Elütöttek a zebrán, ki a hibás?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.12.16. 15.30

Olvasónkat elütötte egy motoros a zebrán, jogi szakértőnk segít tisztázni a baleset körülményeit.

Szokásos szakértői válogatásunkban a közelmúlt legérdekesebb olvasói leveleit gyűjtöttük csokorba. Egyik lévérirónkát elütötte egy motoros a zebrán, jogi szakértőnk segít tisztázni a baleset körülményeit.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő!

Škoda Octaviát vagy Superbet szeretnék venni 2010-es évjárattól 2012-ig. Diesel 1,6 literes, vagy kétliteres motorral,  sedan karosszériával .A Superbhez elég-e az 1,6-os motor? Mennyit fogyasztanak a fenti motorok,és mikor esedékesek a nagy szervizek?

Köszönettel:Szabó Sándor

Szakértőnk válasza

Kedves Sándor!

A Superb fogyasztása az 1,6 TDI-vel nagyjából 5-8 liter, a kétliteressel 5,5-9 liter/100 km. Szerintem a Superbhez is elég az 1,6-os dízel, az Octaviába pláne. Nem egy lelkesen húzó motor, de igen takarékos és kulturáltan működik. A megadott évjárattal könnyel elkerülheti a Superbből 2008-2009-re kiszorított, PD TDI kétliterest, amivel igen sok drága szervizmunka adódhat. Az Octavia a 2008-as modellfrissítéskor megkapta a modernebb és jobban eltalált CR-dízelmotorokat. Az

Octaviáról itt talál használt autó tesztet, a második generációs Superbről pedig ebben a cikkben írunk részletesen.

Az 1,6 TDI mellett szól, hogy ahhoz elvileg nem kettős tömegű lendkerék jár, amelynek cseréje 400-450 000 Ft a kuplungszettel és a munkadíjjal együtt.

A rugalmas szervizintervallum miatt mindkét típust az olaj elhasználódásától függően küldi szervizbe a számítógép. Ez autópályán járva lehet 27-28 000 kilométer, városban jóval 20 000 kilométer alatt. De egy turbódízel autót én biztosan elvinnék olajcserére minden 15 000 kilométer után, ami egyben az olcsóbb olajjal választható fix szervizperiódus felső határa is.

Üdvözlettel, Szörényi András

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő!

Egy Alfa 159 automataváltós, gázolajos gépkocsit szeretnek vásárolni, és a véleményét szeretnem kerni a típusról! A havi futásteljesítmény kb. 2000 km, javarészt autópályán. Válaszát előre is köszönöm!

Takács Attila

Szakértőnk válasza

Kedves Attila!

A városon kívüli használat és az évi 24 000 km tényleg indokolja a dízelt. Mivel levele alapján 159-es Alfára vágyik, nem szeretném elvenni az örömét a leendő autótól. Vegye meg, mert rengeteget ad az autót szerető embernek futóműve, kormányzása, szépsége kívül-belül.

Más olvasóinknak azonban figyelmébe ajánlanám az Opel C Vectrára épülő Saab 9-3-ast az 1,9-es dízellel, ha 2,5 millió alatti kocsiról van szó vagy a 2008 utáni dízel Mazda6-ot, ha van rá több pénz.

Amennyiben egzotikusabb, de kényelmes autóra vágyik jóval kétmillió alatt, a Mondeo-technikájú, kései (2006-tól gyártott) Jaguar X-Type egy lehetőség.

De szeretném még valamivel biztatni a 159 kapcsán: mivel Ön többnyire jó minőségű autópályán jár majd, nagyrészt megmenekül az Alfa érzékeny és fejlett konstrukciójú futóművének gyakori javíttatásától.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Gyula!

Anno külterületen haladtam 85-90 km/h-val esőben, kb 2 autó távolságnyira az előttem lévőtől, amikor az hirtelen kihúzódott jobbra hatalmas fékezés kíséretében, ugyanis szembe jött egy kisbusz. Mivel az előttem lévő egy nagyobb családi autó volt, én nem láttam mi történik előtte, csak miután már ő centikre elkerülte az ütközést. Én pedig szembe találtam magam a kisbusz 2 fényszórójával, ami hasonló sebességgel közeledhetett, mert valószínűleg előzés közben volt, csakhogy nem tudta befejezni a manővert.

Annyi lélekjelenlétem volt, hogy megfékeztem az autót és kihúztam jobbra, így elkerülve a frontális ütközést. De a kisbusz mellett a jobb oldalamon lévő szalagkorlát közelségére és az előttem lévő drasztikusabb fékezést végrehajtó családi kombira is figyelnem kellett, hogy egyikkel se koccanjak.

Szerencsére megúsztam karcolás nélkül, de tudni szeretném, hogy jól kezeltem-e a helyzetet, vagy másképp is le lehet kezelni egy ilyen esetet?

Üdvözlettel: Kovács Ádám

Elütöttek a zebrán, ki a hibás? 1

Szakértőnk válasza

Kedves Ádám!

A leírtak alapján egy vészfékezés közbeni kerülést, kitérést hajtott végre.

Mi ezt a pályán naponta gyakoroljuk a tréningre érkezőkkel városi, magasabb szintű képzéseknél országúti sebesség mellett, mert elsőre ezt ritkán sikerül jól megoldani… Az útvonalakat a széles gyakorlópályán bójákkal jelöljük, mert ez kezelhetőbb megoldásnak tűnik, mintha civil vezetőkkel szalagkorlátok között gyakorolnánk.

Nem titok, mi ennek a könnyített változatával kezdünk, nem jön senki szembe, csak szivacsból, és egyéb (az autónak ütközés esetén sérülést nem okozó) eszközökkel határoljuk be a kerülésre alkalmas út hosszát és szélességét.

A rövid leírás alapján jól kezelte a helyzetet, a kérdés inkább az, hogy miért ment két autónyi távolságra, tehát igen rövid követési távolságra az előtte haladótól este, tompított lámpákkal a leírt sebességgel? A levél alapján nem tudom megmondani, hogy a szerencséje volt nagyobb, vagy a pillanatnyi reflex-mozdulatsort sikerült egyből egyszer tökéletesen végrehajtania.

Üdvözlettel, Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Gyalogosként balestet szenvedtem. Zebra előtt várakoztam, mikor Nekem balról érkező teherautó megadta az elsőbbséget, én elindultam és közben a jobb irányba néztem, hogy abból az irányból érkező autókat figyeljem. Mielőtt a felezővonalhoz értem volna, és újból megbizonyosodhattam volna arról, hogy balról sem érkezik senki, a teherautót (és a mögötte lévő kocsisort)megelőző motoros elütött. Egyetlen hibám az volt, hogy nem a zebra vonalára, hanem a zebra mellett, 0,5 méteren belül haladtam át.

A motoros a gyalogátkelőhelyet 30km/h-nál nagyobb sebességgel közelítette meg, záróvonalat átlépve. A teherautó egy 3tonnás autó volt, elég hosszú, és mögötte kocsisor volt. Mielőtt leléptem a járdáról nem láttam a motor érkezését, utána már takarásban voltam. A baleset bekövetkeztében ilyenkor ki a hibás és milyen %-ban?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Levélíró!

A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. A gyalogos-átkelőhelyet a bírói gyakorlat tágan értelmezi és a “védett zónát” kiterjeszti a gyalogátkelő helyet követő kb. 1 méteres körzetre is.

Abban az esetben, ha Ön meggyőződött az átkelés veszélytelenségéről és az úttestre nem váratlanul lépett le, Önnek feltétlen elsőbbsége van. Azt, hogy ki a hibás és milyen százalékban, levele alapján nehéz meghatározni, ugyanakkor a motoros részéről több KRESZ-szabályszegés is megállapítható.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • Holiday

    A tesztben szereplő fehér Superb az enyém volt, nagyon szerettem, rendkívül kényelmes és megbízható autó volt. Közel 140 ezer kilométert használtam, első gazdája voltam és valamivel 5 éves kora előtt váltam meg tőle. Magát a modellt szívből tudom ajánlani.
    1,6 TDI pedig teljesít a családban egy példány. Már 150 ezer kilométer van benne 4 évesen, semmivel nem volt baj, a motor, erőátvitel bontatlan, a turbó, lendkerék, futómű alkatrészek eredetiek, a fogyasztása 5 liter körüli. A gazdája ezt megelőzően Opeleket és Fordokat használt, eddigi legjobb autójaként említi a Skodrit.

  • Barca

    Én viszont az 1,6 TDI semmiképp nem ajánlom, nem a megbízhatósága a gond, egyszerűen borzasztó kelletlen, bármilyen másik márka 1,6-os dízele mára jobb. Akkor már inkább a 2 literes verzió, erőben meg kifejezetten kevésnek éreztem a Golfba is, gondolom ekkora autó nem azért kell, mert senki nem fog melléd ülni benne, úgyhogy inkább jobb motorral javaslom. Skodák egyébként egész jók, azokat lehet ajánlani, igazi igáslovak, szerethető, mégsem kell félteni meg babusgatni, mint egy cikkben szereplő Alfát.

  • kaja13

    Csak úgy csöndben megjegyzem, hogy az 1.6 CR TDI is kettőstömegűvel rendelkezik… és szerintem a SuperB-be kevés lesz az az 1.6 cr, az octaviaba is elég gyengusz.

  • Vorserie

    Holiday!

    Most mit hajtasz helyette?

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.