Autóalkatrészek: az olcsó a drága?

Az autótartás buktatói

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2014.12.04. 07.25

Minőséget venni mindig a legolcsóbb – vallják a bölcsek. Hosszabb távon ez a megállapítás különösen igaz az autók szervizelésére.

Év elején nagy visszhangja volt az olajcsere elodázásának következményeiről szóló cikkünknek. Olvasóink tudják, egy autó karbantartásának legalapvetőbb része az olajcsere, de több hölgyismerőst láttunk meglepődni, hogy az autót időnként akkor is szervizbe kell vinni, ha minden reggel beindul.

Olaj nélkül nem megy

Aki kihagy egy-egy olajszervizt, szerencsés esetben csak az olajfogyasztás megugrásával fizet hanyagságáért. Rosszabbul jár, ha az elhasználódott kenőanyag miatt megtapadnak a gyűrűk, a dugattyú belemar a hengerfalba és viheti gépműhelybe a motort vagy kereshet bontottat helyette.

Aki kihagy egy-egy olajszervizt, szerencsés esetben csak az olajfogyasztás megugrásával fizet hanyagságáért. Rosszabb esetben motorfelújítással vagy cserével

Turbós motoroknál végképp ostobaság túlhúzni az olajcsere-periódust, mert az olaj keni a feltöltőt is, amelynek a halála a túlhasznált motorolaj. Ha lógni kezd a turbó tengelye, először kis lapátdarabkák törnek le a turbináról, aztán nagyobbak juthatnak be az égéstérbe, ami pusztító hatással lehet a motorra.

Sok múlik a szűrőkön

Érdemes áldozni az előírt ritmusú olajcserén kívül jó minőségű szűrőkre is. Főleg az évek óta egyeduralkodó közös nyomócsöves dízeleknél múlik sok azon, mennyire képes az üzemanyagszűrő távol tartani az injektoroktól a gázolajban lévő szennyeződést.

Ha nem jól szűrt, de szerencsénk volt, megúszhatjuk a befecskendezők tisztításával, ami nagyjából 50 000 forintba kerül a négyhengeres Focus II 1,6 TDCi esetében – mondja Padányi Zsombor, a Kerepesi úti Ford Petrányi szervizvezetője. Amennyiben a szennyeződés miatt javítani is kell a porlasztókat, az darabonként nagyjából 30 000 Ft, míg cseréjük és az újak feltanítása pedig 100 000 Ft feletti kiadás.

Közös nyomócsöves dízeleknél múlik sok azon, mennyire képes az üzemanyagszűrő távol tartani az injektoroktól a gázolajban lévő szennyeződést

Az összegeket halva más megvilágításba kerül a gyári eredeti üzemanyagszűrő 24 836 és a no name cuccok 10 000 Ft körüli ára. A minőségi utángyártott gázolajszűrőket ugyanis 19 500 és 24 800 Ft közötti összegért hozta egy nagy webáruház keresője

Áttekinthetetlen alkatrészválaszték

Sokunknak épp elég nagy baj, ha szervizbe kell vinni az autót, pláne, ha mellényúlunk a pótalkatrészek szelektálásakor. A felhozatal ugyanis áttekinthetetlen: netes apróhirdetésektől országos autóalkatrész-kereskedések portékáin át a márkaszervizek gyári, igazolt minőségű termékeiig óriási a választék.

Sokszor az alkatrészek kidolgozásán, anyagán is látszik, hogy silány vagy igényes termék-e

Ki tudja eldönteni, hogy a semmitmondó márkanevek közül melyik a gagyi és melyik takar normális céget? Hogy az elismert márkák termékei közül a Zimmermann-féktárcsa jobb-e a Brembónál, a Sachs-kuplung a LUK-nál vagy megéri-e felárát egy Bosch-gyújtótrafó a Hücóval szemben?

Józan paraszti ésszel ezen termékek minőségének mércéje valahol az áruk. Itt nem ruhát vagy parfümöt veszünk, ahol a márkaarculat határozza meg az árat, hanem közönséges autóalkatrészt.

Nem ritka, hogy egy olcsó fékbetét szorul vagy lötyög, nem illeszkedik az eredeti helyére. Minőségromlással jár, ha a gyártószerszámokat a tervezett ciklusokon felül használják

Érdekes a márkaszervizekben kapható gyári alkatrészek helyzete, amelyekről sokan hiszik, hogy méregdrágák. Úgy tűnik, hogy a szervizhálózatok visszább vettek a korábbi árképzésből és felismerték, hogy amit a cégek elbírnak a flottákkal, azt a magánembereknek a garanciális időszak után nem fizetik meg. Mi négyéves dízel Focusra kértünk le árakat egy pesti márkaszerviztől és azt tapasztaltuk, hogy nincsenek égbekiáltó különbségek a rendes utángyártott alkatrészekkel összevetve.

Gyári Utángyártott
Olajszűrő 3743 4068 Ft (MANN-FILTER)
Első féktárcsa 23 976 21 412 (Bosch)
Gázolajszűrő 24 836 24 675 (MANN-FILTER)
Hátsó lengéscsillapító (pár) 53 894 35 098 (Sachs)
Vezérműszíjkészlet 47 235 37 249 (SKF)
Nagynyomású befecskendezőszivattyú 153 195* 166 604/193 700 (Bosch)**

*Gyári felújított, cseredarab leadása ellenében
**Új szivattyú, motorkódtól függően
Gyári és minőségi utángyártott alkatrészek listaárai, Ft. Forrás: Ford Petrányi/Bárdi Autó

Fontos, hogy az alkatrészárak mérlegelésénél ne a legócskább utángyártott cuccot viszonyítsuk elismert autógyári beszállítók cseredarabjaihoz vagy gyári alkatrészekhez! Korrekt összehasonlítással nem lehet igazolni, hogy ugyanazt harmadáron is meg lehet kapni. Ugyanehhez a II-es Focushoz az egyik webáruházban közel húszféle első féktárcsát árulnak 12 000 és 31 400 Ft között. Nem valószínű, hogy minőségük azonos volna.

Igen széles az autóalkatrész-kínálat. Árban, élettartamban és minőségben is nagyok a különbségek

Olcsó húsnak az autóalkatrész-piacon igen híg lehet a leve. Ez nemcsak a nagyobb tételekre, hanem az olcsóbb kopóalkatrészekre is igaz. Aki alsó polcról választ fékbetétet, mert bízik a szerencséjében, nem ritkán a féktárcsát is hamar cseréltetheti. Sajnos az ócska, kőkemény fékbetét megeheti az egyébként még használható féktárcsát. Szép egyenletes kopáskép helyett barázdákat váj bele, közben nem lassítja igazán jól az autót és néha még csikorog is. Ilyenkor is igazolódik a bölcsesség: minőséget venni mindig a legolcsóbb.

Mennyit bír?

A vételár mellett érdemes az árucikkek ár/érték arányát is mérlegre tenni! Az ár többnyire összefügg a termékek élettartamával, nagy csodák nincsenek. Méretpontos, tartós, faragás nélkül beépíthető alkatrészt nem kapni gombokért. Az olcsó gagyi helyett a közepes árfekvésű, de rendes alkatrészeket preferálnák. Például a fent említett Focushoz és más öt év feletti modellekhez a Ford-márkaszervizek egy ideje kínálnak jóárasított Motorcraft-termékeket.

Olcsóbb lett a márkaszerviz

Nemrég jelent meg hazánkban az öt év feletti Ford-modellekre kitalált Motorcraft-szervizprogram, amely nyomott áron teszi elérhetővé a márkaszervizek szakértelmét a Ford magyarországi hálózatában. Ugyanazok a szakemberek dolgoznak az autókon, ugyanazzal a háttérrel, mint a garanciális kocsikon, ám a normál tarifánál csekélyebb összegekért és a gyárinál olcsóbb, de minőségi alkatrészekkel.

Jelenleg a fő ajánlat az olaj, az olajszűrő, a légszűrő cseréje és az autó komplett átvizsgálása 23 900 forintért. (Fontos tudni, hogy ez nem váltja ki a garanciális autók kötelező karbantartását! A Motorcraft alapvetően a garanciaidőn túli autók szervize.) Az említett olajcsere és átvizsgálás az alap Fiestától a V6-os Mondeóig az összes öt évnél idősebb Fordra vonatkozik, kivéve az ST és RS sportmodelleket. Az új szervizprogramban gyorsjavítások is szerepelnek, így egy használtan is jelentős értékű Galaxy vagy S-Max első fékbetétcseréje kijön 23 990 forintból (Focusra 20 990, Fusionre és Fiestára 17 990Ft). Részletek és konkrét összegek például az alábbi weboldalon találhatók.

Ne a legócskább utángyártott cuccot viszonyítsuk elismert autógyári beszállítók termékeihez vagy gyári alkatrészekhez! Ehhez a Focushoz 12 és 31 ezer Ft között találni utángyártott féktárcsát, aligha azonos minőségben

Bárhol vásárolunk is, sose vegyünk jelöletlen alkatrészt! Ha egy árunak nincs gyártási száma, cikkszáma vagy valamilyen kódja, amiből azonosítani lehetne a gyártót, hagyjuk ott! Okosba, számla nélkül sem vennék alkatrészeket, mert ezzel oda a reklamáció lehetősége és garanciális igényünkkel is könnyen kiröhögnek. Ezzel szemben a márkaszervizekben beszerelt gyári alkatrészekre két év garanciát kapunk.

Miért is fizettem?

Nem mindegy, milyen szervizbe vetjük bizalmunkat. Ahol nincs munkalap és számla, ott a laikus ügyfél sokszor azt sem tudja, mi történt az autójával. Cseréltek több mindent, de hogy mit adtak el neki, az homályos. Mert neki annyit mond a Valvetronic köztes emelőkarja mint az aranykezű szakinak a veláris zöngétlen spiráns. Gyakori eset, hogy a hibát végül megoldó szakszervizben, dokumentumok híján, a tulaj nem tudja elmondani, mivel próbálkoztak korábban.

A számla védi a tulajdonost: biztosítja a reklamáció lehetőségét és baleset okozásakor igazolható vele, hogy ki, mit szerelt a fékeken


Számla vs. fogház

A szervizmunkákról azért is jó ragaszkodni a számlához, mert az alkatrészt beépítő cég felelősséggel tartozik munkájáért. Ha a kocsi üzembentartójaként nincs kire mutogatnunk egy műszaki hibából fakadó baleset után, akkor bizony aggódhatunk, hogy milyen az élet a rácson túl és jön-e a család beszélőre. Az autózás mindennapjaink része, de ettől még veszélyes üzem! Saját biztonságunk érdekében sem mindegy, milyen igénnyel tartjuk karban és javíttatjuk autónkat.(x)

Kommentek

  • Vorserie

    És vajon ki dönti el hogy milyen a minőségi utángyártott alkatrész?
    Attól hogy a mann 4000ft nem biztos hogy jobban szűr mint egy Alco 1300ft-ért.Bizony nem sok minden tud silány minőségű lenni egy olajszűrő belsejében.
    Inkább csak a külső házon található fel és leszerelést segítő kialakítást lehet beárazni.
    A tömítés és a papír szűrök valszeg nincsenek többe 500ft-nál egyik gyártó esetében sem.
    3000ft pedig egész nagy különbség ha valaki évente mondjuk kétszer cserél szűrőket.
    Én pl 8-10ezrenként cserélem az összeset.

  • Vorserie

    Nyilván tényleg van olyan.alkatrész ami azért drágább mert minőségi de biztos vagyok benne hogy nagyon sok olyan is van aminél a nevet kell megfizetni a cikkben állítottakkal ellentétben.
    Ha egy cég egy neves autogyártónak szállít az erre hivatkozva emelei az árait.Főleg azért mert az autógyár magasabb áron is megveszi nagytételben is így a magánszemély is kifizetheti ugyanazt az árat.
    Pl a legtöbb Audi motorba egy két kivétellel gyárilag Fuchs olajat töltenek.Ahogy a Mercik nagy részébe is.Mégsem tartják sokra a magán piacon.

  • Vorserie

    Még tovább gondolva biztos van igazság is a cikk üzenetében,de azért ez bonyolultabb dolog annál,hogy ami olcsó az rossz ami drága az jó.
    Példának a saját 2007-ben vásárolt 1.9CDTI OPC Line Vectrámat tudnám felhozni.
    2011-ben 74ezer km-nél elszakadt a gyári vezérműszíj.
    Állítólag 80ezernél kellett volna cserélni.
    Ezt tudta 7.5 milláért.

    Másik példa,hogy az Audik és Mercik motorjainak nagy részébe Fuchs olajat töltenek gyárilag,a közvéleménynek mégsem túl jó a véleménye erről a márkáról,ráadásul még a hozzáértők sem mindig tudják,hiszik el,hogy gyárilag ilyen olaj van a motorban.
    Pedig az első 15-30ezret a 80%-uk ilyen olajjal teszi meg.
    Láss csodát mégis jó.

  • Vérmacy

    Vezérlés csere 150 000 km-enként ebben a dízelben VAGY ~évente…
    Tehát nem feltétlenül km függő, hanem tartásfüggő is. Nekem “ugyanezen” motorban (150 lovas gyárilag) 145ezernél már a 3-ik vezérlés van benne, a gyárit 45-nél cserétlettem…

  • 1000rörö

    Jó-jó, de legalább ne a Ford. Fos fókusz szervíz:Olaj a leggagyibb, pollenszűrő ki a régi be már semmi, régebbinél 6 év eladás előtt klímatisztítás és bizony a gyári van benne/évszám/, de minden évben szerepelt a számlán a cseréje, 1 évesen leszakadva az összes ajtó gumitömítése amit észre sem vettek, hűtővíz, fékfolyadék soha nem cserélve, olajleeresztő záróanya tömítés nélkül visszarakva,szivárog, majd ráhúznak és reped a kartel-duma cserélni kell nincs utángyártott 160. Az én hibám? kérdezd már meg, érdekel. A kézifékkel kezdeni kellene már valamit, mert vízszíntesen is elgurúl, megnéztük jó. stb…

  • vargagixxxer

    http://galeria.vezess.hu/2/show/77039/635890/#kep-635890

    Hogy kerül egy csőszerelő a Ford szervízbe? Meg hol van egy Focusban 10 collos cső, amire ekkora karima kell?

  • CoIie

    Óriási naivság azt gondolni, hogy a márkaszerviz nem ugyanott veszi az alkatrészt ahol mi is vennénk, csak éppen megszorozza 3-al az árát és eladja “gyárinak”! Miért is venne a gyártól? A gyár nem ad el alkatrészt, kész autót ad el! Minden alkatrész forrás ugyanaz kell legyen, mint ahonnan mi magunk is beszerezhetjük!
    Itt is a filléres rányomott logóért kell az árat megfizetni, ugyanazért ami a kereskedésben – akár logó nélkül – a polcokon várja gazdáját az eredeti “nem az autó márkanevű” gyártó feltüntetésével.

    Csak bele kell gondolni, ha nem szívesen veszel a Tescoban Tesco márkanévvel megjelölt terméket, akkor a Toyotába miért vennél kizárólag Toyota felírattal alkatrészt! Logikus! :)

  • Kempelen

    Colie, ezt hiába mantrázod, nem igaz!
    1. A gyári beszállítók -bár gyártanak saját névvel is alkatrészt- más minőség ellenőrzési előírások alapján vizsgálják a márkázott termékeiket
    2. A márkaszerviz a saját importőri alkatrészbázisáról, vagy a gyáriból vásárol, ami nem egyenló azzal, amit írsz. A gyári beszállító saját terméke nem utángyártott, viszont nem értékesítheti a márkaszerviz, ha igen, akkor a gyártó saját márkaneve alatt
    3. Ha a márkakereskedés utángyártott alkatrészt épít be, azt nem adhatja a gyári áron és a munkalapon, ami része a számlának, ezt fel kell tüntetnie
    4. Amit írsz, az nem, hogy nem logikus, de kimondottan hülyeség

    Az első pontot olvasd el vagy 30x. Meg fogod érteni.

  • Barca

    Ennyi baromságot rég olvastam itt kommentbe és cikkbe is egyaránt….
    Olcsóbb márkaszerviz :D ha ha ha, meg ha ha.. Csináljunk már egy listát arról is, amit vesznek az emberek pl.: olaj litereként árát, az akkuét, ablaktörlő stb. A szerviz minimum 1,5x árat ad, de gyakran 2-3x inkább.
    Márkaszervizek működését meg sokan nem látják át, persze vannak kivételek, ebben az országban minden megtörténik, pl. az is, hogy egy cikkben (némi pénzért gondolom) a márkaszervizeket mentegetik és “jóárasítják”.

  • CoIie

    1x is elég volt elolvasni, mert közismert kellen legyen, hogy van, hogy nem elsőosztályú féktárcsát/betétet, abroncsot és más nem annyira szem előtt lévő kopó/fogyó alkatrészt építenek be, pont azért, hogy ne tartson túl sokáig. Amint vezsel bele egy magad választotta jobb cuccot, rájössz, hogy már a gyárban átb@sztak, nemhogy a márkaszervizben! :)

  • Kempelen

    A márkaszerviz nem “jóárasított” dolog. Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy hol javíttat? Drágább, de utolérhető, reklamálható, büntettethető. Vannak köztes megoldások és van a sufni, ahonnan reklamációnál betörik az orrodat. A döntés mindenkinek a privát dolga.

    Egy dolgot nem szabad elfelejteni. Eladáskor még mindig a márkaszervizt preferálják. Vevőként azok is, akik itt nagy hangon ekézik. Az ok ismert, akár tetszik, akár nem.

  • CoIie

    Sem magam, sem a kocsim nem kezeltetném márkaszervizzel!
    Az a ‘hozzáértés’, az a ‘munkamorál’, az az ‘ügyfélközpontúság’, a kommunikáció minősége és más amit tapasztalni lehet (még az alkatrész is), nem beszélve a lehúzós árakról, ez mind azt mondatja velem, hogy csak a hülyék járnak oda, persze ‘kezeltetés’ nékül!

    Soha nem vennék felárasan kocsit ilyen kereskedésből. Semmivel nem adnak többet, mintha az utcáról veszem. Csak az illúzió, az álomvilág, a csodavárás… Szép álmokat!

  • Vérmacy

    A márkaszerviz sz*r? Ez érdekes kérdés. Valójában eddig a Mercedes-Fiat márkaszervizben voltak a legjobb tapasztalataim az immáron 19 éves hobbiautómmal! Aztán ezen kívül a sufnituning is megpróbált átvágni, az olyan magát nagyratartó, egyéni serviz, aminek tulajdonosa az egyik márkaképviselet országos szervizigazgatója volt korábban és a legrosszabb a “Mi autónk” márkaszervize volt, ahol a fékfelújítás (féktárcsa, fékbetét, fékmunkahengerek, fékcsövek, kézifékkötél) után egyszer vissza kellett vinnem kézifékkötél hibás elvezetése miatt a járművet (berángatott a kocsi hátulja, mert feltekeredett a kézifékkötél) és a következő alkalommal elfolyt!!! a fékolaj, mert a vadiúj réz fékcsövet szintén a nem megfelelő helyen vezették el (A gyári “nyomvonalat nem bírták lekövetni…) és a hátsó tengely eltörte a csövet, ahogyan a kiváló magyar úthálózaton rugózott a verda.
    Egyetlen jó tapasztalatom, aholis azt csinálták meg és addigra mikorra ígérték, amit kértem, mindenféle minőségi kifogás nélkül a Norautó Székesfehérváron. Sajnálom, hogy ez a szervizhálózat megszűnt, mert Vasárnap is fogadtak, pedig aznap telefonáltam…
    Nincs jó recept és a reklamáció érvényesítése a legjobb eset. Legrosszabb az lett volna, ha beszáguldok fék nélkül egy kereszteződésbe és párom és a kétéves fiúnk meghal, mert vki slendrián volt!
    Egyébként meg az ár mindegy, CSAK JÓ LEGYEN! Ennek ellenére sem csinálják meg mindenhol megfelelően az autókat, így kezdek áttérni a nyugati szemléletre (kezdem megengedhetni magamnak), hogy pár évesen eladom a verdát, mielőtt széhullik. Bukok, amennyit bukok, de a családom biztonságban lesz!

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.