis utcák és a környező elővárosok lakóira, az év első napjaiban biztosan. Az M1-M7, M5, M3, M4, M6 budapesti szakaszain érkezik be reggelente Budapestre az ingázó forgalom túlnyomó része. Ezek a szakaszok mától díjkötelesek. Azok a kocsik, buszok, teherautók, amiken eddig is volt éves matrica, nyilván továbbra is erre járnak majd, de ember meg nem mondhatja, hogy mekkora járműtömeg próbál majd az ingyenes kisebb utakon bejutni az első igazi munkanapon, 5-én reggel a fővárosba. A Liszt Ferihegyi repülőtér sem lesz elérhető matrica nélkül.

(Személyes szoc. probléma, de e sorok szerzője aznap visz majd vissza egy Citroen tesztautót az M5 bevezető mellé, majd távozik onnan saját öreg, alig használt autójával. Egyiken sincs semmilyen matrica, és ha rajtam múlik, nem is lesz – kíváncsi vagyok, hány órát vesz majd igénybe a művelet.)

Közeledik a dugódíj

Jó magyar szokás szerint az utolsó pillanatig hallgat a főváros arról, pontosan milyen feltételekkel hajthatnak be az autósok majd Budapestre 2016 tavaszától, amikor is majd – jelenlegi ismereteink szerint – be kell majd vezetni a dugódíjat, amit a 4-es metró támogatási feltételeként kötött ki az EU valamikor a dinoszauruszok korában. Jövőre még nem lesz behajtási díj, de becslésünk szerint valamikor a harmadik negyedévben majd megindulhat a bosszankodás amiatt, hogy miért nem tudhatták meg az érintett magyar polgárok hamarabb a részleteket az új adóról, hogy esetleg felkészülhessenek rá közlekedési szokásaik megváltoztatásával, netán autójuk eladásával.

Változik a KRESZ-vizsga

Aki január elseje után megy vizsgázni KRESZ-ből, vezetés-elméletből és műszaki ismeretekből, új ábrákat és egy több mint tízezer kérdésből álló listából véletlenszerűen leosztott kérdéssort kap majd. Az eddigi bemagolható, elavult vizsgaanyagot aktualizálta és kiterjesztette a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az “A és B jelű járművek” is korszerűbbek lettek, nyugdíjba mentek a régi daciás, skodás, zsigulis fotók. A kérdések online is elérhetők, itt.


Megyei matricás rendszer

E sorok megjelenésekor elvileg már meg is lehet venni azokat a bizonyos megyei sztrádamatricákat, amelyekkel a kormány enyhíteni próbálta az M0 és a fővárosi sztrádaszakaszok fizetőssé tételét. Ma hajnaltól vannak ilyen, a tervek szerint évi 5000 forintért megvehető megyei autópálya-díjak, amikkel az autósok egy része talán még jól is járhat.

Hogy pontosan mekkora része, azt senki nem tudja (valószínűleg az sem, aki ezt kitalálta), hiszen semmilyen információ nincs arról, hogy hány olyan autós van az országban, aki szokott autópályázni, de csak egy megyében. Vagy legfeljebb nyolcban, mert ugye akkor már elérjük a 40 ezres nagyságrendet, egy éves matrica árát. Az is elegáns, hogy aki mondjuk Vác és Dömsöd között autózik naponta egy irányban 110 kilométert gyorsforgalmi úton (ha van ilyen), jövőre megússza majd évi 5000 forintból a sztrádadíjat, ellenben ha valaki Tatabányáról szokott Herceghalomra járni, az 36 kilométerre 15 ezret fizet majd, hiszen ez a rövid szakasz három megyét is érint az M1-esen. Éljen az arányos közteherviselés, úgy is, mint a kormány egyik fő jelszava!

December 31-én még nincs 2015-ös térkép a fizetős magyar útszakaszokról a hivatalos honlapokon

A matricarendszer zseniálisan átgondolt előkészítésének egyik legszebb motívuma egyébként, hogy december 31-én, tegnap közölte az útkezelő, hogy január 1-től, mától hol lehet megvenni a megyei matricákat. A matrica nélkül a fizetős szakaszokra kóválygó autósok február végéig, utólagosan vehetik majd meg a matricát. A vonatkozó teljes közlemény-darab:

“A megyei matrica 2015. január 1-től 1500 értékesítési ponton válik elérhetővé, ezek listája 2014. december 31-től megtalálható a nemzetiutdij.hu oldalon. Február 1-től minden korábbi értékesítési ponton meg lehet majd vásárolni az új matricákat. Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik az újonnan díjkötelessé váló szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.”

Autópályadíj-változások

A személyautók és motorkerékpárok díjtételei (D1 és D1-M) 2015-ben nem változnak. A teherautókra vonatkozó E-útdíj rendszerben általános, öt százalékos az áremelés, amit nyilván a nagyon magas, MÍNUSZ 0,2 százalékos 2014-es infláció miatt kellett megemelni.

Gyönyörű, alaposan előkészített, rég bejelentett, a nagycsaládosokat kifejezetten előnyösen érintő újítás, hogy a hétszemélyesnél tágasabb személyautók más díjkategóriába kerülnek, ők lesznek a D2. Az éves díjuk – MÉG – nem változik, de a tíz- és harmincnapos matrica egy iciripicirit megemelkedik. Az eddigi duplájára. Transporteresek, szevasztok!

Tüntetések, útlezárások

Az idei év végén már kaptunk egy kis ízelítőt abból, ami valószínűleg jövőre teljesedik majd ki igazán: újra hozzá kell szokniuk az autósoknak, hogy demonstrációk, politikai menetek, sőt, útlezárások húzzák keresztbe közlekedési terveiket. (Már persze csak azokét, akik nem demonstrálnak, menetelnek, zárnak le épp maguk is.) Semmi nem utal arra, hogy a magyar kormány hirtelen január elsejétől kiszámítható, számonkérhető módon vezetné az országot és ne dobna be ötletszerűen olyan új adófajtákat, megszorító intézkedéseket, amik az utcára szólítják a polgárok egyes csoportjait.

Autós útlezárás, tüntetés 2014 év végén Budapesten


Latyak és hideg

Az időjárás a közélethez hasonlóan borúsan, piszkosan, szürkén nyitja majd meg az új esztendőt. Az előrejelzések szerint a január nulla-két fok körüli hőmérséklettel, sok havas esővel telik majd, vagyis nyirkos, iszamos, kellemetlen nyitánya lesz az évnek az utakon. Is.

Ennek ellenére Boldog Új Évet mindenkinek! Ha másnak nem is, az egyelőre stabilan alacsony olajárnak még mindig örülhetünk január elején.

Kommentek

  • Nyesamu

    Hahaha

    A Transzportereseket, a Németbe ingázó dolgozókat szállítókat szívatják meg de rendesen. Erre azért van energiájuk.

  • CoIie

    Idénre még elfelejtették bevezetni a kerékpáros közteherviselést. De majd jövőre!! A tömegeket lehet és kell megadóztatni, csak először be kell szoktatni, elhúzni a mézesmadzagot… ;)

  • theodorus

    Szerintem meg gyenge, semmitmondó cikk.

  • subtotal

    Csak úgy mondanám, hogy nem lehetett ma megyei matricát venni.
    F@szkivan az ilyen idiótákkal…kormányzás, mi?

  • szaboata

    Boldog Újévet mindenkinek.

    Furcsa cikk,hiszen a 9 változásból, négy ugyanarról szól,erre figyelni kellene.
    A Fidesz korábban a kapus rendszert akarta bevezetni,aminek lehet,hogy lett volna teteje,de így egy zavaros rendszerű pénzbeszedő rendszert sikerült összetákolni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.