Kiveszik a kormányt a kezünkből?

Mit tud a modern ESP?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.12.18. 07.15

Egyre többet tud és egyre kevésbé nélkülözhető a menetstabilizáló rendszer a modern autókban. És egyre ritkább, hogy ki lehessen kapcsolni.

Bogár, Kacsa, jávorszarvas: 1997 óta az autózáshoz köthető állatfajták között igen sokszor emlegetjük ezt a páros ujjú patást. Akkor borult fel a Teknikens Värld svéd szaklap kikerülési tesztjén a Mercedes-Benz A-osztály. A frissen bemutatott modell fiaskója az internet tömegesedését megelőző időszakban is pillanatok alatt híressé tette ezt a gyakorlatot és az ESP-t. A menetstabilizáló rendszert 1995-ben a C140-es 600 SEC (bálna) kupéban mutatta be a Mercedes-Benz, ezt a berendezést kapta meg a legkisebb Merci, amely a visszahívás után, módosított futóművel és eltérő gumikkal, kiköszörülte a csorbát.

Életmentő, de vannak határai

Alapesetben a menetstabilizáló elektronika feladata a kormányállásból adódó íven tartani az autót, ha akár az eleje, akár a hátulja kicsúszna vagy mind a négy kerekével sodródni kezdene. Ezt – a fizikai határokon belül – egy vagy több kerék fékezésével éri el, korrigálva az autó csúszását és megfogva kitörő fart. Főleg kikerülési manőverek után menthet életet, amikor a sávba visszakormányzott autó a terhelésváltástól könnyen keresztbe áll és megpördül.

Luxuskupéból a legolcsóbb autókba: az életmentő ESP

1995-ben a bálna S-osztály kupéja, a C140 vezette be a szériaautók között az ESP-t. Feláras volt a 600 SEC csúcsmodellhez is

1995-ben a bálna S-osztály kupéja, a C140 vezette be a szériaautók között az ESP-t. Feláras volt a 600 SEC csúcsmodellhez is


Kis műszaki lexikonunk, a Tech ABC szócikke: “A menetstabilizáló rendszer legismertebb rövidítése az ESP (Electronic Stability Program, magyarul elektronikus stabilizáló program, vagy menetstabilizáló elektronika). Egyéb használatos nevei: VDC, StabiliTrak, DSC, VSC, stb. Feladata az, hogy ívmenetben korrigálja a jármű alul- vagy túlkormányozott viselkedését. Ennek érdekében a vezető közbeavatkozása nélkül szabályozza a motor fordulatszámát, illetve működteti egyesével a fékeket. Ha például egy jobbkanyarban az autó orra kifelé sodródik, akkor a jobb első és a bal hátsó kereket fékezi.

Ennek hatására olyan, a jármű függőleges tengelye körül ható nyomaték jön létre, amely visszatéríti a járművet a kormánnyal kijelölt ívre. Ha a stabilitásvesztés fékezés közben jön létre, akkor a fékerők csökkentésével, illetve növelésével éri el ugyanezt a hatást. A stabilizáló rendszerek a blokkolásgátló kiépítettségét használják ki: a kerékfordulatszám-érzékelők mellett azonban a kormányelfordítást, a keresztgyorsulást, a szöggyorsulást is szenzorok mérik, ami alapján a számítógép meghatározza a vezető szándékát és a tényleges ívmeneti viselkedést, s ha a kettő nem egyezik, akkor közbeavatkozik.”

Alapáron a Swiftben is

Ma a Dacia Logantól a Bentley Mulsanne-ig minden új személyautóban kötelező tartozék a típusengedély megszerzéséhez, hála az Európai Unió előírásainak. Nem minden márka várta meg a törvényi határidőt, például a Suzuki 2010 óta alapáron beszereli a Swiftbe, amely a legeslegolcsóbb kivitelében is hét légzsákkal óvja az utasok életét (kettő elöl, kettő oldalt, plusz a két függönylégzsák és a vezetőt a lábsérülésektől védő térdlégzsák).

2010 óta Swiftben is szériafelszerelés a menetstabilizáló elektronika. Ma minden új autó európai értékesítésének alapfeltétele

Az évek során a menetstabilizáló elektronika repertoárja sok olyan funkcióval bővült, amelyek nem szorítkoznak az eredeti, megcsúszást korrigáló feladatra. Mára az autók fejlettségétől és például az összkerékhajtás, az adaptív lengéscsillapítás, a változó áttételű kormányzás meglététől függően több mint 25 feladatot láthat el az ESP hardvere. Köztük van a kipörgésgátlás és a kerekek közötti nyomaték-elosztás, a négykerék-kormányzás.

Videón a rendszer felépítése és működése

Néhány kényelmi és biztonsági megoldás mögött nem is sejtenénk ezt a berendezést: ilyen az elindulást emelkedőn megkönnyítő visszagurulás-gátló, az adaptív sebességtartás vagy a Range Rover és Land Rover-modellekből ismert talajfelismerés. De mondhatunk egyszerűbbet is: modern autókban a fékrásegítés sem működne rendesen az ESP nélkül, a szívórendszer vákuuma kevés volna a fékszervó optimális üzeméhez.

Eltérő stratégiák

Vannak autómárkák, amelyek a nagy beszállítóktól, például a Continentaltól vagy a Boschtól megrendelt rendszereket saját mérnökeikkel igazítják az adott modell karakteréhez, szigorúbb vagy engedékenyebb hangolást kialakítva. Erre főleg a prémiummárkák áldoznak, amelyek autóiban a beavatkozások sokkal csekélyebb zajt kelthetnek, kevesebb feltűnő fékezési rántással, remegéssel zajlanak le, mint egy tömeggyártó autóiban.

Az ESP szoftvere és hardvere közreműködik akár az oldalankénti, akár a tengelyek közötti nyomatékelosztásban

De a rigorózus szabályozásnak sok koreai és japán márka esetében elvi oka van, nem a spórolás: a rántások határozottan jelzik a vezetőnek, hogy elérte a tapadás határait, vegyen vissza a tempóból. Egy európai prémiummárka viszont nem koppintana így az illető orrára, igyekszik alig észlelhető finomsággal, diszkréten megoldani a szabályozást. Az ő egyik érvük, hogy a szokatlan zajok és a rántások csak megijesztenék és elbizonytalanítanák a vezetőt egy eleve veszélyes helyzetben.

Kétévnyi hangolás

Az autógyárak többnyire kész, beépíthető rendszereket vásárolnak a Boschtól. Az ESP megvalósítója és azóta is legnagyobb gyártója a kívánt hangolással szállítja a rendszert. A finomhangolás hatalmas mérnöki feladat, ráadásul nem is végezhető el számítógép előtt, rengeteget kell vezetni az autót, főleg tesztpályán.
 

Mind ritkább, hogy teljes mértékben kikapcsolható legyen az ESP a modern autókban. Az SX4 S-Cross még megadja ezt a lehetőséget, a VW konszern autói egyre kevésbé

Egy modern, de megfizethető autó esetében, amilyen a tartóstesztünkön használt Suzuki SX4 S-Cross, a hangolás eltarthat két évig. Nem elírás, akár két évet is igénybe vehet a menetstabilizáló működésének hangolása.

Melyik is a jávorszarvas?

Szétterpeszthető patái lehetővé teszik, hogy behatoljon a lápokba és mocsarakba. Nagyrészt elegyes erdőkben él, csak tűlevelű erdőkben rendszerint nem fordul elő. Öblök és tengerpartok mentén is előfordul, például a Keleti-tengernél. Nagyon jól és kitartóan úszik, ezért a nagy tavak szigeteit is benépesíti, ha oda egyetlen ellensége, a farkas nem tud utána menni. Sokat és nagy távolságokra vándorol.

800 kilós is lehet a szarvasbika, a jávorszarvas nem az a jámbor kérődző, mint egy tehén

Ez a szarvasfaj a legnagyobb a ma élők közül. Testhossza 240-310 centiméter, farokhossza 5-12 cm, testsúlya 200-490 kilogramm nőstényeknél, 380-700 kg hímeknél, marmagassága max. 2,1 m (nőstényeknél 1,4-1,7 m). A nősténynek nincsen agancsa, a bikának viszont ez a legfőbb jellegzetessége, melynek növekedése elérheti a 7 cm-t is hetente. Az ágak már röviddel a tövük felett kiszélesednek és szétálló, hatalmas lapátokká fejlődnek, melyeknek 40-nél is több csúcsa lehet. Csaknem vízszintesen állnak a fejen, így a jávorszarvas agancsainak fesztávolsága könnyen elérheti a 2 métert. Forrás: Wikipedia

Egyre ritkább, hogy egy autóban teljes mértékben kiiktatható legyen az elektronikus védelem. A Volkswagen-konszern például olyan szigorú, hogy az ESP Off igazából csak emelt beavatkozási küszöböt jelent, még a GTI és RS sportmodellekben versenypályán vezetve is beavatkozik az elektronika.

Más utat választott a PSA Peugeot Citroën: náluk 50 km/órás sebességig deaktiválható a berendezés, amely a határértéket túllépve automatikusan bekapcsol. A BMW-hez hasonlóan a Suzuki azonban megengedi, hogy a vezető belátása szerint kikapcsolja a berendezést, akár mert gyeplő nélkül szeretne vezetni, akár mert hóban elinduláskor hátrányos lehet a kipörgésgátlás, a motor nyomatékának visszavétele.

Talán hirtelen kikerüléskor segít legtöbbet az elektronika a vezetőnek

Becsüljük meg ezt a szabadságot, mert a világ nem ebbe az irányba tart! Az autógyártóknak egyszerűbb és olcsóbb kikapcsolhatatlanná tenni az elektronikát, mint hosszas finomhangolással biztosítani, hogy a kocsi a határtartományban, stabilitási tartalékait felélve is jól uralható maradjon a segédlet nélkül.

A saját pénzükből új autót vásárlók legnagyobb részét egyáltalán nem hozza lázba az ESP kiiktatása, a flottavásárlók pedig megszabadulnak egy biztonsági kockázattól, ami veszélyeztetheti alkalmazottaik és a munkaeszközök épségét. Léteznek vállalatok, ahol a biztonság annyira elsődleges, hogy egy öv nélkül vezető menedzser nagyobb megrökönyödést kelthet, mint részegen az íróasztalra boruló kollégája.

Kommentek

  • pajav8

    El van írva a cikk elején, nem C140 hanem W140

  • a.szorenyi

    Kedves Pajav8!

    Igyekeztem pontosan fogalmazni, ezért nem a limuzin kódja szerepel a szövegben, hanem a kupéé, ami C140. A Mercedes-Benz kombik kódja sem W, hanem S (pl. S124, S211). Külön kódja van a felépítménygyártóknak átadott modelleknek (pl. F123), a hosszított verzióknak (pl. V123) is.

    Üdv, Szörényi András

  • fufe

    Had vezessem én, ha már kifizettem!

    Azért jó ez a sok “felesleges” kacat, mert így az is kint van az úton, aki pl:ladával a garázstól a kertkapuig sem jutna.

  • Iceman.

    fufe,

    Mert aztán pont arról szól a közúti közlekedés, hogy csak nehezen vezethető szarokkal is elboldoguló kvázi versenyzők vezethessenek igaz? Véletlenül sem arról, hogy minél könnyebben minél egyszerűbben és minél biztonságosabban vezethetőek legyenek az autók… Ha nem kell kikapcsolod.

  • Vorserie

    De inkább ne kapcsold ki mert kiderül hogy tényleg csak ladát tudsz vezetni a kertkapuig normális autót veszélyhelyzetben nem!!

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.