Megemeli a vérnyomást és kapzsibbá teszi a politikust

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.12.23. 06.00

Vajon mi az? A szakértő szerint hamarosan megháromszorozhatják az árát az 5000 forintos megyei autópálya-matricának.

Miután összeszedtük az autósok újabb sarca mellett szóló kikezdhetetlen szakmai érveket, tolmácsoltuk a nemzetellenes szakértők üres károgását, és elárultuk olvasóinknak, hogy miként lehet megúszni januártól a bírságot a fizetőssé tett M0-on, most a közlekedésbiztonság szempontjából vizsgáljuk a légből kapott kormánydöntést.

Egyes érvek szerint ugyanis növeli majd a balesetveszélyt, mások szerint jótékony hatással lesz, hogy januártól az M0-s egyes szakaszait, illetve az autópályák eddig ingyenes részeit is csak díjfizetés mellett lehet használni.

Többen használják majd az autópályákat, ami javítja a biztonságot

Természetesen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mondja ezt. A tárca mantrázza: számos olyan autós lesz, akik eddig nem engedhették meg maguknak a 43 ezer forintos éves (és országos) autópálya-matricát, ezért elkerülték a sztrádákat, januártól viszont az új, 5000 forintos megyei matricát már simán megveszik, és elkezdik használni a legfelsőbb rangú úthálózatot. Márpedig – és ez vitathatatlan – az autópályák a legbiztonságosabbak, ott történik a legkevesebb baleset.

A véletlenül éppen közlekedésmérnök végzettségű Wintermantel Zsolt, fideszes újpesti polgármester árnyalja ezt a Vezess.hu kérdésére. “Valamilyen mértékű forgalomátrendeződés lehet az autópályák irányába, valamint ellenkező irányba is azok közül, akik eddig alkalmanként rövid szakaszon ingyen használták a körgyűrűt, de most a havi négyszáz forintot nem akarják megfizetni. Ez azonban szerintem nem lesz jelentős, az is előállhat, hogy kiegyenlítik egymást, csak ugye az átlag sok mindent eltakar. Nekem közlekedésszakmai, elvi kifogásom van a fizetős elkerülő szakaszokkal.

Az 5000 forintot a korábbi 43 ezerrel szemben kifizetők közül sokan az M3-as bevezetőjét kezdik majd használni, olyanok, akik eddig alacsonyabb rendű utakon ingáztak például Gödöllőről vagy Szadáról a fővárosba. A jelenleg is sokszor határán lévő M3-bevezető forgalmára ez rossz hatással lehet, mint ahogy a fizetős M0-t elkerülők is forgalomnövekedést okozhatnak a külső kerületek haránt irányú útjain. Egyértelmű, hogy a forgalomátrendeződés mértéke a kérdés, azt azonban most nem lehet megmondani, hogy ez milyen és mekkora lesz. Éppen ezért kérte Tarlós István a próbaévet a végleges bevezetés előtt” – mondja Wintermantel.

Hiába kérte a fideszes főpolgármester és a fideszes kerületi vezetők, a kormány nem tágít, kell a pénz.

Csak bevezető ár az 5000 forint?

Nagyon rendbe kellene tenni az agglomeráció közlekedését, de ez szakmai kérdés, márpedig a fizetőssé tétel pusztán költségvetési igény nyomán született döntés – mondja Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Szerinte eleinte 39 milliárd forintos várható bevételről beszélt a politika, most már 20 milliárdról. “Sajnos láttunk már olyat, hogy nagyon mellé lőttek egy-egy döntés költségvetési hatásánál, márpedig ha nem jön be a remélt bevétel, akkor a kormány a duplájára, vagy akár a triplájára is emelheti később a matrica 5000 forintos árát. Ha viszont hozza a remélt pénzt az intézkedés, akkor pont azért emelhetik meg, mert könnyen elérhető a bevétel, a jogalap, a keret pedig januártól adott. Erős tehát a csábítás, hogy felemeljék ezt az 5000 forintos összeget, mint az összes ilyen, adó jellegű tehernél, és akkor az már tényleg komoly problémát okozhat.”

Dorner szerint elképzelhető, hogy mondjuk Szabolcsban vagy Baranyában felmennek páran az ott szinte üres autópályára, de az eddig ingyenes szakaszokon – és ezekből elég sok van, nem csak az M0 – ellenkező hatás várható. Hiszen az eddig ingyenes utat fizetőssé teszik az ingázóknak, márpedig biztosan lesznek olyanok, akik az 5000 forint ellenére is úgy döntenek, csak ezért sem fizetnek, és kerülnek.

Átrendeződik a forgalom

Növekszik a balesetveszély, mert többen használják majd az autópályákat

Elsőre furcsának tűnhet ez a felvetés, pedig lehet benne logika. Tegyük fel, hogy az NFM prognózisa szerint tömegével jelennek meg a sztrádákon olyanok, akik eddig nem jártak autópályán, mert nem bírták kifizetni a matricát.

Kik lehetnek ők? Csak valószínűsíthető, de
  1, aki nem használt autópályát, annak nincs rutinja az autópályán, ezért nem biztos, hogy tökéletes biztonsággal közlekedik majd 130-as tempóval az ennyivel, vagy még többel száguldó többi jármű között
  2, akinek annyi pénze sincs, hogy a jelenlegi árakon matricát vegyen, az valószínűleg rossz anyagi körülmények között él, márpedig ennek a rétegnek a legöregebb a járműparkja

Ebből adódik a felvetés: egyáltalán nem biztos, hogy javítja a közlekedésbiztonságot, ha a sztrádás tempóban rutintalan sofőrök az átlagnál öregebb és lassabb kocsikkal tömegével jelennek meg az autópályákon. Ahol az NFM reményei szerint ráadásul még növekszik is a forgalom.

“A legbiztonságosabb a forgalom ritmusával haladni. Aki nem képes az autópálya forgalmát felvenni, és csak lassabban tud közlekedni a körülötte lévő forgalomnál, azt a rendőrségnek ki kell venni onnan, akárcsak a műszakilag nem megfelelő járműveket” – mondja Dorner.

A statisztikák szerint még mindig több százezer 20-25 évnél idősebb jármű fut, legnagyobbrészt vidéken.

Most éppen megy a Róbert Károly

Romlik a forgalombiztonság, mert az M0, és a szintén fizetőssé tett bevezetők helyett az alsóbb rendű utak terhelődnek

Ez valós félelme szinte minden szakértőnek, az érintett területek polgármestereinek, fentebb is utaltak rá. A külső kerületek vezetői éppen ezért fogtak össze Tarlóssal, úgy tűnik, mindhiába.

“A kormány döntése után Budapest leginkább a teherautóktól tart, attól, hogy az ingyenes M0 által eddig részben tehermentesített Hungária körútra plusz forgalom ömlik. A Hungária-gyűrű így is a befogadóképessége határán van, a visszatérő nagyobb forgalomba belefulladna” – mondja Dorner, aki szerint más fővárosi utakon is plusz forgalom jelenhet meg, azonban ennek mértéke a nagy kérdés.

“Az eleve zsúfolt fővárosi utak esetleges bedugulása sok hatással nincs a forgalombiztonságra, mert a forgalom eleve lassú. Azonban ha a dugóban veszteglő, munkából elkéső autósok idegesek lesznek, hamarabb felmegy bennük a pumpa, ami konfliktushelyzeteket eredményezhet.”

Kedd reggel elbukott az ellenzék díjmentesítő akciója

   A kormánypárti képviselők távolmaradása miatt határozatképtelen volt kedd reggel az Országgyűlés, így a Ház nem tudta elfogadni az ellenzék által az útdíj ügyében kezdeményezett rendkívüli ülés napirendjét – így az MTI. Az MSZP azért kérte ezt, hogy a Ház parlamenti határozatban rögzítse az M0-s körgyűrű és bevezető szakaszainak díjmentességét.
   A szocialisták kezdeményezését az LMP és a független képviselők is támogatták. Rogán Antal fideszes frakcióvezető azonban már korábban jelezte, a kormánypárti képviselők nem mennek el az ülésre.
   Az Országgyűlés – a napirend előtti felszólalások után – először arról határozott, hogy a szocialisták kérésének megfelelően kivételes eljárásban tárgyalja-e a határozati javaslatukat. Ehhez a képviselők több mint felének, vagyis legalább száz politikusnak az igen szavazata kellett volna, de csak 50 igen és – Fidesz-KDNP-s politikusoktól – 3 nem szavazatot kapott a kezdeményezés, ezért nem rendelték el a kivételes tárgyalást.

Vagyis december 29-én nem lesz a témáról plenáris ülés.

Ha nem tudja, nézze meg gyorsan, miként úszható meg a bírság a januártól fizetős utakon! Már csak néhány nap, és önnek is fizetni kell! Inkább kerülje el a bírságot.

Kommentek

  • péloday

    Nem tudom mi a gond azzal,hogy többen választják az alsóbbrendű utakat????? Oda kell terelni a “népet”majd azt is fizetőssé tenni ! Előbb utóbb úgyis ez lesz…..

  • Ragnotti

    Ma a kormány részéről csak ketten mentek el az útdíjat tárgyaló ülésre, és ők is csak azt ismételgették, mint eddig, hogy az autósoknak jobb lesz. (Meg hogy egységes lesz a rendszer, ami annyira lesz egységes, hogy néhol fizetős, néhol nem.) Minden az övékkel ellenkező véleményre azt mondják, a baloldal lejáratókampánya, a mai akció pedig azt jelenti, hogy nem kíváncsiak a véleményünkre. Szomorú :(

  • machomen

    És ha “szerzek” egy helikoptert??? Arra is kell fizetni??? :-)

  • CoIie

    Úgy látom nem akarnak pénzt költeni a forgalomcsökkentett alsórendű utakra. Nincs forgalom elmaradhat a felújítás -> tetemes spórolás!

    Meglehetősen bosszantó lesz az elsőrendű utakon a dugók gyakori megjelenése, a balesetveszély fokozódása, a megnövekedett használat miatt az útfelújítások elszaporodása és persze a baleseti leterelés az immár karbantartatlan alsórendű utakra.

    1000x értelmesebb lett volna az üzemanyagba 1-2 Ft terhet tenni, az is arányos, és akkor megmaradt volna a nyugodtabb, stresszmentesebb közlekedés. Az új, megyei matricákat ettől még be lehetett volna vezetni a meglevő fizetős szakaszokra – ha igazán kedvezni akartak volna az ingázó embreknek!

  • demagóg

    Egyénenként eltérő, hogy kit hogyan fog érinteni a változás.
    Engem speciel pozitívan, mert egy autópályaszakaszt kb. havonta egyszer használok. Ezentúl meg fogom venni az 5000-es matricát és használom azt a szakaszt (csak egy megyét érint)
    Az M0 fizetőssé tételével nem értek egyet, viszont az is igaz, hogy havi egy liter benzin áráról beszélünk, ami szerintem minimális díj.

  • Kempelen

    Ragnotti, miért kellett volna, hogy az egész kormány ott legyen?

  • Kempelen

    Colie!

    Ha az üzemanyag árához nyúlnak hozzá, akkor is hörgés lett volna.
    Tök mindegy, a sok pronyó mindent ingyen akar.

  • geotrinus

    5000 jövőre, 10000 két év múlva, 50000 …
    Ne tessék bedőlni.

  • CoIie

    Tévedés, éppen alkalmas is lett volna a pillanat az üza. árba tenni az adót (most éppen 80 Ft minuszban vagyunk, a tophoz képest -120 Ft!), 1 perces hörés lett volna csak (az ellenzéki médiában), most meg évekig szívhat majd a nép!

    A sok új bünti sem éri meg, mert bárki belefuthat megyei matricával vagy anélkül olyan fizetős szakaszba, amit nem tud elkerülni.

    Kizárólag az ingázóknak lehet jó, mindenki másnak csak gondot okoz! (De az ingázó is belefuthat majd egy éppen nem fizetett szakaszba és fizetheti a büntit! Mindenki megfizet! /Mindenki! Remélem már jövőre!/)

  • Kempelen

    Colie! Szerintem meg nem, mert azok, akik egyáltalán nem használtak eddig autópályát és ezután sem terveznek, azok a benzin árának emelésével hátrányos helyzetbe kerültek volna. Sokaknak jó lesz ez, nekem is, pedig nem ingázok sehova.

  • CoIie

    Szerintem meg nem csak az elsőrendű utakat kell fenntartani, ergo mindenki hozzájárulhat, mégpedig a legarányosabb módon: az üza. árban!

    De, ha neked jobban esik, akkor a kis embert, aki soha nem használ jó utakat, azt most majd szociális alapon támogatják; nem fizet többet sehogy, se az üza. árban, sem a matricáért.

    Nekem személy szerint nem fáj a dolog, mert mostantól összevissza mehetek, ahol máskor nem is akartam, mert ugyan eddig ingyenesen használtam utakat, de most a korábbi általam elkerült fizetős szakaszokat is használni fogom gombokért!
    De ez szerintem akkor sem normális, hogy mindenkit vagy a pályákra vagy a mellékutakra terelnek, mindenki döntse el kit hova!

  • Kempelen

    Colie, ne keverd a dolgokat!
    Az üzemanyagot mindenki megveszi, a pályákért meg csak az fizet, aki használja.
    Ha neked ez mindegy, akkor sokan fognak utálni.

  • CoIie

    Sosem keverem, aki az utat használja fizessen, ha kell. Ha kell! De csak akkor! Ha nem akar, akkor 70-es évek szinvonalán megtartott alsórendű útakon koptassa a felfüggesztést.

    A fizika is kiadja; aki a gyors utakon hajt, kocsija többet fogyaszt, az “1-2 Ft”-ból is többet fizet. Aki lassan hajt a mellékúton, – mert csak úgy lehet majd -, nem fogyaszt a sz@r úton többet (sőt kevesebbet fog), de nem is kell adóznia annyit az üza. árából. A fizika jól kiadja! És ehhez sem kell egyetem, politika pláne nem! ;)

  • hova

    Véleményem szerint ez a többségnek most jó döntés. Pro és kontra érvek vallanak ellene és mellette, de autópályán gurulni a legjobb sebességgel szuper dolog az autónak és a pilótának is. A cikk írója is félti a 130 km/h-s sebességtől az eddig távolmaradó embereket és autókat, de ne felejtsük el: autópályán minden jármű jogosan közlekedhet 60 Km/h-s sebességgel. Mi van akkor ha a LAJOS BÁCSIK rászoknak pl. 60-70 km/h-val a pályára? Lehet, hogy így lesz,lehet, hogy nem. Egyelőre nekem tetszik ez a döntés.

  • toce

    Mekkora demagógia már azt állítani, hogy többen fogják használni az autópályákat azért, mert fizetőssé teszik. Helyette egyrészt lesz egy teljesen bizonytalan rendszer, hogy hol kell fizetni, hol nem, emiatt csalinkázó, bizonytalan, esetleg visszatolató hétvégi autósokkal, valamint egy rakás alkalmi vezetővel, aki a Tesco-ig nem fog matricát venni, helyette csalinkázik a másodrendű utakon.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.