5,5 millió forintba került a figyelmetlenség

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.12.26. 06.30

Feri csak ki akart szállni a kocsijából. Éppen akkor jött hátulról egy kerékpáros.

Állt a kocsi, a létező legegyszerűbb dolog történt, valaki ajtót nyitott. A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija remélhetőleg mindenkibe örökre beleégeti: kiszállás előtt is nézz körül! Főleg forgalmas helyen.

Napsütéses szép pénteknek indult, semmi nem utalt a későbbi tragédiára. Szokása szerint Linda kerékpárjával tekert munkába, amikor az Andrássy úton előtte szabályosan leparkoló autó bal első ajtaja kinyílt. (Aki nem ismeri, azok kedvéért: az Andrássy két szélén parkolnak az autók, beljebb húzódik a kerékpársáv, azon belül a 2×2 sáv az autóknak.) Feri éppen kiszállni készült a még járó motorú Toyotából – ennek a látszatra apróságnak később fontos szerepe lesz. Csak résnyire nyílt az ajtó, de pont a legrosszabbkor.
 
Minden pár másodperc alatt történt. Miután észrevette a hirtelen ajtónyitást, Linda azonnal balra rántotta a bringa kormányát, elesett, és az úttest közepére zuhant. Kerékpárja tőle 3 méterre a belső sávba csúszott. A harmincas nővel a belső sávban párhuzamosan érkező autós éppen, hogy nem gázolta el a hirtelen elé vágódó Lindát, csak vészfékezéssel tudott megállni.
 
Pechére a mögötte közlekedő furgon – a későbbi helyszínelés, és a szakértői vizsgálatok alapján – nem tartott megfelelő követési távolságot, ezért hátulról bele csapódott. 

Maradandó fogyatékosság

Bár a gázolást épphogy csak megúszta, Lindát a mentők súlyos sérülésekkel vitték a Baleseti Intézetbe. A kórházban azonnal megműtötték, többszörös csonttöréseket szenvedett: a jobb oldalán ferde irányú kulcscsonttörést, eltört a combcsontja, szilánkosra tört a jobb alkarja, megsérült a bokája.
 
Három hétnyi kórház után engedték haza, de még tíz hónapig táppénzen volt, a felépülése több mint egy évig tartott. Otthonában házi ápolásra kényszerült, heti négy alkalommal gyógytornász járt hozzá, a háztartási munkákban is segítségre szorult. 
 
Felépülését követően korábbi munkáját már képtelen volt ellátni, mert a karja nem bírta a terhelést. Sérülései az orvosszakértő szerint “maradandó fogyatékosság hátrahagyásával” gyógyultak, melynek következtében a munkaképesség-csökkenése 20-30 %-os lett.
 
Eközben az ajtót résnyire kinyitó Feri ellen büntető eljárás indult, amelynek végén bűnösnek mondat ki őt a bíróság “maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében”. Büntetésként eltiltották egy évre a járművezetéstől, és kapott 150 ezer forint pénzbüntetést is.

Illusztráció


Nincs vége, kártérítési per indult

A büntetőeljárást követően Linda kártérítési, polgári pert indított Feri ellen, amelyben a Székely Ügyvédi Iroda képviselte őt. 
 
Minden autós tudja elvileg az alapvetést: a balesetet okozó személygépkocsi tulajdonosának kgfb-je alapján a biztosítója köteles helytállni a biztosítottja által okozott kárért. Linda vagyoni és nem vagyoni keresete ennek megfelelően Feri biztosítója felé irányult.
 
Kárát összesen 5,5 millió forintban határozták meg.
 
A kártérítés összegének megállapításakor az ügyvédi iroda arra hivatkozott, hogy Linda a baleset következtében maradandó sérüléseket szenvedett, az elszenvedett sérülések következtében életvitele elnehezült, mozgásában korlátozottá vált, a mindennapi életvitellel járó fizikai tevékenységében segítségre (nem állandó) szorul.
 
Feri biztosítója a kereset elutasítását kérte. Az alperes szerint a biztosítónak nincs felelőssége az álló járműben ülő ember magatartásáért. Ugyanis az ajtó kinyitásakor a kocsi már parkolt. Csakhogy még járt a motorja – Linda keresete ezért irányult a biztosító felé.
 
Linda és ügyvédje arra hivatkozott az eljárás során, hogy a Toyota ajtajának kinyitása nem a jármű “üzemeltetési körén kívül eső tevékenység”, így nem menthető ki az alperes felelőssége.

Miért kellett végül fizetni?

Védekezésében a biztosító következetesen arra hivatkozott, hogy nincs ok-okozati összefüggés Linda balesete és az ajtónyitás között. Mégpedig azért, mert Feri még az ajtónyitás előtt meggyőződött a kiszállás biztonságos feltételeiről, plusz a nő és az autó nem is érintkeztek egymással. A perben kirendelt igazságügyi szakértő ezt az állítást azonban nem támasztotta alá, így a bíróság is elutasította.
 
Természetesen az eljárás során a bíróság meghallgatta az érintetteket és a tanúkat, közlekedési-, műszaki-, és orvosszakértőket rendelt ki, végül az általuk kiállított dokumentumokra hivatkozva megalapozottnak nyilvánította a felperes keresetét.
 
Vagyis a biztosítónak ki kellett fizetni az 5,5 millió forintot. A bíróság a nem vagyoni kár mértékének megállapításánál hangsúlyosan figyelembe vette Linda balesetet megelőző életvitelét, s azt, hogy ezt a baleset után már sajnos nem tudta folytatni.

Olvasta? Több tízezer autós kap vissza pénzt!

Döbbenetes közelharcot vívott két autós Budapesten!

Kommentek

  • kovacsjanos40

    Ezért kéne a kerékpározást is kreszvizsgához kötni, mert a kerékpárosok sajnos nincsenek tisztában alapvető kresz szabályokkal, tudom, hogy itt nem ő volt a hibás, de ha járna kresztanfolyamra, biztos felkészülne az ilyen helyzetekre, mert végül is cseszheti az igazát, ha százfelé műtötték, hiába a kártérítés ( aminek a felét szerintem az ügyvéd tette zsebre).De ebben is van valami jó, szerintem ezekután bkv-val fog járni, így hát eggyel kevesebb lesz belőlük.

  • sanyi

    Ha kerékpárút ki van jelölve, akkor csak és kizárólag azon szabad közlekedni, kivéve ha van felfestett kerékpársáv.
    Mikor lett kialakítva kerékpársáv arrafelé? Régebben az útpályák közti széles járda volt megosztva a kerékpárosok és gyalogosok között.

  • simi196666

    Nagyon sajnálom a kerékpárost, sajnos egy pillanat alatt megvan a baj. Első olvasatra rögtön eszembe jutott az un. biztonságos oldaltávolság másik jármű melletti elhaladás esetén ?

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Örülünk az értelmes hozzászólásoknak, ezért van itt a felület, de a másokat sértő kommenteket változatlanul töröljük.

    További jó olvasgatást!

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • Kempelen

    Milyen jó lenne, ha lehetne kötni privát felelősségbiztosítást? 10 megkérdezettből azonban 10 nem fizetne érte semennyit. Nos, akkor lehet csengetni a kártérítéseket.

  • Szentmiki

    Ez valami idétlen vicc!?

  • Joskabacsi

    Nekem csak az tunt fel, hogy milyen gyorsan kellett menni a kerekparosnak, hogy ilyen serulesei legyenek. Estem mar parszor kerekparral de ekkora bajom meg sosem lett. A cikk szerint nem utotte el semmi csak beesett a szelso savba.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmód-családja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfény-aktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavaly, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

Rozsdagyűjtő, erdőben lassan rohadó autók romantikája

Autóroncs szinte minden árokparton akad sajnos. De néha valódi értékes, ritka, veterán típusok is elhagyva gyűjtik a rozsdát a gyéren lakott területeken. Vannak, akik meglátják ebben is a fotótémát, és kattintanak. Elhagyott autók gyűjteménye az Instagram oldaláról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.