Döbbenetes közelharcot vívott két autós Pesten

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.12.13. 06.00

Először a kocsijukból szólogattak be egymásnak, majd egyikük a másik autója elé állt. Az meg gázt adott, és araszolgatva, a lábához érve tolta őt előre.

Béla a legnagyobb csomagszállító cégek egyikének megbecsült alkalmazottja. Korábban taxisként járta a fővárosi utakat, rutinos, 12 éve problémamentesen teljesítő sofőr. Pest és Buda szinte minden zegét-zugát ismeri, úgy tartották, a közlekedés a kisujjában van. Vele szemben Attila csak pár éve rendelkezik jogsival, kezdő még az autós közelharcokban.

Egy szerencsétlen pillanatban keresztezték egymás útját – a közlekedési ügyek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk újabb sztorija közúti veszélyeztetésről és cserbenhagyásról szól. Érdemes elolvasni!

Eldurvult a vita

Vége felé járt a délutáni műszak, a diszpécser a város egyik peremkerületére küldte Bélát több csomagért. A papírmunka végeztével kiállt Citroën Berlingójával az iroda parkolójából, és szabálytalanul, a menetiránnyal szemben indult kifelé az egyirányú utcából. Körülbelül 100 méterre volt az első keresztutca, azt célozta meg. Ekkor jött szembe vele szabályosan Attila a Škoda Fabiájával.

Mindkét autó megállt orral szemben, a sofőrök pár másodpercig farkasszemet néztek. Nyilvánvaló volt, a szűk utcában nem férnek el egymás mellett.

Kis idő után a szabályosan közlekedő Attila kiszállt a kocsijából, hogy kérdőre vonja a fuvarost, rögvest beindult köztük a másik szidalmazása. Béla nem állt meg a szókaraténál, erőfitogtatásként hirtelen a későbbi sértett, Attila autója felé indult, és körülbelül 40 centire állt meg tőle. Valamivel később aztán visszatolatott egy kapufeljáróig, ahol megfordult a Berlingóval, majd immár szabályosan ki akart állni kocsijával az utcából.

Attila gyorsan felhívta a rendőrséget, és a Berlingo elé állt gyalogosan, hogy az egyenruhások kiérkezéséig visszatartsa a szabálytalankodót.

Körülbelül egy méterre állt meg a Citroëntől, közben folyamatosan a rendőrséggel beszélt. Ennek ellenére Béla lassan elindult, majd nagyjából 8-10 métert araszolt úgy az autójával, hogy Attila a járműve előtt tartózkodott, aki emiatt kénytelen volt folyamatosan hátrálni. Közben a jármű többször a testéhez ért, de ő nem esett rá a motorháztetőre, mindig vissza-visszalépett, majd a legvégén már nem bírta, félreállt.

Béla ekkor elhajtott. Hamarosan vádlott lett belőle.

Hogyan védekezett Béla?

A rendőrök néhány perccel később megérkeztek. Gyorsan helyszíneltek, és egyből körözni kezdték a Berlingót. Béla nem jutott messzire, bő negyed órával később a városközpont felé egy járőrpáros kiszúrta az URH rádión hallottak alapján.

Hamarosan eljárás indult ellene “közúti veszélyeztetés bűntette és cserbenhagyás vétségének gyanúja” miatt. A közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg védelmével.

Bűnösségét a nyomozás során, és a bírósági tárgyaláson is elismerte a közúti veszélyeztetésben, a cserbenhagyás miatt viszont nem érezte magát bűnösnek.

A rendőrségen tett vallomását a bíróság előtt is fenntartotta, melynek lényege az volt, hogy hely szűke miatt képtelen volt megfordulni, ezért indult el az egyirányú utcában a forgalommal szemben. Csak annyit akart így haladni, vallotta, hogy megfelelő helyet találjon a megfordulásra.

Ekkor érkezett szerinte a sértett, megállt az úttest közepén, és közben kiabált az autójából, majd kis idő után kiszállt, és odalépett a letekert ablaka mellé. Egymással szóváltásba keveredtek, majd a sértett kiabálni kezdett, hogy “ő nem megy sehová és úgyis feljelenti”. Miközben Béla az ipszilon manővert végrehajtotta, a sértett végig az autója bal oldalán állt és üvöltözött.

Béla elismerte a nyomozás során, hogy a sértett felé haladt, aki hátrált egy-két lépést, majd kilépett oldalra, és így ő elhagyhatta a helyszínt. Azt azonban tagadta, hogy hozzáért volna Attila testéhez az autójával. Mint mondta, nem érzi magát felelősnek, ugyanis a sértettet nem veszélyeztette, és közlése szerint a konfliktust ma sem tudná jobban kezelni. Kiemelte, hogy nem okozott kárt semmiben.

Illusztráció


Mutatta a középső ujját

Attila másként emlékezett: miután vele szemben állt meg a csomagszállító, ő kézzel jelezte a vádlott felé, hogy “most mi legyen, ki menjen tovább”, plusz azt is megemlítette, hogy ekkor valóban bemutatta a középső ujját. Szerinte a vádlott gépkocsija egy kicsit mindig előre-előre haladva közeledett a Škodájához, majd végül neki is ütközött az első lökhárítójának, de ezt nem vette észre, a később kiérkező rendőrök hívták fel rá a figyelmét. (Az ütközést Béla tagadta, ő ugye 40 centis távolságról beszélt.)

Az ipszilon idején valóban Béla kocsija elé állt, hogy visszatartsa őt a rendőrség megérkezéséig. Ennek ellenére vádlott több méteres távolságon keresztül maga előtt lökdöste őt. Végül nagyobb gázt adva ellökte maga elől, vallotta Attila, majd elhajtott a helyszínről. Sérülést ugyan ő nem szenvedett, viszont a Škodájának bal eleje igen. A kárigényét kb. 40 ezer forintban határozta meg.

Előkerült egy szemtanú

Mint kiderült, az eseménynek volt tanúja, egy nyugdíjas hölgy, akinek a háza előtt kakaskodtak a férfiak. Így emlékezett: a csendes utcájukban valaki felbőgette az autója motorját, erre az ablakhoz ment. Látta, hogy az egyirányú utcában egy dobozos kisteherautó elindul a szabályosan közlekedő Škoda irányába, amelynek sofőrje kiszállt, hogy megakadályozza a szabálytalankodót a távozásban.  

A vádlott végül megfordult, aztán többször meglökte kocsijával a sértettet, majd ezt követően elhajtott. Hogy ez előtt miről “beszélgettek”, azt nem hallotta a nyugdíjas.

Mit mondtak a szakértők?

A bíróság az eljárás során műszaki szakértőt rendelt ki a “koccanás” kivizsgálására. Az igazságügyi szakértő szerint nem cáfolható a vádlott vallomása a tekintetben, hogy “a két jármű nem érintkezett egymással, vagy ha ez mégis megtörtént, akkor az sem zárható ki, hogy az elhanyagolható mértékű sebességváltozás miatt a vádlott számára mindez nem volt érzékelhető”.

Ez nagyon fontos része az ügynek, ugyanis a Btk. szerint, “ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínen nem áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződnék arról, hogy valaki megsérült-e, avagy az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, cserbenhagyás vétségét követi el”.

Baleset nem történt, vagy ha igen, nem volt érzékelhető a vádlott számára – mondta ki végül a bíróság, plusz azt is, hogy amikor a vádlott elhajtott, a sértettet nem lökte el a kocsijával. Attila félreállása után adott gázt Béla, így “a személyi sérülés reális lehetősége nem állt fenn”.

Ami kétséget kizáróan nem bizonyított tény, az…

Alapvetés a bírósági eljárások során, hogy a kétséget kizáróan nem bizonyított tényt nem lehet a vádlott terhére róni. Így történt ez a cserbenhagyásos váddal kapcsolatban is,
ami alól – részben – felmentette a bíróság Bélát.

A közúti veszélyeztetés megvizsgálásakor más történt. A bíróság elfogadta Béla beismerését, valamint Attila következetes, és ellentmondásoktól mentes vallomását, a tanú vallomását, és a műszaki szakértői véleményt.

A bíróság megállapította, hogy a vádlott “a közvetlen veszélyhelyzet megvalósulása iránt” közömbös volt, azaz bár szándéka a helyszín elhagyására irányult, a közvetlen veszélyhelyzet létrejöttébe is belenyugodott. Egyértelműen meg tudta állapítani a bíróság, hogy a vádlott elkövette a közúti veszélyeztetést.

Bűnös, de több az enyhítő körülmény

Mindezekre tekintettel a bíróság kimondta: a vádlott megszegte a KRESZ 3. § (1) bekezdés c., pontjába, a 14. § (1) bekezdés z., pontjában és az 58. § (3) bekezdésbe foglalt közlekedési szabályt, és bűnösnek mondta ki Bélát közúti veszélyeztetés bűntettében.

Enyhítő körülményként értékelte a bíróság
 –  a vádlott büntetlen előéletét
 –  a részbeni bűnösségre is kiterjedő beismerést
 –  azt, hogy a vádlott egy kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik
 –  az időmúlást
 –  azt, hogy hosszú időn át kifogástalan közlekedési múlttal rendelkezett Béla
 –  valamint, hogy bocsánatot kért a sértettől, aki azt elfogadta.

Súlyosító körülményként kellett értékelni
 –  a közlekedésben is megjelenő, garázda jellegű bűncselekmények elszaporodottságát
 –  a többes KRESZ szabályszegést.

Végül a bíróság úgy ítélte meg, hogy a pénzbüntetés mellett a jogsiját is bevonja Bélának, ez így már “elégséges joghátrány, hogy további bűncselekmény elkövetésétől a vádlottat a jövőben visszatartsa”.

Az ítélet 200 000 Ft pénzbüntetés, és 4 hónapnyi eltiltás lett a B-kategóriás járművek vezetésétől.

Sokkoló szám a magyar rendőrség eredménytelenségéről itt!

Kommentek

  • hova

    A bíróság közúti veszélyeztetés bűntette miatt ítélte el, az pedig bűncselekmény. A bűncselekménynek két alakzata van, a bűntett és a vétség. A vétség kisebb súlyú,enyhébb cselekményeket jelent, a bűntett jelentős, veszélyes cselekményeket foglal magába. Mindenkinek sokkal jobb lett volna, ha emberi módon megoldják a problémát, de ez manapság sajnos “elmerült” ez a nagybecsű fogalom.

  • menőmanó

    Soha nem értem azt, hogyha valaki szabályt szeg és e miatt gondja akad (túl szűk az út nem férnek el egymás mellett), akkor miért van nagy szája.
    Ebben az esetben egy kulturáltabb szabályszegő elnézést kér és szó nélkül visszatolat. Így járt, most jöttek szemben. Tudomásul kell venni és kész.
    Azt viszont nagyon rühellem, ha valaki önkéntes rendőrt játszik. Sokkal találkoztam már.
    Ha elférnének sem enged, direkt beáll középre stb.
    Itt az autó elé állással nem értek egyet, hiszen már visszatolatott és el akart menni. Miért kell gerjeszteni a konfliktust, ha már megoldódna az ügy és nem volt kár okozás?
    Megszívta a furgonos, mert a 200.000Ft nem kevés (szerintem egy hónapban nem keres annyit) és még az állása is komoly veszélybe került, sőt dolgozni sem tudott 4 hónapig.
    Valószínűleg tanult belőle.

  • Xebulon

    Egyik ismerősőmnek is bevonták a B jogsiját valami nagyobb szabálytalanság miatt. Onnantól 5 tonnás teherautóval járt mindenhova.

  • Keeep
  • CoIie

    Ugyanígy repülő is vezethető, ha bevonják a B kat. jogsit!

  • Vorserie

    xebulon!

    Az se szabályos mert a C-s jogsinak a B-s gyakorlott megszerzése a feltétele.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem-kabrió és nem-CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.