Mit hoz 2015 a magyar autósoknak?

Jövőre is vezetünk

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.01.01. 06.00

Milyen újdonságokkal kedveskedik a magyar autósoknak 2015-re az állam? Összefoglaltuk a főbb változásokat.

Nézzük, mit hoz 2015 nekünk, autósoknak! Aki nem szeret idegeskedni, olvassa becsukott szemmel az alábbi gyűjtést az állam jövő évi ajándékaiból!

Új traffipax-rendszer

Gyanúsan keveset hallottunk az utóbbi időben az úgynevezett Csillagháborús Tervről, Pintér Sándor belügyminiszter úr közlekedés-biztonsági érvekkel megalapozott, EU-s pénzekből finanszírozott kamerarendszeréről. Pedig elvileg az idén kellett volna csatasorba állni annak az ötszáznál is több kamerának, amikkel a gyorshajtás mellett számos egyéb szabálytalanságot is egyértelműen dokumentálni és szankcionálni lehet, a biztonsági öv be nem kötésétől a vezetés közbeni telefonálásig.

A rendszer elindítása megcsúszott, utoljára májusban volt hír, hogy “pár hónap múlva”160 új traffipax-szal mégis elindul belőle valami. A teljes projekt zárásának időpontja elvileg 2015. március 31 – kíváncsian és rettegve várjuk, mi valósul meg a grandiózus megfigyelőhálózat-tervből.

Fizetős M0

A fővárost csak részben elkerülő félkörgyűrű egy kicsit már eddig is hungarikumnak számított, de jövőre fizetni is kell érte. Egy metropoliszt a forgalomtól és a környezetterheléstől mentesítő elkerülő, amiről útdíjjal akarja az állam eltántorítani az autósokat – nagyszerű idea!

Fizetős fővárosi sztrádaszakaszok

Igazi agyrém vár a főbb fővárosi ki-bevezető utak melletti kis utcák és a környező elővárosok lakóira, az év első napjaiban biztosan. Az M1-M7, M5, M3, M4, M6 budapesti szakaszain érkezik be reggelente Budapestre az ingázó forgalom túlnyomó része. Ezek a szakaszok mától díjkötelesek. Azok a kocsik, buszok, teherautók, amiken eddig is volt éves matrica, nyilván továbbra is erre járnak majd, de ember meg nem mondhatja, hogy mekkora járműtömeg próbál majd az ingyenes kisebb utakon bejutni az első igazi munkanapon, 5-én reggel a fővárosba. A Liszt Ferihegyi repülőtér sem lesz elérhető matrica nélkül.

(Személyes szoc. probléma, de e sorok szerzője aznap visz majd vissza egy Citroen tesztautót az M5 bevezető mellé, majd távozik onnan saját öreg, alig használt autójával. Egyiken sincs semmilyen matrica, és ha rajtam múlik, nem is lesz – kíváncsi vagyok, hány órát vesz majd igénybe a művelet.)

Közeledik a dugódíj

Jó magyar szokás szerint az utolsó pillanatig hallgat a főváros arról, pontosan milyen feltételekkel hajthatnak be az autósok majd Budapestre 2016 tavaszától, amikor is majd – jelenlegi ismereteink szerint – be kell majd vezetni a dugódíjat, amit a 4-es metró támogatási feltételeként kötött ki az EU valamikor a dinoszauruszok korában. Jövőre még nem lesz behajtási díj, de becslésünk szerint valamikor a harmadik negyedévben majd megindulhat a bosszankodás amiatt, hogy miért nem tudhatták meg az érintett magyar polgárok hamarabb a részleteket az új adóról, hogy esetleg felkészülhessenek rá közlekedési szokásaik megváltoztatásával, netán autójuk eladásával.

Változik a KRESZ-vizsga

Aki január elseje után megy vizsgázni KRESZ-ből, vezetés-elméletből és műszaki ismeretekből, új ábrákat és egy több mint tízezer kérdésből álló listából véletlenszerűen leosztott kérdéssort kap majd. Az eddigi bemagolható, elavult vizsgaanyagot aktualizálta és kiterjesztette a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az “A és B jelű járművek” is korszerűbbek lettek, nyugdíjba mentek a régi daciás, skodás, zsigulis fotók. A kérdések online is elérhetők, itt.


Megyei matricás rendszer

E sorok megjelenésekor elvileg már meg is lehet venni azokat a bizonyos megyei sztrádamatricákat, amelyekkel a kormány enyhíteni próbálta az M0 és a fővárosi sztrádaszakaszok fizetőssé tételét. Ma hajnaltól vannak ilyen, a tervek szerint évi 5000 forintért megvehető megyei autópálya-díjak, amikkel az autósok egy része talán még jól is járhat.

Hogy pontosan mekkora része, azt senki nem tudja (valószínűleg az sem, aki ezt kitalálta), hiszen semmilyen információ nincs arról, hogy hány olyan autós van az országban, aki szokott autópályázni, de csak egy megyében. Vagy legfeljebb nyolcban, mert ugye akkor már elérjük a 40 ezres nagyságrendet, egy éves matrica árát. Az is elegáns, hogy aki mondjuk Vác és Dömsöd között autózik naponta egy irányban 110 kilométert gyorsforgalmi úton (ha van ilyen), jövőre megússza majd évi 5000 forintból a sztrádadíjat, ellenben ha valaki Tatabányáról szokott Herceghalomra járni, az 36 kilométerre 15 ezret fizet majd, hiszen ez a rövid szakasz három megyét is érint az M1-esen. Éljen az arányos közteherviselés, úgy is, mint a kormány egyik fő jelszava!

December 31-én még nincs 2015-ös térkép a fizetős magyar útszakaszokról a hivatalos honlapokon

A matricarendszer zseniálisan átgondolt előkészítésének egyik legszebb motívuma egyébként, hogy december 31-én, tegnap közölte az útkezelő, hogy január 1-től, mától hol lehet megvenni a megyei matricákat. A matrica nélkül a fizetős szakaszokra kóválygó autósok február végéig, utólagosan vehetik majd meg a matricát. A vonatkozó teljes közlemény-darab:

“A megyei matrica 2015. január 1-től 1500 értékesítési ponton válik elérhetővé, ezek listája 2014. december 31-től megtalálható a nemzetiutdij.hu oldalon. Február 1-től minden korábbi értékesítési ponton meg lehet majd vásárolni az új matricákat. Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik az újonnan díjkötelessé váló szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.”

Autópályadíj-változások

A személyautók és motorkerékpárok díjtételei (D1 és D1-M) 2015-ben nem változnak. A teherautókra vonatkozó E-útdíj rendszerben általános, öt százalékos az áremelés, amit nyilván a nagyon magas, MÍNUSZ 0,2 százalékos 2014-es infláció miatt kellett megemelni.

Gyönyörű, alaposan előkészített, rég bejelentett, a nagycsaládosokat kifejezetten előnyösen érintő újítás, hogy a hétszemélyesnél tágasabb személyautók más díjkategóriába kerülnek, ők lesznek a D2. Az éves díjuk – MÉG – nem változik, de a tíz- és harmincnapos matrica egy iciripicirit megemelkedik. Az eddigi duplájára. Transporteresek, szevasztok!

Tüntetések, útlezárások

Az idei év végén már kaptunk egy kis ízelítőt abból, ami valószínűleg jövőre teljesedik majd ki igazán: újra hozzá kell szokniuk az autósoknak, hogy demonstrációk, politikai menetek, sőt, útlezárások húzzák keresztbe közlekedési terveiket. (Már persze csak azokét, akik nem demonstrálnak, menetelnek, zárnak le épp maguk is.) Semmi nem utal arra, hogy a magyar kormány hirtelen január elsejétől kiszámítható, számonkérhető módon vezetné az országot és ne dobna be ötletszerűen olyan új adófajtákat, megszorító intézkedéseket, amik az utcára szólítják a polgárok egyes csoportjait.

Autós útlezárás, tüntetés 2014 év végén Budapesten


Latyak és hideg

Az időjárás a közélethez hasonlóan borúsan, piszkosan, szürkén nyitja majd meg az új esztendőt. Az előrejelzések szerint a január nulla-két fok körüli hőmérséklettel, sok havas esővel telik majd, vagyis nyirkos, iszamos, kellemetlen nyitánya lesz az évnek az utakon. Is.

Ennek ellenére Boldog Új Évet mindenkinek! Ha másnak nem is, az egyelőre stabilan alacsony olajárnak még mindig örülhetünk január elején.

Kommentek

  • Nyesamu

    Hahaha

    A Transzportereseket, a Németbe ingázó dolgozókat szállítókat szívatják meg de rendesen. Erre azért van energiájuk.

  • CoIie

    Idénre még elfelejtették bevezetni a kerékpáros közteherviselést. De majd jövőre!! A tömegeket lehet és kell megadóztatni, csak először be kell szoktatni, elhúzni a mézesmadzagot… ;)

  • theodorus

    Szerintem meg gyenge, semmitmondó cikk.

  • subtotal

    Csak úgy mondanám, hogy nem lehetett ma megyei matricát venni.
    F@szkivan az ilyen idiótákkal…kormányzás, mi?

  • szaboata

    Boldog Újévet mindenkinek.

    Furcsa cikk,hiszen a 9 változásból, négy ugyanarról szól,erre figyelni kellene.
    A Fidesz korábban a kapus rendszert akarta bevezetni,aminek lehet,hogy lett volna teteje,de így egy zavaros rendszerű pénzbeszedő rendszert sikerült összetákolni.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.