Gumicsontnak szánt elterelő hadművelet, amiből újabb Habony-öngól lesz – gondolták sokan a fizetős M0-s ötletének bedobásakor éppen egy hete. Úgy tűnik, tévedtek. Január 1-től 5000 forintért ún. megyei autópálya-matricát kell vásárolni
  –  az eddig ingyenes M0-s több szakaszának használatáért
  –  az eddig ingyenes autóutak használatáért
  –  az autópályák Budapestre bevezető szakaszainak eddig ingyenes használatáért.

Összeszedtük a mellette szóló kikezdhetetlen szakmai érveket, leírtuk a nemzetellenes szakértők üres károgását, nincs más hátra: száraz információkkal segítjük az autósokat.

Hogyan és hol lehet majd megvenni az új megyei matricát?

A jelenlegi (és a mai formájában megmaradó) autópálya-matricával tökéletesen megegyező módon, és helyeken lehet megvásárolni (benzinkutakon, üzletekben, határátkelő helyeken, a teljes lista: ITT) mobilon is tök ugyanúgy. “Ez csak szoftver kérdése, az pedig meglesz januárig” – kaptuk a megnyugtató választ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM).

Naptári évre vonatkozik a matrica, vagy 12 hónapos lesz?

Hiába reménykedett esetleg valaki, nem lesz belőle 10 napos vagy havidíjas, kizárólag éves. Azt pedig nem 12 hónapra adják, hanem dátum szerinti adott évre, december 31-ig, azaz novemberi vásárlás esetén is kifizetendő a teljes, éves összeg.

Januártól beindul a bírságolás is?

Január 1-től kötelező lesz megvenni a fenti utak használatáért a megyei matricát, ám egy hónapos türelmi idővel indul a rendszer. “Január 31-ig nem büntetik azokat, akik reflexből felhajtottak az immár fizetős útszakaszokra, és elfelejtettek megyei matricát venni. Még akkor sem kell kifizetniük a bírságot, ha közben megjött a papír, feltéve, ha utólag, január 31-ig megveszik az adott területre a matricát” – közölte érdeklődésünkre az NFM.

A pofátlanság határa

Nem csak a fizetőssé tétel tűnik előkészítetlennek (pedig állítólag régóta készül rá a Fidesz-kormány), kapkodnak azon is, hogy a parlamenti képviselők számára ingyenes legyen, ami másnak fizetős, avagy ne. Az Országgyűlés hétfői döntése szerint sürgős tárgyalásba veszik a törvényjavaslatot, amely szerint a képviselők a benzinkártyájuk terhére vehetnének autópálya-matricát is. Kedden aztán úgy döntöttek, mégsem tárgyalnak erről. Ma szerda van, ma is agyal a kormány a részleteken.

Később mennyi lesz a büntetés?

Hiába lesz 5000 forint a megyei matrica, szemben a 43 ezer forintos országossal, a sokkal olcsóbb elbliccelését pontosan ugyanakkora összeggel bírságolják, 15 ezer forinttal. Ugyanúgy jön a papír, ugyanannyi idő után ugrik az összeg 30 napon túli nem fizetés esetén közel 60 ezer forintra stb. Részletek ITT.

Hogyan ellenőrzik a matricahasználatot?

Kamerás kapuk, mobil ellenőrző pontok, és a narancssárga autós kontroll-egységek is figyelnek majd, ahogyan ma is teszik. Mivel januártól kilométerben megnő az ellenőrzendő útmennyiség, a mobil csapatokra több is út jut. Arról nem tudni, hogy növekedne a létszámuk, plusz járművek segítenék a munkájukat.

A félkörgyűrűnek az M5-ös autópálya, és a 4-es főút, valamint az M3-as, és a 11-es főút közötti szakaszai lesznek fizetősek, valamint a gyorsforgalmi úthálózat M0-son belüli részei (például az M3-as és az M1/M7-es bevezető szakasza a Budapest tábláig), plusz néhány autóút (például az M2)

Lesz valamiféle megyehatár-kedvezmény?

Több országrészben az adott megyén átfutó autópálya-szakasz felhajtója átlóg egy másik megyébe. Meg lehet ezt úszni egy matricával? Az NFM válasz egyértelmű: nem! “Nem lesz ilyen kedvezmény, ahol átlóg, ott két matricát kell megvenni. Aki mondjuk Budapestről jár le rendszeresen a balatoni nyaralójához 3-4 megyén át, annak is meg kell venni a 3-4 darab 5000 forintos megyei matricát, ami így is olcsóbb lesz neki, mintha éveset venne” – mondja a minisztérium.

Plusz táblák jelennek meg az utak mentén?

Lesznek pár helyen táblakihelyezések, mondjuk az eddig ingyenes autóutaknál. Az autópályát jelző táblák viszont januártól automatikusan fizetős szakaszt jelentenek az NFM közlése szerint – kivétel az M0-s 1-2 szakasza. Itt még lehet változás, sőt a Megyeri híd sorsa sem tuti.

Ma is tárgyal a kérdésről a kormány.

Támadják a fideszes polgármesterek, védi a minisztérium

Nincs jobb szó rá, kiakasztotta az érintett fideszes polgármestereket a kormány bejelentése. Budapest külső kerületeinek irányítói Tarlós Istvánnal egyetemben “egyéves bevezetési próbaidőt” kérnek a kormánytól. Dunakeszi vezetője “fél” a fizetős M0-tól, Gyál polgármestere “ésszerűtlennek” nevezte, Szentendre első embere pedig “elviselhetetlennek” – hogy csak néhányukat idézzük.
    Velük szemben az illetékes minisztérium védi az ötletet. Az NFM érvelése szerint az 5000 forintos megyei matrica nem elriasztja az autósokat az autópályától, ellenkezőleg, olyanok kezdhetik majd el használni, akik eddig elkerülték. Hiszen a 43 ezer forintos éves díj helyett 1-szer, 2-szer, 3-szor 5000 forintért 1-2-3 megyében autópályázhatnak majd januártól, magyarán olcsóbbá válik az autópálya-használat lehetősége.

Azt olvastad, hogy tulajdonképpen miért KIVÁLÓ ÖTLET a fizetős M0-s? Kattints a képre, érdemes!

Bírságmentesen indul a fizetős M0-s! 1