Mit szólnak az M0 fizetőssé tételéhez a szakemberek?

Veke, Közút, NFM, KTI

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.12.11. 14.30

Megkérdeztük azokat, akik értenek a közlekedéshez, mit szólnak az M0 és a fővárosi sztrádaszakaszok fizetőssé tételéhez. A válasz hallgatás, vagy teljes értetlenség.

Tegnap éjjel robbant a bomba: fizetős lesz az M0 jelentős része, fizetősek lesznek az autópályák fővárosi szakaszai, jelentősen emelkedik az autópálya-díj bizonyos kategóriákban (van, amelyikben duplájára). Egészen ma reggelig azt hittük, ez valami fura rémálom volt csak, de nem, a szándék pont olyan komoly, mint az internetadó volt, meg a kötelező gyerekdrogteszt.

Természetesen szerkesztőségünkben azonnal megindult a spekuláció és az átkozódás, de mielőtt nagyon beleéltük volna magunkat a dologba, kikértük néhány érintett szervezet véleményét a kérdésben, hogy megalapozottan tehessük fel a Végső Kérdést majd a fővárosi tranzitforgalom-gyorsításának és a forgalomterhelés csökkentésének valami fura kapzsiságból keletkezett agyonvágási tervével kapcsolatban: ezek TÉNYLEG meghülyültek? Íme, a válaszok:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Naná, hogy reggel fél kilenc óta még semmilyen választ sem kaptunk az ötletgazdától. Mindenesetre leírom, miket kérdeztünk:

“A sajtóból értesültünk arról, hogy az NFM ki kívánja terjeszteni a matricarendszert az M0-ra és más útszakaszokra, valamint erőteljesen megemeli az autópálya-díjakat bizonyos kategóriákban. Ezzel kapcsolatban tesszük fel az alábbi kérdéseket:

– hol található meg a tervezet pontos szövegezése?
– végzett-e hatástanulmányokat az NFM az új rendelkezés következményeivel kapcsolatban? Ha igen, milyen eredménnyel?
– egyeztetett-e az NFM az elővárosi önkormányzatokkal, a fővárossal, a BKK-val, MÁV-val, Volánokkal, fuvarozó érdekvédelmi szervezetekkel, taxisokkal, Autóklubbal, bárkivel?
– személy szerint ki találta ezt ki?
– és persze a legfontosabb: nem gondolja-e az NFM, hogy egy metropolisz elkerülő fél-körgyűrűjét fizetőssé tenni dilettáns intézkedés, ami környezetvédelmi és forgalomszervezési szakmai szempontok alapján is hatalmas baklövés, ráadásul irdatlan politikai veszteséget is jelent a kormánynak?”

Eddig tehát semmi.

Közlekedéstudományi Intézet

Az NFM legprofibb szakmai támasza, elvileg egy ilyen ötlet kipattanásakor ők kéne, hogy legyenek az elsők, akit megkérdeznek, mielőtt nekiállnak hergelni az embereket. Ehhez képest nemhivatalosan az intézet egyik hírneves munkatársától az alábbi választ kaptuk:

“Ne haragudj, de én csak ma reggel hallottam a TV-ben és nem áll rendelkezésemre semmilyen info. Magam részéről csak egy gondolat név nélkül: ha az M0 célja a főváros átmenő forgalmának tehermentesítése, akkor ez egyértelműen az ellen hat, vagyis szerintem nagyobb bajt csinál, mint amennyi hasznot hoz. Nő majd a légszennyeződés, a zsúfoltság, romlik a baleseti helyzet. Ez lenne a cél?”

A hivatalos válasz pedig:

“Tisztelt Szerkesztő Úr!

 

Dr. Vörös Attila, tudományos igazgató megbízásából tájékoztatom, hogy a nyilatkozatunkhoz NFM engedély szükséges.


… titkárságvezető”

Magyar Közút

Semmi válasz.

UPDATE 15:29!!! megjött a válasz a szóvivő úrtól:

“A téma kapcsán kérlek, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot keresd (nfmkommunikacio@nfm.gov.hu), a kérdések megválaszolásában ők az illetékesek. Társaságunknak, mint közútkezelőnek a minisztériumi elrendelés alapján a táblázási munkákat kell majd elvégeznie a megadott határidőkig.”


VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület)

Az egyetlen szervezet, amely képes volt érdemben kommunikálni és érdemi információkat tudott adni, naná, egy civil szervezet. Sajnos konkrét infójuk nekik sincs, a rendelet-tervezetet a VEKE sem látta, nekik sem adja ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Az M0 fura, szaggatott fizetőssé tételét szerintük az indokolja, hogy a fékör-gyűrű (ez is hungarikum) friss felújítási, bővítési munkálatait az Európai Unió azzal a feltétellel finanszírozta, hogy az M0 ingyenesen használható marad. A kormány ugyan csak a nem érintett szakaszokat tenné fizetőssé, de mivel a vonatkozó EU-s hatástanulmányok arra a feltevésre vonatkoznak, hogy a gépjárműforgalom az egész elkerülőn ingyenes marad, jó eséllyel kötelezettségszegési eljáráshoz vezethet ez a részbeni fizetőssé tétel is.

A VEKE elnöke anti-dugódíjnak nevezte a tervezett intézkedést, hiszen a legfőbb ki és bevezető útszakaszok útdíjazása a szűkebb, amúgy is leterhelt mellékutak nagyobb igénybevételéhez vezet. Ez pedig ahhoz, hogy az érintett elővárosi és fővárosi önkormányzatok megpróbálják fizető zónákkal, fekvőrendőrökkel, egyéb, közlekedést nehezítő intézkedésekkel áttolni az autósokat valahova máshová, ami persze durva káoszt valószínűsít a közeljövőben. Különösen nagy balhé várható a Régi fóti úton, az Üllői út külső szakaszán, a Nagykőrösin – pedig ezek amúgy is áteresztő képességük határán teljesítenek csúcsidőben. Az sem javít a helyzeten, hogy a jövő évben komoly járatritkításokat tervez az állam a fővárosba vezető vasútvonalakon is, tehát vélhetőleg a MÁV-tól is jönnek majd extra ingázók a közutakra.

A VEKE egyébként komoly esélyt lát arra, hogy a várható következmények súlyát átérezve a rendeletet a minisztérium ugyanúgy visszavonja majd, ahogy az internetadóval is tette. Gyanítják, hogy az üzemanyag-árak csökkenése miatt kialakult adóbefizetési lyukat akarták betömni ezzel a szintén közlekedést terhelő adóval.

Talán azt hitték az NFM-nél, annyival kevesebb pénzt hagyunk a kutakon, hogy röhögve kicsapjuk azt a pár ezrest majd útdíjra? Tényleg nem tudjuk, és úgy néz ki, egy darabig, amíg zajlik a színfalak mögötti utólagos egyeztetés, nem is fogjuk megtudni. Hiszen mi közünk nekünk ahhoz. Sebaj, hozzászoktunk már ehhez a stílushoz az utóbbi években.

Tudunk 10 érvet, hogy miért jó öltet a fizetős M0-s. Kattints a képre:

Mit szólnak az M0 fizetőssé tételéhez a szakemberek? 1

Kommentek

  • kawaninja

    “Gyanítják, hogy az üzemanyag-árak csökkenése miatt kialakult adóbefizetési lyukat akarták betömni ezzel a szintén közlekedést terhelő adóval.”
    Az ilyen gondolkodástól hányni tudnék, de annak a szájába, aki ezeket kitalálja! Mert ilyenkor ott van annak a bizonyos érmének a másik oldala is, és felmerül a kérdés jogosan! Ha az üzemanyag ára emelkedik, és emiatt több adó folyna(és folyik is) be a közösbe, akkor miért nem mondják a parasztnak, hogy olcsóbban vehetsz kenyeret pl. Mert ha többlet van azt szó nélkül benyelik a gusztustalan férgek!
    Ugyanígy van a mezőgazdasági termékeknél is. Ha rossz a termés az ilyen meg olyan kedvezőtlen időjárás miatt, akkor fel tudják emelni az árakat. De ha jó termés volt, akkor nem csökkentik az árakat! Hogy van ez? Arról már nem is beszélve, hogy kapják a gazdák a kárpótlásokat is a rossz idő miatt. De miért is? Ez ezzel jár! Kérdem én, egy motorkerékpár-szervizt támogatnak ha a hideg, esős nyár miatt kevesebben, kevesebbszer ülnek motorra, és emiatt a karbantartási munkák is csökkennek?…

  • péloday

    Öööööööö,mondjuk azért kapnak a gazdák támogatást a rossz időjárás miatt,hogy ne menjenek csődbe és jövőre legyen mit zabálnod? Kretén.A motorszervizes is éhen döglik akkor jövőre hiába süt a nap ! Enni létszükséglet motorozni Luxus.ÉRTED????????????????

  • haenazttudnam
  • Kempelen

    Szerinted? :-D

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.