Mit szólnak az M0 fizetőssé tételéhez a szakemberek?

Veke, Közút, NFM, KTI

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.12.11. 14.30

Megkérdeztük azokat, akik értenek a közlekedéshez, mit szólnak az M0 és a fővárosi sztrádaszakaszok fizetőssé tételéhez. A válasz hallgatás, vagy teljes értetlenség.

Tegnap éjjel robbant a bomba: fizetős lesz az M0 jelentős része, fizetősek lesznek az autópályák fővárosi szakaszai, jelentősen emelkedik az autópálya-díj bizonyos kategóriákban (van, amelyikben duplájára). Egészen ma reggelig azt hittük, ez valami fura rémálom volt csak, de nem, a szándék pont olyan komoly, mint az internetadó volt, meg a kötelező gyerekdrogteszt.

Természetesen szerkesztőségünkben azonnal megindult a spekuláció és az átkozódás, de mielőtt nagyon beleéltük volna magunkat a dologba, kikértük néhány érintett szervezet véleményét a kérdésben, hogy megalapozottan tehessük fel a Végső Kérdést majd a fővárosi tranzitforgalom-gyorsításának és a forgalomterhelés csökkentésének valami fura kapzsiságból keletkezett agyonvágási tervével kapcsolatban: ezek TÉNYLEG meghülyültek? Íme, a válaszok:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Naná, hogy reggel fél kilenc óta még semmilyen választ sem kaptunk az ötletgazdától. Mindenesetre leírom, miket kérdeztünk:

“A sajtóból értesültünk arról, hogy az NFM ki kívánja terjeszteni a matricarendszert az M0-ra és más útszakaszokra, valamint erőteljesen megemeli az autópálya-díjakat bizonyos kategóriákban. Ezzel kapcsolatban tesszük fel az alábbi kérdéseket:

– hol található meg a tervezet pontos szövegezése?
– végzett-e hatástanulmányokat az NFM az új rendelkezés következményeivel kapcsolatban? Ha igen, milyen eredménnyel?
– egyeztetett-e az NFM az elővárosi önkormányzatokkal, a fővárossal, a BKK-val, MÁV-val, Volánokkal, fuvarozó érdekvédelmi szervezetekkel, taxisokkal, Autóklubbal, bárkivel?
– személy szerint ki találta ezt ki?
– és persze a legfontosabb: nem gondolja-e az NFM, hogy egy metropolisz elkerülő fél-körgyűrűjét fizetőssé tenni dilettáns intézkedés, ami környezetvédelmi és forgalomszervezési szakmai szempontok alapján is hatalmas baklövés, ráadásul irdatlan politikai veszteséget is jelent a kormánynak?”

Eddig tehát semmi.

Közlekedéstudományi Intézet

Az NFM legprofibb szakmai támasza, elvileg egy ilyen ötlet kipattanásakor ők kéne, hogy legyenek az elsők, akit megkérdeznek, mielőtt nekiállnak hergelni az embereket. Ehhez képest nemhivatalosan az intézet egyik hírneves munkatársától az alábbi választ kaptuk:

“Ne haragudj, de én csak ma reggel hallottam a TV-ben és nem áll rendelkezésemre semmilyen info. Magam részéről csak egy gondolat név nélkül: ha az M0 célja a főváros átmenő forgalmának tehermentesítése, akkor ez egyértelműen az ellen hat, vagyis szerintem nagyobb bajt csinál, mint amennyi hasznot hoz. Nő majd a légszennyeződés, a zsúfoltság, romlik a baleseti helyzet. Ez lenne a cél?”

A hivatalos válasz pedig:

“Tisztelt Szerkesztő Úr!

 

Dr. Vörös Attila, tudományos igazgató megbízásából tájékoztatom, hogy a nyilatkozatunkhoz NFM engedély szükséges.


… titkárságvezető”

Magyar Közút

Semmi válasz.

UPDATE 15:29!!! megjött a válasz a szóvivő úrtól:

“A téma kapcsán kérlek, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot keresd (nfmkommunikacio@nfm.gov.hu), a kérdések megválaszolásában ők az illetékesek. Társaságunknak, mint közútkezelőnek a minisztériumi elrendelés alapján a táblázási munkákat kell majd elvégeznie a megadott határidőkig.”


VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület)

Az egyetlen szervezet, amely képes volt érdemben kommunikálni és érdemi információkat tudott adni, naná, egy civil szervezet. Sajnos konkrét infójuk nekik sincs, a rendelet-tervezetet a VEKE sem látta, nekik sem adja ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Az M0 fura, szaggatott fizetőssé tételét szerintük az indokolja, hogy a fékör-gyűrű (ez is hungarikum) friss felújítási, bővítési munkálatait az Európai Unió azzal a feltétellel finanszírozta, hogy az M0 ingyenesen használható marad. A kormány ugyan csak a nem érintett szakaszokat tenné fizetőssé, de mivel a vonatkozó EU-s hatástanulmányok arra a feltevésre vonatkoznak, hogy a gépjárműforgalom az egész elkerülőn ingyenes marad, jó eséllyel kötelezettségszegési eljáráshoz vezethet ez a részbeni fizetőssé tétel is.

A VEKE elnöke anti-dugódíjnak nevezte a tervezett intézkedést, hiszen a legfőbb ki és bevezető útszakaszok útdíjazása a szűkebb, amúgy is leterhelt mellékutak nagyobb igénybevételéhez vezet. Ez pedig ahhoz, hogy az érintett elővárosi és fővárosi önkormányzatok megpróbálják fizető zónákkal, fekvőrendőrökkel, egyéb, közlekedést nehezítő intézkedésekkel áttolni az autósokat valahova máshová, ami persze durva káoszt valószínűsít a közeljövőben. Különösen nagy balhé várható a Régi fóti úton, az Üllői út külső szakaszán, a Nagykőrösin – pedig ezek amúgy is áteresztő képességük határán teljesítenek csúcsidőben. Az sem javít a helyzeten, hogy a jövő évben komoly járatritkításokat tervez az állam a fővárosba vezető vasútvonalakon is, tehát vélhetőleg a MÁV-tól is jönnek majd extra ingázók a közutakra.

A VEKE egyébként komoly esélyt lát arra, hogy a várható következmények súlyát átérezve a rendeletet a minisztérium ugyanúgy visszavonja majd, ahogy az internetadóval is tette. Gyanítják, hogy az üzemanyag-árak csökkenése miatt kialakult adóbefizetési lyukat akarták betömni ezzel a szintén közlekedést terhelő adóval.

Talán azt hitték az NFM-nél, annyival kevesebb pénzt hagyunk a kutakon, hogy röhögve kicsapjuk azt a pár ezrest majd útdíjra? Tényleg nem tudjuk, és úgy néz ki, egy darabig, amíg zajlik a színfalak mögötti utólagos egyeztetés, nem is fogjuk megtudni. Hiszen mi közünk nekünk ahhoz. Sebaj, hozzászoktunk már ehhez a stílushoz az utóbbi években.

Tudunk 10 érvet, hogy miért jó öltet a fizetős M0-s. Kattints a képre:

Mit szólnak az M0 fizetőssé tételéhez a szakemberek? 1

Kommentek

  • kawaninja

    “Gyanítják, hogy az üzemanyag-árak csökkenése miatt kialakult adóbefizetési lyukat akarták betömni ezzel a szintén közlekedést terhelő adóval.”
    Az ilyen gondolkodástól hányni tudnék, de annak a szájába, aki ezeket kitalálja! Mert ilyenkor ott van annak a bizonyos érmének a másik oldala is, és felmerül a kérdés jogosan! Ha az üzemanyag ára emelkedik, és emiatt több adó folyna(és folyik is) be a közösbe, akkor miért nem mondják a parasztnak, hogy olcsóbban vehetsz kenyeret pl. Mert ha többlet van azt szó nélkül benyelik a gusztustalan férgek!
    Ugyanígy van a mezőgazdasági termékeknél is. Ha rossz a termés az ilyen meg olyan kedvezőtlen időjárás miatt, akkor fel tudják emelni az árakat. De ha jó termés volt, akkor nem csökkentik az árakat! Hogy van ez? Arról már nem is beszélve, hogy kapják a gazdák a kárpótlásokat is a rossz idő miatt. De miért is? Ez ezzel jár! Kérdem én, egy motorkerékpár-szervizt támogatnak ha a hideg, esős nyár miatt kevesebben, kevesebbszer ülnek motorra, és emiatt a karbantartási munkák is csökkennek?…

  • péloday

    Öööööööö,mondjuk azért kapnak a gazdák támogatást a rossz időjárás miatt,hogy ne menjenek csődbe és jövőre legyen mit zabálnod? Kretén.A motorszervizes is éhen döglik akkor jövőre hiába süt a nap ! Enni létszükséglet motorozni Luxus.ÉRTED????????????????

  • haenazttudnam
  • Kempelen

    Szerinted? :-D

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.