Bírságmentesen indul a fizetős M0-s!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.12.17. 06.00

Hiába jön a bírságpapír januártól a fizetőssé tett M0-s matricájának elblicceléséért, meg lehet úszni a 15 ezer forintos büntetést.

Gumicsontnak szánt elterelő hadművelet, amiből újabb Habony-öngól lesz – gondolták sokan a fizetős M0-s ötletének bedobásakor éppen egy hete. Úgy tűnik, tévedtek. Január 1-től 5000 forintért ún. megyei autópálya-matricát kell vásárolni
  –  az eddig ingyenes M0-s több szakaszának használatáért
  –  az eddig ingyenes autóutak használatáért
  –  az autópályák Budapestre bevezető szakaszainak eddig ingyenes használatáért.

Összeszedtük a mellette szóló kikezdhetetlen szakmai érveket, leírtuk a nemzetellenes szakértők üres károgását, nincs más hátra: száraz információkkal segítjük az autósokat.

Hogyan és hol lehet majd megvenni az új megyei matricát?

A jelenlegi (és a mai formájában megmaradó) autópálya-matricával tökéletesen megegyező módon, és helyeken lehet megvásárolni (benzinkutakon, üzletekben, határátkelő helyeken, a teljes lista: ITT) mobilon is tök ugyanúgy. “Ez csak szoftver kérdése, az pedig meglesz januárig” – kaptuk a megnyugtató választ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM).

Naptári évre vonatkozik a matrica, vagy 12 hónapos lesz?

Hiába reménykedett esetleg valaki, nem lesz belőle 10 napos vagy havidíjas, kizárólag éves. Azt pedig nem 12 hónapra adják, hanem dátum szerinti adott évre, december 31-ig, azaz novemberi vásárlás esetén is kifizetendő a teljes, éves összeg.

Januártól beindul a bírságolás is?

Január 1-től kötelező lesz megvenni a fenti utak használatáért a megyei matricát, ám egy hónapos türelmi idővel indul a rendszer. “Január 31-ig nem büntetik azokat, akik reflexből felhajtottak az immár fizetős útszakaszokra, és elfelejtettek megyei matricát venni. Még akkor sem kell kifizetniük a bírságot, ha közben megjött a papír, feltéve, ha utólag, január 31-ig megveszik az adott területre a matricát” – közölte érdeklődésünkre az NFM.

A pofátlanság határa

Nem csak a fizetőssé tétel tűnik előkészítetlennek (pedig állítólag régóta készül rá a Fidesz-kormány), kapkodnak azon is, hogy a parlamenti képviselők számára ingyenes legyen, ami másnak fizetős, avagy ne. Az Országgyűlés hétfői döntése szerint sürgős tárgyalásba veszik a törvényjavaslatot, amely szerint a képviselők a benzinkártyájuk terhére vehetnének autópálya-matricát is. Kedden aztán úgy döntöttek, mégsem tárgyalnak erről. Ma szerda van, ma is agyal a kormány a részleteken.

Később mennyi lesz a büntetés?

Hiába lesz 5000 forint a megyei matrica, szemben a 43 ezer forintos országossal, a sokkal olcsóbb elbliccelését pontosan ugyanakkora összeggel bírságolják, 15 ezer forinttal. Ugyanúgy jön a papír, ugyanannyi idő után ugrik az összeg 30 napon túli nem fizetés esetén közel 60 ezer forintra stb. Részletek ITT.

Hogyan ellenőrzik a matricahasználatot?

Kamerás kapuk, mobil ellenőrző pontok, és a narancssárga autós kontroll-egységek is figyelnek majd, ahogyan ma is teszik. Mivel januártól kilométerben megnő az ellenőrzendő útmennyiség, a mobil csapatokra több is út jut. Arról nem tudni, hogy növekedne a létszámuk, plusz járművek segítenék a munkájukat.

A félkörgyűrűnek az M5-ös autópálya, és a 4-es főút, valamint az M3-as, és a 11-es főút közötti szakaszai lesznek fizetősek, valamint a gyorsforgalmi úthálózat M0-son belüli részei (például az M3-as és az M1/M7-es bevezető szakasza a Budapest tábláig), plusz néhány autóút (például az M2)

Lesz valamiféle megyehatár-kedvezmény?

Több országrészben az adott megyén átfutó autópálya-szakasz felhajtója átlóg egy másik megyébe. Meg lehet ezt úszni egy matricával? Az NFM válasz egyértelmű: nem! “Nem lesz ilyen kedvezmény, ahol átlóg, ott két matricát kell megvenni. Aki mondjuk Budapestről jár le rendszeresen a balatoni nyaralójához 3-4 megyén át, annak is meg kell venni a 3-4 darab 5000 forintos megyei matricát, ami így is olcsóbb lesz neki, mintha éveset venne” – mondja a minisztérium.

Plusz táblák jelennek meg az utak mentén?

Lesznek pár helyen táblakihelyezések, mondjuk az eddig ingyenes autóutaknál. Az autópályát jelző táblák viszont januártól automatikusan fizetős szakaszt jelentenek az NFM közlése szerint – kivétel az M0-s 1-2 szakasza. Itt még lehet változás, sőt a Megyeri híd sorsa sem tuti.

Ma is tárgyal a kérdésről a kormány.

Támadják a fideszes polgármesterek, védi a minisztérium

Nincs jobb szó rá, kiakasztotta az érintett fideszes polgármestereket a kormány bejelentése. Budapest külső kerületeinek irányítói Tarlós Istvánnal egyetemben “egyéves bevezetési próbaidőt” kérnek a kormánytól. Dunakeszi vezetője “fél” a fizetős M0-tól, Gyál polgármestere “ésszerűtlennek” nevezte, Szentendre első embere pedig “elviselhetetlennek” – hogy csak néhányukat idézzük.
    Velük szemben az illetékes minisztérium védi az ötletet. Az NFM érvelése szerint az 5000 forintos megyei matrica nem elriasztja az autósokat az autópályától, ellenkezőleg, olyanok kezdhetik majd el használni, akik eddig elkerülték. Hiszen a 43 ezer forintos éves díj helyett 1-szer, 2-szer, 3-szor 5000 forintért 1-2-3 megyében autópályázhatnak majd januártól, magyarán olcsóbbá válik az autópálya-használat lehetősége.

Azt olvastad, hogy tulajdonképpen miért KIVÁLÓ ÖTLET a fizetős M0-s? Kattints a képre, érdemes!

Bírságmentesen indul a fizetős M0-s! 1

Kommentek

  • macuda6

    Ez a fidesz olyan hülye mint a segg.
    Saját maga alatt vágja a fát. Minden egyes döntésével az ellenkezőjét csinálja mint a többi ország.

    Fizetőssé tenni egy elkerülő utat? Bezárni a boltokat vasárnap, ezzel ellehetetlenítve párszázezer embert aki pénzt szeretne keresni? Egyre jobban sarcolni a vállalkozókat, hogy még véletlenül se tudjon fejlődni?
    Behajtócéggé képezni a navot, és a teljesíthetetlen törvények alapján sarcot szedni kíméletlenül?

    Most már szedhetnétek a sátorfátokat ti nyomorultak.

  • Fel_x

    macud6!
    Nem a Fidesz hülye, hanem a Minisztérium. Az se hülye, csak arrogánsan kommunikált valamit, ami szerintem egyébként nem hülyeség.
    Mindent meg lehet adóztatni, sehol, semmi nem tiltja ezt és számos európai országban sokkal több mindent, más mindent adóztatnak, mint nálunk, ez a döntés alapjában véve határoz majd meg két nagyon nagyszámú tábort, akik jól járnak és akik nem. Amúgy ez az összeg senkinek nem fájhat, ügyesen kimókolták, pont nem drága és mégis kitömi azt a lyukat, amire létrejött. Az éves költségvetéshez képest amúgy jelentéktelen összeg (17 ezer Mrd/20 Mrd)
    A vállalkozód most fejlődhet, olcsó a benzin, az adóhatóság meg mindenhol behajtócég különben.

  • Zofren

    Ha Gyorbol megyek Szegedre M1-m0-m5 akkor januarban mennyit is kellene fizetnem? Pl csak egy hetre megyek le.

  • Iceman.

    Zofren: Pontosan ugyanannyit kell fizetned mint ma. 2750 Ft az országos matrica 10 napra.

  • Gianniz

    Ausztriában sose volt vasárnapi rabszolgamunka, és minden pálya fizetős. Németországban szintén.

  • Iceman.

    Milyen pálya fizetős Németországban? :)

  • Guevara

    Háborognak most a lelkek, de ezt is szépen bevesszük majd. Januárban már senki nem akar utcára menni emiatt. A vállalkozások beépítik az áraikba, tehát nekik nem fáj. Az úrvezetőnek meg (most) marad az enyhe vigasz, az “olcsó” benzin.

  • Zofren

    Tehar ha veszek palyamatricat akkor engem ez nem erint?

  • Iceman.

    Zofren,

    Miért érintene? Az országos matrica nem szűnik meg csak kiegészül ezzel.

  • Barca

    Guevara

    A mi cégünk beépíti :D? Dehogy, örül neki! 2 embernek már nem kell egész éves pályamatrica, mert pest megyei telephelyre lemennek 10-ed árból egész évben ;)
    Ezzel sajnos az agglomerációt szívatják, de érzésem szerint legtöbb ember meg se érzi majd, mert ritkán megy arra, egy részük rosszabbul, egy részük meg jobban jár. Mi máris 70e-el kevesebbet fizetünk, ehhez legalább 14 másik embernek kell új fizető úthasszállóként belépnie, szerintem megint egy átgondolatlan adónem született, az e-útdíj is beégett, ez csak a következő, ami nem fogja a várt bevételeket hozni, csak kérdés akkor minek? A sok felesleges és hatástalan adó, csak az életünket nehezíti bürokrácia formájában és semmi haszna nincs!

  • gic

    Gianniz,

    ha már idekeverted a vasárnapi nyitva tartást, Ausztriában és Franciaországban éppen megszüntetik (értsd, a zárva tartást), a gazdaság élénkülését várják tőle.

  • Kempelen

    gic!
    Nem szüntetik meg, porondon van.
    Semmi nem élénkül tőle, csak a kölykeiddel fogsz többet együtt lenni.

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Örülünk az értelmes hozzászólásoknak, ezért van itt a felület, de a másokat sértő kommenteket változatlanul töröljük.

    További jó olvasgatást!

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • samuka

    Az én szamitasaim szerint növekedni fog a költsége annak a magánszemélyeknek es fuvarozonak aki nem csak egy bizonyos útvonalon közlekedik egész évben. Teszem föl hogy valamiért az ország úgynevezett négy tája felé kell mennem akkor kb.85.ezer foritba kerül. Ez legyen egy-két hét vagy hónap. Lehet utána számolni. Ez jóval többé kerül mint a jelenlegi.

  • Iceman.

    samuka,

    A jelenlegi matrica ugyanúgy megmarad jövőre is. Aki több, mint 8 megyét érint életvitelszerűen az majd vesz éves, országos autópálya matricát. Hogy emelkedhetnének a költségek?

    Kizárólag az M0 fizetőssé tétele az, ami a költségek emelkedését okozza (pl. nekem), de az egész M0 Pest megyében van, tehát évi 5000 Forint mindösszesen. Érdekesség képpen, mivel sokszor kényelmesen autópályán mozgok pest megyén belül is, ezért nekem még úgy is olcsóbb, ha meg kell vegyem az éves matricát.

  • Iceman.

    Mégvalami: Aki eddig éves matricát vett, mert szüksége volt rá, az természetesen az éves, országos matricája keretein belül használhatja a fizetőssé váló szakaszokat…

  • kraft

    Honnan lehet majd tudni, hol a megyehatár? (Mert ahol a tábla ott már késő, onnantól már egy másik megyében vagyunk…..)

  • Kempelen

    samuka!
    Ez az elemi tájékozatlanság valami őrület, amit előadtok páran!

  • Iceman.

    kraft,

    Szerintem eddig sem volt külön jelölve, hogy személyautóknak mikortól fizetős az autópálya, ha a kivezetőkön túlszaladsz a nulláson ma, akkor így jártál, ez így lesz a megyehatároknál is…

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.