Extrém parkolási esetek Budapesten

Tilos vagy nem tilos?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.30. 06.00

Három, érdekesen parkoló autóval kapcsolatban kérték ki a Vezess véleményét autósok az elmúlt napokban.

Íme, egy kis intő olvasnivaló a karácsonyi hajtásban a kreatív parkolás veszélyeiről. Egy biztonsági őri atrocitás, egy helyét évek óta nem lelő brit Pajero és egy nem is annyira betű szerint, mint inkább a törvény szelleme szerint szabálytalan parkolás, Budapestről.

Lexus a MOM Park előtt

Az első esetben nem a parkoló autóst kell, hogy pajtásai megvetése illesse, hanem azt a szervezetet, amely elég sajátságos módon jelezte, hogy nem tetszik neki valami. Az előzmények: I. évek óta használ egy fura, de nehezen támadható egyszem parkolóhelyet a MOM Park bevásárlóközpont mélygarázs-kijáratánál. Nem is igazán kapubejáró, nem is igazán járda, még tán a zebrától is megvan az öt méter. Mutatom – a Polo mögött álló Lexus az:

A VW mögötti Lexus, bármilyen fura, valójában semmilyen szabályt nem sért a MOM kapujában

Érdekes, de nem egyszerű belekötni. Eddig sosem szólt neki senki, de most valamiért bekeményített a pláza biztonsági szolgálata. Átadom I-nek a szót:

“Megálltam a szokott helyemen, amiről már korábban küldtem neked képet. Mikor kiszálltam az autóból, odajött hozzám két irodai alkalmazottnak tűnő fickó, aki szerint itt nem állhatok meg. Kérdeztem, miért. – Mert tiltja a KRESZ-tábla, – jött a válasz. – Milyen tábla? Mutassa meg! Hebegés-habogás, majd: – A MOM szabályzata tiltja.

Ok, mondtam hozza nekem ide a szabályzatot, mutassa be az említett pontot, és én készséggel elállok innen. Csúnyán nézés, majd kollégának átszólás, hogy “Gyere állj elé az autóval, ne tudjon elmenni!” (LOL, ha azt akarjátok, hogy ne parkoljak ott, és minél előbb húzzak a rákba, akkor ez egy logikus utasítás?) Na mindegy, mentem a dolgomra, a MOM-ba.

Tíz perccel később már ismét az autómnál voltam, ahol egy MOM-os biztonsági kétajtós szekrény és egy előttem szorosan álló VW Polo fogadott. A kétajtós szekrény meglepően udvarias volt, elmondtam neki, hogy nincs semmi jogalapjuk akadályozni engem (pláne nem egy Globe feliratú céges Polóval kiegészülve), ezért, ha nem probléma lefotóznám őket és a Polót. Nem volt probléma.

Szabálysértéssel és alkotmányos alapjog-korlátozással próbálja a biztonsági cég megoldani a helyzetet

Fotózás közben kérdeztem, hogy ugye annak ellenére sem gond, hogy éppen megörökítem ahogy a Polo a zebrán áll keresztben? Erre azonnali pánik lett úrrá a sofőrön. Odarohant az autóhoz aktiválta a elakadásjelzőt, majd picit előre gurult (még mélyebben a zebrára). Ezt látod a csatolt képeken. Én pedig ezt kihasználva beültem az autómba, és távoztam. Az ablakon át még búcsúzóul hallottam egy “paraszt!” felkiáltást, mire lehúztam az ablakot, kellemes estét kívántam, majd elgurultam a BAH-csomópont irányába. Ha látsz benne sztorit örülök, és köszi hogy foglalkozol vele, ha nem, úgy is jó, akkor elküldöm a parkolási szégyenfalra az egyik képet. A fotók sajnos szarok lettek, mert a telóm már merült, emiatt nem volt vakum, de talán így is használhatók.”

Itt a sztori vége, nem is tennék hozzá semmit. Inkább mondok egy másikat.

Jó helyen,csak fordítva

Másik levél, másik barátunktól:

“Segíts, légy szíves! Egy kollégám parkolt. Nem az úton, hanem egy mellette kialakított parkolóhelyen, az úttal párhuzamosan, viszont menetiránnyal szemben. Jól meg is büntették, én meg nem értem, hogy miért nem lehet egy az út mellett kialakított parkolóhelyen úgy állni, ahogy akarok. Szerinted? Róbert Károly – Üteg u. sarok, ahol a kis Audi parkol, csak ellenkező irányban:”

Az ilyen kis parkolóöbölben is csak a menetirány szerint megállva parkolhatunk

Nos, a KRESZ fő szabálya a megállással kapcsolatban a következő: “Járművel megállni – ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.” Pár percig mi is elpolemizáltunk a szerkesztőségben, hogy ez az öböl, mint külön kialakított várakozóhely, mennyire számít az úttest részének, de jogi szakértőnk válasza rövid és egyértelmű volt, és alighanem a bíró is így döntene, ha a menetiránnyal szemben parkoló autós nem törődne bele a büntetésbe:

“Szerintem a közterületesnek igaza van és jogos a büntetés!”

A tömör választ ez esetben ha nem is a törvény betűje, de szelleme indokolja. A nem egyirányú út szembejövő oldalán parkolni, manőverezgetni nem túl biztonságos dolog, a fordítva parkoló autók fordítva tükröződő lámpája is veszélyforrás éjjel, szóval aki az út túloldalán akar megállni, vegye a fáradságot, és forduljon meg! Vagy fizet, ha arra jár egy szürke.

Pajero a járdán

Ez már nem levél, hanem az én saját kis felfedezésem. A Moszkva Kálmán tértől nem messze, a Fillér utcában áll rendszeresen egy brit rendszámú, jobbkormányos, rövid Mitsubishi Pajero, teljesen elfoglalva az út egyik oldalán az amúgy is szűk járdát. A Pajero hét közben évek óta szinte mindig itt áll, jelenléte olyannyira intézményesült, hogy még fotót sem kellett készítenem, megtette helyettem a Google:

Igyekszik rendes lenni, a járda szélére áll és a tükröket is mindig behajtja


Megállni tilos tábla nincs, elvileg parkolhatna az úttesten


Megállhatna az úton, de akkor a buszok a Széll Kálmán térig torlódnának vissza, az tuti, sosem bírnák kikerülni

A tulaj jóban lehet a hatóságokkal, vagy a hatóságoknak lehet mindig más feladatuk errefelé, mint a járdán való gyalogos-közlekedés lehetőségének biztosítása – évek óta háborítatlanul parkol, igaz, előzékenyen behajtott tükrökkel itt, a járdán a terepjáróval.

Az a vicces, hogy a kocsi az úttesten szabályosan megállhatna, igaz, parkolási díjat kellene fizetnie. Ebben az esetben viszont a reggeli és délutáni csúcs idején teljesen bedugítaná a forgalmat, mert a Fillér utcában közlekedő buszok az életben nem bírnák kikerülni. Lehet, hogy még meg is kéne köszönnünk neki, amiért így parkol?

Kommentek

  • CoIie

    Mintha lenne egy olyan szabály, hogy garázs ki-behajtóban csak a tulaj, stb. állhat meg tartósan! Ergo, ha az autós itt a tulaj, akkor szabályos, egyébként nem.
    Ha a vonal folytonos lenne végig, akkor még egy szabály tiltaná a megállást. És persze a tábla is tilthatja, meg még több lehetőség van, de ezek mind pénzbe kerülnek, ezért nem csak itt, hanem számos helyen elspórólják.
    Ott meg is szoktam állni szükség esetén, ahol szabad, nem számít mekkora a forgalom! Hiszen az a szándéka a törvényhozónak/végrehajtónak ott azon a helyen, hogy meg lehessen éllni, mint pl. a Pajero esetében… :)

  • KoboldInside

    A Lexus-nak üzenem, hogy díjazom, aki ilyen ügyesen talál kiskapukat a rendszerben, és amúgy jogi szempontból igaza is lehet, mert se tábla, se szabályzat nincs erre, de szerintem sem úriemberes dolog az ilyen…! Ha már (hál-Isten) meg tudtál venni egy Lexust, akkor a miért nem tudsz megvenni egy parkolójegyet?! Vagy pont ezért futotta Lexusra?! :))))

  • DTF

    A Lexusos lehet nem szabálytalan tövényileg, de erkölcsileg már annál inkább. Egyébként egy ilyen lexus használtan 4-5 millió uh azért ha vki tud venni újonnan egy astrét, akkor már ilyet is :)
    Az aduit büntetni hülyeség, de ez is magyar szokás. Páriszban, aMsterdamban, sőt Koppenháágban össze-vissza pakrolnakk így és nincs büntetés ;)
    A pajero meg külföldi állpoalgár, nem tudnak mit kezdeni..

  • a.szorenyi

    Kedves gytamas!

    Korábbi, rendkívül megengedő moderálásai gyakorlatunkkal olvasóink zöme élni tudott, de néhány trollevics vastagon visszaélt vele, ezért módosítottunk rajta. Igyekszünk eltávolítani pl. a másik kommentelőt személyében negatívan minősítő hozzászólásokat, a durva megfogalmazással íródottakat stb. Megértjük, ha túlbuzgónak ítéli gyomlálási szokásainkat, de a korábban elharapózott durva sárdobálásnak igyekszünk korai beavatkozással elejét venni.

    Üdvözlettel, Szörényi András – Vezess.hu

  • gytamas

    Kedves Szörényi András,

    Ez remek, de miként kapcsolódik az én esetemhez? Se másik kommentelőt nem minősítettem, se sárdobálás nem volt. Leírtam, amit a többiek is: tuskó dolog a bevásárlóközpont mélygarázsának kijáratába állni, ahelyett, hogy megvenné a parkolójegyet. Egyébként ugyanilyen tuskó dolog ellepni a Nyugati környékét autóval, hogy a lakók ne tudjanak parkolni, mert arra van eszük, hogy autóval jöjjenek a Westend-be, de a párszáz Forint parkolási díj már sok. Nem pontosan értem, hogy ezen állítások miért számítanak moderálandónak, de Önök tudják, ha már így magázódunk :)

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.