Így bírságolják a szabályosan parkoló kocsikat

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.11.26. 06.00

Érvényes matricával parkoltam a saját házam előtt, mégis Mikulás-csomagot rakott az ellenőr a kocsimra.

A szabadságom első napján történt. Kora délután készülődtünk a Duna-partra sétálni, a barátságtalan hideg ellenére kell a friss levegő a hat hónapos kisfiamnak. Éppen az időjárást kémleltem az ablakból, amikor megláttam egy parkolóőrt a kocsim orra előtt szöszmötölni. Háttal állt nekem, arccal az autó felé, és szemmel láthatóan babrált valamit a két kezével.

Ez vagy a telóját markolássza, vagy a terminálját. Utóbbival a kocsikat szokták ellenőrizni, bepötyögik a rendszámot, aztán ha kell, nyomtatják a bírságot. Csakhogy az én autóm rendben van. Ott sárgállik a szélvédő csücskében az éves matrica, tessék csak tovább menni, nincsen ott semmi ellenőrizni való.

Ám a hatóság embere nem tágított, én sem, figyeltem. Megdöbbenésemre egyszer csak a kocsimhoz lépett, és a más autóknál oly’ sokszor látott mozdulattal befűzött egy Mikulás-csomagot az ablaktörlő lapátjába. Nem a gumi és a szélvédő közé, hiszen a kocsit nem érinthette meg, de ez most mindegy is, hiszen a szemem láttára megbírságolt, aztán mint aki jól végezte dolgát, tovább baktatott.
 
Ez vak? Vagy mi a túrót csinál? Pólóra kabát, mezítlábra cipő, rohantam le a harmadikról, hogy elkapjam.

Nem tudott elslisszolni a betyár, lihegve már tíz méterről kiabáltam utána, hogy jó napot, jó napot, álljon már meg!

Megbüntetett? Meg! Leszedi? Nem!

Fáradt tekintetű idős ember volt. Kifújtam magam, nyugodtan kezdtem bele.

-Hát jó napot! Most bírságolta meg az autómat, azt ott ni, pedig van rajta matrica – mutattam a hátam mögé.
-Magának is. Nincs benne a rendszerben – mondta olyan természetesen, mintha közölte volna: uram, ködös hideg van ma délután Budapest Belvárosában, a hőmérséklet 6,5 Celsius fok, a páratartalom…
-Na ne tessék viccelni – próbálkoztam, pedig humornak szikrája nem volt az egész VI. kerületben.
-Nincs benne a rendszerben.
-Már pedig én kifizettem az éves díjat, amiért cserébe megkaptam a jogos parkolást igazoló matricát, amit ki is ragasztottam a megfelelő helyre. Éppen itt van nálam a befizetést igazoló csekk, tessék
– ezzel az orra alá dugtam a sárga papírlapocskát. Ma délelőtt fizettem be, kérem!
-Jaaa, az egy-két hét, mire bekerül a rendszerbe. Ki kellett volna raknia a papírokat a szélvédő alá, hogy maga befizette.
-Ne hülyéskedjen már
– jött a számra másodszor, pedig elsőre sem jött be. Mennyi autónak hevernek A4-es dokumentumok a szélvédője alatt, igazolandó a parkolás jogosságát? Erre lett a kitalálva a matrica! Az pedig fel van ragasztva.

Ezekkel a papírokkal kellett volna kitapétáznom a műszerfal tetejét. Rajtuk név, lakcím, miegyebek

Vegyünk levegőt, álljunk meg itt cseppet azon szerencsés milliók kedvéért, akik nem fizetnek külön pénzt azért, hogy a saját házuk előtt parkolhassanak. Ők vannak többségben, nem mi, a fővárosban élők, akik az önkormányzatnak kiperkált járműadón felül minden egyes évkezdetkor plusz pénzért még meg kell, hogy váltsuk az otthonunk előtti parkolás lehetőségét.
 
Akkor már megemlítem, csak röviden, hiszen ez a cikk egy másik rendszerhibáról szól, hogy januárban kifizettem az akkori autóm után egész évre a díjat. Majd eladtam azt a kocsit, de a helyette vásárolt új járműre november 20-án szintén elkérte a hivatal az egész éves összeget. Az évből hátralévő 6 hétre 52 hét árát.

Korrekt?
Nem az!
Van választása az autósnak?
Nincs.
Befizettem?
Be.

November 20-án 10 óra 53 perckor fizettem be a postán a csekket, aztán 3 perccel később az Eötvös utcai ügyfélszolgálaton kézbe kaptam a már kinyomtatott papírjaimat és a matricát (előtte pár perccel kaptam meg ugyanitt a csekket). November 20-án 13 óra 29 perckor pár utcával arrébb pedig megbírságolták a matricás autómat.

Ha jól értem, márpedig gyorsan kiderült, hogy nagyon is jól értem, azért bírságoltak meg, mert az önkormányzat számítógépéből az ellenőr szerint “akár egy-két hét” alatt kerül be online az önkormányzat ellenőrének termináljába a szerencsétlen autós jogosultsága.

Azt most tényleg hagyjuk, hogy ha telefonnal intézem a parkolást, a mobilszolgáltatómtól valahogy azonnal átkerül az ellenőr termináljába a rendszámom. Tehát egy privát cég és az önkormányzat között azonnal átmegy az információ, a kerületi önkormányzat és a kerületi önkormányzat vagyonkezelője között nem.

Ellenőr munka közben

Térjünk vissza az utcára, hiszen nem hagytam ennyiben.

-Tetszik látni: itt a csekk, rajta a dátum, befizettem, ott a matrica, jogosan parkolok. Legyen szíves érvényteleníteni a bírságot, és leszedni a csomagot.
-Nem tudom leszedni.
-Már miért ne tudná?
-MERT MÁR BENNE VAN A RENDSZERBEN!

Őrület, nem? A bírság benne van a rendszerben, a jogosultságom nincs benne a rendszerben. Ez az a rendszer, ami 6 hét parkolásért 52 hét árát szedte be tőlem azután, hogy januárban egyszer már kifizettem a teljes évet. Plusz most megbírságolt.

Telefonáljak, írjak emailt, kézen állva ugassam a Holdat

Láttam, ebbe az irányba nem jutunk előrébb, ezért megkértem az ellenőrt, hogy hívja fel a főnökét, beszélni akarok vele, mire közölte, hogy ő bizony nem adhatja át másnak a telefonját. Oké, hívjuk az enyémről. Persze a számát sem mondja meg, ő aztán nem adja ki nekem. Erősködtem, végül felhívta Robit, Robi viszont nem volt hajlandó beszélni az embere által jogtalanul megbírságolt autóssal. Utólag kis nyomozással kiderítettem, Robi a parkolóellenőrök csoportvezetőjének helyettese.

Közben a nő elmondta még vagy háromszor, hogy ki kellett volna raknom a papírokat a szélvédő alá, én meg elmondtam vagy háromszor, hogy erre adják a matricát, és a pocsék rendszerük miatt nem büntethet meg.

A befizetést igazoló csekk, és ennek ellenére a bírság

Mivel váltig állította, hogy képtelenség kiszednie abból a fantasztikus rendszerből a bírságomat, más irányba kanyarodtunk. Jobb ötlet hiányában az ügyfélszolgálatot javasolta. Fasza, még én telefonálgassak.
 
Tárcsáztam. Egyes vonal, parkolási ügyek, kettes, kerékbilincs. Egyes vonal. Kedves hangú fiatalember fogadta a hívást, akit vagy előző nap ültették be abba a székbe, és ezért lelkes még, vagy egy áldott jó lélek, aki perfekt beszéli a panaszkodók keserű nyelvét, annyira segítőkésznek bizonyult. Komolyan mondom, klónozni kéne, és a világ összes call centerébe telepíteni.

Udvariasan megkérdezte, hogy tudok-e emailt küldeni, tudok, akkor egyetlen mondatban írjam meg legyek kedves a történteket, majd ők megvizsgálják az ügyet, és törlik a bírságot. Ja, és erről küldenek levelet. Bosszantott, hogy még én telefonáljak, még én írogassak, de más út hiányában elküldtem. November 20-án 14 óra 23-kor, csatoltam a csekket és a számlát is.

Annyit még hozzátett a fiatal ügyfészolgálatos, hogy mivel szerinte egy-két nap alatt kerül be a rendszerbe a jogosultságom, más ellenőr is megbírságolhat ma vagy holnap. Amennyiben ez megtörténik, erről is írjak majd emailt. Hát ez remek, megkértem, hogy ugyan szóljon már nekik, ezt a kocsit ne bírságolják már meg többször.
 
Azt sajnos már ő sem tudja megtenni. Klónozási javaslatom azon nyomban visszavontam.

…az eset összes körülményének figyelembevételével…

Mindez csütörtök kora délután történt, hétfőn, azaz négy nappal később kezdtem kicsit izgulni. Válasz ugyanis nem jött, márpedig a 40 centis bírságpapíron olvasható figyelmeztetés szerint “5 munkanapos jogvesztő határidőn belül” kell lépni, ha problémája van valakinek. Nekem volt. Az 5-ik munkanap még arrább volt picit, de nem akartam az utolsóra hagyni.

Újra telefonáltam, újra ugyanaz a hang, segítőkészség stb., megnézte: “aláíráson van” a múlt heti panaszom, mondta, majd megígérte, ezen a héten biztosan kapok választ.

Az ötödik naptári napra meg is jött a válasz email – persze egy kinyomtatott papírlap volt beszkennelve. Kedden érkezett, pénteki dátummal.

Elnézést kértek, ez a minimum

Immár újságíróként folytattam az ügyet, láttam már egy s mást, kizárt, hogy széles e galaxisban én legyek az egyetlen áldozata az adónkból, parkolási befizetéseinkből gyalázatosan működő rendszernek.

Emailt küldtem a Terézvárosi Vagyonkezelő Nonprofit Zrt.-nél a parkolási rendszer vezetőjének az alábbi kérdésekkel:
1, Miért nem realtime adatokat tartalmaz a parkolóellenőrök adatbázisa?
2, Mennyi idő alatt kerül be az önkormányzatnál számítógépben rögzített parkolási jogosultság az ellenőrök termináljába?
3, Évente hányszor bírságolnak meg élő jogosultsággal rendelkező autóst?
4, Mikor változik meg a rossz rendszer? Mit tesznek a kijavításáért?
5, Miért nem lehet időben tájékoztatni az autóst a bírság törléséről?

Egyelőre nincs válasz. Se levélben, se postagalambbal.

Szerintetek hány nap után jön meg a kinyomtatott papír beszkennelve egy e-mailben?

Nem ez az egyetlen indokolatlan büntetéssel induló parkolási ügyünk a közelmúltból. Másik kollégánkat Óbudán, a Gázgyár utcában bírságolták meg. Hogyan zárult ott a történet? Kattints a képre, és kiderül!

Így bírságolják a szabályosan parkoló kocsikat 1

Kommentek

  • KoboldInside

    Velem hétfőn történt az eset… (24-én)
    A Tömő utcában parkoltunk a SOTe Gyermekklinika közelében. Nagyon sokszor parkoltunk már itt, amikor vizsgálatra vittük a gyerkőcöt… Hétfőn megbüntettek, és még nagyon sok autóst! Az utcában se tábla, ami jelezné, hogy fizetős a parkolás, se fizetőautomata! Amíg kint vártam, hogy előkerüljön a bírságoló “kolléga”, nagyon sok új autós jött, és mindegyik meg volt lepődve, mikor látta a többi autón a csomagot… Szemmel láthatóan mindenkinek új volt!
    Ilyenkor mi van???

  • Dödölle

    “…Ők vannak többségben, nem mi, a fővárosban élők, akik az önkormányzatnak kiperkált járműadón felül minden egyes évkezdetkor plusz pénzért még meg kell, hogy váltsuk az otthonunk előtti parkolás lehetőségét…”
    A közöltekkel kapcsolatban igazad van, de : Ne csináld a feszültséget. Keszthelyiként a Balatonnál lakom, erősebb nyugati szél esetén beleköphetek a házamtól a Balatonba. Van benne némi víz. Ennek ellenére mi fizetjük az országban a legmagasabb víz- és csatornadíjat. Drágább a villany, a gáz, a szemétszállítás, mint Pesten, alacsonyabbak a fizetések, a szolgáltatások színvonala, drágább a kaja, az iparcikkek, én is fizetem a metróra jutó állami támogatás rám eső részét, pedig három éve nem voltam Pesten, nincs egy mozi, színház, de azért megvagyunk… Úgyhogy: Óvatosaban a Téged sajnáltató körítéssel…

  • pqowieurzt

    jó reggelt kívánok. Az emberfia vagy belvárosban lakik VAGY autót tart. Ellenkező esetben folyamatosan a cerka rosszabbik vége az övé…

  • pqowieurzt

    Dödölle, azért sem kell annyira sajnálni, mivel első autóra párezer forintról van szó mindössze.

  • Mindegy

    Én nem a városban lakok, de drága a talajterhelés díjja mert alattunk folyik a termálvíz a fővárosi fürdőkbe…

  • vezess-admin

    Kedves Dödölle!

    Sajnáljuk, hogy vidék-főváros ellentétet lát a cikkben, ilyen ugyanis nincs benne.

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • Dödölle

    vezess-admin – 2014.11.26 // 09:22
    Csak – gondoltam – hadd szóljon már hozzá a szerencsés milliók egyike is… Ha már szóba került…

  • Sturmge

    Dödölle – 2014.11.26 // 09:47
    Félelmetesen egyszerű a világod… Ha te párhuzamot tudsz tenni az általad felsoroltak és a cikk témája között akkor azt tudom neked javasolni, hogy költözz el onnan ahol laksz. Jelen esetben akár az országból, merthogy az egész ország erről szól.. Tudniillik ha valami nem normálisan működik amiért te fizettél és te nem emeled fel a szavadat ellene ugyan ne zavarjon már az, hogy más nem szeretne abban a lapos posványban élni amibe te beletörődtél.

  • Kempelen

    Dödölle, neked mi bajod?
    Nem érzed magad szerencsésnek? Én imádom, hogy a szerencsésekhez tartozom.

  • Dödölle

    Sturmge – 2014.11.26 // 10:11
    Kisfijam, én nem a cikk támáját hoztam fel, hanem abból egy mondatot, ami nem feltétlenül passzolt a cikk témájához. Ezt tettem szóvá, mert magas labdát adott a cikkíró. Ha meg neked nem tetszik, harapd meg a könyöködet, vagy köpd le a képernyőt… Egészségedre, bármelyiket választod is !…

  • szipipeti

    Dödölle: azét tegyük hozzá, hogy ha egy pesti lemegy Keszthelyre nyaralni/kikapcsolódni néhány napra, akkor olyan szopóágon van a helyi parkolási, és különböző helyi adók (turistaadó), hogy meggondolja magát, és továbbmegy néhány száz kilométert a tengerig… Szóval, minden forintnak van másik oldala… De szaladj el Ózdra, vagy Nyíregyházára, és nézd meg, hogy mennyibe kerül ugyan az a termék, aminek az árán hisztizel! (És nem azonosak a jövedelmi viszonyok, sem a pestivel, sem a Balaton környékivel).
    A cikkhez:
    Lassan már a helyi rendőrségen kívülről tudják a személyes adataimat, mert ilyenkor automatikusan feljelentést teszek, “… foglalkozás körében…” “…csalás…”, ” sikkasztás kísérlete” “… ismeretlen tettes ellen” címen. A többi a jog dolga…(általában összejön) ;-)

  • KoboldInside

    És szerintetek jogos úgy büntetni, hogy nincs semmiféle felhívó tábla, illetve parkoló-automata a parkolási díjfizetésre?!

  • Iceman.

    Szerintem a Tömő utca nem túl jó példa. Azon a környéken kb. 10 éve kell fizetni a parkolásért, egyébként a fizetős zónákba belépéskor -ott azon a környéken is- mindig van tábla, aztán a kilépéskor is van. A parkoló automata amúgy 20m-re van a klinika bejáratától még látni is onnan, mostanság naponta többször is megállok ott. Nekem tök nyilvánvaló, hogy fizetni kell. Élből meglepne, ha a belvároshoz ennyire közel a pesti oldalon ingyen lehetne parkolni…

    Tegnapelőtt pont a klinika előtt állva egyébként megbüntettek -érvényes mobilparkolás mellett-, kiderült, hogy az ellenőr rossz rendszámot ellenőrzött le a rendszerében és rossz rendszámra is állította ki a büntit. Felhívtam őket, 5 perc alatt sikerült elintézni, hozzáértő és korrekt volt az ügyintéző.

  • Iceman.

    Ja igen: Ott (Tömő utca) elég nyilvánvalóan sokan vannak, akiknek nincs helyismeretük -mert a klinikára viszik a gyereküket- és bizonytalanok abban, hogy kell-e fizetni vagy sem, de a klinika ajtajára ki van ragasztva a zónakód hatalmas betűkkel és a portás is fejből vágja azt. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy szinte tökéletes mobilparkolás appok vannak -nyilván nincs mindenkinek okostelefonja, de ma már általános- amelyekkel 10 másodperc alatt ki lehet találni, hogy fizetős zónában vagy-e és, ha igen, akkor melyikben.

    Nekem aztán nem a szívem csücske egyik társaság sem, de ok nélkül soha nem büntettek még meg -több ezer megállásból-, ha vitatható volt a büntetés pl. 5 percen belül vettem jegyet és közben megbüntettek minden esetben jóváírták és az ügyintézés pikk pakk volt.

  • Iceman.

    A cikkíró meg elég nagy dolgot csinált a semmiből. Önmagában fölösleges volt a parkolóőrrel beszélni, akitől csak hülyeségeket hallott. Aztán a több környi telefonálás is marhaság volt. Három soros email a 60 centis cetlin lévő emailre. Ez a rendszámom, ez a büntetésszám, és van érvényes matricám, ergó töröljék a büntetést. Ha nem reagálnak is rá az email bizonyítja, hogy a fellebbezés megszületett a jogvesztő határidőn belül. Nyilván nem büntethettek meg, ha volt érvényes matricád a többi nem a Te gondod.

    Persze ezen túl idegesítő azért a fejetlenség az önkormányzati szerveknél.

  • OKdoki

    Hja! Ez az az ország amiről jobb ha megkérdezed orvosodat és gyogyszerészedet, mielőtt életvitelszerüen itt kívánnál tartózkodni!

  • KoboldInside

    Iceman – igazad lehet, de:
    -Se okos telefonon, se appom. :)
    -Az ajtón nem volt semmi
    -2 éve járunk oda, eddig soha nem volt büntetés, se nekem se más autónak.
    -Amikor hajnali 150km vezetés után, 7-kor rohansz be, akkor valahogy nem kezdek el a mellékutcákban parkolóórát keresgélni.
    -Hol a túróba kezdődik a zóna?!

    Engem sem a bírság vág földhöz, csupán az igazságtalan dolgokat nem szeretem.. de ha tévedtem – elismerem!

  • Iceman.

    Utána néztem, igazad van abban, hogy korábban nem volt… Egy februári hír szerint idén márciustól fizetős az a rész! Mea Culpa 2 napos a gyerekem! :) Egyébként az üllői út az egyik határ, az az utca, amibe a tömő kifut meg a másik. Külön poén, hogy a tömő utca elején egy drágább zóna van, a klinika környékén meg egy másik.

  • KoboldInside

    Na ugye, hogy zgye? :)
    Gratula a Gyerkőchöz! Jó egészséget neki!

  • Sturmge

    Dödölle – 2014.11.26 // 10:42
    Dödölle maradjunk annyiban, hogy nem etetem a trollt.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.